Maaliskuun mutinat! <3

Mun käsityksen mukaan sitä kissan hiekkalaatikon pesemistä ja hiekan vaihtamista ei just sen takia suositella vaihdettavaksi kun se hiekka aina pöllyää ja se pöpö sitten hengitysteiden kautta voi tarttua. Tästä asiasta en sen enempää kyllä tiedä, kun meillä ei enää kissoja oo kun mies on niin pahasti allerginen. Harmi sinänsä kun mä taas rakastan kissoja..

Mitä oon täällä palstalla seurannut nyt reilun vuoden niin suurimmaksi osaksi noi kissasuojukset on käsitykseni mukaan ollu vähän turhia. Tästäkin asiasta kun kysyy tuolla yleinen raskauskeskustelu-puolella niin tulee varmasti paljon kokemuksia. Kissat yleensä sopeutuu aika hyvin vauvan tuloon, ei juurikaan siitä siis välitä. Mitä me ollaan mun mummolla Jeminan kanssa oltu niin sillon kun Jemina oli ihan pieni niin ne saatto tulla vähän haistelemaan, mut nykyään ne kiertää kauempaa kun ne on huomannu et hei toihan liikkuu ja kiljuu ja ottaa karvoista kiinni :D

Kauhee kun mäkin taas ihan pelästyin.. Eilen aamulla viimeks tunsin pikkuisen liikkeitä ja potkuja ja viime yökin meni ihan päin honkkelia kun ei siitä nukkumisesta tullu mitään kun koko ajan vaan odotti et jotain tuntuu. Ei tänään aamullakaan mitään, mut nyt kun äsken söin kunnolla ja istahdin tähän tietokoneelle niin alko taas myllääminen. Huh, että mä taas pelästyin! On tässäkin et liikkeet alkaa tuntumaan aikaisin niin tää huono puoli, että sit jos mitään ei hetkeen tunnukkaan niin heti alkaa mielikuvitus raksuttaa. Nyt sitten tulee monoa eilisenkin eestä :'D Onneks maanantaina on neuvola ja jos ultra olis taas vapaana niin en pitäis pahakseni vaikka käytäis taas vähän kurkkaamassa.. Jos samalla vaikka vähän kurkkais sinne haaroväliinkin :P

tuossa olisi aika selkokielellä siitä rh-neg, asiasta :D

Rhesus- eli Rh-vasta-aineet

Raskauden aikana Rh-veriryhmillä on merkitystä, jos äiti on Rh-negatiivinen ja sikiö on Rh-positiivinen. Rh-negatiivisuus (Rh-) tarkoittaa käytännössä sitä, ettei henkilöllä ole punasolujen pinnalla Rh-veriryhmäjärjestelmään kuuluvaa D-antigeenia. Rh-positiivisella (Rh+) henkilöllä puolestaan on punasolujen pinnalla vastaava D-antigeeni.

Anti-D-immunisaatio

Anti-D-immunisaatiolla tarkoitetaan tilannetta, jossa vasta-ainetta muodostuu punasolujen pinnalla olevaa D-rakennetta kohtaan. Immunisaatio on mahdollinen silloin kun äidin veriryhmä on Rh-negatiivinen (noin 15 prosenttia suomalaisista) ja sikiö on perinyt isältään Rh-positiivisen veriryhmän. Tällöin sikiön punasolujen siirtyessä istukan kautta äidin verenkiertoon äiti tunnistaa Rh-positiiviset punasolut vieraiksi ja alkaa tuottaa niille vasta-ainetta.

Ensimmäisessä raskaudessa Rh-immunisaatio on harvinainen, koska äiti ei vielä ole ehtinyt immunisoitua. Äidin immunisoitumiseksi kutsutaan tilannetta, jossa äidin immunologinen puolustusjärjestelmä tunnistaa sikiön punasolut vieraiksi ja käynnistää vasta-ainetuotannon äidiltä puuttuvia, sikiön isältään perimiä veriryhmätekijöitä vastaan.

