Marraskuu

Viime viikon perjantaina (9.11.) äitiyspakkauksen status oli "tilattu". Siitä pitäisikin parin viikon sisään saapua meille. Toivottavasti tulisi pian.. melkein jännittää, vaikka sisältö onkin hyvin tiedossa. Reilu viikko vielä 4D-ultraan. Muistan kuinka aikaa tilatessa ajattelin siihen olevan ikuisuus, mutta niin se vain on jo nurkan takana! Nyt on jo ihan hyvä määrä vaatteita hankittuna. Pitää vielä katsoa, mitä siskolta tulee ja sitten tehdä loput hankinnat. Laitoin tilaukseen pienen "vanuhaalarin" englannista. Sillä vauveli pysyy lämpimänä kevääseen saakka. :) Nyt pitäisi siirtää keskittyminen muihin kuin vaateostoksiin ja tehdä muita tavarahankintoja.
 
Laita sitten SueC joku kuva äippäpaketin sisällöstä! Kun se esittelykuva on niin pieni, ettei oikein nää millaisia esim ne bodyt oikeasti on... (etsin sitten kirppikseltä pojalle jonkun talteen, jos mahd. omilleen jonkus haluaa)
 
Minua rupes vähän tuleva synnytys hirvittämään... Tai ei se synnytys osuus, mutta se lähtö kylläkin. (joku erehtyi lukemaan synnytyskertomuksia...)

Viimeksi oli nii-in rauhallinen lähtö! Ei mihkään kiirettä ja viikonloppukin.
Nyt kun onkin toinen kyseessä, niin kaikki voikin tapahtua nopeammin!
En tiedä miks, mutta mulla on myös vähän sellainen kutina että tulokas syntyy vielä etuajassa...
Eikä varmasti ole niin hyvää tuuria, että tämäkin syntyisi just viikonloppuna vaan mies on töissä (30 min päässä).
Pahimmillaan anoppikin on vielä siinä kuosissa, ettei esikoista voi hälle jättää! Tai ollaan ihan kahden tytön kanssa!
Kaupunkiin asti jos pääsee ja vaan ehtii, niin sitten on isomummukin lapsenlikaksi. Täällä ei ole kuin anoppi ja vähemmän tutut naapurit ja jotain perhekerhotuttuja.
 
Täällä kanssa mietitty sairaalaan lähtöä. Toista varttoon ja miehellä kolme ennestään. Viimeksi ei mitään hätää, anoppi tuli aamusta tänne kun me lähdettiin sairaalaan aamuyöstä ja katsoi isommat kouluun ja eskariin. Nyt kun on tuo 03/2011 syntynyt herra tossa mitä ei voi niin vaan jättää niin joutunut hieman suunnittelemaan. Mutta yleensähän mikään ei mene suunnitelmien mukaan. Anoppikin töissä käyvä ihminen joten ei voi vaatia että tulisi vaan tänne ja vahtimaan poikaa ja hylkäisi asiakkaansa. Jos joutuu yöllä lähtemään, niin lähden yksin ja mies tulee sitten kun pääsee. Yhtä kaveria voin soittaa jos sattuu ettei ole töissä. Oma äitini asuu kauempana ja hänkin töissä käyvä. Eikä sitä sitten tiedä kauanko joutuu olemaan sairaalasssa, ennen kuin kunnolla alkaa tapahtumaan. Kutimet mukaan vaan, niin saa jotain hyödyllistä tehtyä odotellessa. 
Jos tulee päivällä lähtö, niin mies voi tulla pojan kanssa mukaan. Eipä siellä synnytyssalissa viimeksikään miehestä mitään hyötyä ollut, pikemminkin oli tiellä kun olin niin johtojen ja letkujen peitossa. Ja silmät kiinni olin suurimman osan ajasta synnytyssalissa kun supistukset niin tuntuvia. Annettiin vielä jotain supistuksia lisäävää ainetta. Toivottavasti tämä tulokas ei tule niin etuajassa (34+5).
 
