Marraskuun marmatukset!

se on kuukaus enää, kun saa joka aamu syödä suklaata :)

mie aattelin tänää kyllä jo iskee jouluvaloja ikkunoihin. piristämään pimeyteen :) semmonen vapaa päivän vietto suunnitelma! :) tosin vielä yökkärissä sohvalla, tuli nukuttua 12 tunnin unet ja nyt ollut pari tuntia hereillä ja syönyt lounaan kylläkin mutta tuntuu että voisi jo ottaa päikkärit. eli aika väsynyttä on noiden pitkien työpäivien jälkeen.

 
Hei vaan!

Minäkin nyt ajattelin liittyä tänne Toukokuisiin. Olen aikani vain lueskellut muiden kirjoituksia ja nyt sitten päätin, että jospa tulisi vaihtamaan omiakin ajatuksia, ei niitä kukaan muukaan jaksa enää kuunnella :D LA minulla siis 6.5.2013, eli 13+3 menossa, ensimmäistä odottelen.

Tänään on kovasti mietityttänyt tuo influenssarokotus... Toisaalta pelottaa, että tulisi keskenmeno rokotuksen takia, ja toisaalta pelottaa, että jos saisikin sen influenssan, niin menisi sitten kesken sen takia :/ Oon siis perusluonteeltani sellainen, että huolestun ihan kaikesta.... ja nyt en vaan tiiä, että mitä sitä tekisi ja mikä olisi oikea ratkaisu. Jos lääkäreiltä ja terveydenhoitajilta kysyy, he tottakai suosittelevat rokotusta, mutta en tiedä kuinka puolueettomia he sitten ovat. Oon näköjään myös hirveen skeptinen kaiken suhteen :D 

Miten te muut Toukokuiset olette ajatelleet? Ja jos otatte, niin milloin, marraskuun aikanako? 
 
Minimoi olen kanssa miettinyt tuota rokotetta - olisi jopa niin helposti saatavilla työpaikalla. En ole ihan varma kuitenkaan. Nytkin flunssassa, niin jos saa taas vaimean flunssan sitä, ja kuinka hyvin sen rokotteen vaikutuksia on tutkittu vauvaan.

Jos olen terveenä kun annetaan töissä, niin sitten voisin kyllä ottaa. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Minimoi, sain myös eilen kuulla neuvolassa siitä, että influenssarokotusta suositellaan nykyään raskaana oleville. Itse en ole koskaan moista ottanut, mutta nyt saatan kallistua sen kannalle. Lääkäri piti influenssan sairastamista suurempana riskinä sikiölle kuin rokotetta. Minäkin olen luonteeltani skeptinen, ja joskus mietityttää, miten ahkerasti lääkefirmat lobbaavat... Toisaalta olen saanut neuvolan terveydenhoitajasta ja lääkäristä todella hyvän kuvan, ja luotan heidän ammattitaitoonsa.

Vastustuskykyhän on nyt laskenut, joten "pöpöt" tarttuvat paremmin. Neuvolasta sanottiin, että influenssarokote kannattaa ottaa marraskuun aikana. Kuulemma Suomessa rokotetta on suositeltu raskaana oleville muutaman vuoden ajan, ja rapakon takana sitä on annettu jo ainakin vuosikymmenen. Ongelmia ei kuulemma ole ilmennyt. Kuulemma... :) 

Toivottavasti jokainen pystyy tekemään päätöksen itse, eikä tukeudu liikaa muiden mielipiteisiin. Koskaanhan ei voi tietää sataprosenttisen varmasti, mikä sikiöön lopulta vaikuttaa ja millä ei taasen ole niin paljon merkitystä. Tsemppiä päätöksentekoon :)

Linkki THL:n sivulle, jossa lyhyesti aiheesta: 
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/influenssarokotukset/raskaana_olevien_kausi-influenssarokotukset/
 
Me päätetään lopullisesti se varmasti miehen kanssa, mutta katsotaan mitä seuraavassa neuvolassa sanoo siitä.

kyselin jo mieheltä niin ei se osannu vielä oikein sanoa mitään tähän. Jotenkin musta tuntuu etten haluis sitä ottaa..

