Marraskuun muistiinpanoja ;)

Meidän pikkuneiti täyttää ensi viikon lauantaina vuoden ja kaverisynttärit onkin jo lauantaina.

Kulunut vuosi on ollut yllättävän helppo, jotenkin olin valmistaunut paljon raskaampaan vauvavuoteen. Nopeasti tämä aika on mennyt ja innolla odotetaan tytön kasvua ja kehitystä taaperoksi.

Tyttö nukkuu lähestulkoon yönsä heräämättä, joskus tarvitsee tuttia antaa asentoa korjata. Nukkuu omassa huoneessa paitsi nyt kellojen siirron jälkeen on viikon nukunut vanhempien makkarissa, jotta ollaan saatu aamuheräämisiä pidemmäksi. Se onkin tuottanut tulosta ja viiden heräämisien sijaan herätään seiskalta. Yksillä päikkäreillä ollaan reilu kuukausi menty ja nopeasti siihen rytmiin tottui. Päikkärit nukutaan parvekkeella ja kestoltaan ovat 2-3h, yleensä sen 3h. Itsekseen nukahtaa päikkäreille, mutta kolme viikkoa sitten tyttö ei enää yöunilleen suostu nukahtamaan, vaan vieressä pitää olla. Seuraavaksi aletaan siitä taas totuttautumaan pois.

Tyttö liikkuu kontaten ja taaperokärryllä. Ilman tukea ei seiso eikä kävele, mutta kärryn kanssa ottaa melkein juoksuaskelia, sen verran nopeasti liikkuu. Rakastaa tanssia ja ruokaa. Kaikki maistuu ja äidin/isän tekemä ruoka on nami nami. Ainoastaan lehmän maito ei miellytä tytön makunystyröitä. Äidinmaito on herkkua eikä vieroitus ottanut tulosta, vaan alkoi heräämään viideltä vaatien maitoa. Nyt viidesti päivässä ruokailujen yhteydessä imetän. Tavuja höpöttelee paljon, äiti, mamma, pappa ja isi ovat ne sanat, jotka saattaa silloin tällöin tulla. Ei-sanaa hän myös viljelee, muttei itse sitä kovin usein tahdo noudattaa.

Tämän vauvavuoden aikana meidän vanhempien parisuhde on vahvistunut ja jopa makuuhuoneen puolella on puhaltanut uudet tuulet. Kerrat eivät ole lisääntyneet, mutta laatu on parantunut paljon. Yhtäkään riitaa ei ole ollut ja sanaharkkojakin todella vähän. Nekin yleensä väsymykseen liittyneitä. Toivottavasti seuraava vuosi toisi tytölle pikkusisaruksen ja paljon ihania hetkiä perheen ja läheisten kanssa. Että hän oppisi taas paljon uutta ja päästäisi oman valloittavan persoonansa valloilleen.
 
Noniin. Pääsin koneelle asti, niin huomattavasti nopeampaa kirjoittaa kuulumiset kun kännykällä. Eli:

Vuosi sitten tänä päivänä oli mulla laskettu aika ja jokainen päivä tämän päivän jälkeen ennen jäbän syntymää tuntui viikolta. Kuitenkin 23. pvä pikkumies putkahti maailmaan kiireellisellä sektiolla noin 12tunnin synnytyksen päätteeksi virhetarjonnan vuoksi.

Tämä vuosi on ollut elämäni ylivoimaisesti paras, rankin ja opettavin vuosi.

Meidän poika on valloittava persoona, joka pyrkii jatkuvaan vuorovaikutukseen ihmisten kanssa. Pieniä hetkiä viihtyy itsekseen, mutta tosiaan hyvin lyhyitä noin 2-5min kerrallaan. Kovasti haluaa tulla ymmärretyksi ja turhautuu välillä kun ei saa viestiään nopeasti perille. Sanoo äiti, mamam (maito), täh? (siis kysyy) ja tavuhöpötystä kuten ta-ta-taa-ta. Uusin sana on: kakka! :D Nauttii huumorista, hassuista ilmeistä, kutittelusta ja piilotteluleikeistä. Lelut ovat alkaneet saamaan muitakin merkityksiä kuin puruleluina olemisen ja tätä tämä äiti seuraa ihastuneena vierellä. Lempileluja ovat kylpylelut (veneet ja ankat) sekä palapelit, pallo ja muovieläimet. Myös viikonloppuna ostetut työkalut ovat olleet kovassa käytössä. Potkuautoon on vaihdettu talvirenkaat useasti :wink

