Maraskuut mutinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sosuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ALKUPERÄINEN: basura
Hei mulle muuten (en muista oonko kysyny jo aikasemmin mutmut) neukku täti sano jossain vaiheessa ku söin omega3 että ei kannata et altistaa verenvuodoille? ja toinen sano et niissä on a-vitamiinia. Jotkut taas sanoo että kannattaa syödä. No jätin ne kuitenkin pois ja alotan kun alan imettää..mut tää nyt on taas sitä et ketä kuuntelis ja kannattaisko kuitenki syödä ku tota kalaa en sitä 2kertaa viikossa syö?

Mites muuten ku jos tulee kuume niin pitääks se laskee lääkkeellä vai saako sillei normaalisti potea sen pois?

En itse käyttäisi omega 3 -kapseleita mitenkään säännöllisesti ainakaan raskauden aikana, rinnastan ne mielessäni luontaislääkkeisiin kun niissä on ilmeisesti aika paljon sitä öljyä tiivistetyssä muodossa. Useimmissa valmisteissa EI kyllä mun käsittääkseni ole a-vitamiinia (joku on sotkenut omega-kapselit kalanmaksaöljyyn jossa on a-vitamiinia).

Parempi on pitää huolta että syö hyviä ruokaöljyjä (rypsiöljy on ihan riittävän omegaista normaalitarpeisiin).

Kalaa syömättömän suurempi ongelma - minun mielestäni - kuin rasvahapot on d-vitamiinin riittävä saaminen, mutta sitähän me kaikki tietysti otetaan purkista jo? ;-)

Kuumeesta: ei ole mitään syytä laskea kuumetta ellei se yllä ihan 40 asteeseen. Kuume ei ole elimistölle vaarallista. Jos olo on kuumeessa kamala, niin voi haluta laskea sitä ihan mukavuussyistä. Minä en kyllä raskaana ollessa varsinkaan nyt näiden uusien parasetamolitutkimusten jälkeen ihan helpolla lähtisi pelkkää kumetta pillereillä hoitamaan.

Kuume lisää nesteen tarvetta ihan selvästi: vaikket huomaisi hikoilevasi niin haihdutat vettä ihon kautta enemmän. Juotavaa siis sängyn viereen!

Pakkaspäivää!

Onkos teillä kuulunut kohdusta sellaista napsuntaa, napsahduksia? Tuntuu erilaiselta kuin hikka. Mulla on pari kertaa tuntunut ja ihan korvaan kuulunutkin *naps* kun oon rauhassa makoillut ja vauva on vaihtanut asentoa. Kuukkelin perusteella se voi tarkoittaa joko vauvan nivelien napsahtelua tai sikiökalvojen napsumista. Hassua ajatella että tuolla on vaavilla jo ihan "oikeat" nivelet jotka napsuu liikkuessa niinkuin äitilläänkin! [:)]

Huh, piti taas herätä tänään kuudelta viemään miestä töihin - ja nämä päivätkö piti käyttää nukkumiseen ja voimien keräilyyn... Eikä tässä mitään päikkäreitä voi ottaa kun meillä vaihdetaan tuota kaukolämmönsiirtolaitteistoa ja ukkelit ramppaa eteisessä. Ulko-ovi seljällään tietysti ja pakkasta tyyliin -15C. Onneksi tuulikaapin oven saa kuiten kiinni.

