Marraskuun kuulumisia :)

rypsiöljyssä on omegat väärässä suhteessa, oliviiöljy on varmuudella todistettu terveelliseksi öljyksi. Olen vähän hihhuli enkä usko kaikkiin suosituksiin. :rolleyes: ja rypsiöljyn ja oliiviöljyn väitetty terveysero on niin pieni, että käytän varmuudeksi oliiviöljyä. tonnikala on ollut helppo ruoka, josta olen proteiiniakin saanut, joten täytyy keksiä uusi proteiinin lähde samalla :S ruokaa en laita itse juurikaan, joten vaikea kikkailla ton öljyn kanssa. syön töissä ja illalla olen syönyt tonnikalaa/kasvissosekeittoa raejuustolla ym. helppoa
 
Oliko se nyt niin, että rypsiöljyssä on liikaa omega6:sta? minä tosin käytän yleensä rypsi-oliiviöljyseosta. Useamman vuoden jo, samoin voi, kerma. Mahdollisimman aitoa tavaraa. Keijut yms saa mun puolesta jäädä kaupan hyllylle. Rasvaremontin jälkeen kolesteroli on tippunut neljään vitosen pinnasta, joten meinaan jatkaa näin. Haluan syöttää lapsillekin nuita mahdollisimman käsittelemättömiä eväitä. Inhottaa ihan, millaista teollista einesruokaa ne koulussa lapsille syöttää. Toki meilläkin ostetaan joskus ranskalaisia ja nakkeja tms, mutta ovat ns. herkkuja.
 
Oliko se nyt niin, että rypsiöljyssä on liikaa omega6:sta? minä tosin käytän yleensä rypsi-oliiviöljyseosta. Useamman vuoden jo, samoin voi, kerma. Mahdollisimman aitoa tavaraa. Keijut yms saa mun puolesta jäädä kaupan hyllylle. Rasvaremontin jälkeen kolesteroli on tippunut neljään vitosen pinnasta, joten meinaan jatkaa näin. Haluan syöttää lapsillekin nuita mahdollisimman käsittelemättömiä eväitä. Inhottaa ihan, millaista teollista einesruokaa ne koulussa lapsille syöttää. Toki meilläkin ostetaan joskus ranskalaisia ja nakkeja tms, mutta ovat ns. herkkuja.
 
Mieheni sai viikonloppuna ensimmäisen kunnon kontaktin pikkuiseen. Makasin illalla sängyssä ja pyysin miestäni puhumaan jotain vauvalle, jotta katsottaisiin reagoiko se. Mieheni laittoi käden vastalleni ja mietti hetken. Sitten hän jodlasi oikein soivasti suu kiinni vatsassa ja samassa vatsasta vastattiin oikein kunnon potkulla! :grin Joten näköjään mieheni ensimmäinen viesti pikkuiselle oli jodlaus. laughing6
 
Mulla vähä huimannu tänään.. Mietin et soittasinko neuvolaan mutta juttelin siskon kanssa (jolla 2 pikkulasta) ja hän sanoi että se on ihan normaalia. Jollei nyt kauhean pahaksi mene..
Pitää kattoa jos se tästä jatkuu/alkaa uudelleen, ni ehkä silti soitan, ku kuitenki verenpaine yms kaikki ollu aina kunnossa. Nyt 18+6.
 
Onko kukaan teistä kuullut sellaisesta, että raskaana ei saisi kurotella? Tässä yhtenä päivänä kurottelin oikein kunnolla korkealle hyllylle töissä ja työkaverini sanoi kauhuissaan, että minun ei pitäisi kurotella, koska silloin napanuora voi mennä vauvan kaulan ympäri. :eek: Ensi reaktioni oli, että tuo on sellaisia "vanhan kansan" uskomuksia, mutta pahasti jäi kuitenkin mieleen kummittelemaan... Netistä en oikein löytänyt mitään järkevää tietoa asiasta. Puolentoista viikon kuluttua on neuvola, joten lisään tämän piiiitkään kysymyslistaani. Jotenkin järjellä ajatellen niin tuohan kuulostaa aivan typerältä, mutta olen itse niin hermoheikko kaiken tällaisen suhteen (kuten joku ehkä muistaa siitä, kun alkuraskaudesta hermoilin raskausoireiden katoamisesta...), että kuitenkin jäin murehtimaan.
 
Muuten Suski, minullakin on ollut huimausta. Useimmiten se on johtunut alhaisesta verensokerista, eli viime ateriasta on ollut liian kauan (neljäkin tuntia on voinut olla liian kauan). Olen myöskin huomannut, että seisoessani huonossa ryhdissä minua myös huimaa, varmaankin veri kiertää silloin huonosti. Tämä menee heti ohi, kun parannan ryhtiäni.
 
