Täällä on myös yksi mahallaan nukkuja mut nykyään yöunet sujuu puolittain kyljellään ja puolittain mahallaan. Yöllä tulee kyllä asentoa vaihdettua useita kertoja ja välillä tuleekin herättyä kun paikat painuu. Toinen ehkä paras nukkuma-asento on kyljellään, tyyny polvien välissä.
paemko: Mä ainakin itse aijon hommata valmiiksi jo hyvissä ajoin hajusteettomat pyykinpesuaineet ja huuhteluaineet. Saa valmiiksi pestä sitten vauvan nutut ja vaatteet. :)
Rasvat aijon myös ostaa valmiiksi, nekin hajusteettomat, eli yhden rasvaisen rasvan esim. Bepanthen ja vaikka Decubalia. Toiseksi aijon hankkia kosteuspitoisemman rasvan (Aqualankohan se nimeltään oli?) ja tietysti sinkkivoidetta vaippa-alueelle mikäli se punehtuu.
Talkkia en pidä niin pakollisena ostoksena koska perunajauhot ajavat saman asian mutta jompaa kumpaa vaihtoehtoisesti. Tapanani on ollut vaippa-alueelle vuorotella perunajauhoja ja sinkkivoidetta mikäli siellä punaisuutta on.
Äidinmaidon korviketta kannattaa myös varata, se jauheena oleva säilyy hyvän tovin kaapissa vaikka onkin hieman työläämpi tarjota lapselle, on kuitenkin sitten hyvänä hätävarana jos mieluummin käyttää niitä valmiita purkkeja.
Vaippoja voi ostaa myös valmiiksi, varmaan kokovaihtoehdoista paras taitaa olla 2-koko, ainakin meidän tytölle se sopi kun valmiiksi ostin niitä.
Vauvaöljyä kannattaa myös ostaa, se kun käy niin kylpyveteen, vauvahierontaan kuin myös karstan poistoon.
Itselle kannattaa varata siteitä jälkivuodon varalle vino pino, se kun kuitenkin kestää aikansa, mulla esikoisen jälkeen 5 viikkoa. Reilu viikko meni sitten ilman vuotoja niin sitten yllättikin jo ekat menkat. Kyllähän siinä oli olo et melkoinen vaippapöksy sitä itsekkin on.
Itselle kannattaa varata myös liivinsuojia. Itse suosin kertakäyttöisiä. Maitoa kuitenkin heruu aluksi reippasti että saa kulkea välillä paita märkänä, varsinkin yön jäljiltä.
Vauvan vaatteista varmaan kannattaa eniten panostaa sukkahousuihin ja bodyihin, niin pitkä- kuin lyhythihaisiin. Ne kun on niiiin käytännöllisiä. Vaatteita kuitenkin kertyy vinot pinot joten niistä en sano sen enempää :D
Muovitettu vaipanvaihtoalusta on myös yksi ehdoton hankinta, selviähään sitä vaikka vanhoilla pyyhkeillä mutta saattaa tapahtua niitä pissavahinkoja ja sillonhan se hulahtaa läpi. Ja kun välillä sitä kakkaa on niin reippasti ettei sivuosumilta voi välttyä :D
Tämmöisiä hankintoja mulla tulee nyt ekana mieleen, tiettyhän se pitää ostaa turvakaukalot, pinnasängyt, vauvan ammeet sun muut mut tämmöiset isommat... mut nuita ajattelin et arkipäivä sujuu vauvan kanssa rattoisasti ja joustavasti.
Itsehän en omistanut muuten hoitopöytää esikoisen aikana vaan vaipanvaihto sujui näppärästi sängyllä, hieman se kyllä rasittaa selkää mut en sitä niin pakollisena ostoksena pidä.
Kertokaahan muutkin vinkkejä kun varmasti mulla nyt jotain jäi sanomatta :DD
Entä tuleeko mieleen niitä ehdottoman turhia ostoksia?
Muutenkin hoksinut että välillä muisti pätkii, mut sehän on tutkittu juttu et raskauden aikana äiti helposti unohtelee asioita. Tuleva vauva vie niin paljon tilaa ajatuksissa että muu jää hieman taka-alalle. Tai sitten sitä on vaan muuten hömppä! xD