Maaliskuun mutinat

Meemi: Ihanaa, että Metellä on itkut vähentyny. Jospa ne omat yöunetki siitä paranis pikkuhiljaa. :)

Bluerose: Kai tuo hoitoon jättäminen riippuu siitäki kuin paljo luottaa hoitajiin. Ei minustakaan tunnu pahalta jättää poikaa mummille muutamaksi tunniksi. Tiedän ja luotan, että pärjäävät hyvin. Joskaan en kyllä vois vielä kuvitellakaan jättäväni tuota pitemmäksi aikaa vielä kenellekään hoitoon. Kirjottelit aiemminki tuosta, ettet tunne olevasi äiti. En tiiä, ehkä tuo loma tekee siinä mielessä sulle hyvää. Ainaki joku joskus sano, että rakkauden vauvaan tajuaa helpoimmin, kun lapsi on vähän aikaa hoidossa..

Jälkisupistuksista. Mulla oli ne kesti ehkä kolme- neljä päivää synnytyksestä. Niitä tuli aina kun imetti. Ja oli ne sen verran kovia, että tarvin särkylääkettä.

Meillä on käytössä pelkät kertsit ja Pamperseja käytetään. Tuossa viikko sitte ihmettelin, kun melkein joka kerta kakat tulee yli selän puolelta. Jouduin pesemään pojan peitonki varmaan viis kertaa viikon aikana, vaatteista nyt puhumattakaan.. Sitten viimein välähti, että taitaa olla aika vaihtaa vaippakokoa, sillä vaikka vaipat muuten oliki sopivan kokosia, niin tuo oli jo sen koon ylärajoilla painonsa puolesta. Nyt on pysyny kakatki vaipassa, vaikka tuo melkoisia satseja aamuisin tekeekin.

Kasperikin sai tiistaina ensimmäisen rotarokotteen. Vähän on mahavaivoja ollut normaalia enemmän, mutta ei onneksi pahasti. Kakkaa on rokotteen jälkeen tullut vähän tavallista useammin  ja huomattavasti pahemman hajuista..

Jälkisupistuksista sen verran että mulla ne vasta alkoi tuntumaan kuukauden päästä synnytyksestä...siis kun kävin jälkitarkastuksessa, niin kysyin kun nipisteli rintoja ja alavatsaa, sanoi että ne on kuulema supistuksia vielä...ja kuulema ruvennut tuntemaan niitä paremmin kun kohtu laskeutui...mutta ei niitä kauaan tuntunut ehkä pari kolmisen päivää...

Tänään käytiin 2kk neuvolassa, ja typy oli kasvanut hienosti. Neukkarin täti opetti meille myös "vauvatanssia", jota suositteli harrastamaan pari kertaa päivässä muutaman minuutin ajan. Ainakin neuvolassa tyttö tuntui nauttivan tanssista kovasti, joten pitänee ruveta harrastamaan.
Bluerose, mä luulen tietäväni, miltä susta tuntuu. Mulla oli 6-7 viikkoa tismalleen samat fiilikset kuin sulla. Mä kyllä hoidin tyttöä, ja suojeluvietti oli valtava, mutta en vain tuntenut tunteita, mitä luulin äitinä tuntevani. Kyllä mä rakastin lasta jo silloin, mutta mulla ei ollut semmoista onnellista äitiyden tunnetta. Luulen, että tämä  johtui mun kohdalla imetyksestä, tai siis sen vaikeudesta, sekä siitä, että olin kuin hukassa itsestäni. Nyt imetys on lähtenyt sujumaan hyvin makuultaan, mutta istueltaan se on haasteellista sekä mulle että tytölle. Olen jutellut paljon tästä aiheesta ystävieni kanssa, ja huomasin, että monella muullakin oli ollut tismalleen samat fiilikset. Eli se äitiyden tunne ei synnykään heti, vaan se saattaa viedä useita viikkoja ja kuukausia. Nyt kahden kuukauden jälkeen olen ekaa kertaa kokenut ikävää, kun olin erossa tytöstä pari tuntia. Olin puolisolleni lähes kateellinen alkuun, koska hänen oli vaikea lähteä töihin tytön luota. Mikäli olet itse kovin huolissasi tunteistasi, juttele vaikka neuvolassa asiasta. Mä purin mun fiiliksiä siellä, ja niihin suhteuduttiin tosi hyvin. Tänään palattiin asiaan neuvolassa, ja neuvolan täti sanoi huomanneensa mussa ison muutoksen. Tunnen sen itsekin. Mä olen ikään kuin taas MINÄ.Minuun kuuluu nyt vain vanhan lisäksi äitiys. Ennen kuin sain itseni kasaan, en voinut liittää uutta piirrettä itseeni.  En oikein osaa selittää tätä järkevämmin, mutta näin mä sen omalla kohdallani koen. :)

