Marraskuu :)

Mcgonnor

Näppärä viestien naputtelija
Enää 7 viikkoa jouluun, tehtiin sen kunniaksi eilen pipareita. :D Jouluvalotkin on ikkunassa (eheh, mitenniin innoissani?). Tuli epämääräisiä "piparukkoja", ruma piparkakkutalo ja vielä kaupanpäällisiksi palovamma sormeen. Tästä tuloksesta vielä kuva liitteeksi. Olette varmaan kateellisia näistä meidän leipomistaidoista. Ei tuu tästä likasta leipuri-kondiittoria. :D Tehtiin siis myös taikina itte, maussa ei ollut vikaa mutta ulkonäössä kyllä.


1452209_10151965788294894_1949610268_n.jpg

Mitäs teille muille kuuluu?
 
Apua, joulu! Jotenkin nyt vauvan kanssa ei ole osannut joulua ajatella vielä vaikka joulua rakastankin. Ajatukset on vauvassa, tulevissa häissä ja asunnon ostamisessa. Pitäisi oikein tehdä lista mitä lahjoja tulee hankkia. Vauvalle ostamme vain syöttötuolin (haluan sen TrippTrappin) ja toisillemme tuskin mitään.

Mutta kylläpä Mcgonnor on tehnyt hienot piparit :wink

Parin viikon päästä olisi jälkitarkastus ja jos sitten lähtisi jumppaamaan ja aktivoisi siis Ladylinen kortin taas. Painoakin pitäisi saada pois ja nyt oliskin hyvä hetki alkaa laihdutaa häitä varten kun en enää imetäkään. Minä en valitettavasti kuulunut niihin onnekkaisiin joita imetys laihduttaa.

Tällä viikolla meillä on valokuvaus :) meille tulee kotiin kuvaaja joka kuvaa vauvan ja meidän perheen ja samalla ottaa meistä miehen kanssa kihlajaiskuvat :Heartred kuvataan sisällä ja ulkona, en malttaisi odottaa!!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla meni puolet piparkakkutaikinasta pakkaseen, kokeilen tehdä uuden satsin vähän ennen joulua ja vähän ehkä panostaa paremmin tohon koristeluun. Tuun laittamaan sitten uuden kuvan kun saan ne tehtyä :wink
 
Ihanaa emmu_ma, että teillä on häät! :) Muista nauttia ja delegoi kaikki mahdollinen muille. Meillä oli todella pienet häät meidän omassa uudessa kodissa, ja siltikin stressasin ja hääsäsin itse koko ajan, ja jäi se nauttiminen vähälle.. Jos tekisin jotain toisin, palkkaisin jonkun tarjoilemaan ja huolehtimaan kaikesta illan huseeraamisesta. :)

Mulla tippui paino juuri sen verran mitä sitä oli tullutkin, tai siis kilon yli. Ja nyt sekin kilo on tullut takaisin, eli imettäminen ei laihduta minuakaan- tyypillistä. Mitään ei tule ilmaseksi, mutta miksipä tuliskaan. Onhan liikkuminen ihanaa, niin ihan mielellään kyllä sitäkin teen. Tosin niin olis se syöminenkin, ja sitäkin tekisin näköjään ihan mielelläni.. :D

Me ei osteta yhtään joululahjaa. Tai niin sanon nyt.. :wink

Silti..KOHTA SAA JOULUKINKKUAAA!!! Meillä on tässä uudessa kodissa leivinuuni, niin on IHAN PAKKO testata sitä monta kertaa harjotuskinkulla. :p Omnomnomnom..


ainiin ja siis hei, upeita pipparskuukkeileta! Ei se ulkonäkö, vaan se maku. Ja tuo kuorrutushan on parasta, eli ihan hyvä, että sitä on tarpeeksi. :wink
 
Kivaa, kun on jo marraskuu. Minunkin vauva on jo viisi viikkoa vanha, vaikka syntyi syyskuun viimeisenä päivänä. Arki on alkanut sujya enempi rutiinilla ja vauvan kanssa liikkuminenkin jo luonnistuu. Olo on kuin en olis synnyttänytkään lukuunottamatta, että maha on löysä ja 1,5kg on jäljellä ensimmäisessä neuvolassa mitattuun painoon. Toivoisin kuitenkin et saisin vuelä kaikkiaan 4-5kg pudotettua.

