Mammavaatteet

Silveri

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lisään tänne oman ketjun äitiysvaatteille. Kaipailisin vinkkejä hyvistä ostopaikoista, kun varmasti joutuu hankkimaan ainakin siistit suorat housut töihin, ehkä myös farkut ja mahdollisesti jonkun kauniin mekon syksyn tuleviin juhlavampiin tilaisuuksiin.
 
Ite tilasin satsin siistejä äitiysvaatteita <http://www.motherhood.com/>; tuolta alesta. Jenkeissä on HUOMATTAVASTI halvemmat hinnat noilla vaatteilla ja paljon parempi valikoima esim. juuri toimistotyöläisille sopivia kuteita hameista housuihin.

Aina vain, että kukaan ei ollut kertonut, että tilatessa mikäli paketin arvo ylittää sen 50€ niin siitä menee tulli... No tulleeineen ja veroineen tuli silti halvemmaksi kuin, että olisin ostanut samat tuotteet Suomesta (mm. tuki vyö Suomessa n.45€, Jenkeistä 18 dollaria eli 14€ (?))
 
Itsekin kaipailisin vinkkejä, mistä voisi ostaa mammavaatteita. Taannoin kaupungilla niitä etsiskelin ja H&M oli ainoa kauppa, josta niitä löysin!

Onko tosi, ettei muista vaatekaupoista (Lindex, Seppälä, KappHall yms.) löydy mammavaatteita???
 
Täällä myös ihmetelly samaa, raskaana olevia naisia kun nyt on aina, niin eikä esim turun keskustassa voisi olla suurempi asiaan erikoistunut liike. Mutta netistä puheen ollen ajattelin itse käyttää nelly.com:ia.
 
Ensimmäisessä raskaudessa totesin saman. H&M on ainoa edullisempi liike joka myy äitiysvaatteita. Noista muista löytyy suurinpiirtein paria kolmea erilaista rintaliiviä, ei muuta, Lindexillä joskus oli jotain mutta sitten nekin mielestäni poistui, en tiedä sitten onko tullut uudelleen valikoimiin. Lastenvaateliikkeistä löytyy jonkin verran äitiysvaatteita, mm. Mamalizious(tai joku semmoinen) mutta ovat huomattavasti kalliimpia. 

Itse käytin ensimmäisessä raskaudessa aika paljon normivaatteita koska painoa ei ihan hirveästi tullut. Parit äitiysfarkut ostin ja kuminauha vyötäröllisiä hameita. Muuten muodissa oli sopivasti tunikat jotka menivät isommankin mahan kanssa hyvin ja niitä löytyi joka kaupasta.
 
täytyy vielä todeta että imetysliivit ovat Lindexillä ja Kapphallilla parempia kuin hennesillä.
 
Arvatkaas kerkesinkö mä laittaan kaikki mammavaatteeni jo pois. Vaikka pienin vasta täytti vuoden niin ei ollut tarkotus niillä olla enää tarvetta.

Mä olen myös todennut saman, että mistään muualta ei löydy kohtuuhintaisia mamma vaatteita kuin H&M:ltä. Vaasassa on Rewelin toisessa kerroksessa lastenvaatekauppa, josta löytyy myös mamma vaatteita mut hintatasi onkin sit päätä huimaava.

Ihan vinkkinä varsinkin ensimmäistää odottaville. Mä en ole voinut pitää mitään mammafarkkuja tai muitakaan sellaisia mammavaatteita, joissa on perusvyötärönauha. Siis sellainen, joka kuitenkin menee masun alta ja siinä on resori yläpuolella. Siis loppuraskaudesta ne ei sovi mulle enää. Se vyötärönauha painaa alamahaan ihan jokaisessa housussa. Nyt olenkin päättänyt, että jos jotkut housut joudun ostamaan uudet niin ne onsit sellaiset mitkä ovat joustavaa kangasta ihan koko housut. ei minkäänlaisia vyötäröitä. Onneksi jo pari ystävääni ovet ilmoittaneet voivansa luopua mammavaateistaan ainakin siksi aikaa kun niitä tarvitsen. Tämähän ei siis päde kaikkiin ja jotkut pystyvät sellaisia housuja pitämään. Mutta olen kuullut lähipiiristä monta kertaa samantyylisiä juttuja. Ja usein on myös nii, että seistessä housut tuntuvat olevan ihan ok mut istua niillä ei voi. Ja syynä juuri tuo, että painavat alavatsaan.