Muakin rupes vähän jännittää toi synnytys... Kattelin äsken noita vesisynnytysvideoita, mitkä oli tänään vau.fi:n etusivulla. Ei ehkä olis pitäny. Jotenkin aavistelen, että mulla synnytys ei tuu olemaan kauheen nopea ja mutkaton. :/ Ja ihan varmaan menee yliaikaseks, mäkin kun olen aina tämmönen myöhästelijä.
 
Synnytys ei varmaan koskaan oo "helppo" mutta olkaa leidit onnellisia jos teillä toimii ne kipulääkkeet.. Mulla ei toiminu epiduraalit eikä mikään muu kun ilokaasu, se onneksi sitten hyvin. Joten odottelen innolla tätä tulevaa koitosta, epäilen, että pyydän päästä suoraan vaan saliin jos mahiksia, ja imeskelen sitten naama valkosena sitä kaasua... Ja oon iloinen jos pysyy neiti kyydissä vkon 36 yli. 
 
Mä kävin katsomassa noi videot. Olen katsonut jo aiemminkin useamman synnytysvideon. Mulla ei tee kyllä yhtään pahaa katsella, enemmänkin tulee jotenkin tosi liikuttunut olo. Kissojen synnytyksiä olen kätilöinyt aika monta, joten varmasti siitä johtuu että tulee suhtauduttua tuohon jotenkin melko luonnollisesti. Joka kerta on kissat synnyttäneet alateitse kaikki pennut, vaikka pisin synnytys kestikin melkein 14 tuntia. Ilmoittauduin synnyttämään Kättärin Haikaranpesään ja toiveena olisi, että pääsisin avautumisvaiheessa veteen. Katsotaan nyt sitten mitä käytännössä tapahtuu :). Vielä mä julistan etten puudutuksia halua, mutta katsotaan sitten.. Tähän ikään olen oppinut, ettei kannata koskaan sanoa ei koskaan ;).

Tänään sain raskaustodistuksen neuvolasta ja jotenkin pikku hiljaa on takaraivoon iskeytynyt että töitä on jäljellä enää alle 3 kuukautta ja laskettuun aikaan alle 4 kuukautta.. Synnytystä enemmän mua jännittää se vauvan saapuminen ja hoito kokonaisuudessaan. Se on kuitenkin niin kokonaisvaltainen elämänmuutos. 
 
totoro, Voisin ehkä ottaa projektikseni jossakin vaiheessa äitiyspakkauksen kuvaamisen. :)

En vain meinaa pysyä housuissani, kun postista tuli lipuke, jolla saa hakea äitiyspakkauksen! Nyt odottelen miestä töistä kotiin, jotta voidaan se yhdessä noutaa. Painaa 8 kg ja on mitoiltaan aika kookas paketti, niin saa mies tulla kantamaan. :D Onpa tässä nyt klo 19 aikaa hakea.

Minäkin tuossa joku päivä sitten havahduin, että pitää vissiin vähitellen synnytystäkin alata miettimään. Teininä ajattelin, etten hankkisi lapsia just synnyttämisen takia, mutta ei se nyt ajatuksena enää niin pelota. Melkein odottaa, että pääsee synnyttämään ja näkemään meidän pienen kullanmurun. Olen katsonut kaikki mahdolliset vauvaohjelmat tv:stä ja nähnyt siten monenlaisia synnytyksiä. Jotenkin siinä on tajunnut, että kaikki synnytykset on niin erilaisia, jotta turha hermoilla etukäteen. Yleensä sanotaankin, ettei synnytystä voi suunnitella etukäteen. :)

Mies on jo patistanut, että voisin jo kasata sairaalalaukkua vähitellen. Olisihan se hyvä olla ajoissa asialla, kun ei sitä ikinä tiedä. Tosin mulla on vahva tunne siitä, että vauva tulee köllöttelemään yliaikaa, kuten isi ja äiti aikoinaan. :) Meillä tuo synnyttämään lähteminen tuskin tulee aiheuttamaan ongelmia, kun on kuitenkin esikoinen kyseessä, niin ei tarvita lapsenvahtia. Lisäksi miehen työpaikalta on n. 10 min matka kotiin ja kodista sairaalaan ehkä 15-20 min. Huojentavaa jotenkin, että sairaala on niin lähellä.
 