Basura, mina en myoskaan suo kalaa - paitsi sushia (jota yritan valttaa niin paljon kun mahdollista nyt raskauden aikana, mutta aina ei kykene). Niinpa olen kayttanyt omega3 koko raskauden ajan. Apteekista kysyin mika on turvallista (ei a-vitamiinia tai muita listattyja vitamiineja). Tanskasta loysin myos tuotteen nimelta GraviOmega, erityisesti raskaanaoleville ja imettaville. Lahipiirin lapset on kanssa saanut omegaa kohdussa eika ole ihan pilalle siita menneet, joten uskallan uskoa etta ei vaaraa.

basura, seuraavista linkeistä löytyi aika hyvin tietoa omega3:sta

http://www.helistin.fi/?page=7816740&id=6439825

http://www.tohtori.fi/?page=8903533&id=2403820

Ja minulle ainaki apteekissa farmaseutti kehotti jatkamaan syömistä (olen siis syönyt vuosikausia omega3:sta)

niinpä..tää on taas tätä kun toinen sanoo toista ja toinen toista.. Ite oon naturamediltä tilannu niitä lohiomega kapseleita ja niitä söin varmaan jonnekkin rv25 asti kunnes sanovat että ei ehkä kannata.. Et nyt tietty jos loppu ajan oon syömättä niin oon syöny ja ollut syömättä [:D] Tai jos ottais vaikka vaan 1 kapselin joka toinen päivä? Mun mielestä noissakaan ei oo mitään lisättyjä vitamiineja...tulee kyllä kohtuu vähän käytettyä mitään rypsiöljyäkään et vois kai niitä kapseleita vähän ottaa..

Tän masusta ei o napsetta kuulunut mut hikka sillä on kyl aika usein. Oli hassua kun mies tuli kerran kaveriltaan käkkelissä kotia ja sillä oli kauhee hikka niin sit ku se nukahti ja hiljeni (viimein) niin vauvalla alko hikka.. tuli vaan mieleen et isänsä poika!  [:D]

Naureskelin pitkään tolle labitsin jutulle [:D]

Mulle sano yksi asiakas joka on medilaserilla töissä että kalaöljy/omega jutut ohentaa vähän verta jolloin tulee mustelmia helpommin. He siellä sanovat heidän asiakkailleen kun tulevat leikkaukseen että kahta viikkoa ennen leikkausta lopetettava niitten syönti ettei tuu leikkausalueelle niin paljoa mustelmia jos syö niitä.
Mulle neukkutäti sano että esim. möllerin omega3 tabuja voi syyä kun ottaa niitä missä ei oo muuta kuin kalaöljyä, kun taas niissä möllerin tupla(omega3) tabuissa on lisätty vitamiineja(d,a ja e) niin niitä ei.
Noita tavan möllerin omegaa oon syönyt silloin tällöin kun muistaa ottaa, kun tosiaan kalaa tulee vähänlaisesti syötyä.

Siis älytöntä että nyt on jo torstai, huomenna perjantai. Ja ensimmäinen mammaloma viikko onkin ohi. Hirveen nopeesti menee aika.
Sain tänään maalattua viimeseen kertaan pinniksen niin pääsee illalla kasaamaan sen. Ihanaa ku nyt on nätti pinnis kirpulle [:)]
Lauantaina mies täyttää vuosia niin mennään illalla syömään. Tosi kiva pitkästä aikaa mennä yhdessä syömään paremmin [:)] Ostin lahjaksi lahjakortin jack&jonesille, kun en muuta keksinyt. Tulee ainakin tarpeeseen kun puhunut uusien farkkujen ostosta kun edelliset on kohta käytetty puhki. Mun mies on semmonen että sitten pakoneessä mennään ostaa uusia vaatteita kun aikasemmat menee rikki [:D] Välillä tosi raivostuttavaa kun sitten jos johkin lähtee että oho kaikki housut on reikäsiä [:D]

Tänään on kolmas kerta perhevalmennuksessa ja aiheena parisuhde ja seksi, saa nähä mitä siellä ne vetäjät höpäjää. Ens viikolla onkin viimenen kerta sitten tuota. Niin ja lauantaina mennään keskusairaalalle sinne synnytysvalmennukseen.

