Maaliskuun mutinat

Huh, kamalaa Lumin. Osanotto tuttavillesi. Erityisen järkyttävää, kun noita vauvan kuolemia on sattunut noin monta pienessä ajassa. Sanattomaksi vetää.. :(

Mette-parka, eikö nuo vatsakivut jo yhen pienen osalle riittäs.

Hiuksia lähtee täälläkin. Ihan hirveitä määriä. :P Mullakin OLI vyötärölle ulottuvat hiukset, mutta eipä oo enää. Kyllästyin siihen, että Kasperin vaippa ja joka paikka oli täynnä metrin mittasia hiuksia. Nyt hiukset yltää enää hartioille. Harjaan kaikki irtohiukset aamuin illoin pois ja muuten pidän hiukset kiinni, mikä on vähentäny huomattavasti joka paikassa olevien hiusten määrää.

Ootteko lukenu sitä äitiyspakkauksessa ollutta opaslehtistä "Imeväisikäisen lapsen ruoka"? Lueskelin sitä tänään, ja mun mielestä siellä oli aika hyviä ohjeita kiinteitten aloittamiseen. Tosin meillä se ei oo aivan vielä ajankohtaista, Kasperille on erittäin hyvin riittäny vielä pelkkä rintamaito. Mutta onhan se hyvä miettiä asiaa vähän etukäteenkin. :)

Muuten Bluerose, mua alko nyt yhtäkkiä hirveesti kiinnostaa, onko neuvolassa sanottu mitään tuosta, että Rafe saa maidon tilalta velliä? Ku ei tuo varmaan kuitenkaan ihan tavallista oo, tai en oo ainakaan ikinä ennen kuullu. Ja en tiiä oonko ihan hakoteillä, mutta ootteko miettiny, oisko teiän pojalla refluksitauti, jos kerran maito ei pysy sisällä, mutta sakeampi velli pysyy. Refluksista kärsiville vauvoillehan suositellaan sakeampia ruokia ja kiinteitä jo melko varhaisessa vaiheessa, niin siitä tuli mieleen.. 

Ai että onko rintaraivareitä päällä? Kyllä!!!
Eilinen ilta oli ihan kamala: tyttö kilju nälkäänsä mutta kun tissi tuli lähelle kiljuminen moninkertaistui. Eli huuto oli hirveetä! Ei auttanut tuttihuijaukset ei mitkään. Ja minä olen vielä yksin kotona eli ei rauhoitteluapua mistään. En tainnut olla illalla mikään hyvän äidin mallikuva... Ja myös minua pelottaa, että loppuuko maidon tulo tätä menoa. Mulla on niin surkea pumppukin, että sillä ei saa pumpattua maitoa kuin aivan täysistä rinnoista, eli iltasella ihan turha yrittääkään.

Zoe, se äitiyspakkausksen opas oli hyvä joo, mutta vähän välillä tuntui että kenelleköhän se on suunnattu. Siis kun ohjeet alkaa siitä miten soseutetaan peruna..! 
No onhan meitä tietysti moneen junaan mutta...

Todella pysäyttäviä uutisia Luminilta, osanottoni tutuillesi. Kyllä taas miettii miten moninkertaisella onnella itse on siunattu.

Soseista...... Olen kuullut ihmettelyä, mistä saa BANAANIsosetta, kun moni (esim. me) aloittaa tuolla ja sitä ei näy missään kaupassa... eikä sen puoleen pelkkää pottuakaan... vaikeahan se on aloittaa sellaisista, joita ei myydä. Siis ihan oikeasti löytyy niitä, joille ei tule mieleen tehdä soseita itse. No, nuo tuskin lukevat oppaitakaan, joten sikäli varmaan eivät ohjeet ja tarvitsevat kohtaa.