Meillä on kokeiltu kaikenlaisia vaippoja, extraa, pirkkaa, liberoa, huggieseja ja pamperseja. Huggies oli alkuun suosikki, mutta nyt en pampersista luovu :) Aivan ihanan tuntuset ja sopii meidän kehonrakentajalle :) Erityisesti tykkään niistä joustavista "siivekkeistä".

Jälkisupistuksia oli muutamana päivänä synnytyksen jälkeen, ei muistaakseni sen jälkeen, mutta voin olla väärässäkin.

En kans halua jättää Aleksia hoitoon. Parikin tuntia tekee tiukkaa. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä omistavammaksi tulen, koska joka päivän opin enemmän ja enemmän asioita, joita muut eivät tiedä. Eilen tajusin, ettei miehelläkään ole esimerkiksi hajua Aleksin rytmeistä. Itse otan sen jo niin itsestäänselvyytenä etten ole tajunnut selvittää niitä miehelle. Miehen vanhemmille voisin ehkä hetkeksi jättää, koska ovat olleet aika paljon Aleksin kanssa ja olen nähnyt miten he toimivat. Omalle isälleni taas en jättäisi, koska ei ole ollut oikeastaan ollenkaan Aleksin kanssa.

Äh, puhelin.

hipsukka: hyvin kuvasit tilanteen ja tutulta kuulostaa! Mulla on samaa kipuilua. Tunnen suurta suojelunhalua tyttöä kohtaan ja haluan hoitaa jne. mutta äidilliset tunteet ovat hukassa. Paljon teen vain järkipohjalta, en tee niin kuin tunnen, vaan niin kuin tiedän olevan hyväksi lapselle. Omasta hyvinvoinnista mun on vaikeampi huolehtia... Mulle kanssa neuvolassa sanottiin, että ihan normaalia alkuun. Monelle äidillisten tunteiden herääminen vaatii tutustumista vauvaan ja aikaa. Eli kyllä ne tunteet sieltä tulee - ei pidä stressata. Nyt on ihan ekoja kertoja sitten alkanut joinain hetkinä oikeasti tuntua jotain.

Nyt kun meillä muuten menee hyvin, niin tuli rotarokotusjärdelli. Melkonen ripuli ja sen tuomat unettomuudet jne.

hei kaikille hei taas! täällä mamma kylpylästä rentoutuneena. :)

oli ihana reissu miehen kanssa, aatu jäi mummille hoitoon. hyvin oli heillä menny, aatulla kun on se tietty rytmi niin on helppo hoitonen. itkee vaa jos on nälkä.

teillä on näköjään ollu juttuu täällä kertis vaipoista.. ite en muuta käytäkkään.. tykkään tosi paljon loberon vaipoista.. meillä ne ei oo kun pari kertaa falskannu ja sillonki on kakkaa tulluu tuutin täydeltä. :D ja kerran on aamulla ollu vaippa niin täys pissaa että seuraavat pissat sitten kasteli sängyn kun ei enää vaippaan mahtunu.

