Marraskuun Marinat!

Meilläki tissit hyytyy uhkaavasti, annan sen mitä tulee. Alkaa vaan unohtua, että noi tissitki on olemassa ni vois useemminkin ees tarjota sen vähän mitä tulee. Pojalle kelpaa kyllä, on edelleen kova imuttelemaan, tosin puklaa aina enemmän tissimaidosta, nii tuntuu että se vähäkin tulee ulos.

Mun äidillä maito ei koskaan noussut, vaikka oli kaksi ihan normaalia synnytystä (eli unohtakaa nyt vaan se luulo, että ihmisen elimistö olisi kaikilla samanlainen, tai no miksi täällä jotkut kamppailee liikakiloja vastaan kun mulla niitä ei ole? :wink Eikös luonto pidä kaikki normaalipainoisina..? Miksi muuten maitoa tuottavat elikot on aika yleisiä kotieläimiä? Kymmeniä tuhansia vuosia ihminen on kyllä keksinyt vaihtoehtoisia tapoja ruokkia lapsensa. ) ja epäilin että sama voisi olla mullakin eessä.

Synnärillä väittivät että kyllä maitoa tulee ja niinhän laski vauvelin verensokerit ja paino. Kyllä siellä synnärillä aika moni mukula korviketta sai, jos vaan äidit älys pyytää. Mulle tehtiin sektio, joten osin varmaan senkin takia maito nousi oikeasti vasta kuutisen päivää synnytyksestä! Tai siis silloin näin ensimmäiset valkoiset tipat ja kuulin nielemisäänet. Sairaalan verensokeriepisodin takia en uskaltanut olla antamatta korviketta lisänä, meidän poika kun ei nälkäänsä huuda vieläkään (toisaalta ei ole joutunut sairaalan jälkeen nälkää näkemäänkään). Suht vähän korviketta meni, mut pari viikkoa synnytyksestä mulla diagnosoitiin kohtutulehdus johon sain voimakkaat antibiootit. Niistä antibiooteista oli vähän ristiriitaista tietoa, nii pidin aina parin tunnin imetystauon ab:n oton jälkeen, toisaalta olin niistä niin tokkurassakin että en olis varmaan ottamisen jälkeen ees heränny jos oisin esim. nukahtanu vauvan päälle. AB-kuurin ja kohtutulehduksen paranemisen myötä huomasin, että maitoa alkoi tulla paljon paremmin ja piti alkaa tehostella imetystä, nii eiköhän iskeny karsee kuumeinen räkätauti päälle (ja uus kuumeflunssa vielä viikko edellisen paranemisesta) ja eipä siinä kuumeessa räkiessä kauheesti kenguruhoitoo viittiny harrastaa, lähinnä mies käytti vaan pojan tissillä ennen kuin antoi korviketta. Itekseni mietin, että saapi sitä imetyksestä vasta-aineita tullakin, jos imettäjät on kokoajan näin kipeenä! :) (normisti oon kerran vuotee kipeenä).

Jos kakkonen tulee, niin luulen että täysimetykseen päästään kyllä (eka lapsi ja sektio on molemmat ihan tunnetut maidonnousun hidastajat). Toisekseen mulla jäi synnytyksestä aika vähän painoakin, eli mahdollisella seuraavalla kerralla pitää ostaa jo etukäteen kaapit täyteen välipaloja ja osaan muutenkin paremmin käytännöt. Mulla ei myöskään oo mitään kammoja korvikkeita kohtaan, kun ollaan niillä pikkuveikan kanssa kasvettu. Mä sairastin pienenä paljon, pikkuveli ei. Nyt aikuisena meitä terveempiä saa hakee (oon syöny kaksi antibioottikuuria 15v sisällä ja viimeksi oon sairastanu oksennustaudin 17v sitten), allergioita tai muita perussairauksia meillä ei ole ja suht hyvin ollaan koulussa pärjätty... Ei luonto ole mitään järjestäny, muuta kuin luonnonvalinnan. Sitä vastaan meillä on lääketiede (ja korvikkeet) :)
 
Mulla kesti maidonnousemisessa kauan ja aluks tuntu ettei maito riitä kun vauva oli tyytymätön ja halus olla ihan koko ajan rinnalla...silti jatkoin täysimetystä jääräpäisesti. Kyllä sitä maitoa sitten jossain vaiheessa alkoi riittää! Tein kyllä kaiken mitä keksin, join alkoholtonta kaljaa ja otin kuumia suihkuja jne... Oon miettinyt, että ehkä osa luovuttaa jossain vaiheessa, kun ei halua pitää vauvaa nälässä. Tai sit vaan maitoa ei oikeesti ala tulemaan, mistäs sen tietää. Mutta yleensähän imetyksessä pätee kysynnän ja tarjonnan laki...
 
