Marraskuun höpötykset

Nojuu, olihan se niin ihanaa! <3

Mä olin aivan yllättynyt et mitä se oikke ny reeraa! :)

Tästä tää mun painajaiseni alkaa. Kattelin ulos et on lunta, ihanaa, mut en laittanut liukuesteitä kun ajattelin et on niin paljon lunta et tarttuu vaa kengänpohjiin. No nyt ois ollu hyvä olo kävellä vähän pidemmälle niin mähän meen ja horjahdan. En kaatunu mut kädellä otin vastaan. Ja tätä ois monta kuukautta jäljellä. Itellä kun on toi tasapaino vähän sitä sun tätä pikkukeskosuudesta johtuen. Joka talvi kaadun monen monta kertaa oli liukuesteet tai ei. Kohta sitä löytää itteensä ensiavusta tarkistamassa et vauvalla on kaikki hyvin. Tulee vaa tunne et uskaltaako sitä ulos mennä koko talvena? Onko muita??

Mira, mun kaveri kaatui vatsalleen kun laskettuun aikaan oli pari viikkoa ja mursi kätensä. Vauvalla oli kuitenkin kaikki hyvin ja lääkärit olikin vakuutelleet, että vauva on kohdussa hyvin suojattu. Totta kai aina voi käydä huonostikin eikä nyt ainakaan tieten tahtoen kannata kaatuilla (ihan kun joku niin tekis :D ) mutta pointtina tässä siis että hyvässä suojassahan se vauva äidin masussa on eikä kaverinkaan tapauksessa käynyt vauvalle vahinkoa vaikka kaatui suoraan vatsalleen asfaltille.

Mulle tuli kans mieleen et mulla on noi sauvat joilla reilu 10 vuotta sitten paljonkin oli käyttöä, pitää että ne porukoilta?

Mira83, mulla järkyttävän huono tasapaino ja muutenki kolhin itteäni kaikkiin kulmiin, oviin, kynnyksiin jne :D Eilen kävin postilaatikolla saakka, viimeks käyny siellä noin 3 viikkoa sitten! Eli eilen oli jo vähän parempi olo :) Erehdyin ottamaan koiran mukaan, se vetää aika voimakkaasti ja horjahdin muutaman kerran liukkaassa mäessä. Sauvat ja liukuesteet hommattava.

Tuli tuossa mieleen, että tekeekö kukaan leikekirjaa raskaudesta? :) Itse aloin tekemään sitä heti kun plussasin, kirjoittelen ajatuksiani, myöhemmin lisään mahakuvia, koska vielä ei ole muuta kuin pientä turvotusta :D Lisäksi ne hetket kun kerrottiin omille vanhemmille ja isovanhemmille, heidän reaktiot yms. Ajatuksia, odotuksia, kaikkea maan ja taivaan väliltä :)

Tänään on täälläkin hyvä päivä, vaikka mies lähtikin töihin. Ehdittiin silti aamulla höpötellä hetki ennen lähtöä ja menin vielä koiran kanssa saattamaan häntä töihin. Niin lyhyt työmatka, että mies menee usein kävellen.. Koira oli vetovaljaissa ja -liinassa ja hirmuisella vauhdilla mentiin eteenpäin. Liukas tie ja vetävä koira eivät olleet hyvä yhdistelmä ja niinhän siinä kävi, että takamukselleni pyllähdin kesken matkan. Onneksi oli mies mukana, että sai revittyä hysteerisesti nauravan vaimon ylös hangesta. :grin Hieman kyllä pelästyin kaatumista, mutta isku tuli kyllä niin hyvin omaan kankkuun, että pienillä tuskin mitään hätää on.

En ole oksentanut tänään ollenkaan ja muutenkin on sellainen hyvin levännyt ja virkeä olo. Koirakin nukkuu nyt tyytyväisenä, kun sai vetää koko lenkin aamulla. Harjoittelimme vielä bussissa matkustamistakin aamulenkin aikana ja ai että sai olla melkein jopa ylpeä tuosta piskistä. Istuttiin nätisti penkin jalkatilassa, eikä möykätty yhtään mitään. Muiden asiakkaidenkin annettiin nousta ihan kiltisti bussiin, vaikka nenä pitkällä yritti hajuja pyydystellä. Eiliset treenitkin menivät koiran kanssa ihan nappiin ja täydellisesti. Harjoiteltiin erilaisilla alustoilla kulkemista ja kokeiltiin mm. keinuvaa lautaa (jossa opetin koiran itsumaan poikittain ja keinuttelemaan itseään puolelta toiselle, keksi tempun kyllä vähän itse..:alien), tikapuita ja pallomerta, joka oli ihan huippujuttu koiran mielestä. Iltapäivällä lähden vielä tallille ja ratsastamaan. Siellä saa ajatukset kyllä niin nollattua.

