Maaliskuu !

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ihanaa, kun tämä foorumi on taas muuttunu hiukan kätevämmäksi, kun ne aikaisemmat uudistukset oli hiukan huonoja. Luin teidän viestejä, vaikka miten kaukaa, kun olen ”lomaillu” viikon ja en ole ehtiny ees tietokonetta aukaista. Lomailu on kulunu omakotitalolla, jota siis remppaamme ja mie olen tyhjäilly katolta lumia yms. Leevi on ihmetelly ja ollu vähän erilainen ku aina. Se kuitenkin tykkää hirmuisesti olla kotona. Kotiin kun tultiin, niin puolituntia vaan katseli ympärilleen ja oli hurjan tyytyväinen. Yleensähän poika kaipaa aikas paljon seuraa, eikä tykkää vain itsekseen istua.

Aivan mahtavat kelit muuten! Ihanaa ku alkaa kevättää! Tekis niin jo mieli kaivaa vähän kesäisempiä takkeja esiin ja nauttia lämmöstä, mutta hiukan on viel kylmät tuulet, jotta kyllä pitää kunnolla pukea ku ulos menee.

Carina, itse kans olen katsonu, että mihin mun vauva on hävinny, ku toi poika kasvaa niin hurjasti ja näyttää jo ihan pikkupojalta :D

Peukaloinen, voi vitsi, ihanaa ku siellä valmennukset jatkuu. Meillä ei ole mitään, nehä unohti silloin antaa meille ne synnytysvalmennus ajatkin :D Ois ollu mukavaa, ku jotain ois ollu, mutta tääl ei ole ees sellaisia äiti-lapsi piirejä tms.

Melela, no te voitte sitte suunnitella kakkosta, ku menkatkin alkoi J Onko ollu mielessä? Me ollaan miehen kanssa pohdittu, että oishan se kiva, ku ois pojalle sitte kaveri, mut toisaalta ois niin ihana olla vain tuonkin kanssa J Kaksi on aina niin paljon enee ku yksi. Mites muilla suunnitelmat?

Meillä ei ole viel kääntyilty, tai siis kaksi kuukautta kääntyiltiin, mutta nyt kun on noi tankokengät (facebookis, mun kuvasta näkyy millaiset ne on), niin Leevi ei pääse kääntymään ollenkaan. Tosin hirmuisesti jo nostelee noita ylös, joten uskon, että pian niiden kanssa opetellaan pyörimäänkin J Kuukausi melkein nyt menny jo, että kaksi kuukautta enää päiväkäyttöä ja sitten siirrytään noiden kanssa yökäyttöön. Leevistä tuleekin oikein vahva, kun nostelee tuota tankoa niin kovasti. Tankohan on suhteutettuna aikuisen painoon melkein 20kg :D

Satu’ tsemppiä kovasti teille! Kannattaa tosiaan harkita jotain keskustelujuttua, jos tuntuu, että suhde alkaa rakoilla. Itse olen ainakin todennu, että ulkopuolinen keskusteluapu on tosi hyvää! Meillä mies on niin paljon vauvan kanssa, joten on vaikea ajatella sun tilannetta, kun itsestä tuntuu, että noiden opiskeluiden takia olen niin paljon poissa kotoa. Uskon, että tällainen tilanne kun mulla on nyt, sopisi sulle varmasti oikein hyvin. Meillähän mies on vanhempainlomalla ja minä opiskelen. Oletteko miettineet, että voisko sun mies jäädä vauvan kanssa kotiin ja sinä mennä töihin?

Meillä on muuten myös alettu maistella ruokaa. Leevi tykkää innolla syödä perunaa, ku olen syöttäny omaan maitoon soseutettuna. Aukoo kovasti jo suutaan ja ihan kuin pureskelis, vaikka onkin tosi lientoista. Leevi kyllä ihan selkeesti tykkää syödä, heti ku tuotiin lusikka eteen, niin se olovana tiesi, mitä sillä tehdään ja miten syödään J

Niin juu ja sitten toi vierastus, meillä Leevi aina välillä vierastaa muita, mutta ollaan yritetty totuttaa sitä, että se tottuis olemaan muidenkin sylissä. Eli annetaan muiden huoletta pitää sylissä, mutta jos Leevi alkaa itkeä tai yhtäkkiä pelästyy, niin sitten äiti tai iskä ottaa ”turvaan” ja katsellaan kauempaa, mukavaa tätiä tai setää.