Harrastuksista: Meillä vauvaharrastukseksi riittää nyt tuo perhekerho. Eipä toisaalta täällä paljon vaihtoehtoja olekaan, vauvauintiinkin pitäisi lähteä naapurimaakuntaan. Ja toisaalta VAUVAharrastukset taitavat yleensä olla sellaisia, että vaikea niihin on kolmen eri-ikäisen muksun kanssa lähteä. Uintia meillä harrasti esikoinen, mutta lopetetiin muutaman kuukauden jälkeen, kun ei poika silloin siitä nauttinut, vasta isompana alkoi nauttia lotraamisesta. Eli vaikka toista kuuluu väitettävän niin KAIKKI vauvat eivät siitä pidä. Tänään kyllä on taas aikomus harrastella taapero/leikki-ikäisuintia. Mutta tyttö on hukannut uimapukunsa jonnekin, eli minun pitäisi mennä etsimään se ensin........... Tai sitten mentävä uikkarikaupan kautta halliin.

Valmis banaanisose... Ei ole tosi!  Vaatiihan banaanin soseuttaminen toki tosi paljon aikaa ja vaivaa kuten esim. banaanin kuorimisen ja haarukan etsimisen laatikoista yms. haasteellista.
emoticon
Mietin vielä tuota perunasoseen valmistusta, että kuinkahan moni edellä mainitun kaltaisista ihmisistä alkaa tehdä sitä keittämättä ensin perunaa... 

heissan...

banaania me emme ole edes kokeilleet, kun se vetää itselläkin vatsan kovaksi..
ja perunaa löytyy soseena kaupasta pilttipurkista =) merkkiä en muista...mutta löytyy..ite en kyl siitä tykänny, jotenkin kovaa janjäykkää, niin antanu peruna-porkkanaa, peruna-kukkakaalia...
me aloiteltiin porkkanalla alkuun ja persikka soseella, yritin mangososetta mutta poika ei vieläkään pidä siitä.
perunososetta
voi itse tehdä niin että keittää vaikka yhden perunan, vähän yli kypsäksi...ja kun muussaa sitä niin vaikka siivilänläpi ja lörauttaa korviketta tai jotain sekaan että tulee löysähköä tai sitten keitinvettä =)

että juuh...ei muuta =)

niin ja meillä vauvaharrastuksia...käymme pojan kanssa (siis minä ja poika, isä ei ole koskaan missään mukana)..avoimessa perhekerhossa, äiti-vauvaryhmässä ja vauvauinnissa. Kun joku sanoi että mies ei tahdo vauvauimaria, sanos miehelle, että uimataidosta on myöhemminkin hyötyä, ei se tarkoita että pitäis uimari tulla =)

joo ei kai tässä muuta...

Joo, mua kanssa huvitti se, että banaanisosetta pitäs purkista ettiä. :D

Tänäänkin on ollut vähän masukipuilua täällä, mutta ei eiliseen tapaan onneksi. Mette sai suolta tyhjennettyä tuossa aiemmin, ehkä se helpotti oloa. Oli muuten aivan järkyttävän hajuinen tuotos. Ei oo ikinä ollut tuollainen voimakkaan happamen hajuinen. :/

Mulla onkin kiireinen viikko alkamassa. On allergialääkäriä, silmälääkäriä, shoppailureissua anopin kanssa jne. Toisaalta kiva, toisaalta pelottaa, että väsähdän. Niitä mun totaalisia väsähdyskohtauksia tulee enää harvoin, mutta välillä silti. On jäänyt kaivamaan se kun siellä äitivauvakerhossa sillain väsähdin aiemmin niin, etten jaksanut kuin itkeä. En ole sen jälkeen mihinkään uskaltanut yksin lähteä Meten kanssa. Tyhmää sinänsä... Ens viikolla ajattelin myös ylittää sen kynnyksen, että uskaltaudun julkisiin Meten + vaunujen kanssa. Miten voikaan tuokin olla niin iso kynnys...

onko kellojen siirtäminen vaikuttanut vauvojen rytmeihin? Meillä päivällä meinasi olla rytmit hukassa tai ne oli äitillä hukassa. Nyt neiti nukahti normaalisti kasin pintaan.