Ai pitääkö tää synnyttääki ;) Eipä oo tullu mietittyä synnytystä juuri ollenkaan, tässä vaiheessa ei kyllä hirvitä. Enemmänkin hieman askarruttaa ajatus siitä, että pikkuinen pysyy ohi kriittisten viikkojen sisällä.Viitteitä ongelmista ei tosin ole mutta kun eka on tulossa niin ei ole aikaisempaa kokemusta oman kropan toiminnasta.

Synnytysvideot mullakin pistää itkeä tihrustamaan liikutuksesta :) Tietenkin lähempänä ajattelin ottaa selvää tarkemmin asioista ja kun valmennuksetkin alkaa tulee tietoa. Ei jaksa stressata ihan vielä synnytystapahtumaa. Sairaalaan ole matkaa kuin pari kilsaa ja eiköhän sitä joku kyyti aina järjesty jos mies ei ole kotona.

 
Tulin nyt tätäkin pinoa vähän nostelemaan. On niin paljon eri aloituksia, ettei jaksa kaikkiin kommenttia laittaa, vilisevät vaan silmissä :). Taitaa muutenkin olla vähän seesteisempi vaihe menossa useammalla, kun uusia kommentteja ei paljoa oo tullut.

Ite oon väsynyt ja vatsa painaa jo nyt. Jotenkin musta tuntuu, että en ihan laskettuun aikaa asti tätä vaavia kanna. Mutta mun tuurilla menee sitten kuitenkin sen kaks viikkoa yli ;). Hyvin epätodennäköistä kuitenkin tuo vaihtoehto on. Synnytys sinällään ei mua jännitä, lähinnä jännittää sitä, että kaikki menisi vaan hyvin.

Äitiyslomaa odotan ihan täpöllä, työ ei jaksa kiinnostaa ja ajatukset karkaa tosi usein uusiin vaihtoehtoihin ja uuteen ammattiin/koulutukseen. Niin ja ihanaa kun tulee taas joulukuu ja alkaa joulun odotus (kääk, 4 viikkoa ja on aatto)! Saas nähdä, miten sitä jaksaa lahjoja ym. hankkia tai väkertää itse. Kortteja en ajatellut askarrella, mutta katotaan nyt. Yleensä sen homman oon aloittanut näillä nurkilla, mutta nyt en jaksaisi.

Ja kait sitä täytyy äitiystakkia talviversiona alkaa ihan oikeasti katselemaan. Kävi nimittäin nyt jo niin, että tuosta mun villakangastakista pompsahti irti pari nappia masun kohdalta, kun laiton sitä toissapäivänä kiinni. Ekan lapsen kanssa mentiin se takki päällä synnärille, tosin oli aika pinkeä olo silloin ;). Onkohan tuolla masussa sittenkin kaksoset, toinen vaan jossain piilossa :D. No ei vaineskaan. Ihmettelen vaan, että miten tätä möllikkää jaksaa kantaa sinne maaliskuulle asti.
 
Uskomatonta, että joulukuu on täällä ihan kohta. Tuntuu, ettei viime joulusta ole vielä pitkä ja kohta on taas joulu. Mä tykkään kyllä kovasti joulusta, etenkin sen tunnelmasta. Mennään yleensä anoppilaan viettämään sitä. Nyt se onkin viimeinen joulu, kun ollaan miehen kanssa vain me kaksi. Tietysti masuasukki muistuttaa olemasta olostaan varsin voimakkaasti – nytkin yritetään selvästi tunkea päätä tai peppua mahan nahkasta läpi. :D Joulukuussa on se kivaa, että mulla on vaan 13 päivää työtä ja kaikki muut päivät on vapaata. Lyhyt kuukausi siis tiedossa!