Yleisesti minun mielestäni mamma paitojen ostaminen on aika turhaa touhua. Tämä siis on vain minun mielipide. Nykyajan muoti on siitä hyvä, että tunikat sopii lähes kaikki koko raskauden ajan ja monet paidat ovat nykyisin pidempää mallistoa. Takin kanssa minulle ainakin taitaa tulla ongelmia. En ole koskaan odottanut talvivauvaa ja totesin edellistä odottaessani, että toppatakkini eivät olisi mahtuneet masun ympärille kun kiristivät jo silloin kun niistä sai viime raskaudessa luopua. Edellinen siis syntyi heinäkuussa. Ja jo keväällä kun vielä oli toppatakille tarvetta se tuntui kiristävän. Mutta en kyllä millään viitsisi ostaa parin kuukauden takia toppatakkia.
 
Mäkin olen pohtinut että mites nyt talvivauvan odotuksessa ne vaatteet, itellä ei myöskään mikään talvivaate mene sillon päälle. Työmatkat ja koiran lenkitykset ulkona ja 20 asteen pakkasessa ei kyllä takki auki kävele =D
 
Itte menen tän talven a-linjaisella villakangastakilla. Sinne mahtuis vaikka kolmoset sisälle.. helmassa tilaa riittää vaikka muille jakaa. =) Ko. takkia en muuten käytä kyl, kun juhlissa ja jouluna olen joskus käyttänyt. Kun takki on aika paljon juhlavampi kuin mun muu tyyli, musta, jossa reilu karvakaulus.

Tää takki oli kaverilla toissa talvena lainassa, kun ootti sillon tammivauvaa. =)

Muuten on onneksi vielä tallessa edellisen raskauden aikaset housut ja paitoja en tarvinnut sillon erikseen raskautta varten ostaa menin kanssa tunikoilla. Katsotaan miten tän kanssa käypi. =)
 
Hennesin mammafarkut on ihan todella hyvät! Ne joustaa ja näyttää "normifarkuilta". Sitten ostin sellaiset mustat kangashousutkin, oli tosi hyvät.

Anton&Ninassa on myös mammavaatteita pieni valikoima, sitten netistä löysin linkin http://www.pepino.fi/ Heillä näyttäisi olevan kauppa Pirkkalassa.
 
Edellisissä raskauksissa mulla on ollut ainoastaan kahdet äitiyshousut, ja niitähän ei enää ole säästössä 

Eilen laitoin Hennesille tilauksen menemään, tilasin samoja housuja useampaa kokoa, toivotaan et edes jotkut mahtuu päälle...

Tuntuu et vatsa kasvaa vauhdilla, maanantaina pitäs mennä töihin ja ei tätä kumpua enää kauan peitellä... 
 
Oltiin eilen Helsingissä. Stockmannin vauvaosastolla oli jonkin verran äitiysvaatteita. Ei mikään hyvä valikoima, mutta kyllä sieltä ne suorat housut saa, kun niitten ostamisen aika tulee.
 
Sain tänään kaverilta ison pussillisen mammavaatteita! Siis mulla ei ole ollu kummassakaan aiemmassa raskaudessa tällästä määrää päälle pantavaa!! Siis nyhän on ihan varaa mistä valita. Voi histiläinen ku hyvä juttu.