Meillä on tullut puklut takaisin. Ollaan nyt neljänä päivämä otettu päivällä maissivelliä+maitoa. Voisiko johtua maissivellistä? Maha toimii neidillä hyvin ja pierut kulkee. Nytkin illalla pukluja tuli joka ruokailun jälkeen.

Meillä harrastetaan muskaria kerran viikossa. Olisin halunnut viedä neidin vauvauintiin mut mies ei tykännyt, niin en jaksanut rueta inttämään vastaan.

Joku kyseli vellien aloittamisista. Aloitettiin vellit kun korviketta meni reilu litra päivässä. Neuvola antoi luvan. Nyt olisin kyllä valmis jo kokeilemaan kiinteitä,kun seuraan neitiä niin luulen että neitikin olisi valmis. Pitää nyt totuttaa ensin vellit ja sitten taas jotain uutta.Itse olisin halunnut aloittaa kiinteillä, mut neuvola suositteli vellejä, en tiedä miksi.

Nyt tää äiti lähtee nauttimaan iltapalaa ja hetken omasta rauhastaemoticon

ai niin yksi asia piti vielä kysästä. Miten teidän vauvat haluaa istuma-asentoon, kun ovat sylissä? Meidän neiti halaa itseään koko ajna istuma asentoon kun on sylissä. Olen antanut hetken olla selkä suorana, mut sitten laittanut puoli istuva-asentoon. Miten te muut?

Heh, voin hyvin kuvitella itteni ettimässä banaanisosetta kaupan hyllyiltä.. :D Ei siks, että banaanin soseuttaminen mitenkään vaikeeta olis, mutta oon sen verran toope, etten välttämättä tulis ajatelleeksi koko asiaa, jos en olis ajatellu tehä vauvan soseita itse. Enhän ollut hoksannut sitäkään, että tottakai vauvallekin voi antaa esim. kiisseleitä, ei niiden marjojen tarvi ns. kaupan vauvan soseiden kaltaisessa muodossa olla. :P No juu, pöhkö mikä pöhkö. :)

Kasperi ainaki yrittää pungata ittensä aina sylissä istumaan. Ei puhettakaan mistään makuuasennosta, eikä puoli-istuvassakaan taho enää viihtyä. Oon sitte viime aikoina pidelly poikaa myös istuma-asennossa, mutta niin ettei vauva istu painonsa varassa.

Onhan sitä persikka-banaanisosetta... eli kun ensin kokeilee persikan niin sitten voi ostaa tuota kokeillakseen banaania. Minä olen kyllä sellainen toope, että olen kuskannut noita kuorellisia versioita mukana kerhoonkin pienillekin. Helppoa, kun kaapii lusikalla. Ja taisin niistä kiisseleistä tuolla toisessa ketjussa sanoa, kun tekee vähäsokerisia niin hyvin voi antaa pienimmällekin (tai sitten ottaa siitä vauvalle osuuden ennen kuin lisää makeutusta).

Kyllä meillä suht' paljon purkkejakin käytetään, mutta kun kuitenkin joutuu "jonkin verran" itsekin ruokaa laittamaan niin yrittää mahdollisuuksien mukaan sitten laittaa koko porukalle. Ihan ensimmäinen maku meillä on varmaan taas maissi (se otetaan kaupan purkeista, kun en yksinkertaisesti jaksa ruveta minkään siivilän kanssa pelaamaan ja siitä ei sitten millään saa itse hyvää ja sileää muuten). Tuo kuusivuotias pottuallergikko (nyt alkaa vähän jo peruna sopia!) on tähän asti syönyt noita maissisoseita muusin sijalla. Bataatti on niin ikään varhain tulossa kuvioihin. Muutenkin aloitellaan sellaisilla, jotka ovat tuolle tytölle sopineet. Ajattelin, että joskus huhtikuun puolivälin paikkeilla voisi makuannokset aloittaa, kun silloin tulee se neljä kuukautta lasketun ajan mukaan. Ja allergialääkäri sanoi aikanaan, että ei kannata lykätä aloitusta sinne puoleen vuoteen vaan aloitella aiemmin noilla makuannoksilla kokeilut niin ehtii ihan kaikessa rauhassa kuulostella sopivia. Meillä esim. mango ja kiivi ovat saaneet niin pahoja oireita aikaan, että en uskalla noita kovin varhain kokeilla, vaikka isommat pojat niitä rakastavat.