Ok. Mulla ei kyllä ole pelkoa että 4h olisin syömättä.. Ennen pystyin oleen vaikka 10h mutta en todellakaan enää..
Se huimaus onneksi meni ohi silloin, nyt on tänään tullut paha olo ja päänsärky. Sekä tietty vatsassa vähän kiristelee välillä - kasvu-/venymiskipuja oletan..
 
Rondine, tuo kurottelu ja napanuora oli erikseen mainittuna jossain semmosessa "näin ennen luultiin"-listassa jonka luin. En murehtisi. Mulla tuntuu kurottelut vatsalihaksissa kun tuo pallo venyttää niitä entisestään.

Huimaus on tuttua, mutta mulla on aina ollut matala verenpaine. Nyt on välillä jomottanut päätä. Normisti ei koskaan ole päänsärkyä. Voisiko johtua rautapillereistä??

Tunsin eilen ensimmäiset varmat liikkeet kun makoilin vatsalla. ♡ Aikaisemmista tuntemuksista en ollut niin varma. Tänään 18+1
 
Täälläkin on huimausta, tosin johtuu alhaisista verenpaineista. En ole tuollaista kurkottelukieltoa kuullutkaan.
 
Ihanaa, kun sataa lunta! Toivottavasti se nyt pysyy maassa, ei olisi niin synkkää. Nyt kaikki laittamaan jouluvaloja :p
 
Missä tulee lunta? Täälä keski-suomessa on kyllä aivan harmaata. :/

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Juuri samanlaisia kokemuksia täälläkin noista pienistä potkuista sekä yhden, jonka mieskin tunsi kun oikein hiljennyimme ja odottelimme :love7
Itellä pahimmat huimaukset takanapäin, ainakin nyt toistaiseksi. Verenpaine on kyllä ollut matalahko neuvolassa mitatessa.
Vähän vaan mietityttää tuo töissä oleminen kun paljon iltavuorojoa, jotka venyvät yömyöhään ja jotenkin tekee pahaa kun pikkunen joutuu olemaan mukana kauheassa höykytyksessä ja stressissa jonka ravintolatyö tuottaa :sad001
No, ensiviikolla tulee 20 viikko täyteen ja pääsee kauan odotettuun rakenne-ultraan sekä ensimmäiselle neuvola-lääkäri käynnille. Siellä voi purkaa ajatuksiaan.

Juu-u, lumesta ei ole tietoakaan Uudellamaalla :D
 
Itä-Vantaalla sato kyllä aamulla jotain räntärättejä, mutta vedeksihän nuo muuttuivat ennen ku ehti kissaa sanoa. :D
 
Mulle selitettiin hienosti napanuoran toimintaa viime raskaudessa, kun hämmästelin ultraluvaa jossa napanuora oli kaulan edessä. Napanuorassa on kokoajan virtaus. Ajattele siis puutarhaletkua, sanoi perinatologi. Se ei voi mennä solmuun eikä edes tiukalle. Vasta kun synnytys käynnistyy ja ollaan ponnistamassa, vähenee paine napanuorassa js silloin on se riski luuskahtamisesta ym. koska paine ei enää suorista napanuoraa. Tämä oli minusta ihsnan kansantajuisesti selitetty, vaikka tottakai lääkäri sanoi että monimutkainen prosessi, mutta minulle tärkeä tieto on vain se rautalangasta väännetty. Samalla mainitsi että kyllä vauvskin rutistas itse napanuoraa, mutta ote heltiää kummasti automaattisesti, kun vauva huomaa että tulipa vähän huono olo. Kurottelu puolestaan ja riuhtominen on yleisesti istukalle huono, mutta tavallisessa raskaudessa oma olokin kertoo koska reuhtoo liikaa. Onko muilla tullut rasituskipua kohtuun? Ei siis supistuksia vaan ihan kipuilua? Mulla kesto pelko kun raskaus ollut niin hankala. :-/ tänään 18+2. Toivoittavasti maaliin. :Heartred
 
Fashionhunny, ihana tuo lääkärin selitys! :D Ja joo, mulla kyllä kipuilee heti kun vähänkin yrittää nostaa jotain tai liikkuu rivakammin. Välillä sattuu ihan vaan ollessakin. Aika ilkeän tuntuista... Välillä sitä kipua ihan säikähtääkin, vaikka kovasti kaikki ovat sanoneet että kuuluu asiaan.

Mulla olis vajaa 2vk päästä taas neuvola, ja ressaa jo nyt mennä sinne... pelottaa, että on tullu hirveesti painoo :D Tuntuu, että musta on nyt tullu hirvee valas. Vaikka pieni paha on mennä sinne siitä hyvästä, että pääsee taas ihastelemaan masuasukkia ruudulta :Heartred
 
Takaisin
Top