Eloveena.. ihan samaa meillä. Maidonnousussa kesti sektion takia kauan(kauan ja kauan, pari vuorokautta), mutta imetin kans jääräpäisesti ja monesti epäilin, ettei se riitä. Vauva kans roikku tississä ja alkuunhan paino laski vielä kotonakin hieman, mutta sain neuvon imettää tiheämmin. Ei vauva siis nälässä ollut, mut kun ei pyytäny tissiä, niin en tajunnu useammin tarjota.Sitten se paino alkoi nousemaan vauvalla ja yhtäkkiä maitoa alkoikin tulla. Sitten oli se 3 viikkoa kestänyt tankkausjakso, kun en muuta tehnyt ku istuin sohvalla ja imetin. Ja välillä itkin. Join ihan pirusti vettä ja jatkoin sitkeesti.. pissavaippojen määrä ja painonnousu pojalla kertoi siitä, että kyllä sitä riittävästi tulee, vaikka ei siltä aina tuntunut. Mut en puhu toisten puolesta, vain itseni. Olin vähällä luovuttaa ja oon tästä samasta asiasta puhunu täällä ennenkin.. annoin minäkin parina iltana korviketta, että tissit sai edes hetken levätä. Mut allekirjoitan omalla kohdalla tuon, että niin kauan ku kysyntää on, niin maitoa tulee. Jos yritän pumpata tyhjän tuntuista tissiä, niin mitään ei tule. Mutta nostanpa pojan imemään, niin johan loiskuaa.

En sit tiedä, mikä siihen vaikuttaa, et joillakin riittää ja joillakin ei. Toisilta loiskuaa ihan tuosta vaan maitoa.. multa loiskuaa vaan sen verran, kun poika syö.. vähän kadehdin niitä, joilla meijerit vaan hölskyää kokoajan yli tarpeen.. :D
 
Muokattu viimeksi:
Pakko avautua...
Mulle sanottiin, että jokainen äiti on luotu oma lapsensa synnyttämään. Jouduin hätäsektioon, ennenvanhaan jompi kumpi meistä olisi kuollut, olettaisin.
Maito ei noussut. TAYS, antoi luovutettua maitoa, ja lopulta siihen sekoitettuna korviketta. kuulemma vauvani söi niin kovasti luovutettua, että piti ottaa lisäksi korviketta. poitsu oli syntyessään 4220g, eli ei mikään mutantti joka söisi aivan kaikkien eväät. Ihmettelin ettei niin ison sairaalan maitovarannot riittänyt ruokkimaan vauvaani.
Sain kohtutulehduksen. Antibiootin. Maito ei noussut. Stressasin, itkin, podin huonoa omaatuntoa. Maito ei noussut. Näin sai alkunsa meillä pojan elämä kera korvikkeiden.
 
Syyskuisista hyppään kertomaan oman tarinani. Meillä osaimetetään yhä, mutta ollaan lopettelemassa imetystä. Tyttö melkein 12vk. Saanut koko elämänsä pääosin korviketta syynä maidon riittämättömyys (tubulaariset rinnat eli niissä vähemmän maitorauhasia).

Kaikkeni tein imetyksen eteen, mutta silti en voi lastani vain rintamaidolla ruokkia. Eli imetyksillä saa vain ns. Makupaloja ja suoja-aineita ja korvike pitää elossa. Kaikilla ei vain ole mahdollisuutta imettää halusta huolimatta eikä aina ole kyseessä yrityksen puute. En tiennyt tätä ennen kuin se piti itse kokea, kun missään ei tästä puhuta...

Meillä tyttö sai osastolla lisämaitoa keltaisuuden ja sokeriarvojen takia. Syntyi sektiolla raskausmyrkytyksen takia rv37+1. Alkuun luultiin että maidonnousu on viivästynyt sektion ja myrkytyksen takia, mutta myöhemmin selvisi ettei maito tule koskaan riittämään ja tämän vuoksi koin olevani surkea äiti. Kaikki kysyivät imetänkö ja kun en täysin imetä niin kyseenalaistettiin haluni ja yrittämiseni.

Mitä sitten tein, kun en ulkopuolisten mielestä yrittänyt tarpeeksi? No imetin ja imetin ja imetin... siitä huolimatta (ja vähäisestä lisämaidosta) tyttö väsähti ja joutui lastenosastolle tiputukseen viikon iässä. Ei ollut saanut riittävästi ravintoa vaikka koko ajan imetin eikä tyttö ilmaissut nälkää mitenkään, niin uskoin maidon riittävän kun kaikki käskivät siihen uskoa. Osastolla käskettiin jatkaa imetystä ja jatkoin, mutta syöttöpunnitus paljasti että maitoa tulee molemmista rinnoista yhteensä vain 30ml. Vaikka imettäisin kuinka. Tyttö sai siis korviketta tästä lähin, mutta kehotettiin panostamaan maidon nousuun yhä, jotta pääsisin täysimetykseen.