Meillä ollaan sylissä usein istuma-asennossa, ja kyllähän tuota sylissä voi pitää hyvin istumassa. Sen sijaan tällaista pientä ei saa istuttaa esim. tyynyjen varassa, ainakin minulle on aina sanottu, että sylissä istuttamisesta ei mitään haittaa ole. Tosin Leevi ei aina tahdo haluta istuakaan vaan punnaa suorille jaloille seisomaan sylissä! Kai se aikoo lähteä kävelemään ilman mitään turhia ryömimisiä/konttaamisia. Ryömimisestä tulikin mieleeni, noista isommista kolme on lähtenyt suoraan konttaamaan ja vain yksi ryöminyt. Esikoinen oli niin kiireinen, että lähti konttaamaan jo viisikuisena. Toiset onneksi ovat malttaneet odotella hieman pidempään. Kakkonen liikkui muutaman kuukauden pyörimällä. Olette varmaan lukeneet Babyblues-sarjakuvaa ja nähneet sen Sakun siinä, meidän Elias meni juuri samalla tyylillä.

Jospa tämä nyt oli tässä... Ihanaa maanantaita kaikille. Me taidamme taas uskaltautua kerhoilemaan, kun viimeksikin meni niin hyvin. Jännää miten sitä jotkut asiat ovat sellaisia kynnyksiä, ettei niitä meinaa saada ylitettyä. Minäkin olen käynyt perhekerhossa jo monta vuotta. Silti jostain syystä kolmen kanssa meneminen jännitti, vaikkei siinä mitään sen ihmeellisempää sitten ollut, kun vain itsensä sai lähtemään.

Noni, testi tehty:

OLEMME RASKAANA RV 7+0!!!

Huhhuh... ihanaa ja kamalaa, mutta enimmäkseen ihanaa. täytyy soittaa neuvolantädille nyt...
Kirjoittelen lisää tässä myöhemmin
:)

Hurjasti onnea Peekay!!! =) Päästään seuraamaan sun uutta odotusta samalla kun muistellaan kuluneita kuukausia omista plussista tähän päivään =) Täällä nousi heti peukalot ja varpaat pystyyn, toivon kaikkea hyvää tulevaan!!!

Ihanaa, peekay!!! Onnellista odotusta sinulle, älä vain hylkää meitä!

Nyt kyllä ottaa rankasti kertavaipat pattiin. Menin nimittäin laittamaan kertiksen, kun kerhoon lähdettiin. Olisi sitten kerhossa MUKA helpompi vaihtaa vaippa, jos sattuu kakka tulemaan. Ettei tarvi kakkavaippaa kantaa kotiin. Oli kuulkaa TOSI hyvä juttu! Nimittäin ne kakat tulivat ja sittenhän sitä sinappia oli niskaan asti. Vaipan pesulta säästyin, mutta vauvan ja vaatteet sain pestä. Oli siis viimeinen kerta, kun tuohon hairahdan. 

voooi ihanaa peekay. :) <3 mahtava uutinen. onnea hirmusti.

eilen tein soseita pakkaseen valmiiksi.. jäädytin ne jääpalamuoteissa ja aattelin pussittaa ne sitten kuhan kerkiän. :) on kivan muotosii, on sydämmii, tähtii, kukkasii ja sit sellasii perus neliöitä. heh.. :D saatiin vihdoin ja viimein sulatettuu meijän pakasti, ei meinannu enää luukut ja laatikot aukee ku oli nii paksu kerros jäätä siellä.