Yksi mikä harmittaa (joo suuri harmi onkin :wink ) on se, etten voi syödä suklaata, tuota miun suurinta herkkua. Kun imetän, niin olen huomannut, että vauva saa siitä vatsanväänteitä. Mitenkähän selviän joulun yli?? Olen siihen aikaan ollut konvehtirasioiden ja niiden fazerin karkkiboxien suurkuluttaja :D No helpottaapahan tuota painonputoamista, jos se vielä on pudotakseen.

Välillä luulen, että vauva on omaksunut jo jonkinlaisen rytmin, mutta hups vaan, sitten nukutaankin ja valvotaankin ihan miten sattuu. Oma jaksaminen on ko parantunut. Voisin sania, että ensimmäiset kolme viikkoa oli miule aika rankkoja. Uutta oli niin paljon ja nukkuminen vähentyi huomattavasti aiempaan totuttuun. Nyt oon jo tainnut tottua vähempiin uniin, kun ihan pirtsakka olo on. Sitä kyllä odotan, että vauva alkaisi nukkua öisin vähän pidempiä unia. Nyt mennään 2-4h pätkissä..
 
Menna, tuttavakätilöni neuvoi, että imetät vauvan ja syöt sitten sitä herkkuasi. Seuraavaan imetykseen mennessä on jo haihtunut, eikä vauva saa vatsanväänteitä! :) Näin olen itse tehnyt, eikä ole tullut puruja.
 
Mamsi: jos tuo toimii, niin kiitos miljoonasti tiedosta!!! Oon ollut ihan vierotusoireissa suklaasta jo nyt. Toisaalta varmaan välillä ihan hyvä rajoittaa suklaan syöntiä :wink
 
Marraskuun tulo oli kyllä kiva juttu... oon odotellut, että aika kuluu, siinä toivossa että elämä helpottuu sitten. Tässä kuussa meidän vauva täyttää jo 2kk :) Viikon päästä jo...

Ei oo kyllä kauheesti ehtinyt kynttilöitä polttelemaan tai muuta, mitä yleensä tässä vaiheessa jo. Saapas nähdä miten lahjahankintojen kanssa käy, ja muut jouluvalmistelut. Mutta ei kai se tunnelmointi voi olla pääasia. Tänä vuonna saa ainakin olla iloinen siitä, kun on oma vauva, eikä tarvitse enää haikeaa joulua viettää.
 
Meillä huomenna 2kk-bileet :-)

Marraskuu alkanut ihanasti, vauvalla selkeä yörytmi, päivisin ollaan ihan rytmittömiä. Joskus ei nukuta lainkaan päikkäreitä joskus nukutaan 1/2-5 tunnin päikyt :-) Mutta ihanaa että saa yön nukkua.

Me lähdetään jouluksi johonkin reissuun. Otetaan äkkilähtö ja singahdetaan jouluksi lämpimään. Jouluruokaa kyllä syödään, esim isänpäiväksi olen kaavaillut notkuvan joulupöydän, tai siis jouluruokapöydän.
 
Meidän pikku tyttö on alkanut kääntyä jo.. se tapahtui muutaman kerran jo 2 viikkoa sitten, mut ajattelin et se vaan tapahtui "vahingossa" koska se oli aina kun minä olin tekemässä jotain ja sitten yhtäkkiä kuulin vaan kauheaa huutoa kun hän makasi vatsallaan eikä päässyt siitä takaisin selälleen.. Mut sitten tänään kun olin kaverin luona niin hän kääntyi ensin kolme kertaa selältä vatsalleen oikean puolen kautta ja sitten yhden kerran vasemman puolen kautta.. Ihan ihme juttu!
 