Mullakaan ei napsu masussa.
Mutta mulle on nyt kahtena aamuna ollut menkkajomotusta alamasussa. Ja pari kipuilevaa supistusta. Mutta eipä ne neuvolassa mitään siihen kommentoinut kun että jos se rupee tulemaan niin sitten se tulee sieltä etteivät enää tee estääkseen mitään kun viikot hyvät.
Muuten olot ihan mainiot. Kovin kömpelöksi tullut tän massun kanssa, varsinkin kenkien ja housujen laitto sekä bikinirajan siistiminen ja varpaankynsien lyhentäminen.
Eihän tässä itellä oo ku vähän reilu 5 viikkoa h-hetkeen... Apuva! [:)]
Viikot nyt 34+4 <3

ai sullakin bofink menkka kipuja! No hyvä.. mullakin tulee ehkä pari kertaa päivässä semmonen fiilis ku ois menkat! Vähän outo fiilis ku siitä tunteesta saanu nauttia mooneen kuukauteen! Onneks se imetyskin kuulemma siirtää menkkoja niin tarvii ihan heti kärsiä.. Mut mitä se sit tarkottaa ne menkka kivut? lähestyvää synyntystä? [:D] No mä ainakin oon kyllä ihan valmis et antaa tulla vaan..mietin just et pitää viimenen päivä joulukuuta kattoo jotain kotikonsteja synnytyksen käynnistykseen et sais sen ekan vauvan [:D] kieltämättä jos takana on jo yli 34 viikkoo ja eessä vaan enää reilu 5 niin jotenkin enää oikein malttais ootella.

Ah miten ihanaa hemmottelua olikaan päästä ammattilaisen meikattavaksi, olin jo lähes unohtanut miten ylelliseltä se tuntuu [:)].

Laitan pari linkkiä kiinnostuneille, meikkisarja on siis (ainoa) täysin myrkytön ja sopii raskaanaoleville ja muutenkin ekoajattelijoille sekä allergisille. Sarja on luomua.
http://www.nveymakeup.com/
http://tinttialanko.blogspot.com/2009/05/nvey-eco.html

Ja Oululaisille, tuotteita saatavilla Oulun luonnonkosmetiikasta, ja vinkkinä että ensi viikon lauantaina heillä on sama meikkaaja tekemässä asiakkaille meikkejä, kannattaa käydä kokeilemassa.
http://oulunluonnonkosmetiikka.wordpress.com/
Jutusta voi lukea ensi viikolla Kalevan terveysliitteestä, en tiedä minä päivänä ilmestyy mutta ehkä tiistaina [:)].

(pieni mainostus sallittaneen hyvän asian tiimoilta?)

Olin ihan varma että olin kommentoinut jo monta sivua sitten käytyä vauvan esittely koiralle-keskustelua, mut enpä nyt löytänytkään omaa postausta. Ehkä mä vaan oon ajatellut kirjoittavani ja autuaasti unohtanut. Ei ois ainoa asia, minkä tässä raskausdementian kourissa oon unohtanut... [:)] Mut joo, meidän koissu on onneks todella lapsirakas ja oli ainakin esikoisen aikana äärimmäisen varovainen vauvan suhteen. Tehtiin kotiintulo niin, että mä tulin ekana sisälle ja tervehdin koiran, joka tietysti oli ihan innosta soikeena kun mammaa ei ollut näkynyt moneen päivään. Sit kun koira oli vähän rauhoittunut niin mies toi vauvan kaukalossa haisteltavaks. Nythän nuo tietysti jo leikkivät hienosti keskenään ja on vaan niin mahtavaa nähdä, miten lunkisti poika suhtautuu kaikkiin koiriin ylipäätään, kun on tottunut siihen että koira pörrää menossa mukana.