Minäkin odotan kovasti jo äitiyslomaa. Yritän tosin nyt jo saada mahdollisimman paljon valmiiksi, kun vielä jaksan touhuta. Nyt jo tuntuu, että pitää välillä lepäillä puuhailujen välissä. Vielä ei onneksi ole turvotusta, mutta masu on kyllä sen verran suuri, että sen kantaminen vaatii veronsa. Lisäksi tuntuu, että koko ajan on pissahätä!

Yritän suunnitella meille uutta huonejärjestystä. Meillä on nyt neljä huonetta ja keittiö, mutta tuntuu että tarvittaisiin lisää huoneita. Todennäköisesti työhuone pysyy entisellään, vierashuone siirtyy meidän nykyiseen makuuhuoneeseen ja makuuhuone siirtyy vierashuoneeseen, joka on makuuhuoneista suurin. Meidän makuuhuoneeseen rakennetaan vauvalle oma nurkkauksensa. Ehkä tämä tästä vähitellen selkiytyy. :)
 
Äitiyslomaa odotellaan täälläkin. Ekaksi olin miettinyt että olen niin pitkään kuin voi, mutta ilmoitin nyt kuitenkin pomolle jääväni lomalle helmikuun kahdeksas päivä. Katotaan, varmasti tää menee reilusti huhtikuun puolelle ja ehdin vain ahdistua kotona. :D Mulla on tosi pieni maha, mutta nyt sekin on kasvanut sen verran, että se alkaa olla töisä ikävästi tiellä (ja mun työ sisältää rutkasti kumartelua...). Aina haaveilin oikein isosta vauvamahasta, onneksi en saanut mitä halusin. :P
 
Täällä kanssa mietitään uutta huonejärjästystä ja ekat äitiyspäivärahat on jo suunniteltu mihinkä tuhlataan. Makuuhuoneesta pitäisi saada hävitettyä vaatekaappi, että saadaan pinnasänky mahtumaan, muuten tulisi aivan liian ahdasta. Omia pieniä vaatteita olen sieltä saanut hävitettyä jo muualle säilytykseen. Masentavaa vaan kuinka paljon niitä pieniä vaatteita on. 
Ikeasta olen katsellut jo mitä ostetaan. Suurin hankinta taitaa olla neliovinen vaatekaappi ja siihen suunnittelen nyt että minkälainen sisus tulee. Kyllä se ikea on ihana paikka ja onneksi on tullut uusi ikea Tampereelle, niin meillä täältä Valkeakoskelta on lyhyt matka. 

Kutomaan olen alkanut vauvalle tumppuja ja vilttiä. Molemmat ohjeet löysin Drops-sivulta. Aivan ihania neuleohjeita löytyy sieltä. Anoppi lupasi kanssa jotain kutoa. 

Olo on kyllä juu sellainen, että mitenkä tämän mahan kanssa jaksaa loppuun asti kun maha tuntuu nyt jo todella isolta. Äitiysvaatteista vain yhdet housut enää sopii ja legginsit. Pitää käydä perjantaina kotihoidontuesta ostamaan ideaparkin H&M:ltä uudet ohuet farkut. Kävin niitä jo ihastelemassa siellä ja ajattelin että tilaan ne sitten netistä, mutta ei ollut niitä netissä. Toivottavasti niitä vielä perjantaina löytyy sieltä. Toppahousut on nyt lyhennetty, nyt vaan saisi se talvi tulla. 
 
Onkos muilla tullut epäilyttäviä kyhmyjä rintoihin?