Tätä nykyä meillä syödään samaa ruokaa koko perhe (tietenkin pienelle modifioiden suolat ja chilit ym. poisjättäen). Vielä ei olla nitraattipitoisia ruokia aloitettu, hiljalleen niitä. Maitotuotteet menee jo normisti. Maito juomana tosin tulee edelleen äidin tissistä tai reissussa annan Little baby organicin 2:sta, kun se maistuu hyvin. Poika haluaa syödä itse ja syö käsin ja kaksi viikkoa on ahkerasti harjoiteltu lusikan käyttöä, siinä vielä äiti auttaa.

Motorisia taitoja karttuu hurjaa vauhtia. Seisoo jo tuetta hienosti, ei vielä tosin nouse seisomaan ilman tukea. Kävelee tukia pitkin ja taaperokärryn kanssa kuin vanha tekijä. Pääasiallisesti liikkuu kontaten (hurjaa vauhtia!). Kiipeily alkaa olemaan ajankohtainen asia (mistä niitä nitroja saakaan?). Vilkuttaa ja rummuttaa ja tykkää ota-anna leikeistä etenkin ruokailun yhteydessä.

Nukkuu tällä hetkellä yhdet päiväunet n.2tuntia ja yöunet n. 9-13 tuntia klo 21-06-07-08. Syö öisin tissiä enää kerran ja sekin on siirtynyt sinne 5.30 aikaan (ehkäpä kohta nukutaan jo koko yö, jippii!!!!). Meillä nukutaan perhepedissä ja nukahtaa mun viereen (menen itsekkin nukkumaan samaa aikaa, illantorkku kun olen). Tämä toimii meillä hyvin. Kun yösyötöt jäävät kokonaan pois aletaan testailemaan pinnasängyssä nukkumista.

Meillä ei vielä pottailla, mutta potta löytyy vessasta. Ehkäpä kohta on sen aika.

Nauttii yhdessä tekemisestä. Aamuisin käytetään koira ja jäbä on kantoliinassa. Silloin katsellaan luontoa ja lintuja ja muita eläimiä. Pihalla parasta on keinuminen ja konttaaminen ja tutkiminen. Hiekkaleluista ei välitä. Muskari on huippujuttu ja kotona ollaan maalattu sormiväreillä, se on kivaa!

Miehen kanssa todettu, että on ollut rankin vuosi meidän 13vuoden suhteen aikana, mutta meidät on luotu olemaan yhdessä. Molempien astetta rankemmat lapsuuden taustat ovat pistäneet molempia ajattelemaan paljon sitä, mitä haluaa omalle lapselleen antaa ja vaadimme itseltämme paljon! En näe tätä huonona asiana, kunhan muistetaan miehen kanssa säännöllisesti puhua omista ja toisten ajatuksista ja odotuksista vanhempina ja kasvattajina.

Tällaista meille ja kiitos kaikkien kirjoituksista. Niitä on ollut ihanaa lukea. Nyt äkkiä laittamaan pyykit kuivumaan, ennenkuin jässikkä herää!
 
Niin ne vaan peruuntui meidän synttärijuhlat tältä viikonlopulta. Pikkuneiti sai päikkäristä ripulin :sad001


Kyllä mua sapettaa. Neiti on erittäin hyvätuulinen ja hyvävointinen, mutta kakkaa tulee usein ja paljon ja vetisenä. Elikkä juhlat oli pakko peruuttaa. Miulla oli kaikki jo valmiina ja oltiin koko perhe niin innoissamme. Mutta minkäs teet!! :sad001
 
Voi ei MaMaMehiläinen :sad001 Varmaan ottaa päähän! Paranemista pienelle, toivottavasti ei kauaa kestäisi.
 