No anyway.. eilinen vapaa oli kyllä ihana, siivosin hulluna! mistä sitä energiaa riittikin!?!? en tajua. on siis jääny tää kodin hoito aivan taka alalle. :/ ei vaan ole jaksanut. nyt o pesty ja imuroitu ja kuurattu keittiö, olkkari ja wc. viel olis eteinen ja makkari. mutta makkarissa o nii iso homma et taitaa jäädä ens viikkoon, pitäis käydä vaatekaappi läpi, ei mahu vaatteet sinne! mites sitte babyn? OMG!

mulla on kauhea matkakuume kaikenlisäks vaikka oltiin Turkissa elo-syyskuun vaihteessa. noooo ehkä nyt himmailen tätä kun olis kaikenlaista hommattavaa. Löysin hoitopöydänkin jonka haluan, niitä vaan ei enää tehdä eli pelkästään käytettynä saa. se o enemmän lipasto mallinen, sitäkin tässä pitänyt tutkiskella.

Rattaista EIII mitään hajua!? onko muilla? mä katoin jotain chipolino 3in1. ettei tarttis ostaa kauheen monia. mut kai se kuitenki pitää käydä kokeilee vielä liikkees. ja kyselee sellaset jotka toimii sekä lumessa että hiekka tiellä kun me asutaan sellasilla alueilla et auraus ei ehkä heti o ekana niissä (2 eri kaupunkia siis) . ja koira kuitenkin ni pakko ulos päästä. ja mies ei halua 3 renkaisia. mut emmaljungat o ainaki ehdoton EI, nii paljo huonoa kuullu. gracoja kans kattelin ko niitä ollu paljo liikenteessä ja niissä saa niin kätevästi sen turvakaukalon rattaisiin. mut näitähän viel ehtii.. meillä ei kuitenkaa o mikää suuri budjetti näitä varten. mieluummi käytettynä tai sit joulun jälkee ko alkaa alemyynnit ni jos sieltä löytyis.  :D
 
Vaunuja kannattaa käydä koeajamassa jossain liikkeessä, niin löytää ne omiin tarpeisiin sopivat. Etenkin jos on paljon pituuseroa ja kummatkin käyttävät vaunuja, että ne on mukavat kummankin työntää. Vaunuja kannattaa myös sovittaa autoon, koska jotkut vaunut vaativat yllättävän suuren tilan. Monissa lastentarvikeliikkeissä on enemmänkin alennusmyynnit syksyisin, koska loppuvuodesta tulee uudet mallit ja kankaan.
 
aaaa... kiitos vinkistä tosta ale jutusta. pitää käydä kurkkaa lähi liikkeestä heti ens vkolla. meillä ei kauhean paljon pituus eroa ole mut tietysti jonku verran :)

ja ihanaa kaiken tuon uurastuksen lisäksi jaksoin eilen huoltaa myös itseäni! ja otin jalkakylvyn! wuhuu! tää alkaa pikku hiljaa olee jo iha elettävää aikaa eikä kulje suuntaan ja toiseen kuin zombi.  :)  vaikka muuten olenki päässy aika helpolla, mut toi väsymys. nyt kuitenkin 14 +2 . ja nyt vasta helpottaa edes vähän toi väsy!

ajattelin alkaa harrastaa uintia nyt talven ajan kun asun ihan uimahallin vieressä, enkä tunne oikeen ketään täällä suunnalla joka odottais ni tota voi harrastaa yksinkin :) . ja tuntuu et nyt kun ei o oikee saanu mitää aikaa ja syöminen ollu ties mitä ni painoo vaa tullu ja turvotusta iha pelkästää huonosta ruokavaliosta.

mutta nyt töitä kohti. ! ihanaa päivää kaikille :)
 
 
Mä en oo edes kuullut mistään influenssarokotuksesta, mutta en aijo ottaa jos sitä tarjotaan.