Mulla ollut suht muhkuraiset tissit aina, nyt kesästä asti ollut vasemmassa rinnassa kipua ja viime viikolla huomasin siinä suurentuneen kyhmyn, josta tänään neuvolassa kysyin ja täti tunnusteli ja meinas hänkin, että jotain poikkeavaa siinä saattaa olla. Nyt sitten pari viikkoa odotellaan seuraavaa lääkäriaikaa.... :/
 
Ei ole kyhmyjä näkynyt. Toivottavasti ei ole mitään vaarallista.

Minä täyttelin äitiyslomalappuja töissä perjantaina ja Kelan laskuri kertoi, että äitiyslomalle on jäätävä JO 4.2. Olin hieman järkyttynyt, koska olin laskelmoinut, että äitiysloma alkaa kuukautta ennen laskettua aikaa. Mutta nehän lasketaan arkipäivistä ja helmikuu on muita kuukausia lyhyempi, joten eihän tässä ole enää paljoa yli kahta kuukautta jäljellä. Mulla olis vaan niin paljon kaikkia juttuja mitä pitäisi vielä saada tehtyä...
 
Mullakin alkaa äitiysloma jo 28.1., jotta ei tässä ole enää paljoa aikaa jäljellä. Toisaalta tuntuu vielä pitkältä ajalta, mutta viikot ja kuukaudet vaihtuu yllättävän nopeasti. Eihän tässä ole kolmannen kolmanneksen alkuunkaan kuin pari hassua viikkoa. :)
 
Ei oo mullakaan mitään kyhmyjä, mutta toivotaan, että se ois ihan vaan tohon rintojen normaaliin suurenemiseen ja maitotiehyisiin liittyvä juttu. Hyvä kuitenkin käydä näyttämässä, niin saa mielenrauhan. Uskoisin et terkka aina lähettää lääkärille, kun eihän hän voi ottaa vastuuta, jos se jotain olisikin.

Mulla ei oo mitään hajua koska mun mammaloma alkaa... pitäis vissii käydä laskemassa. Esikoisesta oli tarkkaan tiedossa päivät jo hyvissä ajoin ku olin töissä ja tietysti kiinnosti "koska pääsee pois" :)
 
Mty,  En ole minäkään mitään kyhmyjä omissa rinnoissani huomannut. Kunpa ei ole mitään vakavaa vaan vaikka jotakin raskauteen liittyvää muutosta. :(

Kävin tänään ostamassa itselleni mammatalvitakin, -farkut ja -paidan. Pakko ostaa talvitakki, kun nykyiset eivät mahdu enää kiinni ja on mukava saada masu lämpimään pakkasilla. Parit mammahousut mulla on ennestään, mutta tähän astiset lempparini ovat alkaneet painaa mahan alta, joten ostin hieman reilumman koon, jotta menisivät vielä raskauden lopussakin.

Olen kuvannut äippäpakkauksen vaatteet, mutta arvaatkaa saanko niitä ikinä koneelle asti. :D

Nyt oli muuten joku kisakin täällä foorumilla laskettujen aikojen kesken: http://www.vau.fi/Forum/Yleista-keskustelua/Kilpailut/Kaynnissa-olevat-kilpailut/LASKETTUJEN-AIKOJEN-SANASOTA-ALKAA/1577036T/
 
Mty varmasti säikäytti ja huolestuttaa tuo kyhmy! Itsellä tuntuu jotain muhkuroita mutta eivät ole kipeitä. Kunpa löydös olisi harmiton!

Mullakin alkaa takit ahdistaa.. Tilasin Ellokselta äipptakin, mutta se on vähän reilu minulle. Ajattelin ensin, että myyn sen, mutta pakko se on otaa käyttöön. Täytyy ainakin helmasta vähän lyhentää ja katsoa pitäkö muokata muutenkin. Välillä ärsyttää olla pieni!!

Marraskkuta ei olekaan enää aljon jälellä. Joulukalenterin saa avata jo lauantaina :) Ja luntakin on luvattu, ihanaa, päivistä tulee vähän valoisampia.

 
Takaisin
Top