Marraskuiset odottajat 2011 ??

romppu88, Sama täällä että söin ennen raskautta kaks kolme kertaa päivässä ja nyt täällä kans pakko syödä ainakin sen kolmen-neljän tunnin välein. Huono olo täälläkin tulee jos on vähän pitempään syömättä.

Itse kärsin kans ilmavaivoista, mutta ei ne kovin haittaa vaikka niitä onkin, tosiaan ei ole enään niin pahoja kuin oli aikaisemmin :)

Tottakai jaksan päivitellä listaa, on se itelläkin mukavampi seurailla ketä on mukana :)

Mulla on itseasiassa yks keskenmeno takana, 13.1.2010 todettiin rv 12+2 keskenmeno ja nytten uudelleen raskaana ja rv 6+2  :)

Maanantaina käyn äippäneuvolassa juttelemassa terveydenhoitajan kanssa ja laitetaan mulle lähete kontrolliin äippäpolille sen takia kun kävin 7.3 yksityisellä varhaisultrassa viikoilla 5+1 ja siellä ei olis edes pitäny näkyä vielä mitään mutta jostain syystä lääkäri oli mitannu että joku oli ollu 2,9mm pitkä.

Ja hiivan se totesi mulle ja sanoi vain että hoidettava pois. Ja kontrolliin pitää mennä sen takia tarkistuttamaan että onko raskaus ulkoinen vai sisäinen, en usko että se ulkoinen on kun ei ole mitään oireita mitkä viittais ulkoiseen, vaan normaalit raskausoireet on mutta on se hyvä käyä kuitenki tarkistamassa tilanteen vaikka tuskin se kohdun ulkoinen raskaus on. :)

Lääkäri vielä totesi ultrakuvasta että mulla kylläkin limakalvo on aika paksu, mutta tiedä sitten mitä se hemmetin lääkäri tarkoittaa, oli kyllä ihme häsyäjä se.

Minnuska89 - >
Olisiko sitten mahdollista, että olisitkin pidemmällä ollut tuolloin? Eikös se meinaa että 6 vk:lla olisit ollut silloin? :) Pikaisesti, kun tuosta noita mittoja selasin.. Tuleppas muuten kertomaan mitä tuo likakalvon paksuus sitten meinasi jos selviää! Tai jos jollain on ennenstään tietoa? Tuntuu, että jopas tähän pää koppaan mahtuu tietoa ahmiessani kaikenmaailman artikkeileita liittyen raskauteen... :P

minä löysin tältä sivulta hyviä vinkkejä noihin kaikenlaisiin vaivoihin, mm. huonovointisuuteen ja suoliston toimintaan.
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=40
todella huono olo koko ajan, helpottaa ainoastaan, jos syön melkein koko ajan. ei ihme, että piti jo tänään käydä ostamassa isompia alushousuja, kun kiristivät mahaa:)
tein tänään myös toisen kerran kotiraskaustestin, kyllä se on uskottava. viikko ultraan.
tämä forum on aivan loistava. täällä voi hehkuttaa tätä asiaa näinkin varhaisessa vaiheessa. meilläkin mies hieman toppuuttelee intoa eikä ole kavereita, jotka olisivat samassa tilanteessa. kiitos teille:)

Voi luoja että mua kiukuttaa edellee tää kun tää kirjoitus ikkuna tulee tähä perään eikä erilliseksi,kun haluaisi selata noita tekstejä.

On täysin normaalia että maha toimii miten sattuu ja varsinkin ilmavaivat o normaaleja. Maitohappobakteereista on jonkin verran apua, mutta vain jonkin verran. itellä ei oo kovan masun kaa ongelmaa vaan päin vastoin.

On kyl jännää miten on iha erilaiset oireet kuin edellisessä raskaudessa, koko aja saa miettii et onko ees raskaana. Ja joo se PALELU JA HIKOILU kuuluu asiaan ja täällä niistä kärsitään, eniten palelusta.