ootteko miettiny vauva uintii? mulla tuli sellanen ahaa elämys tuolla kylpylässä kun näki niitä pikkusii siellä uiskentelemassa. olis ihan kiva mennä, vaikka ei menis ohjattuun nii olis kiva muuten vaa mennä uimaan. meillä on uimahalli 300m päässä joten sinne hilpasee nopeesti.

pitäs varmaa jossai vaiheessa vääntää jonkulainen kaakku kun sunnuntaina oon taas vuoden vanhempi.. mihin hemmettiin tää aika menee.. aatuki on sunnuntaina jo 3 kk.. huuhu..

ehkä mä tästä meen nyt saunaan.. kyllä se bluerose toivottavasti pian helpottaa.. vai voiks sanoo helpottaa, juttelet neuvolassa asiasta ja kysyt niiden mielipidettä asiaan.. ja ehkä ne tunteet herää kun saatte olla miehen kanssa kahestaan viikonlopun. :)

aijuu ja meemille, ihanaa kun mette on alkanu nukkuu paremmin eikä itke niin paljoo. :) ei se rota ripulin pitäsi kauaa kestää..

Niin tuosta hoitojutusta vielä... Mulla ei siinä niinkään tökkää se, ettenkö itse pärjäisi sitä aikaa kun lapsi olisi hoidossa. Lähinnä ajattelen sitä lapsen kannalta, että onko sen etu olla vanhemmistaan erossa perusturvalllisuuden tunteen takia. Muutama tunti ei varmasti haittaisi, mutta jos ei ole pakko en sitäkään halua vielä. Olen ajatellut noudattaa sitä suositusta, että 1 vuotiaana yhden yön erossaolo, 2 vuotiaana kahden yön jne. Eihän sitä koskaan tiedä jos tulee pakottavia tilanteita ja tärkeintähän on, että vauvalla on hyvä, turvallinen hoito. Olihan meidänkin vauva osastolla erossa meistä alkuun.

Taisi olla Zoe, joka mainitsi tuosta vaippakoosta. Me ollaan koko ajan jouduttu ostamaan mitotuksen mukaan vähän isoja vaippoja eli jos paketissa lukee 5-8 kg niin meillä ne sopii just sillon 5 kg kohilla mutta sitten loppuu imukyky. Mette siis pissaa paljon ja kun imukyky loppuu, alkaa falskaus. Meillä oli ensin Liberoa ja sitten kokeiltiin tuota Pampersia. Oli järkytys verrata Liberon ja Pampersin hajua. Libero ei haise millekään, mutta kun niitä peräkkäin nuuhkaisi, niin Pampersissa on aivan järkyttävä haju. Voin hyvin kuvitella, että siinä on jotain kemikaaleja paljon enemmän kuin Liberossa. Meille silti taitaa Pampers paremmin sopia...

no meemi, meillä oli siis Pampersin 2 koon kertsi silloin, kun tuli se kakka"räjähdys". :) On just ihan viimeiset kaks niistä menossa, ja huomenna/ylihuomenna siirrytään 3 kokoon.

Ja meillähän on päivällä ollut käytössä kestoja, mutta yöksi ja pitkiksi päikkäreiksi oon yleensä laittanu kertsin, ettei tulis ylivuotoja ja että ois helppo vaihtaa, jos vaikka joskus yölläki tarttis vaihtaa (yleensä kyllä ei tarvitse). Ne meidän kestot on ollu tähän asti niitä ImseVimsen sisävaippa ja kuori yhdistelmiä, mutta neidillä on pisut olleet aika isoja, eli vaikkei vaippa yleensä falskaakaan, niin koko se sisävaippa on yltäpäältä aivan litimärkä. Niissä alkaa kohta koko loppumaan, eli vaihdetaan varmaan tässä sit harsoihin ja villahousuihin (kunhan uskallan vaan kokeilla...) ja niihin muutamaan tasku- ja aiovaippaan mitä tuolta kaapista löytyy.