Menkkamaisia jomotuksia mäkin olen tuntenut nyt parina iltana, mut tosi vaimeita tuntemuksia ne on olleet. En vielä niiden perusteella kovin hötky. Ei mua haittais jos tää vaava tulis jo vaikka heti... [;)] No, tuskin ne tän antais syntyä jos alkais kovin supistella ja lähtisin synnärille ajoissa. Vielä kuitenkin viikkoja sen verran vähän. Mut oma olo on niin köm-pe-lö! Ainakin liitoskivut loppuis siihen synnytykseen (tai ainakin viimeks loppui) eli pääsis vähän kivutomammin ja notkeammin liikkeelle. Ja onhan tuo kumpukin tuossa edessä jo melkoinen. Nyt oon yrittänyt venytellä vähän ja tuntuu se pikkasen auttavan. On vaan hankala keksiä venytysasentoja, joissa ei tarttis avata jalkoja kovin paljoa, mut kuitenkin maha pitäs saada mahtumaan jotenkin johonkin väliin. Hankalaa meinaa olla!

Jospa tässä vähän vetreytyis nyt kun tää yli kuukauden kestänyt flunssamaraton alkaa olla ilmeisesti lopussa ja mahdollisesti jo kohta pääsis liikkumaan vähän enenmmän? Ellei sit taas iske joku pöpö [:@]

Mä en tuohon omega-3 asiaan osaa kommentoida mitään, kaikenlaista muuta lisäjuttua olen tässäkin raskaudessa syönyt, mut en noita. Kalaa mekin syödään varmaan liian vähän, en oikeestaan ees tiedä miks sitä tulee tehtyä niin harvoin? Eihän se nyt edes vaikeeta ole, kaupasta saa valmiina kaikennäköstä kalaa niin ettei tarvi perata tai suomustaa. Ja mieskin on niin herrasmies, että tekee valmiit fileet mulle fisuista, kun niitä joskus onkireissulta kotia tuo. [:)]

Ihanaa, kohta on joulu! Olen jo nyt ihan fiiliksissä, vaikka saapa nähdä miten paljon sitä sit jaksaa oikeesti puuhata ja laittaa. Mut kyllähän se joulutunnelma tulee pikkujutuista kuitenkin loppupelissä, ei siitä onko jaksanut pusertaa suursiivouksen ja tehdä itse aivan kaikki ruuat ja leipomukset.

jooh.. niinhän se startannut se toinenkin mammalomaviikko [:D] kelasta tulossa ihan kohtuuliset rahat sitten ihan joulun alla (21. pvä) nii saapi viimeisiä joululahjoja sitten ostella jos on tarvis. Nyt innokkaasti nykertänyt neulottuja tossuja ja tähtipatalappuja lahjoiksi, mut ans kattoo tuleeko jossain vaiheessa totaali kyllästymys noiden tekemiseen [8|] ainakin siihen lankojen päättelyyn tulee, sen jo tiedän [:@] son _NIIIIN_ ällöttävää puuhaa..

Pinnasängyn kokoamista voisi jo hiljalleen harkita, mutta tiedä vielä että olisko se sittenkään vielä tämä viikonloppu.. toisaalta olisi sitä joulusiivousta ja huonekalujen uudelleen järjestelyä yms yms. Nuoriso lähtee käymään kotopuolessaan viikonloppuna niin taidetaan miehen kanssa pitää omat 'pikkujoulut' ja mässätä jo joululaatikoilla sun muilla..

Poitsu massussa varsin vilkas, varsinkin kun nukkumaan pitäisi käydä [8|] mitä vilkkaampi, sen enemmän tulee 'vanhaa verta' kalsareihin.. ei mitenkään edes deseittäin, mut sen verran että kalsarit suttaantuu. Neuvolantätsy ei siihen ole oikein sanonut juuta eikä jaata kun poitsu kuitenkin liikkuu eikä ole kipuja eikä mitään kummempaakaan. Vuoto johtunee vaan endokasvustoista luultavasti...

Taalla kovasti yritan valita lippuja Suomenmatkaa varten. Laakari teki talla viikolla oharit mutta nain sattumalta kaupassa ja sovittiin etta skipataan tama tapaaminen. No, kai se sitten on hyva juttu kun ei ole mitaan varsinaisia ongelmia viela (paitsi tietysti kankeus ja muut perussetit).

