Marraskuun mutinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja *Sara*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

*Sara*

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tänne voitas jatkaa höpötyksiä, ettei toi Heiinäkuun odotusta-ketju pääse venymään mahottoman pitkäksi :)

moi kaikki, tänne kivasti uusia tullu

itellä vieläkin pahoinvointia, mutta kovin montaa kertaa ei oksennus sentäs ole tullu. Sitä ihmetelly ku edellisissä raskauksissa ulkoilu auttanut niin nyt parina päivänä ulkona ollessa joutunu oksentaan puskaan. tosin voi olla että maha vaan päässyt tyhjäksi että sen takia huonoa tekee. ei vaan viitsis kokoajan syödä ku se taas tekee hampaille huonoa, mutta pakko se vaan on jos oksennus tulee muuten. Joku kysyi pahoinvoinnin alkamisesta niin mulla ekassa ja tässä raskaudessa alkanu rv 5-6 paikkeilla, tokassa taas vasta rv 9. ihme ku voi niin paljon eroa olla. mutta nämä on yksilöllisiä, kaikilla ei tule ollenkaan. niin ja oksentamista oli kummassakin raskaudessa satunnaisesti loppuun asti mutta pahin meni ohi ehkä siinä rv 16 paikkeilla.

imetyksestä että nyt kerkesin juuri lopettaa imetyksen kun tulin raskaaksi,tosin yritettiin neljä kuukautta että ehkä vähän se esti raskaaksi tuloa. mutta Kun toista aloin odottaa imetin esikoista raskauden puoliväliin asti, sitä ei tosiaan tarvitse lopettaa jos ei tunnu aiheuttavan supistelua tai voimat ihan mene tai sitten lääkäri käskee. Mä oon molempia lapsia imettänyt 1v10kk, harvinaisen pitkään mutta se on niin mukava läheisyyden muoto, oli raskaana ollessakin sillo toista odottaessa mukava mennä sänkyyn lepäämään ku toinen halus imetystä.

mulla jännä oire mikä oli kyllä tokassakin että sektioarpea vihloo aika usein. ensimmäinen lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla kolme viikkoa ennen laskettua aikaa. mulla oli sillo istukka osaks kohdunsuun päällä mikä koko loppuraskauden vuosi usein verta, se vasta rankkaa oli. mutta tuo on harvinainen tila, en sillä pelottele ketään.

Mulla alkoi esikoisesta pahoinvointi Rv 6, saas nähä miten nyt. Vielä ei oo ollu ku vähä semmosta äklötystä, yks päivä piti kyllä hypätä bussista aikasemmin pois ku alko oksettaa. Huh, toivottavasti ei mitään kauheeta pahoinvointia tässä raskaudessa tulis, voi olla muuten tuskaset päivät edessä ku ois toi yks puolvuotias, jota pitää kanniskella ja viihdyttää koko ajan :)

Taku81: Paljo sulla oli väliä sektiosta seuraavaan raskauteen ja seurattiinko sitä mitenkään erityisellä tavalla? Mulla tehtiin sektio toukokuussa, kun esikoinen synty ja vähän jännittää kun on vielä niin lyhyt aika leikkauksesta, että miten menee.

Mulla myös alkoi ensimmäisessä raskaudessa pahoinvointi, kun viikkoja oli kasassa 6. Tässä laskeskelin, että vielä olisi tää ja ens viikko tehokasta aikaa jäljellä ennen kun se taas iskee! :D Tosin silloin iski amoton väsymys viikolla 5 +, joten ehkä vaan tää viikko aikaa...

Muutenkin vähän jänskättää, että miten sitä selviää kotona sen väsymyksen ja ällötyksen kanssa, kun on tuo 1,5 vee ikiliikkuja täällä seurana...!!

Kiitos kattili <3 Aika kiva plussarysä tuli kuumeilijoiden puolella ja lasketut ajatki sattu samaan, vaikka sulla on kyllä ticker mua yhen päivän pidemmällä :) Toivottavasti loputkin kuumeilijat pääsis mukaan tähän plussa aaltoon!

