Maaliskuun meiningit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua ketuttaa. Mullahan todettiin viime synnytyksen tai pikemminkin sektion yhteydessä laajalle levinnyt endometrioosi. Ajattelin heti, että mun raskaudenaikaiset kipuni ovat varmaan johtuneet siitä endosta. Leikkaava lääkäri myönsi, että tämä on mahdollista. No, tietty tämän raskauden alussa ajatukset olivat aika pian siinä, että mitä jos ne kivut toistuvat. Ja kun en muutenkaan endosta kauhean syvällisesti tiedä, niin hakeuduin gynelle, jossa siis tehtiin samalla alkuraskauden uä. Selitin, että endolöydös oli vedenpitävä ja yritin kysyä endosta - lääkäri kuittasi mun juttuni ihan höpöhöpönä. Endo kuulemma häviää raskauden aikana - siihen loppui se keskustelu.

Nyt juttelin aiheesta mun entisen koulukaverini kanssa (jolta on leikattu kohtu endometrioosin takia) ja hän vahvisti, että ei se endo mihinkään todellakaan raskauden aikana häviä vaan saattaa aiheuttaa juuri sellaisia kiputiloja ja supistuksia, joita mulla oli. Suututtaa. Nyt olisi todellakin kiva löytää joku asiasta tietävä hoitohenkilö, mutta voi olla vaikeaa.

Toivottavasti saat asiantuntevaa apua MrsData! Mun luotto lääkäreihin on alhaalla tällä hetkellä. Tytöllä kun oli just korvatulehdus niin meitä pompoteltiin lääkäriltä toiselle; eka sanoi et paha tulehdus toisessa --> antibiottikuuri, toinen (samana päivänä) sanoi ettei oo mitään tulehdusta älkää syökö kuuria, kolmas oli sitä mieltä, että molemmat on tulehtuneet ja lopulta viikkoa myöhemmin aloitettiin se kuuri.

Mä oon myös sairastellut ja nyt tuntuu ettei tämä lopu ikinä. Perjantai-iltana jouduin lähteä päivystykseen kun ei enää lääkkeet auttanu ja diagnoosina poskiontelotulehdus joka tuntuu hammasärkynä. Tulee kuulemma helpommin kun on raskaana. Onko kukaan muu sairastanut kyseistä tautia? Mietin vaan miten kauan tämä kestää, kun edelleen joudun napsimaan panadolia ollakseni työkykyinen vaikka antibioottikuuri on kestänyt jo kolmatta päivää.. Googlettelemalla saa vain pahan mielen.

Kiitos, Mimmi! Toivottavasti lapsen korva paranee nopsaan! Jotenkin ihan hurjaa, että lekureilla voi olla noin eriävät mielipiteet tulehduksesta.

Mulla oli suht' paha poskiontelotulehdus viime syksynä. Korkeaa kuumetta melkein kaksi viikkoa, kipu aika kovaa. Lopulta menin lääkäriin, kun oli lentomatka edessä ja lääkäri selitti, että imetyksen takia ei ollut montaa antibioottia mistä valita - olisi kuulemma ollut vielä pahempi juttu, jos olisin tuolloin ollut raskaana, koska ei olisi voinut käyttää noinkaan laajakirjoista ab:ta. Sillä kohtaa mulla kävi tuuri ja ab-kuuri auttoi, mutta lääkäri sanoi, että jos ab-kuuri ei ala tepsiä, niin on tultava hakemaan resepti toiseen lääkkeeseen. Että ehkä sulla, Mimmi, on nyt käynyt se huono tuuri ja se sun saama ab ei toimikaan juuri tuohon tulehdukseen? :sad001

Viikon loma lusittu ja takasin töihin. Voin vaan kuvitella millasia pikku hirviöitä siellä on vastassa kun eivät oo yli viikkoon päässeet koettelemaan mun hermoja:eek: No pari kuukautta vielä, pari kuukautta!!!