Iines* meillä Leevi ei ole ennen nukkunutkaa pitkiä päikkäreitä, mutta nyt on aloittanu ja saattaa nukkua jopa 5h :D Ulkona tykkää hirmuisesti nukkua ja vaunuissa ne päikkärit onkin pitkät, mutta välillä pitää tosiaan korjailla tuttia tai lykkiä hiukan. Nyt lomaviikolla mulla olikin yhtenäpäivänä naapurin lapset lykkimässä Leeviä, niin sain itse hiukan touhata. J Meillä onneksi Leevi nukkuu yöt tosi hyvin, mutta ikävä kyllä tykkäis kuuden jälkeen herätä, kun taas äiti jatkais silloin vielä hyvinkin mielellään unia. Onneksi iskä on enää aamuvirkku.   

Niin juu ja olen myös lukenu, että kyllä se maidon koostumus muuttuu. Maito muuttuu tosiaan enemmän ”lientoisammaksi” ja vähitellen ravintoarvot katoaa. Esim. kun toiset imettää viel parin vuorenkin ikäisiä niin niistähän sanotaan, että se maito ei enää kyl ole ollenkaan ravinteikasta.

Minkä kokoisia teidän vauvelit muuten on ja minkä kokoisia vaatteita käytätte, eli mitkä koot sopii?

Meillä Leevi on kasvanu hirmuisesti, se on nyt jotain 66cm pitkä ja semmoinen 6kg. Vaatteista sopii koot 68-74cm, osa 68cm vaatteista on jo jopa liian pieniä. Ja Leevi on siis nyt 3kk

Huh…tulipas pitkä viesti J Nyt taidan mennä nukuttamaan meidän pikkuherraa. (Tai siis viekkuun virkkaamaan, ku Leeviskä alkaa nukkua. Se kun ei tarvi nukuttajaa.)

Nauttikaa keleistä ja kaikkee ihanaa teille ja vauvoille!

Vähän jäi päivällä juttu kesken kun tuli ihan yhtäkkiä hirveä huuto vaunuissa ja piti hakea neiti sisälle rauhoittumaan.. 

Mua harmittaa kun täälä ei oo mitään vauvakerhoo..ois niin kiva kun ois joku paikka missä yhdessä puuhattais kaikenlaista. Ei se niin helppoo oo joka päivälle keksiä jotain mielenkiintosta. Jonkunverran oon lueskellut loruja ja ens viikolla päätin alottaa muskarin. Muuten, tuosta vierastamisesta kun mäkin aikasemmin kirjotin ettei oo vielä tullut, niin se tuli jotenkin yllättäen... Nyt kun miettii niin joo olihan sitä lievästi ehkä jo pari viikkoo sitten mutta luulin se olevan vaan jotain muuta. Mutta esim tänään taas tyttö ei ollut moksiskaan vaikka oli vieraassa sylissä pitemmän aikaa :) Taitaa olla ihan päiväkohtaista!

Kisu2 kyseli matkustamisesta, mä en oo matkustanut muutakun mummuloihin jouluksi :) mutta oli sitä pakkaamista siinäkin. Kai se on vähän siitäkin että millä asenteella lähtee matkaan. Tuttava perheeni lähti thaimaaseen kun heidän lapsi oli vajaan vuoden ja tosi hyvin meni. Meiän matkalla oli samaan aikaan perhe jossa oli vauva 2kk ja oli mennyt ihan ok reissu. 

Melela ootko saanu selvyyttä maitoasiaan? Jos se onkin jotain sun syömisistä johtuvaa?? En oikein tiä voiko korvikkeelle olla `vähän`allerginen? Eikös se sitten reagoisi enemmänkin..

Meillä ei ole pikkukakkonen vielä suunnitelmissa mutta jos sellanen ihme sattuis että raskaaksi tulisin niin sitten saapi tullakkin :) Mutta "tekemään" ei aleta vielä varmaan aikoihin, ihan on kädet täynnä tässäkin :) 

Tarunen, teillä on pitkä ja hoikka poika! Meillä tyttö on nyt 6,7kg ja 62cm. Vaatteet on ihan hassusti kun osa on 56, osa 62 ja jopa 68cm. Ja noi 68 kootkin on osa ihan just sopivia! Osa 62 koosta tuntuu ihan kittanoilta! Toki mä oon melkein kaikki laittanu kuivausrumpuun mikä ihan selvästi on kutistanut vaatteita. Mutta siis onko oikeesti seuraava koko jo 74?! Tuntuu hurjalta pomppaukselta. 

