Marraskuisia mietintöjä

26 viikkoa täynnä! Ja kaksi tenttiä jäljellä ennen yliopiston joululomaa :) saa nähdä alotanko tammikuussa mitään kursseja, ehkä jonkun helpon ja lyhyen :rolleyes: saksan alkeiskurssia oon miettinyt, mutta se kestäisi koko kevätlukukauden enkä tiedä pystyisinkö/jaksaisinko kuinka hyvin kieliopintoja.

Mukava kuulla, että flunssa luovutti, Mymmeli!
 
Tänään oli sitten sokerirasituskoe, en ollut sitäkään hermoillut tai miettinyt etukäteen yhtään vaan kaivoin lähetteen/varauslapun vasta eilen päivällä esiin. Yöllä taisi vähän jo jännittää, sillä unta en viime yönä saanut kuin maksimissaan 6 tuntia. Ahdoin koko eilisen päivän ruokaa, jotta varmasti pärjäisin koko yön ja seuraavan aamun ravinnotta. Illalla nukkumaan mennessä oli jo kyllä kova nälkä, osittain varmasti siksi, kun tiesi, ettei saa syödä vaikka olisi kuinka kova nälkä tahansa. Mutta itse sokerirasitus meni hyvin. Vähän ihmetyttää ihmisten kauhutarinat kyseisestä tapahtumasta mutta itsellä oli ainakin ihana ja hyvä labratäti, jonka piikittämisetkin onnistuivat hyvin. Sitä "litkua" join lasillisen ja se maistui ainakin omasta mielestä yllättävänkin hyvältä. Nyt tuloksia jännäämään. Maanantaina on neuvola, joten taidan tuloksia tiedustella silloin, vaikka vastaukset olisivatkin valmiina jo huomenna.

Mites muilla on mennyt? En ainakaan itse löytänyt keskusteluista puhetta vielä sokerirasituskokeesta. :)
 
Mulla myös tänään sokerirasitus ja tuloksetkin sain jo! Eipä ole mulla ainakaan pelkoa korkeista verensokereista, huh! Viitearvot on paastoarvo 5,3, 1h 10,0 ja 2 h 8,6 mmol/l. Mulla arvot olivat 4, 5,3 ja 4,7 :) Myös maksa-arvot olivat loistavat!
 
Hei vaan kaikille :) pimeää tämä marraskuu :/ varsinkin nyt, kun lumikin suli kokonaan taas pois ja märkää on joka paikassa! Nyt on tuullutkin täällä pohjanmaalla niin pirusti, että pannuhuoneessakin lämmöt laskee nopeeta kyytiä, saa olla kerta päivän puita lataamassa! (onneksi on puusola täynnä! jotain hyvää saanut kesänkin aikana aikaseksi pahoinvoinniltani)

Mulla oli tosiaan se lääkärineuvola tiistaina ja siellä kerroi tuntemuksistani ja oloistani ja minut pistettiin lepäilemään ens viikonloppuun saakka. tänäänkin koiran kanssa kävin päiväpisut heittämässä tuolla tien päässä, ja kotona sitten taas kiristeli tuota alavatsaa ihan julmetusti. Paikat on onneksi pysyneet kiinni jne. nyt ennen joulua sitten ois seuraava neuvola, kolmen viikon päästä aikalailla tasan ja katotaan samalla että onko tilanne alakerrassa pysyny paikallaan. Huomenna käyn viemässä pissanäytteitä niin bakteeriviljelyä kuin klamydia näytteitä. Kuulema nekin tarkistetaan automaattisesti jos supistelee. Ajattelin että jos kokeilisin saikun jälkeen mennä vielä kokeilemaan töihin... ja sitten tosiaan luovuttaa jos näyttää siltä että ei anna enää periksi tehä tuota työtä. Onneksi on neuvola/Tk samassa rakennuksessa niin pääsee aikaa varaamaan nopeastikkin.

Niin se vaan alkaa olla kohta tämäkin viikko taputeltu ja tulee 27 viikkoa täyteen, eli 28 viikko jo starttailee nurkan takana! (ajatella sitten ei ois enää ku n. 13 viikkoa vauvan tuloon!!! ja minkäaiset piinaviikot nuo ensimmäiset 13 viikkoa olivatkaan....) Aika on toisaalta kuitenkin mennyt aika nopsaan :))

Mulla on se sokerirasitus ens tiistaina edessä :) enkä hermoile sitä yhtään. Aca, ne kauhutarinat varmaan tulee just sieltä, missä on kärsitty pahoinvoinnista ? :) Esikon kohdalla jouduin ensimmäiseen sokerirasitukseen ylipainon takia jo viikoilla 16 + ja se oli yhtä tuskaa, makasin vaan labrassa verhon takana oksennusämpäri vieressä, mutta sinnillä sain itseni pidettyä sen kokeen ajan ruodussa... Nyt kun pahoinvointikin on väistynyt niin ei siinä mitään kummempaa mielestäni ole :)

Olen tuolta facebookin kirppareilta onnistunut tekemään hyviä löytöjä vauvanvaatteiden suhteen :Heartred

Huomenna lähden käymään vaasassa vähän tonttuilemassa tilipäivän kunniaksi samalla kun heitän pisunäytteet labraan) vähän jotain joulua tuoda tännekkin kotiin samalla...