Viimeista taytta paivaa toissa ja nyt on kylla myonnettava etta olen ihan valmis lopettamaan - ehka tulen Suomeen vahan etuajassa, lentoliput on edullisempia ja mieskin on kuitenkin matkoilla niin voihan sita sitten ikavoida Suomen suunnasta yhta hyvin kuin Nigeriasta. Koiraa vaan ei viitisisi jattaa, mutta pakko se kuitenkin on, ikavahan sita ehtii tulla kovastikin 3-4 kuukaudessa!!

Mutta tallaista tanaan perjantaina (!!!TGIF!!!) Nigeriassa.
Mukavaa viikonloppua kaikille - tsemppia kaikille - pian ne vaivat on menneen talven lumia ja meilla on vauvat sylissa!!

Sano elä muuta epelation lankojen päättelystä. Minulla oottaa varmaan kymmenet joululahjasukat, lapaset yms päättelyä ja höyrytystä. Se vaan on niin vaikeaa.

Vielä viikon puristus töissä ja sitte alkaa kauan kaivattu loma. Tänään ja huomenna olisi tarkoitus lähteä rimpsalle viettämään baarin avajaisia ja lauantaina tyttöjen iltaan kattomaan stand uppia ja syömään oikein kunnolla. Saas nähdä, kuinka sitä jaksaa.

Hauskaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Toivottavasti meidänkin nelijalkaset on kivoja ton uuden matosen kanssa [:D] On vaan niin villi tuo pentu vielä ja vasikan kokonen mut toisaalta sen varmaan helposti saa sit totutettuakin lapsiin kun on niin nuori vielä. 6v narttu taas tykkää lapsista muuten mut noi vaunut on jotain tosi mystistä! Äsken yritin sille namipalan avulla tutustuttaa sitä niihin niin eikö se saanu sormista sähärin nenään niin nyt se pelkää niitä vielä enemmän [:D] täytynee kokeilla uudestaan ku se unohtaa traumaattisen sähköiskun.

Tulee ihan hirmunen joulu mieli kun ulkona on niin kylmä ja lunta tuiskuaa, tosin vissiin katolta enimäkseen, mut semmonen kunnon joulu kelikin! Toivottavasti pysyy lumet sinne jouluun asti ku mustat joulut on niin ankeita.

En oo muuten vielä tullu kipeeks! olin ihan varma et tuun..no pitää vielä koputtaa puuta mutta miehellä alko keskiviikkonan ja nyt se alkaa olla jo ohi..et eikös siitä kohta ala olee se 3 päivää et se itämis aika ois täynnä? Kai mulla on vaan hyvä vastustuskyky [:)] mut hyvä ettei tarvii panadolilla kuumetta laskee kun en jotenkin oo tottunu noita lääkkeitä syömään yhtään.

Että oli inha yö kun en saanu unta ku vasta joskus 1 ja sit heräsin johonkin pamahukseen 3 (koirat vissiin jotain temus..) sit en saanukaan unta..puol 7 tulin sit sohvalle makaamaan niin sain unen ja mies könys sit aamulla 9 ihmettelee et mitä on tehny kun oon sohvalla [:D] Joskus vaan tommonen sohvan "pesä" ominaisuus on unettavampi kun iso sänky.. Huomasin myös et jonkun verran yöllä supistelee..aika pienesti mut hassua et levolla..

Millon muuten tulee kelan ekat rahat? Kun mulla alkaa virallinen mamma loma 26.11. ja sen Y-17 lomakkeen saan toivottavasti viimestään 10.12. vietyä sinne kelaan kuhan sen palkanmaksajalta saan niin meneekö se eka erä sit tammikuulle ja tulee takautuvasti vai? Minä päivänä ne muuten ylipäätään tulee? Osais sit vähän veronpalautus rahoja säästellä..