Kotiin päästyä imetin yhä koko ajan ja join alkoholitonta olutta ja imetysteetä. Join litroja päivässä ja söin hyvin. Lepäsin aina kun en imettänyt. Vauva oli melkein koko ajan vaippasillaan ihokontaktissa ja sai hamuta rinnalle aina halutessaan. Varasimme yksityisen Imetysohjaajan ja ostimme imetysapulaitteen. Ohjaajan suunnitelmalla annoimme lisämaidon apulaitteella, jolloin kaikki ruokailu stimuloi rintoja, mutta tyttö sai riittävästi ravintoa. Tätä jatkui viikkoja ja sitten piti vähentää lisämaidon määrää... Punnitus kertoi ettei tytön paino nouse tarpeeksi ja syöttöpunnitus osoitti ettei maitoa tule yhtään enempää kuin aiemmin. Imetysohjaaja oli jo aiemmin puhunut tubulaaristen rintojen mahdollisuudesta (rintojeni malli kuulemma viittasi tähän), mutta nyt se oli todettava todeksi. Eikä edes sairaalassa kukaan ollut puhunut tuosta mahdollisuudesta. Vasta Imetysohjaajan kautta sain tästä tietoa.

Minun ei ole mahdollista täysimettää luultavasti yhtäkään lasta. Se sattuu, mutta sen kanssa on elettävä. Aion seuraavallakin kerralla yrittää kaikkeni, jos kävisi paremmin, mutta nyt tiedän tubulaarisista rinnoista ja siitä ettei kaikilta imetys onnistu vaikka näin kaikkialla puhutaan. Se, miksi nyt olemme lopettamassa osaimetystä, johtuu siitä, etten näe tarvetta pakottaa lasta olemaan rinnalla, kun korvike on hänen ravintonsa. Rintamaito on vähentynyt entisestään kuukautisten alettua ja saan tytön viihtymään rinnalla enää aamuisin. Nyt olen jo hyväksynyt asian ja tiedän olevani hyvä äiti, joka tekee kaikkensa lapsensa parhaaksi.

Tsemppiä kaikille jotka kamppailevat imetyksen kanssa ja onnea niille, joilla se sujuu. :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla alko maito nousta samantien. Voin sanoo, ettei sekään ollu kivaa, ku rinnat oli tulessa ja aivan kivikovat. Sitä maitoa tursus joka paikkaan. Jossain vaiheessa se sit alko tasaantumaan, nyt sitä tulee just sen verran, ku meneeki. Välillä kyllä tuntuu, et saa tyhjistä tisseistä syöttää, mut kaipa sieltä sitten tarpeeks tulee, kun herra ihan hyvin kasvaa ja on tyytyväinen. Ite oon huomannu, et jos juon tai syön liian vähän, ni se vaikuttaa heti.

Olen iloinen, että pystyn imettämään ja jos jostain syystä tämä loppuisi, niin tottahan toki se harmittaisi. Ei se musta silti huonompaa äitiä tekisi, se vaan vaatis vähän totuttelua. Tsemiä siis kaikille teille äideille, te ootte kuitenkin sen pienen ihmisen lähin tuki ja turva. Tuli se maito nyt sit pullosta tahi tissistä. :)
 
Tiutsi: tohon sun aikaisempaan kysymykseen siitä imetyksen onnistumisesta. Mulla ei noussut maito ollenkaan sillain selkeästi. Ensimmäisen vuorokauden aikana sain ruokittua pikkuisen omalla maidolla, mutta toisena päivänä vauva roikkui rinnalla taukoamatta iltapäivästä yö kolmeen ja minulla meni rinnan päät rikki. Jouduttiin siis jo sairaalassa antamaan lisämaitoa. Me mentiinkin osittaisimetyksellä ensimmäiset 5 viikkoa, jonka jälkeen päätin, että oma maitohan riittää ja istuin kaksi vuorokautta vauva rinnalla melkein päivän ympäri. Päästiin eroon korvikkeesta, mutta aina välillä minulla uhkaa tuo maidontulo ehtyä. Esimerkiksi tänään jostain kumman syystä pitkästä aikaa ei vaan tullut tarpeeksi maitoa, että pikkuinen olisi tullut kylläiseksi. Yritin laittaa rinnalle, mutta kun ei tule niin ei tule ja pikkuinen saa ihan hirveät raivarit ja olen huomannut, että seuraavat kerrat alkaa huutaa jo ennen kun on edes kertaakaan yrittänyt imaista. Jouduin siis tänään antamaan 130ml korviketta, koska omat tankit eivät täyty. En tiedä mikä on, mutta mulle tämä imetys on ollut yhtä taistelua alusta saakka. Välillä tekisi mieli luovuttaa,mutta suurimmaksi osaksi pärjätään ilman korviketta. Tämänpäiväinen oli ensimmäinen kerta neljään viikkoon kun olen korvikkeen avannut. Onkohan noilla minun kireillä niskoilla yhteyttä tuohon maidon vähenemiseen... Nyt tuo pikkuinen heräsi, täytyy rientää...
 