Aatulla kiusaa ikenet tosi paljon.. iltasin varsinki on kovinki itkunen ku ikenet kutii, onneks on tajunnu vähän noita leluja imeskellä nii se helpottaa. ja eilen melkein käännyttiin selältä mahalleen, ei ollu kaukana. hihii. :)

Tosta istumisesta aiemminkin mainitsin, että Aleksi tekee sitä tosi paljon. Oon myös ollut varovainen sen suhteen, mutta kiitos TÄTTÄRÄ kun sanoit, ettei sylissä istumisesta pitäis olla haittaa. Eihän se siinä koskaan itseitse istu kun kuitenkin pitää tukea jostain. Ja toisaalta oon ajatellu niinkin, että niin kauan kun lapsi itse tekee jotain, se ei voi kovin haitallista olla. Siis tollasissa jutuissa. Joo, jos se työntää kynän itse silmään niin se voi olla jonkin verran haitallista... :D

ONNEA PEEKAY!!!!! Onko mieli ihan myllerryksessä vai olitko jo ehtinyt jotenkin ajatukseen totutella? :)

Mitäs vielä... Ihan mahdoton epeli tuo Aleksi on. Kaikki revitään joka paikasta lattialle, kun kaikkeen pitää koskea ja tarttua. Ihana. Saisi kyllä jo ruveta liikkumaan. Ihan siitä syystä, etten jaksa enää kanniskella sitä ympäriinsä katselemaan juttuja, kun kyllästyy lattialla/sitterissä olemiseen. En oikein jaksa edes nostaa sitä pyllypesulle! Sinne salille siis pitäisi varmaan mennä... en vieläkään ole päässyt. Tai ainakin hanakammin sitten tekemään hauiskääntöjä Aleksin kanssa.

Yöt on levottomia, mutta selvitään suht hyvin. Tajusin jättää rinnan paljaaksi aina syötön päälle, niin Aleksi löytää sen tarvittaessa yöllä itsekin minimaalisella avustuksella. Olen selvittänyt sen verran, että syö ehkä sen pari-kolme kertaa, mutta hirveästi sitten kaipaa rintaa läheisyysmielessä sen lisäksi. Ei oikeastaan enää haittaa itseä, kun aloin ajatella sitä vauvan kannalta. Ja lopetin kaikki nukkumisten ja syömisten ylöskirjaamisen, niin ei tule niistäkään ressiä ja paljon paremmin meneekin kaikki nyt. Tänään ei edes väsytä. Tylsintä on ehkä se, että kun Aleksi menee illalla nukkumaan, niin heti tunnin sisään, yleensä 40min nukahtamisesta, alkaa levottomuus ja tarvitaan äitiä. Kun eilenkin Aleksi meni jo klo 20 nukkumaan, olis ollu kiva nukuttamisen jälkeen jäädä miehen kanssa hiukan katselemaan telkkaria, mutta enhän ehtinyt olla siinä kuin 15 min ja sitten rauhoittelu kestikin niin kauan, että mieskin ehti jo mennä nukkumaan ja itseäkin alkoi jo hiukan unettaa. Tutti on ainakin viime aikoina ollut ihan yksi lysti siinä mielessä, että melkeinpä silti tarvitsee jonkun siihen viereen. Vähintään nostelemaan sitä tuttia takas suuhun sen sata kertaa. No mutta, se nyt on sellaista.

Hassu juttu on se, että ei iltasin enää tankkaa maitoa sen kummemmin. Eli äidin kermat riittää ihan hyvin edelleen ja voin lykätä suosiolla soseet tuonnemmaksi. Kyllä varmaan viimeistään viiden kuukauden paikkeilla hiukan harjoitellaan niiden syömistä, että sitten kun oikeasti alkaa niitä tarvita, niiden syöminen sujuisi suht mutkattomasti. Vaikka en tiedä, onko niin väliä. Tykkään imettää, vaikka se sitookin, niin se on kuitenkin mulle hirveän tärkeetä saada imettää niin pitkään kuin mahdollista. Tai no en mitään leikki-ikästä kyllä enää imetä :D

Oli jotain muutakin, mutta haluan nyt lukea noita muita ketjuja ja sitten tehdä vielä jotain muutakin ennen kuin Aleksi herää.