Täällä tuli tänä aamuna eka kunnon yökötys, ei menny aamupala leivät alas millään, onneks ei ylös kuitenkaan tullut.
 Tässä raskaudessa mulla ei ainakaan vielä oo tullu sitä järkyttävää turvotusta mikä esikoisesta. Sillon viikko ennen ku plussasin nii ei menny enää farkut jalkaan ja kun se turvotus siitä hellitti, niin olikin jo se oikea maha tilalla eli kuljin viikolta 3+ legginseissä loppuun saakka. Onneks vielä menee kevyesti farkut jalkaan. On muuten toi kesä siinä mielessä hyvä aika olla viimesillään raskaana, ettei tarvii tuskailla talvitakkien ja kymmenien vaatekerrosten kanssa. Joku kevyt kesämekko vaan päälle ja läpsyt jalkaan nii avot!

Onkos kaikki jo varannu ekat neuvolat? Ite en jotenkin uskalla vielä soittaa, aattelin oottaa ainakin pari viikkoa ennen ku varaan ajan. Kysyin mieheltä eilen koska tilaisin neuvolan nii tää meinas että "No oisko joskus parin kolmen kuukauden päästä?" Juu mitäs sitä kiirehtimään... Miehet :DD

Iiik, sain sitten tälle päivälle varattu varhaisultran. Hitto soikoon kun kaverit on pelotellut kaksosraskaudella. Meillä siis mies on kaksonen, mutta onneksi meillä ei ole tilauksessa kaksosia ;)

Musta tuntuu, että Seaband- nauhoista on ollut jonkin verran apua. Ei se tietenkään ihan täysin kokonaan pahoinvointia vie pois, mutta tuntuu ettei niin voimakkaasti myllää mahassa.

Mulla on jo ens viikolla ensikäynti. Tosi aikasin kun mullakin on viikkoja silloin vasta 7-8. Onneksi tänään selviää paljonko on viikkoja???

helmihiutale: Hui, siinäpä ois sulle hommaa ku kaksoset tulis, kun toi sun esikoinenkin on vielä noin nuori! Meille koulussa opetettiin kyllä anatomiassa, että kaksosuus ei tule  isän puolelta, vaan se on äidistä kiinni, mutta enpä tiedä onko totta. Mun yhellä työtutulla oli 2 kaksoset ja sen lisäks vielä muuten 2 lasta ja kaikki 10 vuoden sisällä, huh!

Muaki toi varhaisultra houkuttelis, mutta se on kuitenkin sen verran hintava, että yritän sinnitellä siihen nt-ultraa asti. Onneks tulee tää joulu tähän väliin nii saa vähä ajatuksia muualle ja tammikuun alussa se ultra sitten jo onkin :)

Huh tätä heikotusta, aamulla on niin kauhee nälkä ja pyörryttää jos ei heti saa ruokaa. Tänäänkin piti vaihtaa esikoisen vaipat ja vaatteet lattialla, kun en uskaltanu nostaa sitä hoitopöydälle, ettei se jää siihen jos ite pyörryn. Pitää varmaan rupee nappaa ite joku mandariini heti ku herää ja hoitaa sitten vasta poitsun aamutoimet, että saa vähän verensokereita nousemaan.

