Mammavaatteet

Miu-82: Minä jonkun verran ompelen vaatteita ja Suuri Käsityö-lehdestä löytyy ihan kivasti mammavaatteisiin kaavoja. Kannattaa käydä vaikka kirjastossa katsomassa lehtiä ellei itsellä tai jollain tutulla satu olemaan. Noista lehdistä jokaisen vuoden joulukuun numerosta lehden lopusta löytyy hakemisto, josta näkee koko sen vuoden lehtien kaavat. Sieltä on kaikista helpoin alkaa etsimään, ettei ihan jokaista lehteä tarvi plärätä läpi.
Jos joku muukin haluaa vihiä kaavoista, voin laittaa tänne muutaman lehden numeron, mistä ainakin jotain vaatetta löytyy. Noista lehdistä löytyy myös mm. imetyspaidan kaavat ja sellaisia olen ajatellut pari tehdä itselleni jossain vaiheessa.
 
Kiitos vinkistä. Kävinkin jo vähän selailemassa ja samalla myös lastenvaatekaavoja :)
Toi talvitakki mua huolestuttaa, kun pitääkin mennä olemaan ihan viimeisillään kylmimpään mahdolliseen aikaan. Mistä ihmeestä löydän takin, joka ylipäätään menee päälle riittävän pitkään ja on myös oikeasti lämmin? Eikä myöskään huvittaisi maksaa maltaita takista, jota voi käyttää korkeintaan muutaman kuukauden.
 
Löysin jostakin netistä kätevän vihjeen, joka on toiminut ainakin itsellä näin alkuvaiheessa, nimittäin omiin stretch-farkkuihin olen pujottanut hiuslenkin housunnappiin, napinlävestä läpi ja toinen pää kiinni taas nappiin. Antaa vähän kasvunvaraa ja väljyyttä vyötärölle ja joustaakin tarvittaessa jonkin verran. Ja pidempi paita peittää vyötärökohdan. Vielä ei ole (rv 16) tarvinnut lähteä housuostoksille, vaikka mahaa on jo selvästi.
 
Kiitti, toi hiuslenkki-vinkki oli tosi hyvä! Noin saa vähäksi aikaa enemmän valinnanvaraa housuihin. Mä olen jo pitänyt mammafarkkujakin. Ihan H&M:n mallistosta löysin mielestäni tosi kivoja kapoisia malleja.Kyllä ne vaan mukaville tuntuu kiristävien omien farkkujen jälkeen. Paitamuoti on tällä hetkellä tosi hyvää raskaana olevia ajatellen, ei tartte ostaa kalliita äitiyspaitoja, jos ei halua. Takki muakin huolestuttaa, olen jo katsellut malleja, kun joihinkin kauppoihin on jo toppaa tullut. Mulla oli edellisessä raskaudessa laskettu aika maaliskuussa, silloin löysin aika kivan a-linjaisen takin, joka meni koko raskauden ajan. Jotain sellaista kai nytkin pitää etsiskellä.
 
Kävin tänään Helsingissä työasioissa ja samalla piipahdin Kampissa Bebesissä, joka myy äitiysvaatteita. Löysin sieltä siistit mustat suorat housut ja neuletakin, jota voisi hyvin käyttää myös ei-raskaana-oleva. Hintaviahan nuo toki olivat, mutta pakko ostaa, kun töissä tarttee. Vaikka entisetkin suorat housut menee vielä mukavasti jalkaan niin täytyy kyllä sanoa, että äitiyshousut ne vasta mukavat olivatkin jalassa!

Olen selaillut myös nettikauppoja, mutta niissä tuntuu olevan sen verran pieniä kokoja, etteivät mene minulle. Monissa housuissa on liian lyhyet lahkeet (käytän 34" pitkiä housuja) tai sitten suurin koko vastaa jotain kokoa 40-42, kun minulla on yleensä koko 44. Nuo tänään ostetut mammahousutkin oli kokoa XXL! Huh.
 