Voi ei omanapa miten voi olla erossa hauvavauvasta niin kauan! Se on kyllä vissiin aika hintavaa ja hankalaa sitä tuoda mukanaankaan..[8|] Sun pitää helliä kaikkien muitten hauvoja sitten. Vaan toisaalta on sit enempi aikaa helliä vauvaa [:)]

rozie: Tuleeko siitä lehdestä netti julkaisua tai jotain? Kun olisi kiva lukee toi artikkeli mutta en tiiä saanko täältä suunnalta lehteä hyppysiini.

Tänään aamulla oli mahottomat aamuvillit kirpulla mahassa että kylkiluut oikein rutisi kun monotteli. Teki välillä tosi kipiää!! [:)]

Tässä petivaatteita vaihtelen ja mietin että tosiaan ei oo pitkästi jos masukit rupee tulemaan maailmaan. Ja jos vedet menee vaikka yöllä nukkuessa ja säälin noita kesällä ostettuja uusia patjoja niin niitä ei sitten siinä tohinassa kyllä kerkee ruveta siistimään. Niin mieleen tuli että laitankin lakanan alle pyllyn kohdalle äitin ostaman ison sängynsuojuksen ja sen päälle ison pyyhkeen ja petivaatteetkin laitan vähän huonommat että ei sitten haittaa jos sotkua tulee, kun peitot pystyy pesemään mutta patjoja on niin kova homma ruveta pesemään. [:D]
Kaikkea sitä rupee miettimään kun h-hetki rupee lähestymään [:D]

Bofink: On siitä ainakin netissä maksullinen näköislehti päivittäin www.kaleva.fi löytyy. Luulisin että liitteet löytyy sitten myös. 

Juu Basura, ikava jattaa koira kotiin, mutta raukalla kun on ollut koko ikansa kesaturkki niin varmaan sais jonkun halvauksen pakkasesta lentokentalla. Aina muutoissa se on kylla lentanyt mukana ilman mitaan rauhoittavia eika ole ollut ongelmia - paitsi mina tarvitsisin rauhottavia kun stressaan aina koiran lentomatkoista... ja onhan silla 'isa' huolehtimassa mun possaollessa, etta mina tassa vaan itseani ja omaa ikavaani murehdin..

Luin tossa artikkelin kotikonsteista synnytyksen käynnistämiseen http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Synnytys/Synnytykselle-kyytia/

Ainoa 'varma' keino tuntui olevan seksi. Mutta artikkelissa ei mainita tulisiko seksi jossain vaiheessa loppuraskautta lopettaa jos ei halua vauvaa maailmaan etuajassa [8|]. Siis tarkoitan että kun haluaisin pitää tuon naperon sisällä tammikuulle niin uskaltaako sitä normaalisti touhuilla vällyjen välissä joulukuussa? [:D]

mäkin mietin rozie samaa..tai siis lähinnä jos ois vaikka jotenkin huomaamatta kohdunsuu vähän avautunut niin saako se amput suoraan päin näköä? [:D] oon kyl käsittänyt et se jotenkin aiheuttais supisteluja mut en mä kyl oo huomannu.. Luin myös jostain et orgasmi kiihdyttää maitontuotantoa sit imetysvaiheessa..mut kuka sitä nyt jaksaa ruveta mitään semmosia puuhaileman ku vauvalla on nälkä [:D]

Mä mietin sitä et ku alkaa ekat synyntyksen merkit niin saako pistää saunan päälle ja mennä sinne löllyttelee kunnes on lähettävä sairaalaan? Ku eiks se rentouttais kaikkein eniten? Puhutaan vaan suihkusta ja lämpimästä kylvystä niin eiks sauna nyt ois noista paras rentouttaja?

Mun yö unet on kyl yhtä tyhjän kanssa kun ei tuu uni vaikka väsyttää hirveesti.. Mulla on myös joku sairaalakassi kriisi enkä saa sitä pakattua ollenkaan..ei jaksa jotenkin miettiä ..

Takaisin