Meillä ipana 2,5kk ei osaa vielä kääntyä, kovasti seurailee katseella ja kääntelee päätä puolelta toiselle, käsistä noustessa istuma-asentoon pää tulee hyvin mukana ja muutenkin sitä kannattelee hyvin. Jokeltelua alkanut nyt parina päivänä tulla huomattavasti enemmän. Vatsalla ollessaan kannattelee päätä pystyssä hienosti. Aloin jo miettimään että kehitytäänkö täällä normaalisti :D Pitää muistaa ettei lapsia voi vertailla :) Kai ne neuvolassa älähtäis jos olis jokin pielessä.
 
Jätin vauvan sänkyynsä siks aikaa kun pesin hampaat ja se oli sillä välin vaihtanu selältä kyljelleen, muuten ei vielä kääntyile. Mahallaan potkii hirveesti jaloilla ja välillä tuntuu että koittaa lähtee lentoon :D Päätä kohotteli heti synnärillä ja nyt mahalla ollessa kannattelee jo pitkiä aikoja tukevasti. Jossain viiden viikon paikkeilla oli vaihe jolloin halus koko ajan vaan olla mahalla ja kuikuilla kaula pitkänä, nyt pari päivää tuntunu ettei mikään asento oikein oo mieleen mutta sitterissä on alkanu viihtyä paremmin.

Tänään tuli 8vk täyteen eikä vauva ota edelleenkään katsekontaktia tai kiinnostu leluista. Jossain vaiheessa jo epäilin että näkeekö ollenkaan, mutta sit kuitenkin näyttää välillä kattelevan tosi tarkasti jotain. Nyt oon kiinnittäny tosi paljon huomioo siihen miten poika reagoi ympäristöön ja tuntuu että se tarkkailee enemmän kaukana olevia asioita mutta naamaa lähempänä olevat ei saa aikaan mitään reaktioo. Esim. tänään vauva makas sängyllä ja istuin sen edessä ja liikutin päätä sivulta sivulle niin katse kyllä seuras mutta ei hae katsekontaktia ollenkaan. Ja kuvittelisin että jos ei nää niin pelästyis helposti kosketusta? Puhelen kyllä aina samalla kun vauvaa lähestyn tai nostan mutta kuitenkin. Meillä on seuraava neuvola vasta 25.11., en tiiä pitäiskö odottaa siihen asti miten tilanne kehittyy vai soitella jo aiemmin... Löysin huuto.netistä ihanan puuhamaton edullisesti ja odottelen nyt että se tulee niin näkee kiinnostaako se yhtään, meillä on kyllä sitteriin lelukaari mutta sitä ei noteeraa millään lailla. Muuten meillä menee hyvin mutta kyllähän tosta näöstä koko ajan vähän on huolissaan ja välillä en huvita edes koittaa mitään leluja heilutella kun ei vauva niitä edes vilkase :/
 
Ainiin, käyttääkö kukaan sitä puhelinsovellusta, tapatalk? Miten se toimii ja pitääkö ladata se maksullinen? Ilmasta koitin mutta sieltä tätä foorumia ei löytyny. Meillä kun ei oo muuta nettiä kun puhelimissa ja harvoin tulee konetta avattua kun puhelimen netti on sen kautta niin hidas mutta tätä on vaan viheliäistä käyttää puhelimella kun välillä ei saa millään oikeeta ketjua auki ja välillä klikkaan vahingossa noita viestin arviointikuvia kun yritän skrollata alas.

Ps. Vauva tuhisee omassa sängyssä, ihana röhnöttää!! :talk017:talk017Y
 
Ei ole ollut konetta 2viikkoon, ihan hassua! Meillä Pikkumies on nukkunut 4-5h pätkissä yöt. Nyt eilen oli sitten hereillä 2h yöllä ja tänään 4h! Harvoin päivälläkään on niin pitkään hereillä! Harmitti kun vauveli olisi kovasti halunnut seurustella, ja ihanasti hymyilikin kun yritin tuttia survoa suuhun. Pitää koittaa kun tuosta taas herää niin päivällä pitää hereillä :) O ou, minä repsahdin viikko sitten tupakanpolttoon kun imetys loppui (Maidontulo loppui kun seinään!) Podin todella huonoa omatuntoa, mutta ei se minusta kuitenkaan huonoa äitiä tee!!
 