Seuraavassa raskaudessa, jossa sikiö on Rh-positiivinen, vasta-aineiden muodostuminen kiihtyy. Siirtyessään istukan läpi sikiön verenkiertoon anti-D-vasta-aineet tarttuvat sikiön Rh-positiivisiin punasoluihin aiheuttaen niiden hajoamista ja sikiön anemisoitumista.

...eli ekassa raskaudessa ei pitäisi olla vielä mitään syytä huoleen, koska vasta-ainetuotanto käynnistyy vasta sen jälkeen.

Enpäs osannut hauskaa ultrakuvaamme tänne lisätä muuten kuin profiilikuvaksi :)

Minä olen myös rh-negatiivien, kaksi vanhempaa lastani ovat positiivisia. Kummassakaan raskaudessa ei ole ollut mitään ongelmaa. Mutta muistan kyllä myös "panikoinnin" esikoista odottaessani 8 vuotta sitten... nyt en edes tajunnut kysyä asiasta mitään kun neukkutäti kaivoi nuorimmaisen veriryhmän esille verikokeiden yhteydessä. Olen oikeastaan ajatellut että turha on panikoida mitään etukäteen, hyvä että seurataan ja jos joskus jotain tulee niin sitten mietitään asia uudelleen.

Onko täällä kellään muilla pitkittynyttä pahoinvointia tms.? Minulla on ollut hyvin satunnaista pahoinvointia joskus alkuraskaudesta, nyt riesaksi on tullut pahoinvointi joka tulee rasituksen jälkeen. Tykkäisin edelleen käydä juoksemassa mutta silloin illat menee oksentaessa. Samaten nyt kun olen ollut kuumeflunssassa ongelmana on ollut oksentelu. Työterveyslääkärin mielestä tämä on pitkittynyttä pahoinvointia.

Meillä on neuvola reilun viikon kuluttua ja minua jännittää että joko saadaan sydänääneet kuulumaan kunnolla !

Tilasin muuten itelleni hattentatista masutuubin, ja täytyypi sanoa että aivan mahtavan pinkee, suosittelen! Nyt vaan odotellaan et saadaan kunnon masu ;))

Mukavaa maaliskuun viimeistä päivää !!

Heippa!

Tesu82, täällä on hyvinkin pitkä pahoinvointi takana, eikä ilmeisesti loppua näy. Joskus mietinkin että miten voi olla että naisen pitäisin olla hehkeimmillään raskaana, itse olen lähinnä muistuttanu elävää kuollutta. Kun pahoinvointi helpotti muutamaksi viikkoa, alkoi ihan jumalaton päänsärky. Nyt kun päänsärky katosi, alkoi taas oksettaan.

Kaiken lisäksi mulla alkoi vuotaan tummaa verta ja kun pääsin ultraan niin lääkäri totesi että mulla on istukassa verihyytymä joka nyt vuotaa pois. Joten nyt on sitten kielletty muu kuin kävely. On kyllä ihme jos aika nämä muistot raskaudesta kultaa.

Vaan ei auta, eteenpäin, sanoi mummo lumessa. Hyvää alkavaa huhtikuuta kaikille!

Hui, kohta ollaan huhtikuussa emoticon
Pitää vielä päivittää maaliskuun fiilikset :)

Muutto on alkanu ja aika hyvin saatiin parin tunnin aikana siirrettyä kamaa toiseen kämppään. Hyvä puoli on siis se et matkaa ei oo paljo mitään :) Hyvin saadaan viikonlopun aikana homma hoidettua.
Masukilla on kaikki hyvin, ainakin sykkeen perusteella ja sitähän on pakko melke joka ilta kuunnella dopplerilla emoticon  Eilen illalla saatiin jopa aikaseks äänittää sykettä koneelle, nyt on aina tallessa jumputusta emoticon

Mua nyt stressaa kauheesti tää yks juttu taas tässä. Eli ku viimeks kävin neuvolassa nepä mulle sielä kerto että joo sulla on istukka kohdun suun edessä :S :( ne sano et se voi hyvin siirtyä vielä siitä, mutta mitä jos se ei siirry? onks kellää mitään tietoo :/
Ja sanoivat myös että sikiö on perätilassa :S

Takaisin