Maaliskuun mietteet

Mä nukahdin eilen sohvalle, nukuin kaks tuntia.... että juu, kyllä väsyttää huonojen yöunien takia. Mua on nyt parina viikkona myös pyörryttänyt usein ja välillä tulee olo että taju lähtee, hemoglobiini oli sillon kk sitten neuvolassa 118 muistaakseni. Eikä kuulemma vaadi rautaa toistaiseksi.. alan olla ite kyllä eri mieltä.

Mies kyseli eilen, että pitäs kai tästä pikkuhiljaa ilmotella sukulaisillekin, että minkäslainen infotilaisuus pidetään :D no, mun on ainakin pakko kertoa kotona viikon päästä, kun ollaan sit pääsiäisenä lähdössä reissuun niin siellä viimestään selviäis.

Tällä viikolla ollut töissäkin tosi hiljaista, niin oon ehtinyt vähän liikaakin surffailemaan netissä.. oon katellut nimivaihtoehtoja ja listannut muutamia kivoja. Ja tänään mä vihdoinkin menen vähän shoppailemaan, täällä oli seppälässä joku muuttoloppuunmyynti, niin jos siellä olis jotain kivoja lastenvaatteita. Tosin toisessa uudistetussa Seppälässä ei ollut enää vauvanvaatteita ollenkaan? :meh:

Mullakin pyörryttää vähän väliä, mut mulla johtunee liian matalasta verenpaineesta.. ja nyt taas pahoinvointikin palaa..Oksentaa ei oo onneks tarvinnu, mut koko aja on etova olo.

Mä en oo koskaan nähny ees seppälässä vauvojen vaatteita..onkohan niitä vaan joissain tietyissä liikkeissä.?

On tämä perjantai ja 13pv tosiaan osoittautunut oikein iloiseksi ja onnekkaaksi. Oma ultra meni hienosti ja olo on luottavaisempi tulevaan. Ja todella läheinen serkkuni sai tänään myös poika vauvan. Aurinko paistaa keväisesti ja vaikka meni tänäänkin vähän oksentamiseksi niin mieliala on korkealla. Oikein aurinkoista viikonloppua kaikille!

Mun kilppariarvot oli siis tosi huonot. Rauhanen oli lähes toimintakyvytön eli lääkkeet sain koko loppuiäkseni.

Kurja juttu samaria. Mulle määrättiin tänään tyroksiinia kun oli vähän huonoon suuntaan kallellaan arvot

Täällä myös Thyroxinia, tosin mennyt jo iät onnettomat, arvot viskas vähän kallelleen alkuraskaudessa, täytyis taas varmaan pyytää kontrollia..

Lohduttaa koitan, että olo on parempi kun löytyy oikea annostus! :)

Täällä kans kilpirauhasen vajaatoimintaa ja lääkitys ollut kohillaan kaks vuotta. Heti plussasta nostoa 1/4tabl. En oo vielä käyny mittaan millaset arvot mut aika tarkkaan nuita pitäs seurata. Liika- tai vajaatoiminta voi aiheuttaa sikiölle kaikenlaista.. Mut onneks nuo nykyään huomioidaan aika hyvin neuvolassa! :)

Onpas meitä monta :o mutta onneks on helposti hoidettavissa oleva vaiva. Onko mahdollista et raskaus laukaisis vajaatoiminnan? Mulla on edellisen kerran kokeet otettu heinäkuussa ja sillon tsh 2,0. Nyt oli 3,7

Kyllä tuo aurinko vaan piristää :-D Edellisessä raskaudessa sain hemoglobiinin nousemaan kun söin linssejä. Ja välitin maidon juontia kun söin, mieluummin juomana jotain c-vitamiini pitoista. En joutunut rautaa syömään ollenkaan.

Nyt oli lähtötilanne hieman eri kun synnytyksessä meni verta reippaat kolme litraa ja sain verta tilalle. Nousi hemoglobiini 160. Eli ei vieläkään ole laskenut alle 130.

Ilmeisesti raskaus voi laukaista hypotyreoosin, mutta omalla kohdallani ehkä se toi vaan sen paremmin esiin. Löysin yhdet labra-arvot vuodelta ennen raskautta ja niissä oli viitteitä vajaatoiminnan alkamisesta, mutta niillä en varmasti olisi vielä hoitoa saanut. Ensimmäinen vuosi vauvan kanssa meni melkoisessa väsymyksessä ennen kuin tuo vajaatoiminta löydettiin. Ei tosin neuvolassa osattu asiaan puuttua. Ihan muut reittejä löytyi.