Kyllä toi "Aika kultaa muistot"- sanonta pitää hyvin paikkaansa, mä muistelin, että koko raskaus oli niiiiiiin ihanaa aikaa, mutta nyt alkaa palautuu elävästi mieleen nää heikotukset, yökötykset ja kauhee stressi siitä onko kaikki hyvin, että ei tää eka kolmannes ainakaan kyllä ihan nii ruusuta oo ;)

Moikka vaan! En ole hetkeen kirjoitellut, mutta nyt tulin raportoimaan eilisestä varhaisultrasta! Olen lähdössä pariksi viikoksi reissuun ja halusin varmistaa, että mahassa tosiaan on joku ennen lähtöä, vaikka viikkoja oli eilen vasta 6+4. Pieni katkaravun näköinen olento siellä olikin, pituutta huimat puoli senttiä! Sykekin näkyi, tai paremminkin tuike niin kuin lääkäri sanoi. Kaikki tuntui olevan toistaiseksi ihan hyvin. Lääkäri sanoi, että nyt on tilastollisesti 90 prosentin mahdollisuus synnyttää. Se kuullosti ihan hyvältä. Vaikka varmasti stressaan tästä eteenpäinkin... Lääkäri oli oikein mukava ja hintaa oli kela-korvauksen jälkeen 84 euroa (vähemmän kuin kuvittelin). Varasin tänään nt-ultran ja se on 23.12., huh! Joulusta voi tulla tosi onnellinen tai ihan kamala ultrauutisista riippuen! Viimeksi mulla oli tuo ultra 27.12., eikä sekään ollut kauhean kivaa, kun sai jännittää koko joulun. Mutta siis aatonaattoa odotellessa!

Siirryin kanssa tännne. Huomenna se varhaisultraki sitte jo on,  hui. Mutta nyt oon ollu kyllä tosi hyvillä mielin raskaana, juttelin eilen yhden mun raskaana olevan kaverin kanssa melkein kaksi tuntii puhelimessa kun kerroin raskaudesta ja rauhotti tosi paljon.
  Yritän nyt kovasti välttää stressiä koska eipä se vauvallekkaan hyvää tee. Tänään ollu ollu tosi ällö olo kun töistä pääsin, keittiöön en just nyt voi mennä ollenkaan kun tuntuu et haistan bioastian heti vaikka se on vasta eilen tyhjennety ja jääkaapin jos aukaseen niin samantien meinaan oksentaa.

ja tänään alkoi omien laskujen mukaan rv 8, tuo mun laskuri huijaa kahdella päivällä kun vissiin automaattisesti laskee 28 päivän kierrolla sen.. ?! :)

Taitaa olla muutama päivä väliä tilanteen päivityksestä. Kivasti tullu tekstiä teiltä, aktiivisia olette! :)

Mulla on nyt tuo alapää sitten rauhoittunut (viimeeksi kirjoittelin siitä). Ilmeisesti kun antibiootit loppu, niin tilanne rauhottui siellä.

Eilen mulla oli henkisesti tosi raskas päivä. Pyyhittäessä tuli limansekaista veristä vuotoa. Normaaliahan se toki on näillä viikoilla, mutta säikäytti kovasti. Soittelin neuvolaan itku-kurkussa ja kyselin mitä tehdään. Sanoivat vaan, että tilanteen seuraaminen on ainut asia mitä nyt voidaan tehdä. Neukku sanoi myös että ultraisivat mut siellä heti, jos vaan olisi lääkäri paikalla (hyvää palvelua neuvolalta!). Sanoi, että voisin soittaa Kättärille ja kysyä josko ne siellä voisi katsoa ultralla että kaikki on kunnossa. No, soitin sinne ja kieltävä päätöshän sieltä tuli.

Joten jouduin lopulta lähtemään yksityiselle kysymään apua ja samalla reissulla kysyin neuvoa tuohon alapääongemaan. Lääkäri totesi, että hiivaa edelleen löytyy ja siihen uudet lääkkeet (edellinen kuuri ei ollut tehonnut) ja sanoi verenvuodon tulevan kohdunkaulanseudulta (verestävä, ärsyyntyneen näköinen, mahd ab-kuurista johtuva ja hiivakin sitä lisäksi ärsyttänyt). Sitten ultrattiin ja siellä kohdussa köllötteli sellainen 9mm mittainen salamatkustaja, sykekin löytyi <3

Sori, jos sekavasti kirjoitettu. Esikoinen roikkuu tuossa jalass kiinni ja vaatii huomioo, joten en pystyny oikein keskittyy kirjoittamiseen.. :P