Me ostettiin satasella esikoiselle käytetyt yhdistelmävaunut ja ajateltiin nyt siirtää ne parvekevaunuiksi, kun ollaan muutettu toiseen kerrokseen hissittömään taloon. Vaunut on ihan hyvä olla partsillakin niin vauva voi sitten nukkua ulkona ja ite ei tartte olla ulkona niitä työntelemässä.
"Uudet" on jo kiikarissa, miehen työpaikan kirpparilla myytiin brion yhdistelmävaunuja ns. kaikilla herkuilla :) 50 eurolla. Ostetaan varmaan ne jos ovat kunnossa. Muut kamat meillä onkin aika valmiina esikoisen jäljiltä. Vähän huonekalujen uudelleen järjestelyä on luvassa, että pinnasänky mahtuu ja hoitopöytä, mutta ne on sitten vasta kevään hommia!
 
Menikin koko yö lukiessa kaikkia influenssarokotusasioita...

On niitä, jotka ovat selkeästi vastaan ja niitä, jotka ovat puolesta.
Itse oon siis ollut sitä mieltä, että en rokotetta halua, mutta nyt oon ihan kahden vaiheilla.
Luin paljon mielipiteitä siitä, että influenssa (ja etenki korkea kuume) on suurempi riski kuin rokote... toisaalta mietin, kuinka suuri riski on saada influenssa, miten paljon mun immuunipuolustus nyt sitten on muuttunut raskauden myötä? Sitä en osaa edes arvioida kun en ole ennen ollut raskaana. Nyt oon kyllä ollut terveenä koko alkuraskauden.

Mua kans mietityttää tuo sikaflunssa-lisä tuossa piikissä, eikös se ole vain kolmisen vuotta vanha rokote - eihän sitä ja sen pitkäaikaisvaikutteita ole voitu millään tutkia?

Huh, tää on kyllä ensimmäinen vaikea päätös tämän raskauden aikana :/ Mulla on tiistaina neuvola, siellä aateltiin miehen kanssa ottaa tämä rokotus ykkösasiaksi ja selvittää perusteellisesti terveydenhoitajan kanssa asia. Ainakin haluan nähdä rokotteen pakkausselosteen... oon lukenut, että kaikki hoitopuolen ihmiset suosittelee rokotetta, mutta että rokotevalmistaja itse olisi präntännyt selosteeseen, että rokotteen vaikutuksista raskaana olevaan ja sikiöön ei voida olla varmoja tms. Mies nyt joka tapauksessa ottaa rokotteen, vaikka minä en sitä ottaisi.

Toivottavasti kukaan ei ota pahalla näitä mun rokotusmonologeja :D Kaikkihan sen päätöksen itse tekee. Olis ihanaa kun joku voisi sanoa 110 % varmuudella mikä on oikea ratkaisu, mutta eihän se niin mene. 

 
Mä oon itse kallistumassa sille kannalle, että ottaisin influenssarokotteen. Oon sen kahtena vuonna ottanut, niitä edellisenä vuonna sairastinkin siitten sen influenssan. Sitä en kyllä uudestaan halua, etenkään raskausaikana! Oli meinaan aika järkkyä. Vaatteetkin sattui päällä. Mies aikoo myös ottaa rokotteen.

Onpa muuten jännä miten oma suhtutuminen raskauteen muuttui ultran jälkeen. Ennen sitä ei halunnut ihan hirveesti ajatella, edellinen keskenmeno pelotti taustalla eikä osannut uskoa, että siellä mahassa kaikki olisi hyvin. Ennen kuin eilen, kun sen pirpanan siellä näki liikkuvan ja möyrivän. Ihan uskomaton tunne!! Mieskin oli aivan haltioissaan, ja oli kuulemma tullut itku kun oli kotiin päässyt, niin oli liikuttavaa nähdä oma lapsi ensimmäistä kertaa. Nyt osaa jo nauttia raskaudesta kun näki, että kaikki on hienosti. On se meidän pirpana liikkuvainen ainakin :) <3
 