Meillä oli tänään 3kk neuvola ja saatiin se rotarokote ja se joku toinen yhdistelmärokote. Äitiä kyllä kauhistutti kovasti, kun tiesi, että toista sattuu, kun pistetään... :( Olivia selvisi ensimmäisestä pistosta ihan ok ja rauhoittui heti siinä sylissä, mutta kun toinen pistos annettiin, niin itku ei enää loppunutkaan. Taisi suuttua äitille ja neuvolatätille :(

Onneksi neuvolatäti kehotti käymään hakemassa särkylääkettä lapselle, niin muutin sit alkuperäistä suunnitelmaani ja menin apteekin ja isomman kaupan kautta kotiin (tarkotus oli käydä pikaisesti lähikaupassa ja mennä kotiin). Olivia nukkui vaunuissa vielä kotiin tullessa, mutta kun siitä heräsi, niin oli tosi itkuinen ja selvästi kävi kipeää. Annettiin heti sit eka annos nestemäistä Panadolia ja se tuntui tehoavan. Nukahti vielä toisetkin päikkärit tuossa illalla ja heräsi niistäkin itkulla. Vaipanvaihto oli aivan täyttä huutoa eikä tyttö meinannu millään rauhottua. Ero normaaliin oli siis aivan valtava, kun tavallisesti Olivia on tosi aurinkoinen ja tyytyväinen. Annoin siis uuden annoksen sitä Panadolia ja syötin vielä sängyllä ja sinne sitten jäi nukkumaan tuossa klo 22 aikaan.

Toinen pieni raukkanen! :( Toivottavasti huomenna on jo vähän parempi olo.

noista kertavaipoista... niitä tuli käytettyä kolmella ensimmäisellä ja kyllä jälkikäteen on kiukuttanut, kun olin niiin TYHMÄ! okei, kai kertiksetkin ovat kehittyneet, mutta kyllä oli surkeita ja vaipat falskasi vähän väliä, etenkin kun lapset kasvoivat ja yöllä saattoi tulla enemmänkin pissaa niin aina aamulla oli vaatteet ja lakanat märät, kun ne vaipat falskasivat vähintään puntuista ja mitä tuohon kakkaamiseen tulee - näillä meidän kestopepuilla nelkulla ja vitosella ei KOSKAAN ole ollut niskakakkoja toisinkuin kertisporukalla. Joten lämpimästi kyllä suosittelen kestojen kokeilemista jokaiselle. Ja etenkin yöksi, ainakin meillä nukutaan paljon paremmin kestoilla. Kunnolla istuvat kestot ei meillä ole falskanneet koskaan paitsi silloin, jos olen huolimattomasti nuo kiinnittänyt.

Tämän viidennen kanssa käytin kyllä öisin kertiksiä jonnekin pariviikkoiseksi - ihan siitä syystä, että tuolloin tuo kakkasi liki joka vaippaan, enkä yöllä jaksanut silmät ristissä juosta viemään vaippoja pesuhuoneeseen ja liotella niitä. Samoin sairaalassa kun oltiin se viikko niin siellähän oli kertikset käytössä ja kyllä ainakin ne Liberot olivat SURKEITA eivätkä istuneet ollenkaan. Libero-merkki aikanaan meidän kertiksiä käyttäneillä pelittivät paljon paremmin kuin silloiset Pampersit, tosin meillä aikanaan oli käytössä esikolla Huggies, joka oli 14v sitten paras noista ja muilla muumit kotimaisuuden takia. Niin ja sitten viikko rotarokotteen jälkeen mentiin kertiksillä minun rotapaniikkini takia, en paljon halunnut viruskakkaisia vaippoja käsitellä ja silloin käytettiin Pirkka-vaippoja (jouduin hakemaan vaipat kyläkaupasta ja siellä ei halutussa koossa ollut vaihtoehtoja), ihan samanlaisia nuo olivat kuin muutkin kertikset nykyään mielestäni - surkeita.