Mulla iski kauhee paniikki eilen kun tajusin että mun osittainen hoitovapaa loppuu ja alkaa normi työvuorot. Lähinnä ilta-aamuvuorojen takia. Silloin kun ei olisi ollenkaan järkevää hakea lasta yöksi kotiin, kun ei saisi tarvittavaa uniaikaa. Tänään saatiin uudet listat ja sain onneksi kaikki vaihdettua niin ettei tarvi lapsen olla yötä päiväkodissa :) Kauhea ajatuskin että joutuisi olemaan yli vuorokauden ympäri pk:ssa. Varmasti sekin vielä eteen tulee, mutta nyt ei ainakaan vielä tarvi...
 
Voi harmi Mama, että teidän juhlat peruuntui. Paljon paranemisia pienelle. Meillä oli tänään kaverisynttärit ja kyllä hauskaa oli niin isoilla kuin pienillä vierailla. Me annoimme tytölle lahjaksi Tigerin teltan ja voi että se oli pienten keskuudessa hitti. Viikon päästä virallisena syntymäpäivänä onkin vielä sukulaisjuhlat edessä. Vaikkei toinen vielä juhlien päälle niin ymmärrä, mutta hän nautti, kun sai huomiota kaikilta.
 
Pikku mussukkani päätti herätä klo 4.15! Pirteätä aamuvuoroa vaan mulle :D argh! Miks aina ?
 
Meillä meni viikonloppu synttäreitä juhliessa, kyllä oli tupa täynnä vaikka kahteen päivään jaettiin kemut ja muutama vieras puuttui. Tarjoilut oli runsaat ja herkulliset vaikka itse sanonkin, lähes kaikki itse leivottua ja onneksi hyvin onnistuneita :) Sain apua siskoiltani tähän, mikä oli suuri helpotus. Mies ei ehtinyt paljon auttaa yövuoroviikon vuoksi... Poika sai aivan ihania lahjoja, leluja paljon, meillä ei niitä paljoa ennen ollutkaan. Synttärisankari oli oikein hyväntuulinen lähes koko ajan, iltaa kohden alkoi kiukuttaa vähän kun päiväunet meinasi jäädä lyhyiksi. Iso oli urakka, mutta olen tyytyväinen :) ensi vuonna tietää sitten paremmin vielä, minkä verran varautua tarjoiluihin jne :)
 
Itkujen kevät.. Kunnon stressi herpes puhkes ja ei oo mitenkää nätin näkönen... Miehen kanssa iha hirvee tilanne päällä että jouvuin läksimää äitini luokse pojan kanssa.. Ei mitää väkivaltaa tms. Torstaina oon menossa puhumaan asiat selviks sen kanssa ja siinäpä selviää sitte että jatketaanko yhdessä vai ei.. Meillä siis on menny huonosti, kohtalaisesti ja hyvin ja taas huonosti.. Nyt sitte tapahtu räjähdys miehellä... Kyllä on ollu paska fiilis :sad001
 

Liitteet

  • 1447708867833.jpg
    1447708867833.jpg
    29 KB · Katsottu: 21
Virtuaalihalaus Idapa ! :Heartred Tsemppiä ja jaksamista vaikeaan tilanteeseen ! Toivottavasti saatte asiat selvitettyä.
 
Idapa jaksu haleja paljon ja sympatiahalit tosta herpeksestä. Tiedän ton tunteen! Toivottavasti sulla on hyvä tukiverkko siellä!

Mites, oonko täällä ketää jonka lapsella keliakia?
Me mennään keliakia testeihin. Lääkäri totesi että hyvä testata kun paino vain tippuu. Onneksi sitä alkupainoa oli. Nyt ollaan keskikäyrällä, mutta paino ei mielellään saisi enää tippua.
Niin mietin tässä et mitä muita oireita voi olla. Meillä kun vaan se painon tippuminen. Tiedän kyllä miten aikuisilla ilmenee, mutta ilmeneekö ihan pienillä lapsilla eritavalla. En kyllä jotenki usko keliakiaksi.
 