Ninni, minulla on sellainen kirja kuin Yhteinen odotus. Siihen voi kerätä tuntemuksia ja ajatuksia koko raskauden ajalta ja lisäksi täyttämiseen voivat osallistua tulevat isovanhemmat ja muuta läheiset ja ystävät niin halutessaan. Kirjassa on erikseen huomioitu myös useampaa lasta odottavat ja tarvittaessa on oma paikkansa myös keskenmenolle. Lisäksi viimeisillä sivuilla on kysymyksiä koskien synnytystä ja vauvan/vauvojen ensimmäisiä viikkoja kotona. Kirjaan on kerätty tietojuttuja raskauden etenemisestä ja siihen voi kirjata myös parisuhdejuttuja ja pohtia kirjan kysymysten kanssa vanhemmuuteen kasvamista. Ajattelin, että se voisi olla kiva sitten joskus antaa omille lapsille luettavaksi, esimerkiksi silloin, jos itse odottavat lasta. :) Muuten en ole oikein jaksanut kirjailla ylös oireita tai muita juttuja. Ehkä vähän myöhemmillä viikoilla voisi kirjoitella kirjeitä vauvalle, vähän samaan tapaan kuin Erilaisissa äideissä on kirjoitettu..

Leikekirja olis ihana, mutta mulle tuottaa vaikeuksia jo esikoisen vauvakirjan täyttö. Yritin jossain vaiheessa kirjoitella pojan kehityksestä ja tekemisistä päiväkirjaa, mutta sekin on jäänyt. :/ Jos sais edes otettua kuvia raskausmahasta useammin kuin ekalla kerralla.

Joo ois tosi ihana idea tehä tollanen kirjanen, mut ei aika riitä kun työt ja kaks hoidettavana siihen päälle... Mää kans ekasta täyttelin vauvakirjaa ja paljon masukuvia ja videoita , toisesta huomattavasti vähemmän :( nii siinä vaa tahtoo käyä ku aika käy vähemmäksi..

Toi leikekirja olis ihana ajatus, mut pelkään pahoin et se jää jossain vaiheessa :D mä oon hiukan päällimmäisiä ajatuksia kirjaillu siihen neuvolasta saatuun äidille ja isälle -kirjaan. Ehkä sit vois harkita kun eka kolmannes on ohi. :)

Mulla ihan karsee paniikki. Tänään yhdet synttärijuhlat joihin joudun yksin menemään. On siis ihan päiväjuhlat. Mut kun kahvin haju tekee pahaa ja mä oon aina juonu kahvia. Ajattelin et jos keksisin et ku sain sen influenssarokotteen tällä viikolla ni on ollu vähä kipee olo ja ei tee mitään kuumaa mieli :D sit sais juotua jotain limpparia tai mehua.

Mut sitä kakkua mä odotan. :)

Mä oon aamun aivastellu ihan jatkuvasti ja palelee siihen malliin että vois kuumetta nosta. Sit ku aivastelee niin tuntuu että ala maha repiäis. Tuliskohan muhun nyt se flunssa josta koko muu perhe kärsiny jo 7vko. :(

Jetsoni, mä oon kans huomannut et joka kerta kun aivastaa ni repäisee alavatsasta inhottavasti :/ se on kamalaa ainakin jossain julkisella paikalla, kun ei se aivastelu normaalisti satu.

Onkohan tämä mamma ollu vähän väsynyt...? Esikoinen haki leikkimään. Päätin kunnolla panostaa ja olla leikissä mukana. Mutta esikoisen mielestä leikki ei voinut alkaa ennenkuin äiti käy makaamaan lattialle ottaa lapsen tarjoaman tyynyn pään alle. :laughing002

Ihana idea tommonen leikekirja, ja kiva ois myös tuo "yhteinen odotus"-kirjanen :)
Mut joo ei mun kiireiltä, on kans noi esikoisten vauvakirjat osoittautuneet yllättävän hankaliksi ylläpitää. Mulle riittää jos tällä kertaa ottaisin myös hieman enemmän noita kuvia kasvavasta mahasta. Niin ja tälle tulokkaalle ostan tommosen vauva-kirjan hyvissä ajoin, kun noissa edeltävissä oli yllättävän paljon raskaudesta ja synnytyksestä kohtia, enkä mä enään muksujen syntymän jälkeen tuntunut muistavan raskausajasta oikein mitään.

Toi leikekirja kuulostaa todella kivalle,täytyy ehkä itsekkin kokeilla jos sais aikaiseksi sellaista täytellä. :)

Ja vauvakirja hommataan täälläki nyt tällä kertaa ajoissa,huomattiin sama kans viimeksi että paljon oli odotuksesta ja synnytyksestä asioita joita sitten ei enää muistanut.

Sitä kans piti tulla tänne höpöttelemään että ihanaa kun tännekin satoi vihdoin lunta pari päivää sitten (jotka sulavatkin jo hyvää vauhtia pois) ja voi että on ollut ihanan iisiä lasten kanssa kun on voinut tehdä vaan minilumiukkoja pihalla ja kaikki on ollut tyytyväisiä :) :) :) Tehtiin tänään myös huomiseksi isänpäivä-jäätelökakku lasten kanssa ja se osoittautui oikein kivaksi puuhaksi pikkuisten kanssa yhdessä tehtäväks kun hekin pystyivät oikeasti auttamaan ja osallistumaan, ja nyt kun syödään vain perheen kesken niin ei haitannut yhtään vaikka sitä vähän tökittiin sormilla ja nuoltiin niinnäin hygieenisesti samalla :)
(Miehenkin suhteen ollut tämä päivä aikasen helppo, eilisen puolpäivää kestäneen täyshuutoriidan jälkeen helpotti hieman vaikka mentiinkin taas ihan yli rajojen (muksut olivat hoidossa sen aikaa), jäänyt sellanen olo et kai mekin tästä pikkuhiljaa aletaan taas rauhoittumaan vaikka kommunikaatioongelmat hieman jylläävätkin :) )

Takaisin