Mulla pomppasi alkuraskaudesssa nyt reippaasti vajaalle ja sillä normi raskauden nostolla tiputtiinkin sitten melkeen liikatoiminnan puolelle.. Siksi itse mietin, että tarkistuttais taas sen arvon! Muuten mennyt vuosikaudet samalla annoksella.

Lilja, paljonko sun hemoglobiini oli ennen tuota 118? Naisten alaraja on kuitenkin 117 ja raskaana rautaa tarvitsee enemmän. Mulla oli 134 eka neuvolassa ja nyt kun se oli 120, aloin syömään rautaa, koska siitä se vaan alkaa tippumaan enkä halua sen takia olla väsynyt ja voimaton. En ymmärrä neuvolan ajattelutapaa, että anta sen raudan pudota enemmän. Jotenkin sen saantiin pitää kiinnittää huomiota. Lisäämällä ruokavalioon rautapitoista ja c-vitamiinipitoista ja vähentämällä maitoa, joka estää raudan imeytymistä tai syömällä purkista. Minä en pysty paljoa maitoa vähentämään, joten valitsin rautatabletit. En kuteinkaan voi syödä niitä kuin illalla tyroksiinin takia, ni usein unohdan usein ottaa. Mut parempi sekin kuin ei mitään. Vointi ainakin parani. Sitten kun laskee liian matalaksi niin joutuu niitä tosissaan muistamaan ja syömään ehkä niin paljon, että niiden haittavaikutukset, mahakipu, ilmenee.

Heh, mulla oli ekassa neuvolassa hemoglobiini 102 ja silloin mulla ollut harjoittelija ei tuumannut siitä mitään. Itse sitten sain ottaa selville, että ekan kolmanneksen aikana ei kai saisi rautatabletteja syödä ja soitin heti sen loputtua neuvolaan, että joko saisin, jolloin edelleen vastaus oli vähän että jos nyt pakko on :D Ei varmaan tarvitse kertoakaan, että oon ollut koko alkuraskauden ihan järkyttävän väsynyt ja voimaton koko ajan, mutta ehkä noi tabut kohta alkaa tepsimään!

Toivottavasti rauta auttaa. On aikamoisen alhainen ollut jo heti alkuunsa!

Soittelin tänään neuvolaan noista kilpirauhasarvoista taas ja terkka sano et jos tsh nousee raskausaikana yli 2,5 niin aika herkästi alotetaan lääkitys. Mulla on väsymykseen selkeesti auttanu lääkkeet, että jos ei rauta auta ja edelleen väsyttää, melkein suosittelen mittauttaan kilppariarvot

Cinderella, mulla on aina ollut alhainen hb, joku vajaa 120. Välillä kun urheilin enemmän ja vielä viime keväänä arvo oli jopa 130, mikä on mulle tosi paljon. Maitotuotteita menee tosi vähän (lasillinen+jugurtti /pv). Minisun Mamassa näyttäs olevan 14mg rautaa mukana, mut ei taida riittää... varsinkaa ku unohan aina ottaa tuon. Käyn kyllä hakeen jotain rautavalmistetta tänään.
Ja pitänee katsoa mitä mulla on kilpirauhasarvot olleet ja ottaa nekin puheeks neuvolassa.

mams, olit tuolla kirjotellu, että olit jostakin selvittäny ettei ekan kolmanneksen aikana sais syödä rautaa. Mistä oot moisen kuullu? Mulle määrättiin edellisessä raskaudessa rauta alotettavaksi heti ekalla neuvolakäynnillä joka oli 7. raskausviikolla :o Tällä kertaa arvot oli mulle ihan hyvät ekassa neuvolassa, mutta veikkaan että torstaina käy ilmi että on nyt tippunu. Floravitalia sitte vaan naamatiin, koska en suostu enää tabuihin koskemaan kun ei ne mulla mitään auta ja maha vaan kärsii.

Mielipidekysymys, jostain netistä siitä luin ja tosiaan kun hoitaja ei kommentoinut mitenkään tuota mun omasta mielestä tosi alhaista arvoa niin tietysti ajattelin sen olevan syy siihen enkä sitten enempää jaksanut tietoa etsiä. Hoitaja oli kyllä harjoittelija, joten näin myöhemmin ajateltuna olisi pitänyt osata itse heti kysellä asiasta, mutta eka raskaus ja kaikki uutta ja turha sitä nyt enää tässä vaiheessa on miettiäkään. Harjoittelijan kanssa en kyllä jatkossa halua asioida, jäi muutenkin vähän huono maku käynnistä jälkikäteen mietittynä.

Takaisin