Mutta nyt tarvii alkaa valmistautuun yötä varten :) Neiti meni hienosti nukkuun tutti suussa (!!) ja jäi sänkyyn ilman MITÄÄN huutoa!  <3 

Ihanaista laskiaissunnuntaita kaikille!  

Heipsan!
Meillä on onneksi yöt helpottunu ton vellin myötä. Yhtenä iltana jäi antamatta, niin johan oli poika 2h välein syömässä tissiä.
Päivisin ei juurikaan pitkiä pätkiä unta nukuta, kateellisena kuuntelen kun muut äidit kertovat vauvan nukkuvan jopa 3-4h päiväunia. Ei meillä. Korkeintaan 1h kerralla. Sen takiapa poika torkahtelee myös aika myöhään illastaki ennen kuin alkaa yöunille.
Tarunen, sähän oot aikasten antanu pojan maistella kiinteitä :o ovatko neuvolasta olleet moksiskaan siitä ? Teillä on aika pitkä ja hoikka poika , tai tuntuu ainaki, koska Benjamin on nyt muutamaa päivää vaille 4kk ja varmaan suunnilleen samoissa lukemissa, no painoa saattaa olla vajaa kilo enemmän.. niin, mä sivutan tuon sun kysymyksen kakkosesta ;) heh..mutta sanotaanko näin että tulee jos on tullakseen :)
Mutta sellanen vielä, et raskaaksihan voi tulla vaikka ei menkat ois alkanu ja ei käytä ehkäsyä (ja vaikka imettäs vielä) ...

Eilen Benjamin vierasti ensimmäisen kerran mummulan tuttuaki tutumpaa väkiä. Sydäntä raastavasti alko itkemään jos ei ollu mun sylissä ja hoksas et äitiä ei näy. Rauhottu heti kun pääsi mun syliin :D Hanakammin jo osaa tarttua leluihin ja esineisiin kuin ennen. Ja ääntä tästä pienestä miehestä lähtee enemmän ku paljon, huh sitä kiljuntaa ja ärinää ja murinaa ja huutelua :D Hymy irtoaa pienestäkin pelleilystä <3 Ääneen nauraa hekottelee myös aika herkästi..

Mitäpä sitä muuta..

Hirveesti nyt flunssaa ja kaikenmaailman pöpöjä ja viruksia liikkeellä. Toivottavasti itte säilyis terveenä, ja Benjamin...

iines: Ei olla vielä käyty neuvolassa et oisin saanu kysyä tuosta ihottumasta et mistä johtuu. Oon ite myös miettiny sitä et oisko jostain sellasesta johtuvaa mitä oon ite syöny, mut en tiiä... Tai sit on vaan herkkä ihonen poika ja talven pakkaset kuivattanu. Nyt on kokeilussa uus öljy jonka pitäs auttaa asiaa. Vaipan vaihossa saa olla nykyään tosi sukkela, koska Benjamin heti alkaa raapimaan pienillä kynsillänsä jalkoja kun housut otetaan pois :/ ihan jo ruvella toinen sääri. reppana :/

Mutta hei, missä on tinkerbell??? alinastaki niin vähän kuulunu vimie aikoina?? tuntuu et paljon porukkaa jääny keskusteluista pois ?! :(