Joo-o, minusta on vanhemmiten tullut vähän fanaattinen ja täytyy sanoa, että mitään muuta lapsenhoito ratkaisua en kadu kuin sitä etten älynnyt ekalla jo käyttää harsoja (mielessä oli aina, mutta kuvittelin kestoilun vaikeaksi, mitä se todellakaan ei ole, vaikka olihan silloin 14 v sitten noissa PALJON vähemmän vaihtoehtoja eikä niitä ollut niin helppo edes saada käsiinsä pienellä paikkakunnalla ilman nettiä...) Anteeksi tämä, ehkä minun pitää mennä muualle vuodattamaan kestovaipparakkauteni ylistystä. Vähän hulluhan minä olen - rakastua nyt vaippoihin!

Minäkin muuten kävin viime viikonloppuna uimassa ja rentouttavaahan se oli... Vauva oli kotona isänsä ja vaarin sekä kahden sairaan isoveljen kanssa. Uimareissu oli ihanan rentouttava kokemus _melkein_ naisporukalla, meidän kaksivuotias pikkumies oli ensimmäistä kertaa mukana (päästään tosi harvoin hallille vaikka mieli tekisi useammin, omalla paikkakunnalla ei ole uimahallia ja vartavasten ehtii ja jaksaa harvoin lähteä naapurimaakuntaan asti). Pääsin jopa uimaan, kun äitini vahti tyttöä ja pikkumiestä sen ajan, tosin en malttanut tai edes jaksanut tässä kunnossa uida kuin 500m, mutta oli sekin tyhjää parempi. Yleensä ollaan uimareissuilla käyty jälkikäteen mehulla/kahvilla, mutta nyt ei millään malttanut, kun oli jo kiire kotiin vauvan luo (siis minulla ei lapsilla), lähinnä siitä syystä, ettei tullut jätettyä mitään evästä vauvalle ja pelkäsin pojan olevan nälissään. Reissuun meni 2,5h ja ihan hyvvin nuo olivat miesten kesken pärjänneet, loppuvaiheessa vauva oli vähän ollut levoton, mutta rauhoittunut syliin. Vaari oli tehnyt jopa ruoan isommille, joten turhaan mietin sitäkin kotimatkalla.

Bluerose puhui laatuajasta miehen kanssa, minun täytyy sanoa, että minua ahdistaa ja pelottaa ajatus, että joutuisin tuon kanssa olemaan OIKEASTI kahden. No, kyllähän me joskus päivällä juomme kahveja kahden kesken, kun pienet lapset nukkuvat ja isommat ovat omilla teillään, mutta muuten, en minä osaisi olla. Öisinkin olen taas kasannut väliin barrikadeja lapsista etten joudu liian lähelle. Se neuvolan painostus ehkäisyn alottamiseen ahdistaa edelleen, kun en jaksa uskoa sitä koskaan tarvittavan. Äiti olen ollut vahvasti ennenkin, mutta tämän viidennen myötä olen kai muuttunut pelkäksi äidiksi... jotain ehkä pitäisi jo pian tehdä.

Tästä nyt tuli pitkä ja omanapainen juttu... käväisen tuolla toisaalla ja palaan kommentoimaan muille toiseen viestiin.

Haukotus. Olipa risainen yö.. Eilisen illan ja viime yön poika kitissy ja ähissy mahavaivoja. Nyt aamulla on ollu onneksi taas normaali oma ittensä, jospa nuo rokotteen aiheuttamat masuvaivat alkas jo helpottaa. Pientähän nämä on verrattuna ite tautiin, mutta on kyllä tosi kurjaa, ku pikkusella on joku kipeenä, eikä voi hirveesti auttaa.