Onnea ja tsemppiä Peekay!

Nyt on maisteltu ekat potut ja ilme oli kyllä näkemisen arvoinen!
Ja arvatkaapa mitä, ihan ite tein soseen! ;D Ja ihan ite tein luumusosettakin. Ja kohta kokeilen äärimmäistä tarkkuutta vaativaa banaanisosetta!

No joo, yritän lopettaa tällä aiheella hersyttelyn ;)

Meidän tyttönen viihtyy parhaiten olkapäällä. Saa tarkkailla sieltä maisemia :) Sylissä ei muuten oikein viihdykään kuin olalla tai "perunasäkkiasennossa". Istuttamista en ole kokeillutkaan kun mulle on ohjeistettu ettei saisi sylissäkään istuttaa ennen puolta vuotta. Niin ne taas kerran ohjeet on erilaisia!

Onnea Peekay! Jännittävää, ihanaa kuten itsekin sanoit. Huih, en osaisi kuvitella itseäni vastaavaan tilanteeseen. Vaikka itsekin tein testin tuossa yksi päivä, kun menkat eivät ole alkaneet. Negatiivinen oli kuten arvelinkin, kun meillä kuitenkin kumi käytössä. Ehkä ne menkat sitten vain pysyvät pois imetyksen ansiosta.
Meillä myös keisarileikkaus takana. Meillä lääkäri painotti ettei saisi tulla raskaaksi mielellään vuoteen, jotta kohtu ehtii kunnolla parantua. Oli kyllä aika sektiovastainen muutenkin toi meidän lääkäri.
Ja mulla on täti 60-luvulla synnyttänyt sektion jälkeen seuraavan lapsensa vuoden kuluttua ja tämän jälkeen vielä 7 lasta ja hyvin on pärjännyt =D.

Istuttamisesta meillekin sanottiin neuvolassa, ettei saisi vielä istuttaa sylissäkään. Vaihtoehtoisia pystyssä kantamisasentoja suosittelivat, kun meilläkin Sara haluaa olla pystyasennossa.
Itsekin ensin yritin selitellä, että onhan se lapsi valmis istumaan, koska se haluaa. Mutta eihän se ole, koska ei siihen asentoon vielä itse pääse, vaikka kuinka haluaisi.
Joten koitamme välttää jalalla/polvella istuskelua. Muutama muu asento, jonka neuvoivat, on osoittautuneet hyviksi.
Ettei vain kuitenkaan tulisi sitä haitallista painoa selkärangalle ja siitä aiheutuisi mm. skolioosia tm. vastaavaa myöhemmin.

Tuosta istuttamisesta vielä... siis tarkoitin lyhytaikaista istuttamista sylissä. Muuten meillä se asento, jossa viihdytään on vatsallaan sylissä ja sitten olalla. Hankalaa alkaa kyllä välillä olla jässikän kanssa, kun punkee jaloilleen, vaikka ei todellakaan tarvitsisi vielä yrittää seistä.

Peekay! Huippua! Onnea hurjasti!emoticon
Mulla on jo niin ikävä raskausaikaa, että sen suhteen olisin ihan valmis. Ajattelen kuitenkin niin, että meillä ei voi olla niin hyvä tuuri, että myös toinen lapsi olisi noin helppo ja hyvä nukkuja, joten en uskalla vielä alkaa hommaan uudelleen, kun haluan olla skarppina seuraamassa, kun pikku-ii opettelee kävelemään ja puhumaan ja kaikke muutakin. Täytyy siis malttaa vielä ainakin vuosi. Ehkä sillä miehelläkin on joku mielipide asiasta, hehheh. Tätäkin lasta itse odotin melkein 5 vuotta.

Takaisin