Mie tilasin vaunut,kun halvalla sai ;) Pistin tarjouspyyntöjä pitkin Suomen maata ja se kannatti.Meille tulee Teutonian prestiget.On kokemusta noista,kun oon kummilasta työnnelly niissä ja paljon.Asutaan kans maalla,joten tarvitaan tänne maastoon sopivat :)

Pätkis87: täällä sama juttu,km takana,mut ultran jälkeen helpotti.Ja pääsin taas tänään kuunteleen neuvolalääkärin tykönä sydänääniä :)
 
Tapsu: on se vaan niin ihmeellinen asia, jotenkin sitä arvostaa niin paljon enemmän kun on keskenmeno takana :)

Tänään olis sitten tädin polttarit illalla ja sitä ennen pitäis piipahtaa mummilla ja vaarilla. Huomenna taas isäpuolen äidin luo syömään. Aargh, mä kun odotin rauhallista viikonloppua rankan työviikon jälkeen!! Ens viikonloppuna onkin sitten tädin häät, niihin kyllä menee mielellään :)
 
No ni, unohdin taas tämän kuun vaihdoksen, joten kävin vielä marmattamssa lokakuun pinoon :) Ehkä parempikin, jos kukaan ei enää löydä sitä sieltä... ;)

Meillä on Jedo Patit NT-rungolla ja pehmeällä kopalla. Pehmeää koppaa en vaihtaisi kovaan, vaikka "kesävauva" tuleekin. Yksinkertaisesti pitkäkäyttöisyyden ja säilytettävyyden takia. Sen verran kuitenkin panostan, että verhoilen vaunut kokonaan uusiksi vaaleansävyiseksi, nyt siis ovat mustat. Ihan älytön projekti, enkä tiedä miten sen ehdin tehdä opiskelujenkin ohella. Tyhmä pää ja sitä rataa ;) Mutta mietin kyllä uusienkin ostamista, olisin päätynyt Hartaniin tai Teutoniaan. Ehkä Hartaniin kuitenkin. Tai Gessleinkin olisi ollut mieleen, mutta niissä on vaunukoppa kovin matalalla, mikä ei ehkä ole ihanteellista kun mies on yli 190cm. Mutta Hartan on kyllä aika suosikki, mitä olen kavereilta testannut. En kuitenkaan sitten raaskinut uusia ostaa, koska nuo olemassa olevatkin on hyvät ja toimivat. Joskin jousia saa kiristää kyllä vähän väliä. Ei nyt koko ajan, mutta kuitenkin. Pienen vauvan kanssa tietty hyvä heijauksen kannalta, mutta isomman kanssa käy helposti raskaaksi. Heittoaisasta en ikimaailmassa luopuisi. Ollut ihan ykkösominaisuus, kuitenkin muistaen, että pienelle on tärkeää nähdä hoitajansa kasvot. Mutta bussilla liikkuessa, nukuttaessa jos aurinko tulee pahasta suunnasta, isomman lapsen kanssa jne. Ihan paras. Kai sitä vois tulla ilmankin toimeen toki.

Rokotusta en ota. Piste. :) En ottanut esikoista odottaessa, enkä ota nytkään. En suhtaudu mitenkään intohimoisesti tähän aiheeseen, mutta en koe sitä tarpeelliseksi. Ehkä minua ei ole peloteltu tarpeeksi :) En ole koskaan ollut mitenkään kovin sairastelevaa tyyppiä, ehkä se on syynä. En edellisenkään raskauden aikana sairastanut mitään muuta kuin syöpää ;) Ja nyt tämän raskauden aikana perheessämme on jo ehtinyt jyllätä kaksikin pöpöä, mutta mikään ei ole iskenyt minuun. Ihme juttu, koska lapsen kanssa se räkä kyllä pääsee ihan sisuksiin asti äidilläkin :D
 
Pääskynen: Täältä kanssa iso plussa Hartanille ja heittoaisalle. Mukavan pienet vaunut, mutta hyvillä säädöillä ja kevyet työntää. Suosittelen! ;-) Käytettynä esim. huuto.net:istä voi saada ihan kivaan hintaan.