Kasperi sai toissa päivänä pienen serkkupojan. Salaa vähän toivoinki, että tulokas ois poika, kaikki lähipiiriin viime aikoina syntyneet kun on olleet tyttöjä. Vaikka vähän naurettavaahan tää on - yhtä hyvinhän ne leikit varmasti sujuu tyttöjenki kans. :) Ja eihän sitä edes tiedä, miten noilla synkkaa yhteen tulevaisuudessa. Mutta ois kyllä kiva, jos sais serkkupojasta hyvän kaverin.

Oon miettiny tuota vauvauintia. Ois kyllä varmasti mukava harrastus. Ainakin kylvyssä käymisestä Kasperi nauttii aivan valtavasti. Lähin mahdollisuus ois kuitenki naapuripitäjässä, ja nuo vauvauintiajat on niin aikasin aamulla, että en tiedä tulisko turhan työlääksi. Jotenki tuntuu, että aluksi ois kuitenki kiva käydä ihan ohjatussa ryhmässä, vaikka sitten myöhemmin jatkaiskin uintiharrastusta omin päin.  

Me ollaan käytetty vain kertakäyttövaippoja. Itseäni kun ei lainkaan kiinnosta vaippojen peseminen ja kokemukseni kestovaipoista ovat olleet pelkästään vastenmielisiä (olen töissä päiväkodissa ja siellä saanut "tutustua" niihin).

Ihan aluksi oli käytössä Liberot, ne falskasivat ehkä 2 kertaa, mutta todennäköisesti siksi, että tyttö oli niin pikkuinen, että pienimmätkin vaipat olivat suuria. Kun vaihdoimme Pampersiin, olin myyty, koska ne ovat niin ihanan ohuita ja kevyitä. (Tosin muakin vähän häiritsee se kemikaalihaju). Viimeksi ostin Muumivaippoja, kun olivat tarjouksessa. Ne on ihan ok lyhyitä aikoija, mutta kastuessaan muuttuvat koviksi. Siksi pitkillä unilla käytetään Pampersia. Eikä falskaa vaipat, kun ovat sopivan kokoisia. Meillä käytössä koko 2.

Ensi viikolla ystäväni vie mut syömään illalla synttärin kunniaksi (mullakin rock beijpe on sunnuntaina syntymäpäivä) ja silloin vauva jää pariksi tunniksi isänsä hoiviin. Vähän jo jännittää, kuinka osaan nauttia illallisestani. Enimmillään olen ollut erossa vauvasta tunnin, kun olen käynyt kaupassa. Tietysti tuo vetelee niitä 6h päiväunia, joten ollaan ns. "erossa", mutta silti olen kokoajan saatavilla.

Puhuin aiemmin siitä, että harkitsin rytmin muutoksen yrittämistä siten, että 6-7 tunnin päiväunien sijaan nukkuisi kahdet lyhyemmät unet. Luovuin ajatuksesta, koska ajattelin tämän rytmin olevan niin helppo ja vaivaton, mutta nyt parina päivänä on vauva ihan itsestään muuttanut rytmiä. Saa nähdä jääkö pysyväksi. On siis nukkunut aamupäivällä 9-12 ja iltapäivällä 13-16 ja illalla vielä parit tunnin torkut ennen yöunille menoa. Aiemmin oli pikku-unet aamulla, megaunet päivällä ja pikku-unet illalla.

Ihanaa, kun isällä on VAPAAPÄIVÄ! Tämä on niin harvinaista herkkua. Yleensä nousen vauvan kanssa seitsemältä. Tänään vauva heräsi vasta 7:20, annoin aamupalan heti sängyssä, jonka jälkeen yllätyksekseni isä veikin pikkuisen aamupesulle ja pukemaan. Itse köllöttelin yhdeksään asti. (Ja sitten vauva kävikin jo nukkumaan :D)