Tullaas siis tänne jatkamaan, menin vielä siis yhden viestin kirjoittamaan influenssarokotteista heinäkuisiin:) Marraskuu lähenee loppuaan, ja oih joulu tulee:) Neuvolan ajattelin itse varata ensi viikon alkupuolella, ajan saan varmaan ensi vuoden puolelle:) Tää kaikki on vaan niin jännää. Rinnat mulla on ihan kipeät ja turpeat, todella upeat kuitenkin täytyy sanoa emoticon  Vatsaa juilii ja isias vaivaa mutta isias varmaan johtuu ihan jostakin muusta:) Onnellinen, iloinen ja salamyhkäinen olo kuitenkin pikkuisen puolesta:) Jouluaattona kerrotaan tuleville isovanhemmille pikkuisesta, ajatuskin jänskättää ja hymyilyttää.

Heipä hei! Uusi heinäkuun odottaja hiipii varovaisesti joukkoon :). Ihanaa kun on vertaistukea täällä, olen lueskellut foorumia plussatestin jälkeen ahkerasti ja nyt sitten viimein rohkaistuin itsekin kirjoittamaan - uskottava se on että pieni elämä siellä masussa kasvaa :).

Itselläni on ikää 32 vuotta ja ensimmäinen lapsi tulossa. Odotus tuntuu uskomattomalta ja vieläkin hiukan epätodelliselta, mutta niin ihanalta. Plussatestin tein viime perjantaina 18.11. enkä ollut uskoa silmiäni, kun testiin ilmestyi saman tien kaksi selvää viivaa. Sen jälkeen pitikin sitten päivänä muutamana varmistaa useammalla testillä, mutta sama tulos tuli kaikista, joten uskottava tämä ihanuus kai on <3. Olemme mieheni kanssa onnesta sekaisin tästä odotuksesta, mutta tietenkin samalla huoli painaa hiukan mieltä että toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja pieni pysyy matkassa heinäkuuhun asti. Oman arvioni ja viikkonäytöllisen testin perusteella laskettu aika olisi 25.7. mutta sehän sitten täsmentyy matkan varrella. Varhaisultra on varattu 8.12. ja siihen tuntuu olevan pieni ikuisuus, olisi niin ihanaa saada pian varmistus sille, että pikkuruinen elämän alku siellä mukana tosiaan kulkee.

On tämä vaan niin hämmentävää, olen tässä kuljeskellut pää pilvissä ja suu virneessä tämän muutaman päivän plussatestin jälkeen. Meillä tärppäsi heti ensimmäisestä yrityskierrosta, mikä oli myös hienoinen yllätys, mutta tiedän ystäväpiirissäni muutamille muillekin käyneen yhtä onnekkaasti. Omille vanhemmilleni kerroin asiasta heti seuraavana päivänä, oli pakko päästä jakamaan äidin kanssa tämä ilo. Äiti oli aivan innoissaan, tämä on heille ensimmäinen lapsenlapsi ja tiedän että ovat sitä jo odottaneet, koska ollaan mieheni kanssa oltu jo 6 vuotta yhdessä.

Pahoinvointia tai rintojen arkuutta ei ole vielä toistaiseksi ollut, saa nähdä tuleeko niitä. Äiti ei muistanut itsellään olleen pahoinvointia kummassakaan raskaudessa, mutta yksilöllisiä juttujahan nämä on. Oireina tähän mennessä on ollut jatkuva pissahätä ja tavallista enemmän nälkä ja jano, ja lisäksi tukkaa saisi olla jatkuvasti pesemässä. Tukan rasvoittumisen huomasin jo ennen plussatestiä ja ihmettelin mistä moinen nyt yhtäkkiä, mutta en osaannut sitä raskausoireisiin yhdistää ennen kuin täältä luin että sama vaivaa monia muitakin.