Tarunen, meillä Aleksi on nyt 65cm pitkä ja painaa 7,7kg. Meillä on käytössä vaatteita 62-74cm riippuu paljon vaatteesta. Luulen, että meillä jää meilkein kaikki 68cm käyttämättä, kun nyt on tullut hirmunen kasvupyrähdys.
Meillä jatkuu yöhulinat entiseen malliin. Viime yön olin yksin näiden molempien poikien kanssa, enkä nukkunut kuin kaksi tuntia. Molemmat herättivät vuoron perään ja kun vihdoin talo oli hiljainen, en saanut enää unta. Meille annettiin neuvolassa vain ohje, että tätä tää on ja vasta kuuden kuukauden kohdalla aletaan unikouluttaa. Silloin siis väkisin lopetetaan yösyötöt. Keskiviikkona neuvolassa annettiin Rota ja siitähän alkoi heti vatsanväänteet ja piereskely ja unet meni vieläkin huonommiks. Nyt alkaa jo sen suhteen elämä normalisoitua.
Silloin kun esikoinen oli vauva, olisin ollut valmis tekemään toisen vauvan heti perään. Esikoinen kun oli helppo tapaus ja tuntui, että täähän on tosi auvoista elämää. No ei kuitenkaan tehty ja sitten kun esikoiselle tuli tosi paha uhmaikä ennen kahta ikävuotta, ei todellakaan tehnyt mieli edes tehdä toista. Sen takia, meillä lapsilla on ikäeroa 3,5-vuotta. Mutta jos nyt jälkikäteen mietin asiaa, niin tekisin lapset heti peräkkäin (silloin ei vielä tiedä tuosta uhmasta mitään) tai sitten kunnon ikäerolla. Nyt ainakin meillä on helpompaa, kun isomman kanssa pystyy neuvottelee asioista ja hän on suht omatoiminen. Ja luojan kiitos ei ole kahta vaippaikäistä ja syötettävää! Enkä olis kyllä jaksanut toisen uhmaiässä näitä yövalvomisia. No kolmattahan meille ei tule, niin nyt pitää kyllä nauttia tästä viimeisestä vauvasta, vaikka näillä yöhulinoilla se välillä vaikeeta onkin.

Mielenkiinnolla odotan tulevaa yötä. Meillä kun nukuttiin viime yökin ihan loistavasti :) Ekan kerran neiti heräs vasta 01.30 eli viiden tunnin nukkumisen jälkeen ja siitä jatkoi unia taas kuuteen asti! :) Selvästi siis auttanut tää meidän "unikoulu" eli tissi pois tutinvirkaa pitämästä ja muulla keinoin rauhoitella nukkuun. Tänään mentiinkin nukkuun ihan tooooodella pienellä huudolla! Toivottavasti muillakin alkais helpottaa pian, oli syynä sitten mikä tahansa! 

Mikä muuten tuo facebook-ryhmä olikaan nimeltään? Mä en oikein tajua miten se ees toimii... :D Näkeekö kaikki mun kaveritkin sitten mitä sielä on vai miten? 

Aurinkoista uutta viikkoa kaikille! Taas on vauvat viikon vanhempia :) hurjaa vauhtia aika kuluu!!

Huomenta :)
Meillä oli yöllä taas tiheämpää syömistä, 2 h välein koko yö ja muutama kerta pyörimistä lisäks...toivottavasti ens yö menis paremmin taas. Pojalla oli kyllä kunnon nälkä joka kerta. Tonne kiinteet-ketjuun kun laittelin perunan maistelusta...ei hirveen hyvin tunnu maistuvan. Ihan pikkasen on maistettu kolmena päivänä. Vois kokeilla muuta makua ja antaa olla vielä, jos ei maistu. Poika kyllä massuttaa suutaan aina kun mä syön ja vähän hamuilee, jos annan haistella ruokaa.
Meillä vaikuttais olevan sit aika iso vauva...pituutta en tiiä, 3 kk oli 63 cm. Vaatteet päällä vaikuttais painavan jotain 8,5 kg, voiko olla tottakaan. Oon välillä ihan fyysisesti väsynyt, on jo kuudesosan äitin painosta :) Vaatteina menee meillä 62-70, riippuu ihan hirveesti merkistä. Noi 68:t jää meilläkin vähälle käytölle.

Joku kyseli matkustelusta. Meillä käytiin vajaan neljän kk iässä Saksassa ja lennot+hotelliyöt meni tosi hyvin. Poika nukkui vaunuissa siellä yöt. Nyt kotona yöt on ollut jostain syystä heikompia. Reissussa oli tutti niin paljon käytössä, et nyt tuntuu et poika ei osaa enää ilman sitä nukahtaa ollenkaan ja jos yöllä herää, niin pitää käydä laittamassa tuttia suuhun. Aiemmin hän nukahti yöunilleenkin kun vain laittoi sänkyyn ja antoi hetken jutella siellä itsekseen. No, jos tämä olis vaan vaihe. Meillä mennään täysin rintamaidolla, mitä nyt vähän luumua maistellaan silloin tällöin, ja öisin syödään kerran. Mut sitten muuten heräillään kyllä.