@sukki se on hienoa, että oot jaksanu silti jatkaa imetystä, vaik taisteluu onkii oolu. Ja hyvinhän oot pärjänny, ku on noinkii pitkä aika edelliskerrasta ku oot joutunu korviketta antamaan :)
 
Se ois huomena joulukuu! Kohta iskee varmaa paniikki, ku tähän asti ei oo yhtää ressannu. Huomen pitäs mennä partylite-kutsuille. Mut enpä ostakaa mitää ku tuli ilmotus että maksuksi käy ainoostaan käteinen tai pankkikortti. Rahaa tulee vast maanantaina. Aina ennen pysty maksaa tilille laskun tapasella seuraavanaki päivänä :sad001 Mut nyt ku myyjäl onki se kannettava maksulaite mukana, ni kai tulis liian kalliiks jos jotku maksaski perinteisesti... Oon kyl niin varma et toi laskee myyntiä paljon! Ku ei kaikilla oo viimesenä päivänä viel rahaa kouras, puhumattaka käteisestä. Ja ku ei kaikil oo myöskää luottokortteja.
 
Nyt on pakko purnata! Ostettiin ennen vauvan syntymää uudet gessleinin vision rattaat. Liikkeessä tuntui vaunut tosi hyviltä ja tasaisilta työnnellä, mutta ku saatiin vauva kärryihin ja lähdin maastoon niin ihmettelin kauan, että kun ne puoltaa hirveästi vasemmalle. Aikansa kitkuttelin niillä enkä viitsinyt valittaa kun rattaat kuitenkin maksoi paljon (mitähän logiikkaa tämäkin!) ja kun mies katsoi renkaaseen niin sehän oli melkein tyhjä. Pumppasi ilmaa siihen ja kirosi jo silloin että on sisäkumi oon päin honkia renkaan sisällä ettei kunolla saa pumpattua. No ilmaa meni ja kyyti tasottui.
Nyt on sama juttu taas. Siellä ei vaan pysy ilma.

Kävin liikkeessä niin kas kummaa, renkaat ei kuulu takuun piiriin! Luulisi että tolla hintaa nyt rattaisiin kuuluisi kunnon renkaat! Miehellä paloi käämit aamulla kun koitti pumpata ilmaa renkaaseen ja oli lähellä, että ei rengas lentänyt mäkeen. Sinne ei mene ilmaa vaan tulee pihalle sitä mukaa kun koittaa pumpata.

Soitin isäni nyt katsomaan tota rengasta kun käskin miehen olla koskematta siihen enää. Jos sekään ei saa siihen ilmaa niin sitten mennään huomenna kyllä renkaan kanssa myymälään uudestaan.
 
Meillä oli tollanen yhden Partylite-myyjän kanssa, mutta kun sinne kutsuille meni, niin laskukin kävi sille sitten kuitenkin. Eli jos vaikka Bettie sunkin kutsuilla on sama käytäntö mahdollisuutena, ku aiemmin, mut ne vaan suosittelee tota maksamiskäytäntöä, jotta pääsisivät helpommalla :D
 
Menkää Niranda00 ehdottomasti valittaa. Kyl tommonen pitäs korvata, vaikkei sinänsä takuun piiriin kuuluiskaan. Siinähän on ollu alusta asti joku vika.
 
Ei nuo rattaat risat ole tai ainakaan rengas myymälässä risalta näyttänyt. Isäni kurkkasi rengasta ja niksautti sisäkumin paikoilleen ja nyt on ilmaa rengas pullollaan ja kyyti kulkee :) Aiheeton purnaus oli siis onneksi, paitsi jos ilma alkaa taas tulemaan itsekseen ulos... Sitten menen kyllä liikkeeseen vauhdilla.
 
Pirun kosketusnäyttö, ku painelen vääriä merkkejä :D Hyvä, että asia selvis. Isit on osaavia :)
 
Takaisin
Top