Mun on pakko vähän hehkuttaa miten hyvin mies on ollut mukana raskaudessa. Innoissaan höpöttää kuinka siitä tulee isin pikku prinsessa ja että hemmotelee sen varmaan piloille. Se on niin sulosta! Sitä oon ihmetelly et miten ollaan onnistuttu koko raskausajan olemaan riitelemättä mistään :grin Me kummatkin kun ollaan aika äkkipikaisia ja vaikeita ihmisiä niin tää on jo saavutus, tähän päälle vielä mun hormoonit niin tää on suorastaan ihme! :happy093. kai se on tää odotus joka on saanut kummatkin tulisielut laantumaan :Heartbigred

Mulla oli tammikuun puolessa välissä aika raju poskiontelon tulehdus, se antibiootti mitä sai syödä ei meinannut tehota ja kun alko tehoamaan niin hiivahan tuli sitten seurauksena. Mikä parasta tää kaikki oli kun olimme häämatkalla :/ olo oli kertakaikkiaan niin vetämätön ettei oo koskaan ollu, silloin lääkärikin sanoi että ottaa vaan reippaasti 1g panadoleja et pystyy nauttiin reissusta. Mulla on siis yleisesti ollu semmoinen 3-4 tulehdusta per vuosi ja koskaan ei niin paha kun nyt raskaana ollessa. Mutta kun se vihdoin oli ohi päätin etten elä enään ilman sarvikuonoa, se oli ainut pelastava siinä Olossa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

En oo kuullukkaan ennen, että endo aiheuttaa raskauskipuja, millasia? Mulla kans sektiossa todettiin ja ilmeiseti siitä syystä en meinannut tulla ensimmäisellä kerralla raskaaksi. Mutta paras lääke endoon on raskaus, oon saanu tän saman tiedon useasta eri lähteestä. Ja toista raskautta yritettiin vaan kolmisen kuukautta, että uskon mulla ainaki helpottaneen. Mulla endo siis ennen raskautta oli oireeton, toisin ku serkullani, joka kärsii valtavista kivuista ja krampeista kuukautisten aikaan.

Monesti raskaus on kai ihan ok lääke endoon, mutta endo saattaa myös ryöstäytyä käsistä sitten raskauden jälkeen. Kuitenkin se, että endo automaattisesti paranis kaikilla tai kaikki kivut helpottais raskauden aikana, on kuulemma täysin vanhentunut käsitys. Nyt kuulin useasta muustakin naisesta, joilla on endokivut pahentuneet raskauden aikana, kun se endokudos joutuu kasvavan kohdun myötä venymään.

Mulla oli paljon supistuksia ja kramppeja, lopulta meni liikkumiskyky kokonaan. Nukkumaan en pystynyt missään asennossa, kun aina vaan sattui. Ei ollut yhtään harvinaista, että valvoin kokonaisia öitä niiden kipujen takia - paljon harvinaisempaa itse asiassa oli että sain nukuttua edes muutaman tunnin putkeen. Autossa en voinut istua, kun se tärinä aiheutti kamalat krampit.

åke,
en jää erityisäitiyslomalle, eikä mulle kyllä olla järjestämässä mitään muuta työtä... pitää vaan alkaa pyytämään jotakuta aina vähän kaveriksi kun niitä painavia nostelee. Mutta katsotaan nyt, toistaiseksi tanin vielä yksinäni...

Jos supistelut alkaa tulemaan usein ja voimakkaina, niin sitten pitää miettiä uudestaan. Nyt toistaiseksi ei ollut niitä kuin silloin yhtenä päivänä viime viikolla. Nyt sitten tuo selkä särkee, iskias-kivpuja ollut taas kovasti tänään oikeassa pakarassa. Ja nivusiin sattuu kävely. Hohhoh...

MrsData,
mulla on kaveri jolla endo myös. Tuli raskaaksi loppujen lopuksi keinohedelmöityksellä. Hänellä on endo aiheuttanut nyt raskauden aikana kipuja (LA hänellä toukokuussa). Np-ultrassa oli joku lääkäri ensin sanonut, että täällä mitään endoa ole, mutta kaveri oli mennyt sitten klinikan kauttalääkärille ja siellä endo taas olikin löydetty. Jännä juttu... (En asiasta tiedä kunnolla kun ei omia kokemuksia ole). En tiedä kuinka paha kaverillani tämä on, mutta tosiaan aiheuttaa kipuja vatsaan, varsinkin nyt lapsen ja kohdun kasvaessa. Hän on ollut sairaslomalla jo muutaman kuukauden.

Ai niin röllykkä, sulla on silti varmasti fyysisempi duuni kuin mulla, ja muistahan nyt olla varovainen siellä, ettei eläimet vahingossa sinua tuuppase pahasti! Aiotko jäädä varhennetulle äitiyslomalle?