Yllättävän hyvin toi rintamaito riittää, kun meilläkin poika painoi 3,5 kk iässä 7,9 kiloa. Kuvittelin, että tarvitsisi lisämaitoa tai kiinteitä aikaisinkin, mutta on ainakin nyt ollut ihan tyytyväinen, mitä nyt ilmavaivat välillä kiukuttaa.

Meillä ei kyllä vielä käännytä mihinkään suuntaan, mutta oma ääni on niin hauska, että välillä tuntuu, että meillä asuu pieni eläin. :) Ja poika tykkää kovasti istua sylissä, jotta näkee ympärille.

Sinulle, joka olit lähdössä risteilylle. Imetätkö? Itse olin noin kuukausi sitten vuorokauden pojasta erossa ja vaikka pumppailin, oli kyllä ekan 12 h jälkeen tuskaisaa...! Ei tullut nukuttua yhtään niin hyvin kuin olin suunnitellut. Kun lapsi oli pienempi, tunsin tarvitsevani hetken hermolomaa ja kyllä siinä vuorokaudessa jo tuli ikäväkin. Nyt on koko ajan vahvistunut tavallaan se tunne, että mun paikka on lapsen kanssa, joten tiedän, että susta voi tuntua vaikealta lähteä. Mutta nauti silti reissusta! Sulla on täysi oikeus välillä hengähtää, jaksat taas sitten paremmin tätä paikoin niin rankkaakin vauva-arkea. :)

aurora83: Päätin olla lähtemättä sinne risteilylle, en pysty jättämään poikaa niin pitkäksi aikaa. Miettisin ja ikävöisin vaan koko ajan...ja imetän eli olisihan se tosi hankalaa senkin puolesta. Helpottavaa tavallaan myöntää itselleenkin, että nyt mun pitää ja saan olla vaan äiti. Mut täytyy kyllä järjestää pientä tuulettumista tässä lähempänä :)

Myttö toi on ihan totta että nyt saa hyvällä omalla tunnolla omistautua vauvalle :) Kyllä niitä menoja ehtii vielä myöhemmin vaikka kuinka paljon! Mutta totta on myös se että jotain pikkupiristystä kannattaa järjestää ;)

Kuulostaapa muiden kuulumiset niin samantyyppisiltä! Meillä onneksi yöhulinat loppui. En edelleenkään tiedä mistä johtui, mutta nyt nukutaan rauhassa. Meillä normaali syöttöväli on kokoajan ollut 2h sekä yöllä että päivällä. Yöllä saattaa olla joku 3h pätkäkin. En katso kelloa niin tarkkaan. Poika nukkuu edelleen mun vieressä ja yösyötöt on niin helpointa! Tässä linkki, jossa kerrotaan, että äidinmaidon koostumus ei muutu mitenkään vähäravinteikkaammaksi: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=59&Itemid=123 Meillä aloitetaan 6kk iässä kiinteät, jos poika vaan hyvin kasvaa.

Rokotuksista ei onneks tullu mitään, mut oon kyllä jättänyt ruokavaliosta kaikki mun mahalle sopimattomat ruuat (kaalit, vehnä jne). Pneumokokkirokotetta ei siis otettukaan. Meidän poika rupee vaan kaks-kolme kertaa päivässä kauheesti vääntelehtii ja kitisee/kiljuu tissillä.. mistähän se johtuu?

Mä haluisin pikkusisaruksen pienellä ikäerolla, mut menkat ei varmaan ala ihan äkkii ja harrastettiin seksiäkin ekan kerran vasta vauvan ollessa 3kk!!! Nyt ollaan pari kertaa touhuttu ja tekee kyllä aika kipeetä :( Liukkaria oon lätränny mut ei auta. Inhottavaa, kun sattuu vaik muuten olis niin kivaa!

Miellä poika kääntyi ekaa kertaa massulleen viikko sitten! Eli 3,5kk. Olin ihan ihmeissäni, kun naapurin vauva kääntyi vasta yli 6kk ikäsenä! Ja eilen mun muru nauroi ääneen ekaa kertaa! Olin mennä sekaisin! Se oli niin ihanan kuulosta! Tanssin vauva sylissä lattialla ja yhtäkkii sitä rupes naurattaa! :D Ihanaa!

