Maaliskuun mietteet

Mulle sano tarhan tädit eilen, että mun ei kannattais enää nostella poikaa syliin, ettei satu mitään. Olin ihan notta o_O Mitä mieltä te ootte? Poika on 16 kilon jötkäle jo, mutta ei kai nyt vielä näillä viikoilla (13+6) tota tarvi niin varoa. Ei se nostaminen kuitenkaan tunnu vielä missään, satunnaisia liitoskipuja tms lukuunottamatta. Sellainen lyhyt vihlasu saattaa tulla nostaessa. Poika kaipaa tosi harvoin syliin, niin en mä haluais alkaa kieltämään.
 
Kyllä mäkin nostelen vielä välillä painavia tavaroita. Menen omien tuntemusten mukaan ja huilaan välillä jos siltä tuntuu. Esim tallihommia teen vielä niin kuin ennenkin, mutta otan sitten vähän rauhallisemmin jos siihen on tarvetta :)
 
Nostelen minäkin molempia lapsia, harvemmin tota isompaa toki, mutta esim. pienemmän kannan usein raput ylös kun yöunille vien. Tytsi painaa varmaan jonkun 14kg. Luulisin. Sit varmaan kannattaa alkaa varoon jos tuntuu huonolta, ja mä oon ainakin yrittäny välttää semmosia nopeita nostoja :)
 
Kyllä mä nostelisin ihan omien tuntemuksien mukaan. Meillä esikoinen on sitte vasta 1v9kk kun tämän tulokkaan pitäisi saapua maailmaan niin ei oo oikeen vaihtoehtojakaan kun nostella vaan pyllypesuille ja muille, ja kyllähän melkeenpä kaikki tarhaikäset vielä nauttii kun pääsee vielä syliin. En siis sinuna Keksimamma lopettaisi lapsen nostelua niin kauan kun se tuntuu hyvältä eikä lääkäri kiellä :)
 
Eiköhän kaikki nostelu ja muukin liikunta ole niin kauan ok, kun itsestä tuntuu hyvälle. Ihan varmasti pikkuinen ilmoittaa vatsasta, jos ei passaa nostella. Pakkohan tosiaan on esikoisetkin hoitaa, ei voi jäädä lepäilemään.

Mun entinen työkaveri ei lääkärin kehoituksesta huolimatta malttanut levätä riittävästi, ja joutui yli 2kk ennen la:ta totaaliseen vuodelepoon kun alkoi kohdun suu pehmentyä. Eli kehon merkkejä kannattaa kuunnella (ja lääkäriä!) ja ottaa sitten tosissaan jos supistelee tai kipuilee nostelun vuoksi.
 
Minulle neuvolassa sanottiin, että kehoa kuunnellen saa tehdä. Yli ei passaa tosiaan tehdä tai luvassa voi olla pitkä pakkolepo loppu hetkille.. Eli kehoa kuunnellen :) liikunta ja ylipäänsä aktiivinen tekeminen on ilmeisen suositeltavaa, niin kauan kuin hyvälle tuntuu.
 
Kyllä minäkin nostelen molempia, toinen kohta neljä v ja kaipaa syliä. Aamulla kannan sängystä olkkariin. Sitä vauvattaa kun pienempi on vasta vajaa vuoden.
 
Mä nostelen kans 15kk neitiä ihan kaiket päivät, asiaan kuuluu et esim leikkipuistosta lähtö on mahdotonta rimpuilua tyttö toisessa kainalossa ja rattaita toisella kädellä työntäen, ruokaa laittaessa yms tehdessä typy poikkeuksetta majailee sylissä, istuu lonkalla niin ettei paina mahaa joka on jo aika iso vaikka vasta rv 17. Viime raskaudessa supisti paljon jo tokan kolmanneksen alusta ja jouduin lepoonki, nyt ei onneks oo ainakaan vielä tullu mitään ku eihän esikkoa voi hoitamattakaan jättää.. Tietty sit jos tulee jotain ni nostelen vain pakolliset ja pidän sylissä vaan ku itse istun. Mutta eiköhän tosiaan oman olon mukaan voi ihan normaalisti olla.. :)
 
Mäkin oon alkanut miettiä tota nosteluasiaa. Loppua kohti alkaa varmaan olla jo mahdotontakin. Pyllypesun vois tehdä tarvittaessa suihkun lattiallakin. Pinnasänky pitää joka tapauksessa vaihtaa juniorisänkyyn, joten sekin helpottaa, kun ei tarvii laidan yli nostella. Syöttötuolista vois ottaa turvakaaren pois, niin että siihen pääsis jo itsekin kiipeemään. Vessaan ollaan ostettu jo ikeasta sellanen korkea jakkara, että tyttö voi kiivetä itse käsien pesulle. Auton istuimeenkin tyttö vois ehkä jo oppia kiipeämään itse...tai sitten sen vaan nostaa joku muu. :) Mikähän siihen auttais, ettei tarttis juosta pihalla karkailevan ja sylistä rimpuilen uhmaikäisen perässä...! Valjaat... :-D
 
Ei siihen varmaan auta kuin tarpeeksi iso ikäero! :D Nostan kyllä hattua teille, jotka odotatte ja samalla hoidatte taaperoa!
 
Kyllä se oman haasteen antaa, varsinkin kun sen taaperon lisäksi on vielä uhmaikäinen 3v ja murrosikäinen 13v
 
Määki nostelin raskaita siihen asti ku pystyin. Nyt vältän kaikkea raskasta. Supistelut alko kymmenen viikkoo edellistä raskautta aiemmin, eikä totaalinen vuodelepo oikeen houkuta.
 
Huhhuh. Tämä oli taas tämmönen päivä. Ylimääräinen työpäivä sovittuun nähden. Nyt sitten särkee selkää ja vatsaa jumalattomasti. Paha olokin olisi. Tällä kivulla tule mieleenkään alkaa ruokaa tekemään, vaikka kai sellaistakin tänään vois tarvita vielä..
 
Ei kyllä käy kateeks teitä töissä kävijöitä. Ite oon ollu yhdessä raskaudessa töissä ja oli kyllä tuskaa niin henkisesti kuin fyysisesti. Jäinkin sillon saikulle supistusten takia kahta viikkoa ennen kesälomaa joka oli ennen äitiyslomaa.
 
Hei ihan asiasta toiseen (ja anteeks jos tää menee väärän otsikon alle), tiedättekö mitään hyviä raskaus/odotusblogeja? oon yrittäny kattella, mutta tuntuu et löydän vaan sellasia joilla on jo syntyny muksu. olis kiva lueskella jonkun juttuja, joka kulkee ees suunnilleen samoissa vaiheissa kun itse :)
 
En oo löytäny raskausblogeja, jotka ois samassa vaiheessa, mut YouTubesta on kiva katella raskausvlogeja.
 
Sennna, hyviä blogeja tässä itsekin kaipailen! Ei nyt tällä hetkellä noi aikaisemmin seurailemani treeniblogit nappaa.
 
Takaisin
Top