Mäkään en tykkää Liberoista, enkä kyllä ole Pampersissa huomannut tuota hajua. Yritin nyt oikein haistella, mutta en kyllä huomannut. Ehkä jos vertais johonkin toiseen. Pampers on vienyt sydämeni :) Vaikka noissa falskaus jutuissa on varmaan hitusen perääkin, niin veikkaan silti, että niissäkin on stupid-user-erroreita siinä missä kestoissakin. Meillä ei lahkeet ole falskannut kertiksissä kertaakaan, vaikka kakkaa saattaa olla litratolkulla ja pissaa niin että painoa voi mitata melkein kiloissa. Yön jäljiltä on melkoinen setti, silti kaikki aina vaipassa. Niskakakat on meillä johtunut pääasiassa liian pienistä vaipoista tai huolimattomasta asennuksesta. Samoin jos kakatessa on vaikka sylissä, niin että kakka sinkoutuu suoraan ylöspäin ja sitten se pussukka jää melkein tyhjäksi. Että enpä tiiä, pitäsköhän myydä noi kaikki kestot kuitenkin pois vai antaa vielä mahdollisuus seuraavan lapsen kanssa. Nyt on vaan niin jo tottunut pieniin paketteihin housuissa. Varsinkin kun Aleksikin on kasvanut niin älytöntä vauhtia, että 62 vaatteetkin oli tosi nafteja melkein heti, joten kestojen kanssa ois pitänyt ruveta käyttää lisäkappaleita tai siirtyä aina vaan isompaan kokoon.

Täällä onkin käyty keskustelua vaipoista. :)

Meillä on tänään tehotestauksessa ollut Pampersin 3 koko (siis 5-9 kg ja Mette nyt 5,6 kg). Vaippoja mennyt tänään kolmisenkymmentä... :/ Meillä siis on melkoinen ripuli tuon rotarokotteen jäljiltä. Tämä päivä on ollut yhtä imetys-vaipanvaihto-ruljanssia. Imettäessä tulee aina ripuli ja vaipanvaihdon jälkeen aina nälkä... Ja onneksi syö, ettei kuivu...

Tänään ei ole vaipat falskanneet, koska vaihdan heti kun ripulia alkaa tulla (osa tulee altaaseen) ja mahtuu sinne vaipan pussukkaan. Yleensä meillä siis tulee sitä kakkaa niin paljon, että se pussukka tulee aivan täyteen. Samoin pissaa tulee niin paljon, että vaippa on kauttaaltaan aivan märkä. Kun imukyky loppuu alkaa falskaus. Toki joskus on huolimatonta asennustakin ollut ja silloin en toki vaippaa syytä - sen kun kyllä huomaa vaippaa poistaessa. Kestovaipoilla vaippa ei ole koskaan falskannut, koska imukykyyn voi vaikuttaa materiaaleilla ja imuja lisäämällä niin paljon. Kertavaippoja meillä kuitenkin käytetään ainakin tuon ripulin loppumiseen asti. Muutenkin aina välillä laitan kyllä kertavaipan jos siltä tuntuu ja kodin ulkopuolella usein kertavaipat käytössä. Olen hiljalleen harkinnut siirtymistä Pampersin kokoon 4 (7 kg ->) että olisi imukykyä paremmin. Toisaalta se voisi olla vielä liian väljä meille ja falskaisi sen takia. Mä uskon, että meillä kertavaipat falskaa ennenkaikkea juuri hoikan ruumiinrakenteen takia.

Mette nukkuu nyt ekaa kertaa tänään. Tai nukku se vähän aikaa Manducassa. Ja toki hetken silmänummistuksia on ollut sylissä. Mutta nyt on ollut jo melkein puoli tuntia unessa. Mahaa on itketty urakalla tänään ja ripuli on ollut kovaa. Huh, toivottavasti huominen olisi jo helpompi. Kyllä tämän silti mielummin kärsii kuin varsinaisen rotaripulin. Tytön lisäksi väsynyt on myös äiti. Kunpa tyttö nukkuis yön hyvin... Onneksi isi tulee töistä kotiin kohtapuoleen.