Eniten mikä nyt potuttaa minua on tämä raskausdiabetes juttu. Oli edellisessä raskaudessa loppuvaihees mulla se. No se nostaa JO NYT MINULLA päätä!!!!!!!!!!Kaikki oireet on!!Parin viikonpäästä o mulla rasitus kun pyysin sitä. Neuvola aikaa en ole vielä soittanu kun täällä ei pääse neuvolaan enne ku vasta 10 viikolla ellei tule jotain akuuttia aikasemmin. Mutta huomenna soitan ja puhun kyl näistä sokeri oireista jote saas nähä josko pääsis aikasemmin.

ELi lisstattuna meikän oireet
-palelu2+2
-hikoilu4+0
-vessassa juoksu3+3
-jano4+0
-väsymys4+0
-ja 4+4 lähtiin GDM oireet
-Mielialan vaihtelut 4+5

Että sellasta. Mut joo en hirveesti tääl välttämättä kää,kun ketuttaa tää uusi versio tästä keskustelupalstasta joten mainihen juttuaj sillo tällö..ja tiedän että koska lähtee nää mielialat mulla hyrräämää, joten mie oon sitte RASITTAVA tapaus jos joku ei tiedä jotain "päivänselvää" asiaa, joten olen mielellää lukematta ja kommentoimatta että ette te muut sitten suutu minuun turhanpäiten kun rupeen vääntämään asiaa rautalangasta ja hokemaan että ettekö tajuu tai ettekö osaa jostain hakea tietoa. JOTEN pyydän jo etukäteen tätä teiltä anteeksi. :)

Täältäkin varovaisesti ilmoittautuu mukaan yksi :)

Eilen tuli haamuviiva apteekin testiin päivällä, tänä aamuna clearbluen testi näytti raskaana 1-2 emoticon laskettu aika olisi vau:n laskurin ja 28 kiertopäivän mukaan 19.11 mutta koska kierto on vaihdellut 25 - 29 päivän välillä niin se voi vielä muuttua. 
Ihanaa, jännittävää ja mahtavaa. Viikkoja olisi nyt 4 + 4. Toivottavasti kaikki on hyvin ja pieni oikeassa paikassa. Parina päivänä tullut ruskeaa vuotoa tosi vähän, pikkuhousunsuojaan asti kaikki kaksi kertaa. Toivottavasti se on vaan kiinnittymisvuotoa. 5 kuukautta tässä yritettiin ja tämä viimeinen kierto taktiikalla seksiä joka toinen päivä koko kierto ja näköjään se tepsi emoticon

Taustoista sen verran että 25 vuotiaita ollaan molemmat ja enimmäistä odotellaan.

Onnea kaikille ja tarrasukkia matkaan :)

Monilla on keksenmeno takana, minullakin tuulimuna 1,5 vuotta sitten joka paljastui vasta rv. 12 ultrassa. se oli kamalaa, kun meni sinne fiiliksellä - että nyt saa kuvan mukaan jne. mutta ei :( joten kyllä tuo vähän häiritsee tätä raskautta, toi pelko..

aion mennä varhaisultraan joskus parin viikon päästä, mutta uskallan ajan varata vasta ens maanantaina, kun sitten on viikkoja 5+3 eli vähän varmempi kun tälleen 4+

kyllä on ihana tunne kun aika menee eteen päin, kun tietää että keskenmeno riski pienenee

nyt kiinnitän hurjan paljon huomiota ruokavalioon, viimeeksi lihoin sen mun 12 viikon raskauden aikana 5 kiloa kun innostuin mässäilemään, kun hölmösti ajattelin että nyt saa lihoa. se ei saa nyt kyllä toistua.. ostin omega 3 -tabuja ja noita lady vitan mama -tabuja olen käyttänyt jo 2 vuotta :D kun niissä suositellaan että aloitetaan käyttämään jo yritysaikana..

ensi viikolla varailen sitten neuvolaankin, ei jotenkin vielä uskalla.

kyllä on varmasti tällee hankalampi kun on huono-onninen raskaus takana, niin luottaa että tämäkään raskaus menisi hyvin..

en nyt tiedä onko tästä jo juteltu, mutta milloin ajattelitte kertoa tuleville isovanhemmille?