Kiitos :Heartred mää kyllä teen mitä vain, ettei tää pikku perhe menis rikki :sad001 ja luojan kiitos on hyvä tukiverkko mulla :Heartred perhe on tärkiä ja rakas :Heartred
 
Mä ostin tänään ksylitol-pastilleja pojalle. Nappasin sellasen ensipastilli purkin jossa luki että sulaa helpommin suussa. Eipä poika sitä kauaa suussa pidellyt kunnes nielaisi :D Onks muut jo aloittanut antamaan ? Vai oonko Matti myöhäinen tässä asiassa ? :P
 
Voimia Idapa raskaassa tilanteessa. Muista,että väkivaltaa ei ole ainoastaan fyysistä. Toivottavasti tilanne on korjattavissa. Jos näin ei ole, on varmasti lapsen etu, että vanhemmat eroavat. Parempi kaksi onnellista vanhempaa erillään kuin kaksi onnetonta vanhempaa yhdessä. Ja ei oo ttiuhti tietoa keliakiasta :/ Ronja89, en oo ees ajatellu xylitolipastillien aloitusta, kääk! Täällä alkoi viikon terveen jakson jälkee nenästä vuotamaan kirkasta limaa ja yskä pojalla. Ja viikonloppuna ois molempina päivinä synttärien juhlimista
Voi *ittujen kevät sanon minä!
 
Katselin mielenkiinnosta mitä Google sanoo keliakiaan lapsilla :D oireina ainakin kasvun hidastuminen ja suolistovaivat pienellä lapsella. Ja tietysti itkuisuus johtuen vatsavaivoista. Toivottavasti ei olis teidän pienellä keliakiaa :/
 
Tsemppiä Idapa! Kyllä se tukiverkko on niin kaikki kaikessa :Heartred Toivottavasti saatte asiat selviksi.
Meillä on syöty niitä samoja ensipastilleja jo muutama kuukausi. Tosin on hampaitakin suussa jo kahdeksan, ja lisää pukkaa juuri :)
 
Tsemppiä Idapa!! Meillä kans valtavia haasteita parisuhteessa. Välillä.menee taas paremmin ja välillä huonommin :sad001

Meil kans vedelty xylitolipastilleja jo pari kk joka ruuan jälkeen. Välillä ne maistuu ja välillä ei.
 
Pitäsköhän munkin ruveta antaan noita pastilleja jos ne vähän auttas niitä kahdeksaa hammasta joita likka ei anna harjata...
 
Ronja89 joo mäki kyllä googlasin, mut se on aina vähä eri tollane viralline teksti kun sit omakohtainen kokemus. En kyllä usko että meidän neidillä on keliakia. Usko enemmänki että kyse on siitä että hän ei pysy paikallaan. On iki liikkuja. Ainoat hetket millo ei touhota on ku on unilla tai vaunuissa/sylissä/autossa. Aina haluaa lattialle ja lattialla kun on niin ei pysy paikallaan. 5 ruokaa syö päivässä + juo punasta maitoa välissä, neitin ruokahalu on hyvin vaihteleva välillä syö kuin hevonen ja välillä ei maistuisi mikään. Sormiruokailu on jätetty nyt vähemmälle kun tällöin ei maistu kun ne suosikit ruista ja muut jää syömättä. En tuputa tai pakkosyötä, mutta hän syö enemmän kun syöttää. Yleensä. Eli minusta meillä energian saanti ja tarve eivät musta kohtaa. Tosin neiti ei kyllä vaikuta koskaa tyytymättömältä tai nälkäiseltä, mutta ei kivuliaaltakaan. On kuin naantali aurinko.
Mutta olen erittäin tyytyväinen että tutkivat, vaikka painon putiaminen ei hälyttävissä rajoissa vielä ole. Onneksi se tissimaito maittoi silloin pienenä! Kesäkuusta tähänhetkeen paino on pudonnut vähän reilu 300g Pituutta on tullut vaihtelevasti 1-2cm 2kk. Nyt on 71.5cm.

Meillä xylitolopastillit on ollu käytössä kesästä. Herra hakkaraisia ollaan käytetty :)
 
Idapa, paljon voimia :Heartred. Muista, että mulle saa soittaa tai laittaa viestiä jos siltä tuntuu, ja käymään saa tulla myös. Me halutaan jatkossakin nähdä sua ja poitsua :).
 
Takaisin
Top