Etsin mammavaatteita netistä koko aamupäivän tänään. Tarkoitus oli siis löytää liikkeitä mistä niitä saa, enpä kyllä hirveästi viisaammaksi tullut. Turusta nyt ainakin löytyy Kinopalatsin vierestä asiaan omistautunut liike ja stockmanniltakin vissiin löytyy, mitä ei koskaan olis tullu mieleen. Ja tottakai H&M, vaikka radio Nova kuuluttikin toissapäivänä hm vaatteiden olevan vaaraksi sikiölle. Mutta tiedä siitä nyt sitten.
 
Minoon ainkai H&M:n vaatteita käyttäny edellisissäkin raskauksissa ja iha terveitä lapsia on tullu.
 
Niin minäki käytin ja vauvalla niin paha vika keuhkoissa ettei selvinny. Mutta en usko että vaatteet oli mitenkään syypäitä siihen.
 

Kertoiko ne Novassa et miksi H&M vaatteet olisi haitallisia sikiölle? Kuulostaa niin oudolta vaan :D
 
jaa siitä en tiedä, oli nimittäin mies kun otti saunassa puheeksi aisan koska hän oli kuullu sen radiosta työmatkalla. HM vaatteet päällä istun tässä tälläkin hetkellä. Koitin netistä asiaa metsästää mutta enpä paljon viisastunut. Samaa oli jokunen vuosi sitten ollut joistain muistakin merkeistä... Niin ja näkkiläipä, aurinkorasva, sipsit ja ranskiksetkin on vaarallisia, ettäs tiedätte =D
 
Ajatelkaa, miten ihmeessä meidän äidit ja mummot ovat selvinneet raskausajasta hengissä ja saaneet terveitä lapsia, kun eivät edes tienneet mistään ruoka-aineiden tai kemikaalien ym. vaaroista?
En toki laske leikkiä vakavalla asialla, mutta välillä tuntuu, että menee jo hieman överiksi nykypäivän varoitukset. Eihän sitä kohta saa syödäkään mitään, kun kaikessa on jotain pahaa. Hiusten pesukin voi olla vaarallista, koska shampoo sisältää kemikaaleja.

Minä vetelin viime viikob kreikan matkalla ihan surutta fetajuustoa, salaatteja ja ranskanpottuja menemään. join juomia, joissa oli jääpaloja seassa jne. Hengissä ollaan ainakin vielä, eikä reissussa ollut mitään mahatautiin viittaavaakaan kummallakaan meistä.
 
En usko että liiallinen tarkkuuskaan hyvästä on. Tarkkaan kun miettii niin koko elämä on sille siölle vaaraksi.
 
Niin eikös se stressikin ole kuitenkin vaaraksi sikiölle? :D Eli ehkä kaikki nyt syödään ja käytetään tuotteita, jotka meistä tuntuu hyviltä eikä uskota ihan kaikkea mitä meille tuputetaan. Kyllä luonto hoitaa loput, toivottavasti. :)

Näistä vaatteista, talvitakkia olen itsekin miettinyt, mutta kun ei yhtään tiedä minkä kokoinen sitä loppuvaiheessa on, en osaa vielä suhteuttaa hätäni suuruutta. Miehelläni on yksi extratakki, jota olen joskus käyttänyt ihan muuten vaan, se on todella väljä ja ajattelin sillä pärjätä ainakin alkutalven. Tietenkään se ei ole kovin naisellinen, mutta en kyllä ajatellut tuhlata maltaita takkiin, jota käyttäisin ehkä pari kuukautta.
 
Painiskelen aivan saman pulman kanssa. Viimeksi takki kävi pieneksi just kun tuli lämpimämät ilmat ni tätä ongelmaa ei ollu.
 
Takkiongelma täälläkin. Miehen takkia ajattelin minäkin lainailla, vaikkei se tosiaankaan naisellinen ole. En kyllä yhtään osaa arvioida mahtuuko sekään päälle enään tammi-helmikuussa. Kirpparilta voisi käydä katselemassa jonkinlaista takkia, kun en tosiaankaan aio minäkään muutaman kuukauden käyttöä varten kallista takkia hankkia.