Mä ajattelin että voisi kertoa äitienpäivänä, jolloin rv. 12+2 :D olisi mahtava ajankohta kyllä

vaikka sillä ei ole mitään väliä, mitä porukat ajattelee.. niin kyllä se mietityttää! Meidän molempien vanhemmille lapsenlapsi olisi ensimmäinen, ja se on kuulemma monille shokki - sellainen että tajuaa olevansa vanha :D eli kertomisesta tulee ehkä vaikeahkoa..

nyt täällä sinii ja masuasukki rv. 4+5

Onnea kaikille uusille! Kiva kun on paljon väkeä jo löytänyt tälle palstalle :-)
On tää jännää tää lapsen odottaminen. Eka odotellaan että tärppäiskö ja sitten odotellaan miten se vaavi pärjää...
Mulla muuttui se vuoto ruskeaksi ja huolestuin lisää kun luin että ruskea niukka vuoto voi olla merkki kohdun ulkoisesta raskaudesta. Tuli kauhea pelko että KM:n jälkeen joutuu sellaisenkin kokemaan. Soitin sit neuvolaan ja täti neuvoi soittamaan terveyskeskukseen tai suoraan menemään jorvin päivystykseen. Oikaisin vähän ja soitin suoraan Jorvin naistentautien puolelle, kun sain sieltä niin hyvää palvelua KM:n aikoihin. No ei ne pettäneet nytkään. Tosi sympaattisen oloinen kätilö lohdutteli että edellinen KM ei vaikuta tähän raskauteen ja ruskea vuoto on tosi yleistä alkuraskaudesta. Jos se ei voimistu tai tule pahoja kipuja on kaikki todennäköisesti hyvin. Näillä viikoilla kuulemma kivut pitäis olla pahat jos se olis kiinnittynyt väärään paikkaan. Raskauden tilaa he eivät päivystyksessä tarkista, joten jos vielä askarruttaa se suositteli menemään yksityiselle ultraan. Muuten ehdotti että varaan nyt neuvolan ja sitä kautta sitten saan lähetteen normaaliin NT ultraan ja voin ruveta sitä varailemaan. Mulla on peruslääkärin aika perjantaina iltapäivällä ja toivon että hän voi taas ultrata niin saan sitten kuitenkin vähän mielenrauhaa ennen sitä julkista ultraa.

Onnea kaikille uusille! Kiva kun on paljon väkeä jo löytänyt tälle palstalle :-)
On tää jännää tää lapsen odottaminen. Eka odotellaan että tärppäiskö ja sitten odotellaan miten se vaavi pärjää...
Mulla muuttui se vuoto ruskeaksi ja huolestuin lisää kun luin että ruskea niukka vuoto voi olla merkki kohdun ulkoisesta raskaudesta. Tuli kauhea pelko että KM:n jälkeen joutuu sellaisenkin kokemaan. Soitin sit neuvolaan ja täti neuvoi soittamaan terveyskeskukseen tai suoraan menemään jorvin päivystykseen. Oikaisin vähän ja soitin suoraan Jorvin naistentautien puolelle, kun sain sieltä niin hyvää palvelua KM:n aikoihin. No ei ne pettäneet nytkään. Tosi sympaattisen oloinen kätilö lohdutteli että edellinen KM ei vaikuta tähän raskauteen ja ruskea vuoto on tosi yleistä alkuraskaudesta. Jos se ei voimistu tai tule pahoja kipuja on kaikki todennäköisesti hyvin. Näillä viikoilla kuulemma kivut pitäis olla pahat jos se olis kiinnittynyt väärään paikkaan. Raskauden tilaa he eivät päivystyksessä tarkista, joten jos vielä askarruttaa se suositteli menemään yksityiselle ultraan. Muuten ehdotti että varaan nyt neuvolan ja sitä kautta sitten saan lähetteen normaaliin NT ultraan ja voin ruveta sitä varailemaan. Mulla on peruslääkärin aika perjantaina iltapäivällä ja toivon että hän voi taas ultrata niin saan sitten kuitenkin vähän mielenrauhaa ennen sitä julkista ultraa.