Säde, meillä on välillä samaa kiukkua rinnalla ja just tuota vääntelyä! En kyllä tiedä mistä johtuu, mutta mä laitan hetkeks tutin siinä rinnalla Aleksille suuhun ja sen jälkeen syöttö jatkuu paremmin. Halleluujaa, meillä on nyt kaksi yötä mennyt tosi hyvin!! Pitääkö koputtaa puuta? Siis Aleksi on mennyt kasilta nukkuu ja syöty on 00:30 ja 03:30 ja sitten 06.00. Mä otin suosiolla Aleksin mun viereen nukkumaan, en sytytä edes pientä yövaloa syötön ajaksi eikä enäää vaihdeta vaippaa yöllä. Näin on saatu rauha maahan... ainakin toistaiseksi.

Ja muuten yksi huima asia meillä todettiin tänään... EKA HAMMAS! oonkin ihmetellyt kun imetys sattuu välillä tosi kovin. Ja meillä myös nauretaan ääneen, se on aivan ihanaa. Aleksi on kova kutiamaan kyljistä ja selästä. Saa ihanat kikatukset kun vähän kutittelee :)

Mä oon kanssa ajatellut, että jos vain imetys sujuu näin hyvin kuin nyt, meillä aloitetaan kiinteet lähempänä 6kk. En halua yhtään ylimääräistä vatsapurujen aiheuttajaa, joka voisi romuttaa meidän nämä siedettävät yöt. Mutta jos tilanne vaatii toisin, toki kokeillaan kiinteitä. Jotain maistiaisia toki voisi antaa. Me saatiin tuosta kiinteistä ohjetta, että jos imettää, kannattais ensimmäisenä antaa perunaa, porkkanaa ym lusikalle ennemmi kuin velliä pullosta. Haittaa kuulemma imetystä. Onko muut saaneet saman ohjeen?

Herranen aika, tää antaa mun vastata! On ollut siis onkelmia tän sivuston kanssa, lukenut oon teidän juttuja kyllä. En ehkä niin usein kun ennenvanhaan, mutta kuitenkin! :D

Ööh, mitähän mun piti kirjoittaa kun luin niin monta eri aihealuetta läpi, antakaa anteeks jos jutut kuuluu väärän otsikon alle :)

Meidän perheessä on vähän sairasteltu. Ensiks mä tulin kipeeks (nuhaan), sitten tyttö ja sitten iskä. Nyt tuntuu taas että mä olisin tulossa kipeeks, mutta tällä kertaa kyllä on muutakin kun nuhaa. Johan tässä nyt 2 viikkoo terveenä ollaankin oltu :S Pitää toivoo ettei pikkuiseen tartu.

Amelia on ihan järjettömän kova kuolaamaan, aina body puoliks märkä, vaihtaa saa koko ajan. Tuleepahan ainakin käytettyä vaatteet.. :D Nyrkit on suussa jatkuvasti, myös samaan aikaan tutin ja tissin kanssa.. Phuuh.. :D Oon ollut vähän kattovinani, että alas olis puskemassa yks hammas, mutta en luota väsyneisiin silmiini.. :D

Soseita ei täällä vielä maistella, justiinkin tänään neuvolassa sanoivat, ettei vielä kiirettä, kun kasvaa yläkäyrillä hienosti. Vähän kyllä jo omalla laillaan alkaa kyllästyttää imetys, mutta toisaalta näin on paljon helpompi.
En kyllä tiedä, että kannattaisko jotain velliä iltaisin kummiskin antaa, koska ei nukuta täälläkään enää kun 3h pätkiä. Tai Amsu nukkuu klo 21-2.30 välisen ajan, mutta sitten heräilläänkin kolmen tunnin välein. Eipä tuo anna mun enää nukkuakkaan pitkään (Siis siihen 10-12) aamulla, kun klo 7 alkaa semmoinen höpinä ja nauru, että koittaapa siinä sitten nukkua.. :D Alkaa väsymys painaa, kun oon kadottanut taidon nukkua päikkärit. Paitsi tänään nukuin kun on niin kipeä olo.