MUOKS. Jaa niin, olihan niitä oireita muitakin eli vatsa on turvoksissa kuin ilmapallo ja joinakin päivinä alavatsassa tuntuu nippailua. Aika perussettiä siis mitä muillakin tuntuu olevan.

Siinäpä sitä lyhyttä esittelyä :).

mulla oli sektiosta aikaa ehkä joku 1,5v ku tulin sillo toisen kerran raskaaksi. ei sitä erikoisemmi seurattu, ainut että piti raskauden lopussa mennä synnytystapa arvioon sairaalaan. se oli kyllä ihan mukava käynti, sai oikein armuuden että alatiesynnytys onnistuu, toivon sitä myös nyt. sektiosta toipuminen ku oli sen verran rankkaa niin oisinhan ihan pulassa semmosessa kunnossa ku kaksi lasta pitäs hoitaa ainaki se aika ku mies töissä.

tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti. tuntui että sai vielä enemmän papereita mukaan mitä sinne vei. pissanäyte ja hemppa otettiin ja verenpaine katottiin. ja kovasti täti kyseli kaikkee ja puhu ruokavaliosta yms. pitäs varata jo aikaa siihe alkuraskauden ultraan ja heti laboratorioon. täällä ku sinne joutuu erikseen meneen missä testata veriryhmä, hiv ja jotai, edellisissä toisessa neuvolassa ne oli neuvolakäynnin yhteydessä. tylsää musta ku aina järjestelyä noissa mihin ei lapsia voi mukaan ottaa. seuraava käynti joka on lääkäri on sitt 27.12, heti joulun jälkeen. sitä ihmettelin ku kovasti tyrkytti monivitamiini lisää vaikka mä kyllä syön kasviksia ja hedelmiä. ei mun edellisissä raskauksissa ole tarvinnu mitää syödä muuta ku jossai vaiheessa rautaa. ja muutenki syön jo valmiiks d-vitamiinia ja puolikkaan annoksen kalkkia (ei tule maitotuotteita käytettyä nii paljo ku pitäs).

tarvii mennä saunaan ku mies lasten kanssa jo meni. vaikk lyhyitä ollut nuo saunakäynnit ku taas raskauden oire, ei pysty kauaa löylyssä oleen ku sydän rupee hakkaan ja huono olla siellä. mutt tuleepaha kunnon pesulla käytyä :)

Noniin, nyt ollaan oikealla puolella. Käytiin juuri kaupassa ja ostin ekan vauva-lehden ikinä, neitsyys sen asian suhteen meni ;) Tuosta foolihaposta kohkataan niin kovasti ja mieleen hiipii pelko kun en ole kyseisiä tabletteja hankkinut. Syön kyllä terveellisesti, mutta ilmeisesti noita tabletteja pitäis syödä kaikkien raskautta yrittävien/raskaana olevien. Syöttekö muut? Huomenna ehkä pakko hankkia niin eipähän sitten vaivaa. Ja mainittakoon vielä, taas äsken kauppareissulla ostin lakua ja nyt sitten luin, että lakukin on kielletty?? Voi pöh, miten sitä nyt jo tekee asioita väärin! Miten muut olette muuten aikoneet ehkäistä raskausarpia? Ilmeisesti jotain öljyjä ja rasvoja pitäis käyttää? Toimiskohan ihan perus vauvaöljy.. Hirveesti kysymyksiä, onneks ens tiistaina on neuvola (toivotaan vaan mukavaa ja asiantuntevaa tätiä).

Heips ja onnittelut taas uusille odottajille! 

Mitenköhän muuten on noiden ns tavallisten rokotusten kanssa? Niinkun jäykkäkouristus vaikka? Voiko niitä ottaa raskaana ollessa? Epäilen että mulla ei ookkaan enää voimassa..... 

Esikoinen sai tänään rokotuksen ja on muutenkin nuhainen, saas nähdä miten yö menee. Nyt jo on kaksi kertaa itkeskellyt.. 