Minnuska, niinpä onkin sama sairaala, tiedä vaikka satuttas samaan aikaan synnyttämään :D Mulla on myös yksi keskenmeno takana, tosin siitä on jo vuosia. Mutta rankka paikka se oli, vaikka viikkoja oli kertynyt vasta joku 6... keskenmeno todettiin kuitenkin vasta viikolla 8, oli joku loma-aika menossa eikä neuvolaan päässy aikasemmin. Kyllähän se keskenmeno jättää semmosen epävarmuuden myöhempiä raskauksia ajatellen. 

Viime raskaudessa (v.03) tuli joskus 6.kuulla veristä vuotoa ja olin jo varma että nyt tuli jokin myöhäinen keskenmeno, menin päivystykseen ja itkin ja odotin siellä tuntikausia... ja kun viimein pääsin lääkärille niin hän sanoi heti että ei se tässä vaiheessa enää keskenmeno ole. Ja eihän se ollutkaan. Ultraäänellä katsottuaan ei osannut sanoa minkä takia vuotoa oli tullut mutta sanoi että vauvalla on kaikki hyvin. Ja niinhän se vauva syntyikin sitten normaalisti aikanaan :)

Aphrael, tuntuu kyllä täällä siltä kuin olisi ensikertaa lasta odottamassa :) ensimmäinen lähti alulle ihan vahingossa ja raskausajasta en osannut nauttia lainkaan, painoa tuli 25 kiloa ja kauhea närästys 3.kuulta lähtien aina synnytykseen asti. Olin paljon nuorempi tuolloin ja ulkonäön muuttuminenkin tuntui jotenkin siinä iässä kauhean rankalta. Aika nopea mutta erittäin kivulias synnytys, epäonnistunut imetys jne. teki koko vauvan saamisesta jotenkin negatiivisen kokemuksen. Siksi en pitkään aikaan halunnutkaan lisää lapsia.

Nyt on sitten eri ääni kellossa, kun yhdessä nykyisen mieheni kanssa päätimme että haluamme lapsen. Ahmin päivät pitkät raskaus- ja vauva-aiheisia kirjoja ja etsin netistä tietoa milloin mistäkin raskauteen liittyvästä asiasta... tämä pahoinvointi on nyt ainoa asia mikä vie vähän hohtoa tästä ihanasta tunteesta :D oksennella ei ole kuitenkaan ole tarvinnut kuin muutaman kerran, pääasiassa tämä on tämmöistä lähes jatkuvaa kuvotusta...

Tuntuu kyllä itsestäkin kummalliselta, että kun lapsi syntyy niin esikoinen on jo 8v... mutta ei kaikki aina mene kaikkien ihmisten kohdalla samalla lailla. Itse en olisi aikaisemmin ollut valmis saamaan toista lasta, ja olen onnellinen, että olen juuri tässä vaiheessa elämääni raskaana. :)

Hei ja onnea kaikille plussanneille tasapuolisesti.!

Ilmoittaudun myöskin mukaan joukkoon, elikkäs olen 28-v, toinen tulossa, LA 5.11.K-PKSS

Inxu: Oltiin sitte yhessä tuolla toukokuisissa, olipa kiva ylläri, että olit täällä emoticon

Heips taas!
Kiva kun joka käänteessä pääsee joku uusi mukaan. Onnea Bris!
Mä varasin nyt ekan neuvolan ja se meni puolentoista viikon päähän. Silloin on viikkoja kasassa reilu 9 tai 8, mistäs sen ihan varmaksi tietäisi... Soitin samalla Jorviin ja varasin Ultran. Se meneekin kuukauden päähän eli viikon 15 perjantaille. Toivottavasti se lääkäri saa ultrattua perjantaina ettei tartte noin kauan odottaa sitä varmistusta että kaikki on kunnossa pienestä vuodosta huolimatta.
Mites muut, onko aikoja jo varattuna?