Meillä ei olis mitään hankintoja edessä. 2 edelliseltä kaikki tallessa siis, joten mitään kummallista ei tartteta, paitsi joku kiva vaateparsi, joka on vain tälle vauvalle hommattu, niinkuin hommattiin toisellekkin.
Paitsi jos nyt ultrassa sattuu selviimään ettei meille tulekkaan tyttötrioa, niin pitää rueta kattelee vähän poikamaisempia vaatteita( Tämän kyllä varmaan hoitaa mun äiti, oottaa taas niin innolla uutta lastenlasta, että saa ostella pieniä vaatteita)

Oho röllykkä, saitpas tosi kauan odotella magneettikuvausta :eek: Kerro sitten kun siitä jotain selviää!

Mua nyt taas ketuttaa tänään kaikki. Tai siis lähinnä se, että ei ole hetkeäkään, etteikö olisi jotain vaivaa tai jonnekin sattuisi. Selkäsärky, iskias-kivut, liitoskivut, närästys, mahakivut... aina on jotain. Pahoinvointi jos takaisin tulee niin mä varmaan sekoan...

Mitähän oon taas menny syömään, saanu suurinpiirtein koko päivän istuu vessas ja maha kiertää.... lisäksi pari kertaa tullut alavatsaan sellainen outo kiristävä/puristava tunne hetkeksi... supistuksia? Maha ei kyllä mielestäni kovettunut niinkuin harjotussuppareissa kai yleensä kovettuu että en sitten tiedä. Jos vaikka alkas hiukan kattoon mitä söis :rolleyes:

Keittiön remppa jumittaa, ärsyttävää, sen piti olla vaan pikkuhomma että pääsisin sisustaan uusiks mut eeeeeiii ku tietysti niistä aina tuleeki vaikeempia ku mitä on ennakoitu. Vanha talo ja päin honkia tehtyjä edellisiä remppoja niin ei pitäs ikinä olettaa minkään asian käyvän nopeesti ja helposti... :mad: sain sentään vaihdettua kevätverhot, jee. Mies hioo eteisen lattiaa että saadaan uus muovimatto sinne, sen sentään pitäs onnistuu ilman yllättäviä ongelmia... saatas sitte ees se eteinen valmiiks viimein.

Mä jäin miettimään Miu88 sun kirjoituksestasi omaa närästystäni, että mahtaisikohan mun tämän päivän närästykseen olla syynä se, että söin Hesen hamppariaterian tänään... ekaa kertaa koko raskausaikana. Liikaa rasvaa?

^ Just se rasvanen ruoka + alkoholi (ennen raskautta siis) oli ainaki mulla ne mitkä aiheutti sen hyvin harvinaisen närästyksen.

No kun mulla ei ole kauheasti ennen raskautta närästänyt... ja onhan mulla nyt tosiaan närästellyt milloin minäkin päivänä, enkä ole silti mitään rasvaista syönyt. Tosin tajusin tuossa yksi päivä, että jos syön kurkkua, niin se alkaa mua närästämään. Eli sellaiset kummalliset jutut, joiden nyt ei todellakaan olettaisi närästystä aiheuttavan... hohhoh.

Martuti, tsemppiä kaverille! Mä jotenkin luulen, että nuo endovaivat eivät ole niin harvinaisia kuin luullaan. Ja mitä nyt olen aiheeseen tutustunut, niin kai aika yleistä, ettei endoa osata ensin edes diagnosoida.

Meillä muuten kanssa ollut nyt tavallista enemmän riitoja. Mä vielä hormonimyrskyissäni luultavasti ylitulkitsen ja kaikki mitättömiltäkin vaikuttavat pienet sananvaihdot saattavat äityä ihan sellaisiksi dramaattisiksi "kaikki on nyt loppu" -riidoiksi, mikä jälkikäteen tuntuu itsestäkin aika hullulta.

Mullaki närästää rasvaset ja voimakasmausteiset ruuat. Mausteista en kyllä närästyksen luovu, koska kiihdyttävät aineenvaihduntaa. Mut esim jos hakee subilta patongin, ni punasipuli on jätettävä pois, iu se on yks pahimpia mikä mulla raskaana ollessa närästää, normisti ei. Eilen illalla nappasin kolme rennietä naamaan enjen sänkyyn menoa. Toistaseksi eniten. Viime raskaudessa ennätys oli varmaan jotain 5-7:confused:

raaka sipuli, paprika, kurkku, rasva+suola, joskus ihan vaan vesi.. NÄRÄSTYS ON AINA KAVERINA.. ARGH!! Suosittelen siirtymään Renniestä esim. Ranixaliin; ite tein näin ja yks tabu jo auttaa. Toinen on Zantac. Se on pore, haisee ihan lonkerolle, mutta varoitan; ei maistu sille!! :D

Takaisin