Takkia suurempi ongelma on housut. Tällä hetkellä minulla on tasan kahdet housut, jotka mahtuvat päälle ja kummatkin ovat aikas ohuet. Mitä sitä sitten laittaa päälleen, kun syksysateiden aikaan pitäisi päästä koiran kanssa ulos? Tai, kun pakkaset alkaa? Sama homma housujen kanssa, kalliita en kyllä aio ostaa muutaman kuukauden käyttöä varten.
Miehen housuja olen jo lainaillaillut ennenkin, mutta ei niissäkään se vyötärö järin suuri ole ja lahkeet on sitten 20cm liian pitkät.
 
nätti on, mutta mua kävis ahistaa toi vyö, ainakin loppuvaiheessa. Noh, sillon kyllä ahistaa ihan kaikki :DDD 
Mä olen aikasempina kertoina käyttänyt XL-koon toppatakkeja. Ympärysmitta riittää just ja just että takki menee kiinni, mutta naisellisuus on siitä todella kaukana. Nyt ajattelin ostaa A-linjasen toppatakin. Villakangasta siis.. Syksyyn mulla on takki ennestään, vaikka tuo mikään mammatakki olekaan, niin toi kessi mahtuu sinne ihan nätisti. Oikeestaan tuo takki näyttää jopa paremmalta nyt, kuin ilman tota etureppua. 

Ja voi juma, mikä juttu tää H&M vaatteiden vaarallisuus on?? En voi ymmärtää! Olen kyllä samalla linjalla Maikkien kanssa. Nykyään kaikki on vaarallista ja mitään ei saa syödä, tehdä. Oikeesti ihmettelen miten meitä ihmisiä voi ollakin näin paljon olemassa kun kaikki on niin vaarallista. Vois luulla että 5% syntyneistä olis terveitä ja loput jollain tavalla viallisia yksilöitä. 

Marina87 osannotot! Ja toivottavasti nyt sujuu paremmin. Tälläset jutut tuntuu varmaan erityisen pahalta niistä äideistä, joiden vauvoilla kaikki ei ole mennyt suunnitelmien mukaan. Sitä varmasti olet sinäkin miettinyt päässäs, että mitä olet mahdollisesti tehnyt väärin tms. että vauvallesi kävi miten kävi. Ja sitten tulee näitä tälläisiä juttuja. Onneks näköjään osaat ottaa huumorilla vastaan osan näistä jutuista :)

 
Tuolta joulukuisista vinkkaan, että VeroModassa myydään äitiysvaatteita, tosin ei ihan jokaisessa myymälässä. MamaLicious on merkki, sitä myydään monessa muussakin paikassa.

Ja tuohon keskusteluun että H&M vaatteet on sikiölle vaarallisia, niin aiheesta tuli ihan ohjelmaakin Yleltä, olisko viime talvena ollut. Vaatteiden värjäyksessä käytetään myrkkyjä joita ei saisi, ja kuljetuksen vaatteet viettää myrkyllisissä kaasuissa, ettei homeet ym leviäisi. Mutta nuo myrkyt ilmeisesti muutamassa pesussa vähenee sen verran ettei niistä oitäis enää olla suurempaa vaaraa.
Sama koskee muitakin vaatteita, jotka jossain indokiinoissa tehdään. Pahin väriaine on musta, muut tummat värit myös myrkyllisempiä kuin vaaleat. Niistä ei kärsi ainoastaan vaatteen ostajat, vaan myös tehtaiden työntekijät.
 
hahahaha.. onneks ostan mammavaatteet käytettynä kirppareilta, joten eivät taida olla enää mun kohdalla päästellä pahoja höyryjä... hihihi... sori, älkööt ny kukaan pahastuko mun lievästi mustaan huumoriin :)

Kiitti Retu kun valaisit asiaa. Itseasissa muistelen kuulleeni jotain tuon suuntaista.. :))
 
Takaisin
Top