Neuvola-aika on jo varattu: ensi maanantaina. emoticon  Ultraa ei vielä.

Tietääkö kukaan ,että kuinka käsikädessä nuo raskausoireet menee raskausviikkojen kanssa??

Meillä on ensimmäinen neuvola 5.4 :) Viikkoja sillon ovulaation ajankohdan mukaan 7+2, menkoista laskettuna 8+2. Soitin sinne eilen, ja täti vaikutti kyllä oikein mukavalta. Ajateltiin myös käydä yksityisellä varhaisultrassa. Ensimmäinen lapsi kuitenkin tulossa, halutaan tietää että kaikki on kunnossa ja nauttia tästä täysillä!

sinii kyseli isovanhemmille kertomisesta. Jos käydään siellä varhaisultrassa, niin varmasti sen jälkeen sitten. Ehkä muutenkin sit ensimmäisen neuvolan jälkeen. Nää on vaikeita asioita, pitää vaan tehdä niin kuin parhaimmalta tuntuu.

NiinaP,
Raskausoireet taitaa olla tosi yksilöllisiä, voi tietysti niistä yleisistä "ilmoituksista" ottaa suuntaa milloin pahoinvointi tms vois helpottaa. 
Mulla ei ole juurikaan oireita. Välillä kuvotusta mutta ei oikein muuta. Kuvotuskin on ollut tän viikon kurissa kun siirryin syömään salaatteja lämpimän ruuan sijaan.
Sinii, mä "jouduin" kertomaan äidilleni ja siskolleni heti plussan jälkeisenä päivänä. Oltiin menossa talvilomalle yhteiseen mökkiin enkä olisi koko viikkoa keksinyt miksi ei viini maistu ruuan kanssa tai olut saunan jälkeen. Edellisissä raskauksissakin kerrottiin molempien vanhemmille nopeasti. Nyt ei olla vielä miehen vanhemmille kerrottu. Ne oli niin surullisia siitä edellisestä KM:stä että ajattelin säästää kertomisen vähän varmemmille viikoille. Heitä näkee harvemmin ja kun nähdään niin ollaan yleensä autolla liikenteessä joten viinistä kieltäytymisen syynä voi olla kuskina olo. Meidän ystäväpiirissä tuo juomisesta kieltäytyminen onkin ollut aina se mistä "narahtaa" ensimmäisenä...
Koska edellinen raskaus ei päättynyt hyvin olen kertonut tästä vasta äidin ja siskon lisäksi vain parhaalle ystävälle. Jos tämä ei päättyisi onnellisesti (tai siis tietysti päättyy) tarvii sitä kuitenkin jonkun jolle siitä voi puhua. Sen vuoksi en jättäisi kertomatta läheisille raskaudestakaan.

Täälläkin plussattin reilu viikko sitten!Vielä ei osaa oikeen iloita,kun edellinen meni kesken :( mutta ekaa ultraa odotellessa... 3 lapsi tulossa :)

mä en saa mielestäni tuota isovanhemmille ilmoittamis-asiaa, tullut oikea päänvaiva :D eniten mua mietityttää mun isä, koska olen aina ollut sellainen isintyttö :) lisäksi ärsyttää se, että koska mun vanhemmat ovat eronneet niille ei voi kertoa tavallaan kerralla. Ja ne tietenkin kysyy et "tietääkö äiti/iskä jo?" ja tuntee itsensä sitten joko huippu erityiseksi tai sitten pahoittaa mielensä siitä, että sai kuulla viimeisenä :/ joten hankalaa!

ajattelitteko kertoa puhelimitse/tekstarilla/henkilökohtaisesti

me asutaan aika kaukana meidän molempien porukoista, niin saa nähdä ollaanko menossa kyläilemään kertomisen aikoihin :)

neuvolan varaan sitten kun olen käynyt varhaisultrassa - jos ei mene liian pitkälle. kaupungin sivuilla kehoitetaan soittamaan viikolla 7 sitä aikaa.

Takaisin