Mies lähtee taas vaihteeksi reissuun. Tällä kertaa kyseessä poikain reissu laivalle (iteppä sanoin että menee ihmeessä:). Vasta eilen tuli koulutuksesta eteläsuomesta... Sanoinki sille että pirttihirmuksi en halua, niin sietää sitten itekkin tajuta, että joulukuun polttareiden jälkeen(bestman kaverilleen) saa rauhottua meno ja meininki ja touhuta sitte ihan samalla paikkakunnalla meidän kanssa ilman sen kummempia illanviettoja :D :D Koko vuosi onkin ollut niin hiljaista, niin syksylle ja loppuvuodelle sitten kertynyt kaikki menot ja humputtelut. Eikai se haittaiskaan, jos ees johonkin pääsis itekkin osalistumaan! sanoinkin yks ilta (hormonihuuruissani) ettei se vaan voi tajuta, miltä se tuntuu, kun se arki on koko ajan läsnä. Vaikka kuinka koittas tehä kaikkensa sen eteen, että pääsis irtaantumaan niin maha kulkee hyvin tiiviisti mukana joka paikkaan vaikka kodille ja sen aiheuttamille töille sais selkänsä käännettyä. Lupasi siis huomioida mua vähän enemmän! :wink
 
Hei,
Millä perusteilla tuohon sokerirasituskokeeseen ohjataan? Ei sillä, että siihen ehdoin tahdoin haluaisin, mutta kun itse kysyin sitä neuvolasta viime viikolla, niin mulle vaan sanottiin, että sinulle sitä nyt ei ole ohjelmoitu, ettei ole tarvetta. No kaipa ne siellä neuvolassa osaavat arvioida. Olen vaan vähän skeptinen oman hoitajani kohdalla, koska esim. jätti raskaustodistuksesta lasketun ajan kokonaan pois ja nyt piti pyytää uusi todistus ja lähettää se uudelleen Kelaan, jotta pystyvät tekemään päätöksen mun hakemuksiin... Muitakin huolimattomuusjuttuja mun kohdalla tapahtunut.
 
Onpas kurjaa, ettet voi luottaa omaan terkkariisi, Tiittana :sad001

Sokerirasitukseen joutuu/pääsee ymmärtääkseni, jos painoindeksi on korkea ja/tai suvussa on diabetesta ja/tai on täyttänyt 25 vuotta. Itse täytin 25 kesäkuussa, painoindeksin mukaan olin (siis silloin ennen raskautta, heh) normaalipainoisen alarajoilla eikä suvussa ole diabetesta kellään -> sokerirasitus ohjelmassa ensi viikolla
 
Jeps, komppaan Zalliehia lisäyksenä, että syyt miksi kokeeseen pääsee vaikuttavat siihen milloin koe tehdään. Pääsee siksi, koska se on erittäin hyödyllinen koe omaa vanhuuttaankin ajatellen. Valitettavasti ne kenellä raskausaikana diabetes on puhjennut saavat sen myös suuremmalla todennäköisyydellä vanhuusiällä. Ja raskausajan diabetes on puolella odottajista, mikä on todella paljon! Tästä syystä itse suorastaan taistelin päästäkseni kokeeseen vaikka olen normaalipainoinen ja vasta raskauden loppusuoralla tulen täyttämään 25v. Mutta tosiaan ylipainoisille ja sukurasitteen omaaville tehdään rasituskoe jo hyvin aikaisilla viikoilla n.rv16 eteenpäin ja tämän lisäkse se voidaan vielä tapauskohtaisesti tehdä toistamiseen. Mutta nämä ketkä eivät ns. kuulu riskiryhmään eli vain +25v täyttäneet käyvät kokeessa rv24 eteenpäin.

Mutta sokerirasituskokeella ihan turhaan pelotellaan. Ei se oikeasti ole yhtään kamalaa. Tietysti syömättömyys tuottaa oman huonon olonsa, mutta ei aina sekään nälkää pahempaa. Kannustan kaikkia sinne menemään ja olen itsekin onnellinen, että "taistelin" itselleni tämän. Olen PALJON onnellisempi ja huojentuneempi, kun tiedän munuaisteni toimivan :)
 
Hei, tulee nyt vielä marraskuun teksteihin, kun täällä aiheesta jo keskusteltu. Lueskelinkin noita perusteita, eikä muita riskitekijöitä ole paitsi ikä, kun olen jo 35. Oletin pääseväni tuohon sokerirasitukseen. Menen torstaina lääkärille, niin ehkä vielä kysyn siitä uudestaan.
 
Takaisin
Top