Niin ja vauvauinnista. :) Kiinnostais kovasti, mutta kun olen noita katsellut, niin tuntuvat menevän lukukausittain. Kevätlukukausi on alkanut jo ja seuraavat alkaa vasta syksyllä. (näin täälläpäin) Haluaisin kuitenkin mielellään alkaa jo tässä keväällä tuon uinnin. Metellä on hyvin painoa ja tuo kolmen kuukauden ikäkin tulee ennen kuin huomaakaan. Mutta uskaltaisikohan sinne tosiaan ilman ohjausta jos ei kerta ryhmää löydy...? Pitäs mennä vakoileen jotain vauvauintiryhmää joskus. ;)

vauvauinnista...mä ilmoittauduin jonoon kun rafe syntyi vauvauintiin ja nyt tänään tuli ilmoitus että paikkavapautunut...nyt pitäis hommata uimapuku pojalle :D niin ja jostain rahaa xD

Meillä rotorokotteen jälkeinen ripuli onneksi jo parempaan päin. :)

Näin eilen yhtä koulukaveria ja kuulin ikäviä uutisia. Meidän koulussa on todettu paha homeongelma ja koko koulu on jouduttu sulkemaan. Toiminnot on siirretty muualle. Minähän olen siis homeallergikko ja hometta epäilin koko syksyn koulua käydessäni. Esiin nousi vaan tällainen kysymys, että kuinka paljon mun raskaudenaikaiset ongelmat johtui/paheni tuon koulun homeongelman takia. Mulla oli koulussa aina kaikkein pahimmat pahoinvoinnit ja päänsäryt. Lisäksi tulin siellä äärimmäisen väsyneeksi. Joissain luokissa vuoti nenä ja silmät. Kuulin, että myös muilla, jotka ovat olleet raskaana tuolla syksyn aikana, on ollut paljon ongelmia raskausaikana (pahoinvointia yms.) Jotenkin tuntuu tosi kurjalta. Olisin odottanut, että koulusta edes olisi ilmoitettu, että tällainen on todettu, että jos terveyden suhteen tulee jotain... Onkohan tuo homeongelma mahtanut Metteen vaikuttaa... olisiko sillä ollut hengitysvaikeuksia ilman tuota... Tässä pyörittää nyt kaikenlaista. Onneksi sentään jäin sieltä sairaslomalle, etten pidempään altistunut.

tosi kurjaa meemi.. luulis että sieltä tosissaan oltais jotain ilmotettu. Kannattaa varmaan kysellä neuvolasta tai jotain että jos homeella on saattanu olla joku vaikutus meten hengitys vaikeuksiin..

ai että tänään on ollu aivan ihana päivä. aurinko paistanu ja ollu muutenki lämmin.. lähin tossa 10 aikaa aamulla kävelee tunnin vaunu lenkin kun mies jäi nukkuu.. :) kävin kaupasta vähän hakee laskiasi pulla tarpeita.. ku olin melkeen kotona nii mies jo soitti ja kysy että mihin olin kadonnu kun ei aamulla ollu ketään kotona. :D sanoin vaa etten viittiny herättää sitä. leivoin sitte 2 pellillistä pullii ja syötiin laskaispullii tuttava pariskunnan kanssa. :) nams  oli hyvii..

tosta vauva uinnista.. mäki kävin sitten uimahallin netti sivuilla ja siellä luki että aatu olis pitäny ilmottaa vauva uintiin heti kun on  1kk.. enhän mä sellast tienny... laitoin sinne sähkö postii että miten onnistuu uiminen ilman ohjausta,.,. ei oo kyllä vielä mitään vastausta tullu.

toivotaan että huomennaki on nätti ilma niin pääsee vaunuilee.. :)

Ootteko muuten kattonu sitä Sydänääniä -ohjelmaa? Mukava kattoo, ku ihmiset menee synnyttää...kyyneleet tulee väkisin ku vauva tulee maailmaan. Haluan kyllä itekki vielä kokea tuon... Yle areenasta näkee kaikki jaksot, kotisynnytyskin mahtuu joukkoon.

Takaisin