Meijän Nipa sai eilen illalla ekan puuhamattonsa ja voi sitä riemua. Hän potkutteli ja naureskeli ja katsoi kaaren kaikkia leluja ja pimpeleitä.. Vajaa puoli tuntia hän jaksoi killitellä kaikkia ja lemppariksi muodostui sellanen mustavalkoinen leppäkerttu.

Ihanasti on alkanut katselemaan kaikkea ja eilen kun käytiin kellarissa niin kuikuili kantorepusta niin innoissaan ja porrastasanteella piti jäädä katselemaan ulos ja vauva sanoi oh, oh. Seuraa tarkkaan ympäristöään ja ääntelee tosi paljon, nyt on aloittanut kiljahtelut kun innostuu.

Kävin eilen kirpparilta ostamassa suuremman karvapuvun kun ei täällä Turussa vielä toppapukukeliä olekaan ja 56 nallepuku kävi pieneksi. Löysinkin taas hirveesti kaikkea kivaa..
Olen myös itse kutomassa sellaista lämpöpussia paukkupakkasille, villanen paksu unipussin näköinen juttu toppapuvun alle. Mulla on sellanen pussimallinen toppapuku ja kun vällillä ollaan koko päiväkin ulkona niin pitää olla lämmintä päällä
 
Meidän poitsulla on jo selkeä rytmi päivästä toiseen. Nukutaan yössä 11-12 tuntia siten, että eka pätkä 5-6h, toka 3h ja kolmas 1-2h. Nukahtaa hyvin uudestaan tissittelyn jälkeen, kunhan röyhtäyttää hyvin tai tulee kakka. Nukkuu omassa sängyssään yöunet hyvin, päivisin en koskaan nukuta "yöpedissä". Päiväunet ovat ulkona vaunuissa reilun 3tuntia (klo 12-15) , ja päivän mittaan ottaa parit, kolmet puolen tunnin-tunnin nokoset sohvalla tai kaukalossaan. On hyväntuulinen vesseli (ikä 2kk 3pv), hymyilee tosi paljon ja nyt on alkanut hörötellä ääneen ja riemunkiljahduksia tulee välillä:love017 . Iltaisin vielä vääntää vatsaa klo. 18-21, mutta on selkeästi vähenemään päin. Disflatyylin jätin pois muutama päivä sitten, kun tuntui että se aiheutti väänteitä enemmän. Nyt osataan jo nauttia taas tästä vauva-arjesta, kun alun "kaaoksesta" on selvitty :smiley-angelic005 . Mukavaa marraskuuta kaikille! harmaasta kelistä huolimatta. Mcgonnorin pipparskaakut on muuten aivan aivan ihania..
 
Meillä unirytmi heittää taas öisin ihan härän pyllyä!! Noin parin viikon välein on maidon lisäys talkoot ja sillon menee päivä ja yö kahden tunnin välein syödessä. Onneks sen jälkeen nukutaan kyllä taas hyvin, kun saa massun täyteen :) Nyt on menny pari iltaa taas, että herää 10 aikaa illalla ja ihan pakko seurustella ja ei väsytä yhtään. sitten mennään sinne puoleen yöhön asti pimeessä olkkarissa istuskellessa ja poika yksinää keskustelee ja kattelee erinlaisia valon pilkahduksia mitä mistäkin tulee. Eiköhän se tästä tasotu :)

Kovasti poika seurailee iso-veikan puuhia ja koiria, kun pyörii ympärillä. Eilen oli lattialla ja veli leikki junanradalla ja sillä on sellanen paristo kulkunen juna niin se kiinnosti kovasti :D Meillä ei olla viellä käännytty selältä vatsalle. kyljelleen kyllä pyörii ja kovasti yrittää siitä mennä, mutta ei kumminkaa viellä pääse.
Mutta se on totta, että lapset kehittyy niin eritavalla ja ei kannata vertailla kauheesti. Hampaatki ilmestyy ihan eri aikaan kaikilla. Muistan Anopin sanoneen, että sen jollakin tutulla oli lapsi joka sai ekan hampaan vasta 7kk ikäsenä!! Ja sitten niitä olikin tullut roppa kaupalla :D