Täälläkin kun tuntuu tuo masu kasvavan sellasta vauhtia et yhet ainoat muuten ihan liian isot farkut menee jalkaan.

Aurinkoinen82: mulla on myös yks sellanen A-linjainen villakangastakki. Ja noin muuten kuin sit kunnolla ulkoillessa yritän sillä pärjätä. Mut ku näit lapsia on jo ennestään niin pakkohan se olis siellä ulkona kököttää muutenkin. Eikä silloin oikein villakangastakki riitä.
 
Eemi03: Itte aattelin alle sitten laittaa vaan paksua villapaitaa tai fleeceä lisälämmikkeeksi, pakko siis sillä mennä.. Koska toppatakki tuskin menee kiinni. Miehen takki saattaa mennä vähän pitempään, mut tuskin sekään ihan loppuun asti. Mielenkiintonen talvi tulossa saas nähdä tuleeko yhtä kylmä, kun oli viime talvi.. mahtaa olla meillä kylmä sitten..
 
Minä olen mamma vaatteet aika pitkälti juuri H&M ostanut. Muutaman housut jo tullut ostettua. (kun ei mitkään vaatteet alusvaatteista lähtien mahdu päälle!!)
Esikoista odottaessani ( syntyi tammikuun lopulla) ostin itselleni talvitakiksi Stadiumista miesten osastolta ale myynnistä kunnon paksun vähän pitkän mallisen perus mustan toppatakin. Meni kiinni loppuun asti vaikka olin aivan valtava silloin. Raskauden jälkeen kun takki oli minulle aivan liian iso, taisi olla miesten L tai XL kokoa, annoin sen veljelleni ja hänelle se sopi oikein hyvin!
Täksi talveksi minulla onkin viime talvena ostettu "viitta" mallinen villa takki. Todella lämmin ja mahtuu varmasti päälle :)
 

Täällä tuntuu kans siltä, että farkut ja kaikki kireemmät housut taitaa pysyä visusti kaapissa. Vaikkei masua vielä paljoa olekkaan, en oo halunnu käyttää oikeestaan muuta kun vyötäröltä venyviä hameita ja housuja/verkkareita. Intiatyyliset "haaremihousut" on ollu varmaan nyt eniten käytössä :D! Ne on hirmuisen mukavat päällä ja ainakin noita omia voi pitää vaikka "mekkona"! Saa nähä miten sitten käy viileemmillä ilmoilla.. Varmaan useampia hameita ja housuja vaan päällekkäin..

(Mukavuudenhaluisena ja kylmää sietämättömänä, mutta ulkona viihtyvänä) ajattelin talveksi hommata jostain kirppikseltä/UFFista käytetyn, reilumman kokoisen toppa-asun. Niitähän on sellaisia "henkseli"toppahousujakin ja siihen sit vaan takki päälle.

Ajattelin myös selvitä mahdollisimman vähillä äitiysvaatteilla, tai ainakaan en uutena raaskisi useampia ostaa. Varmaan joissakin paikoissa on erikoiskirppiksiäkin, mistä saa äitys/lastenvaatteita
 
Aurinkoinen: Mä yritän jostain saada lainaksi isomman talvitakin. Miehen takit on hartioista niin isoja et hukun niihin. Mut jos ei löydy niin pakko yrittää samaa kun sinäkin eli fällyjä sitten väliin.

Mä otin jo tänään masukuvankin tässä iltasella kun on mistä ottaa. Mut tuli otettua sellanen mis näkyy naamakin. En siis taida sitä versioita tänne paljastaa. Mullekkaan ei mene omat housut enää jalkaa kuin parit jo valmiiksi vyötäröstä löysät. Olen muuten ostanut niitä Sloggin hothips alushousuja. Niissä ei ole vyörössä mitään kovempaa resoria tai nauhaa. Ne menivät viimeksikin koko raskauden ja ovat sopineet ihan hyvin ilman masuakin. Ovathan nuo kalliita kutta erittäin hyviä housuja ja niitä voi tosiaan käyttää sitten myöhemminkin.
 