Oireita on ollut nyt joka päiväinen huono olo ja väsymys on tullut takasin. 

Mä mietin kans tota sydänääniä..että millon kuuluu? Mulla viimeks kuunneltiin vasta 12+ viikoilla ja kotonakin kuulin ne doplerilla jo 11+. Kun onhan neuvolan laitteet tehokkaampia. Haluis vaan niin jo kuulla ne sydänäänet...ens viikolla eka neuvola. 

Heissan kaikki!

*Sara*: Joo täällä alkanut aivan hillitön pahoinvointi, oksennusta ei tosin vielä ole tullut. Mutta jatkuvaa pahaaoloa on :(
Teen töitä lasten parissa ja on kyllä monen monta kertaa ollut lähellä lentää laatta kun monet kakka vaipat joutunut vaihtamaan päivässä peräkkäin. Ei siinä sinällään, omankin lapsen vaippoja vaihtelen vähän väliä mutta siihen kun lisätään lisää lapsia niin apua... Tekee nuo hajut niin pahaa yök...

Mokki: Hienoa kuulla että kaikki oli hyvin!!

äippä 2010: Hurja päivä sulla ollut, liikaa stressiä. Onneksi kaikki kuitenkin pienellä hyvin. Nyt vaan niitä uusia lääkkeitä kokeilemaan ja toivotaan että auttavat.

Scarpetta: Tervetuloa!

papulainen: Mä olen käyttänyt noita raskaus vitamiineja aina raskaudessa ja yritys vaiheessa. Multivitaan olen ollut tyytyväinen. Laku on joo kiellettyjen listalla koska se saattaa joillain paljon syötynä nostaa verenpainetta. Älä ressaile, kyllä sä voit sen muutaman syödä :D Perus rasvat toimii ihan hyvin :)

* Täällä tosiaan oireet vaan lisääntyy koko ajan. Mutta tyytyväinen pitää olla siihen että on oireita. Ensimmäisen kanssa oireita oli kyllä. Mutta nyt tuntuu oireet huomattavasti voimakkaammin kuten pahoinvointi ja väsymys. Ehkä se helpottaa taas siinä 14viikon kohdalla.

Ehdinkin jo tuonne edelliseen topiciin kirjoitella.Mutta tässä sama löpinä jos joku ei sitä tuolta hoksannut :)
Elikäs täällä plussattiin 19.11. ja LA aika suunnilleen heinäkuun lopulla 26.-28.7..
19.12 on vasta ensimmäinen neuvola ja ultra melkein kuulemma heti samalla viikolla (?!).
Eli nyt olisi viikkoja suunnilleen sen 5 noin.
Olen tammikuussa 29 v. täyttävä nainen ja ensimmäistä odotellaan. Toivotaan että kaikki menee hyvin :)
Koira on myös perheessä ja on hyvinkin masentuneen oloinen kun "mamma" on koko ajan väsynyt ja syö kuin hevonen :D

*huoh* Täällä on pahoinvointi sitten sitä luokkaa, että sairaslomalla ollaan.. Oksuja (onneks harvoin vaan sellasia oikein kunnon oksuja) tulee useaan kertaan päivän aikana.. Kävin aamulla neuvolalääkärillä ja paino oli tippunut maanantaisesta neuvolakäynnistä 1,5kg.. Lääkäri ohjeisti, että nyt pitää syödä ihan mitä tahansa, mikä vaan menee alas. Joka päivä on onneks jotain kuitenkin menny alas eikä todellakaan kaikki ole ulos tullu, joten ei sillai hätää, mutta.. No..viikko kerrallaan mennään ja toivotaan, että helpottaa pian. Edelleen odottelen myös sitä SeaBand-ranneketta saapuvaksi..odotukset sen suhteen on aika korkeella.

Hoen täällä itselleni vaan, että "hyvän asian puolesta" <3 Tärkeintä on, että pikkuisella on kaikki hyvin :)

Takaisin