itse olen ollut 9kk kun lähdin kävelee. meidän esikoinen nousu tukeapitkin seisomaan 6kk ja lähti kävelemään kunnolla sinä päivänä, kun täytti vuoden. oli joku 10kk kun käveli suoria pikku matkoja, mutta kääntymisen ja pitkät matkat alotti sillon synttäri päivänä :D :Heartred Täytyy varmaa toi esikoisen vauva kirja kaivaa esiin ja ruveta muisteleen :)

itse odotan jo sitä ette tulee se Joulun odotus fiilis. Viellä sitä ei ole. Varsinkaan kaiken tän vesisateen ja harmauden keskellä :sad001 Odotan vain pakkasia. Siis mä en tykkää yhtään tälläsistä keleistä, ihanasti appivanhemmat lähti sitten kahdeks viikoks kanarialle vaeltaan.... joo ei haittaa mua!!! EIPÄ!!! ;D

no nyt toi sälli nukkuu tuolla pihalla ja kohta pitäs ruveta lähtee neuvolaan.... tää on niin tätä! Kun suunnittelet menväs illalla aikasin nukkuu, koska vauvakin on mennyt niin hienosti jo monena iltana, niin ei muuten varmasti onnistu! Ja kun suunnittelet syöväs nyt ihanasti rauhassa ja nauttien... niin totta kai se just sillon herää ja vaatii tissiä! ja kun johki pitäs lähtee se nukkuu....!! :D JUST NÄIN :D

Mutta onne ihania :Heartred mihkää en vaihtas :Heartred ja kohta on ISÄENPÄIVÄ :Heartred mä oon niin suunnitellu kaikkee kivaa sille aamulle ja hyvää :)
 
Täällä ei oo mitään kiinteetä päivärytmiä. Eilisen tuo nukkui melkein kokonaan ja sitä edellinen päivä meni kahdella puolen tunnin päiväunilla.. :D Tuntuu että tuo aina lataa yhden päivän ja valvoo seuraavan. Huvittava tapaus. Onneks on kuitenkin hyvätuulinen baby :Heartred Meidän perheessä on ollut vähän huolia kun isoisä sai aivoinfarktin viikko sitten ja joutui sairaalaan teho-osastolle hengityskoneisiin :sad001 Käytiin jo hyvästelemässä ukki osastolla, kun kuulinkin eilen uutisen että ukki oli herännyt ja yrittää nyt puhua! :) Ihmeitä voi sitten kai tapahtua!

On muuten alkanut ärsyttämään kun kaikki tutut on jo alkanut kysellä että "aijaa, kääntyykö teidän likka jo, osaako se sitä ja tätä?" Ja kun sanoo että ei niin "aijaa no meidän Perttipä osasi jo tuolloin".. Jahas.
Einsteinhan oppi puhumaan vasta 3-vuotiaana :wink
 
Joo ei täälläkään vielä ihan suju Michael Jacksonin tanssikoreografiat eikä tikanheitto. Ei lausu ulkomuistista Kalevalaa eikä äännä sujuvasti ruotsia. Yksipyöräisellä ei osaa kääntyä kuin vasemmalle ja laskuharkoissa sekoittaa aina integroinnin ja derivoinnin toisiinsa :wink.

Joo, samoja kysymyksiä oon kuunnellut tarpeeksi. "Koskahan se kääntyy, voisko se osata jo ryömiä? Kai kielentutkijan lapsi oppii puhumaan varhain?"
 
Tosiaankin kehittyvät hyvin eri tahtiin lapsoset. Minun vanhemmat poijat saivat ekan hampaan hieman alle 5kk iässä ja lähtivät molemmat kävelemään 1v 2kk, sitä ennen sanoivat muutamia sanoja. Taitaa mennä tämä kaveri samassa tahdissa:happy8 . Mitään yritystä kääntyä mihinkään suuntaan ei vielä ole, hermostuu aika pian kun laitan vatsalleen puhisemaan. On niin pulluukkaa malliakin (n. vajaa 7kg/60cm), että tuskin liikkuu kovin äkkiä:angel9 .
 
Takaisin
Top