Sama ongelma tulee täällä olemaan noiden ulkotakkien kanssa. Olen vielä kaiken lisäksi sellaisessa työssä, jossa ollaan myös pihalla ja vaatteet saattavat likastua, joten joudun hommaamaan todennäköisesti kaksi toppatakkia sekä toppahousut töihin... Omistan kyllä vanhan a-mallisen villakangastakin, josko se sopisi vapaa-ajan takiksi niin ei tarvitsisi hommata kuin takki töihin...

Kävin kokeilemassa viimeviikolla H&Mn äitiysfarkkuja ja tuntuivat kyllä nyt jo ihanilta päällä, vaikka maha ei vielä paljon kasvanut olekaan! Se vatsaosakin istui jo ihmeen hyvin. En vielä kuitenkaan ostanut niitä, jos vielä nämä lomaviikot pärjäisi ilman. Töihin ajattelin jo äitiyshousut hommata, kun välillä joutuu istumaan lattialla ym., ettei sitten purista.

Kävin viimeviikolla myös OZbabyssä ja katselin Mamaliciousin äitiysfarkkuja. Tuntuivat ihanan pehmeiltä ja hintaakaan ei ollut kuin vajaa nelisenkymppiä... pitää mennä ne vielä sovittamaan ennen kuin alan tehdä ostoksia :)
 
Samaten kävin HM:ssä jo sovittamassa housuja (vanhoista ei mahdu vetoketju kiinni, vaikka kiloja tullut vasta puolitoista). Ns. oman koon äitiyshousut tuntuivat aika sopivilta, jopa liiankin eli ehkä täytyy kuitenkin ostaa yhtä tai kahta isommat kasvunvaralla.
Tekeekö kukaan vaatteita itse? Mistä olette löytäneet kaavoja?
 
Oon kanssa tällä viikolla huomannut, että varsinkin istuessa hieman pidempään alkaa tosi ikävästi kaikki kiristää. Mulla on kaikki housut ennestään matalalantio housuja ja ne menee kyllä muuten päälle ( mulla on aina ollut lantio leveämpi kuin vyötärö), mutta toi istuminen tuntuu kyllä epämukavalta. Ite yritän mennä löysimmillä vaatteilla ja hameilla nii pitkään kuin mahdollista, mutta vatsa kyllä kasvaa siihen malliin, että kohta joutuu äippähousut ostamaan. Tuntuu vaan hassulta, kun painoa ei ole tullut yhtään, mutta masu on jo sellainen suloinen kumpu. Ja muiden mukaan selkeä raskausmasu!!!

Kesällä törmäsin kirpparilla yhteen mammavaatteita myyvään ja sillä oli kyllä aika korkeat hinnat niille vaatteille. ymmärrän kyllä että ne on olleet kalliita ostaessa, mutta silti mun mielestä kirpparilla tulee myydä edullisesti. Oon ostanu muutaman tunika mallisen paidan, niitä kun on ollut nyt viime aikoina muodissa ja niissä on kyllä tilaa vatsan kasvaa ja nyt niitä saa halvalla!

Talvitakkiasiaan.. oon ajatellu pärjätä yhdellä a-linjaisella juhlatakilla ja siiten mulla on muutama ylisuuri untuvatakki (aikoinaan saanut sponsorituotteena), Toppahousut ajattelin  yrittää ettiä kirpparilta (joudun kanssa ulkoilemaan lähes päivittäin) Talvea on kuitenkin vain muutama kuukausi ja mä en työssä tai muuten joudu näyttämään kauhean edustavalta niin yritän selvitä talvesta ilman suurempia hankintoja. Haaste tulee sitten jos talvi jatkuu pitkälle kevääseen ja mahaa on paljon jäljellä... mutta se on sen ajan murhe.

 
Takaisin
Top