Muuten tytsy kuin unelma, viihtyy hienosti myös yksinään leikkimatolla taikka kissojen touhuja katselle, saan minäkin sitten tehtyä omia juttuja. :) Itkeekin vaan silloin kun on yliväsynyt tai ylinälkäinen, eli harvoin kun onneks on oppinut ymmärtämään lapsosen viestejä :D

Mä en oo varma, että alkoikohan mulla menkat eilen, tulee semmoista "vanhaa verta" pyyhkiessä... Syön kyllä minipillereitä, joten kaippa sekin voi vaikuttaa... Who knows.

Amelia on nyt 64cm pitkä ja painaa 7,2kg. Käyttää pääasiassa 68 vaatteita, jotkut 62 menee kans!

Nyt pätkii ajatus sen verran pahasti, että on parempi, että meikäläinen lähtee suihkuun ja iltapalalle. Sitten nukkumaan. 

Eiku oho, täällä voi näköjään lukee edellisiä viestejä.. :D Nyt ei vaan oo energiaa. :)

Pitää tässä lähipäivinä oikein ajatuksen kanssa tulla näillekkin sivuille. Jakselkaahan ja nauttikaa :)

Mulle on kans sanottu ettei velliä oikein suositella enää nykyään kun on kuulemma verrattavissa vaan maustettuun korvikkeeseen.....? 

On se kyllä tosi jännä miten eri tahtiin vauvat kehittyy! Toiset nopeemmin toisissa asioissa ja toiset toisissa :) Meillä ei juurikaan viihdytä ees masullaan joten kääntymisestä ei tietookaan, mutta tyttö alkoi tosi pikkuisena jokeltaan ja nauramaan. Hampaita en ite vielä kaipais mutta saas nähdä koska niitä tulee....tuntuu että varmaan ikenet kutiaa kun aina on jotain kalvettava suussa, jos ei muuta niin alahuulta! 

Itellä tukka lähtee ja rasvottuu ja naamakin alkaa taas kukkiin ja hiki haisee..... voi rähmä.... =/  Hormooneista lienee nämäkin ilot?

iinekselle näin aluksi et se facebookin ryhmä on nimeltä Marrasmammat 2010. Sun kaverit voi nähdä et sä oot liittyny sellaseen ryhmään, mutta ne ei pääse kattoon sitä ryhmän keskustelua/kuvia koska oon laittanu sen silleen salaiseksi. Vain ne, jotka on sinne liittyny niin näkee kaikki. :)

Tää onki hyvä nyt tää foorumi ku on taas vähän muokattu.

Mä en oo kyllä kuullu tosta et vellejä ei suositeltas :o Neuvolassa olivat sitä mieltä et jatkaa vaan vellin antoa koska on helpottanu yöhulinoita. Poikaki selvästi tyytyväisempi ku saa tankata illalla massun täyteen vähä tuhtimpaa. Tänään annoin ekan kerran porkkana-peruna sosetta. Onneksi ei (ainakaan vielä!!) oo tullu mitään vatsan väänteitä. Toissapäivänä poju sai vain pottua mutta maiskutteli äänekkäästi ku makusteli porkkana-peruna sosetta :) Mähän ensin aattelin, et teen kaikki soseet itte, mut jotenki musta tuntuu et kuitenki tulee ostettua ne soseet kaupasta :P Kattoo nyt kuin tässä innostuu noita pottuja ja porkkanoita keitteleen. Kuin nopeesti voi lisätä noita ruoka "annoksia" ? Tänään annoin 2 teelusikallista..

Mulla kans lähtee hiuksia nyt reilummasti :( Ja rasvottuu todellaki nopeemmin ku ennen. Ja ton hienhajun oon huomannu kans, yök! Eli varmaan jotain hormoonijuttuja, luulen niin.. JA NÄMÄ FINNIT! mistä niitä riittää? Tosin varmaan voi olla osasyy niihin siinä, et oon jättäny vähemmälle ne herkut, niin jotenki sit se kaikki p*ska puskee ihon läpi puhistaakseen ihoa ja elimistöä... ?!