Minäkään en ota rokotusta. Mitään täysin varmaa ei luvata missään (esim. thl) rokotteen turvallisuudesta, niin jätän väliin.
 
Tuosta rokotuksesta - en minakaan aio ottaa. Kaksi vuotta sitten kun yritimme esikoista otin rokotteen samaan aikaan kun epailin olevani raskaana. Kaikki vakuuttelivat ettei se vaikuta joten piikki tuli kasivarteen vaikka mietityttikin. kk eivat tuleet ajallaan mutta ajattelin kuitenkin odotella ennen testausta. Lopulta vuoto tuli ja se oli kovin poikkeava normaalista. En ikina testannut etta olinko raskaana mutta epailen kovin vahvasti etta olin mutta rokotuksen (tai jonkin muun syyn vuoksi) meni kesken. Esikoisen raskaus sitten alkoikin heti seuraavasta kierrosta joten asiaa en pahemmin selvitellyt eteenpain. Mutta tuon kokemuksen takia en halua riskeerata mitaan vaikka siis mitaan todisteita minulla ei olekaan.
 
Heippatihei!
onko kellään kokemuksia verenvuodosta raskaus aikana?
Mulla tuli yhtäkkiä muutama ilta sitten todella paljon verta, ihan yhtäkkiä tuntui"humahdus" ja kun vessaan pääsin niin  lattia oli jo veressä. soittelin päivystykseen, eivät meinanneet ensin ottaa edes käymään koska "he eivät keskenmenoille voi mitään". Menin kuitenkin, ja oli niin ihana päivystävä gynegologi että tuli ultraamaan. Vauva onneksi voi ultran mukaan hyvin, mulle vain tuli nyt nostelu/kumartelu kielto ja pari viikkoa pitää ottaa todella rauhallisesti. ( helppoa pienten lasten kanssa).
Eilis illan jälkeen vuotoa ei ole ollut, kipuja ei missään vaiheessa.
Haluaisin vaan kysellä onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia? Itsellä nyt kolmas raskaus menossa, ja ennen ei mitään tällaista ole ollut. Säikäytti kyllä todella, eikä vieläkään tietenkään ihan selvillä vesillä olla, viikkoja on nyt 13+1.
 
Ah ihanaa emoticon

Doppleri on ollut viime tiistaista asti, ja pääosin on löydetty pienen jumpsutus, mutta välillä vain oman valtimon suihk-suihk-ääni... mutta tänään saatiin ekaa kertaa pienen syke ja sydänkäyräkin :) 140-150 se pikkuisen sydän siellä tumpsuttaa emoticon
 
Anu-Ii,hui varmasti säikäytti!Itellä ei oo mitään vuotoja ollut,vaikka sitä oonkin pelännyt kovien mahakipujen takia.Onneksi sielä oli kuitenkin pikkuisella kaikki hyvin :)
 
Anu-Ii joo, oli samanlainen kokemus viime keskiviikkona. Soitin illalla kättärille ja sanoivat että jos tulee lisää niin sitten soitella uudelleen. Soitin to aamuna neuvolaan ja sieltä laittoivat lähetteen kanssa ultraan (kysyvät menenkä taksilla vai ambulanssilla - menin omalla autolla!).

Perjantaina NP-ultrassa sanoivat että kohdussa oli hyytynyttä verta. Mutta siis kaikki ok. Pikkutyyppi siellä köllii ja kasvaa tyytyväisenä :) En saanut mitään kieltoja, mutta huomasin kyllä lauantaina siivotessa että koski aika lailla - jäi sitten siivous pelkkään imurointiin.

Onko sinulla jatkunut verentulo?
 
Takaisin
Top