Juttelin eilen vauvatreffeillä unikouluttajan kanssa ja neuvoi rohkeasti kokeilemaan iltavelliä! Sanoi, että poitsu tosiaan voi kaivata jo tuhdimpaa vatsantäytettä (ja äiti unta). Ja suositteli kokeilemaan omassa sängyssä nukuttamista, ihan omien voimien mukaan. Tiheä yösyöminen jää kuulemma usein ongelmaksi perhepedissä. Poika on nukkunut tähänkin asti alkuyön omassa sängyssä, mut ku on syönyt 5 krt yössä niin vieressähän sen oon pitänyt.
Viime yönä nukuttiin sit vellin voimalla 5,5 h ja sit viel rintamaidolla 4 h! Ja pian herättyään aamulla halus nukkua lisää. Annoin sekoitusta n. 120 ml maissivelliä ja 40 ml rintamaitoa. Vatsavaivoja ei tullut. Vellillä siis jatketaan...Itellä oli kyllä aamuyöllä vähän tuskaista, ku tissit ihan täynnä, aamulla joutui pistää pumpaten. Saa nähdä, mitä neuvolassa sanovat, siihen on melkein kaks viikkoa vielä...unikouluttajan mukaan äiti tietää parhaiten :)
Porkkana on meilläkin maistunut kolmena päivänä, kaks teelusikallista menee kerralla. oon ite tehny sosetta jääpalarasiaan, tosi kätevää ottaa siitä. 
Mulla alkoi menkat kaks viikkoa kierukan laitosta. Tiedä sit, oisko ilman alkaneet. Ja tiputtelu näemmä jäi päälle :/ Finniä pukkaa täälläkin leukaan ja pestessä lähtee hurjasti hiuksia :( Tosi hehkee olo, varsinki ku on ihanan mustat silmänaluset ;)

Helouh taas kaikille ja kiitos tsempeistä! ..mä alotin taas käymään siellä samalla psykiatrin hoitsulla jolla kävin aiemminkin ja hain nyt vihdoin ne mielialalääkkeet. Mä en tiedä voiko ne muka vaikuttaa näin nopeesti, mutta kertaakaan ei oo enää vituttanu niiden aloittamisen jälkeen ja sängystä ylös pääseminenkin alkaa taas sujua! Painokin alkaa pikku hiljaa tippua multa ja osaan taas nauttia vaunulenkeistä ja tosta ihanasta pienestä pojasta ♥ ..miehen kanssakin asiat alkaa taas olla oikeilla raiteilla.. se alko vaan olla jo niin väsynyt siihen et joutu potkiin mua kokoajan persuksille, et saisin jotain aikaseks. Nyt senkin taakka vähän helpottanu ja vaikuttaa tietysti meidän väliseenkin suhteeseen positiivisesti :)

Kauheesti oli taas kaikkea kommentoitavaa, yritän ees osan muistaa.. :D

Tosta erossa olosta vauvasta.. me ollaan jo muutama viikonloppu ihan huoletta vietetty ilman tota poitsua. Ollut molemmissa mummoloissa hoidossa ja me ollaan saatu viettää miehen kanssa laatuaikaa kaksin. Mulle ainakin noi yökyläilyt on sellanen henkireikä, että helpottaa kummasti tätä arkea kun saa välillä oikeesti hengähtää tästä kaikesta ja unohtaa kaikki vauvajutut.. mut on niiden jälkeenkin sitten taas ihana nähdä poitsua, kun toinen hymyilee niin leveästi kun on taas kotiin päässyt ♥

Yöt meillä menee ihan huipusti - kiitos maissisoseen! ..muilla soseilla tai velleillä iltaisin ei juurikaan vaikutusta oo yöuniin, mutta toi maissi on jotenkin sellanen et pitää nälän tosi hyvin. Viime yökin meni niin, että yhdeksältä söi reilu puol purkkia maissisosetta + 160ml maitoa.. nukahti saman tien sen jälkeen ja heräs sitte ekan kerran vähän yli seitsemän! Vetäs pullollisen maitoa, hillu vähän aikaa kunnes nukahti uudestaan ja mies kai sitte joskus kympin maissa sen kanssa nous sitte ylös.. (ja mä sain nukkua pitkään.. ja viettää ihkaomaa naistenpäivää näin muutaman päivän myöhässä. kahveetkin oli keitetty kun heräsin ;)). Päikkäreitä meillä ei kyl sit juurikaan kunnolla nukuta.. jotain max. puolen tunnin pätkiä.. vaunuissa ehkä vähän pidempään.

Kuolaa tulee meillä kans ihan kauheasti ja nyrkit on kokoajan suussa.. myös syödessä pitää saada aina joku sormi tungettua suuhun. Omaa sormea kun sille antaa, ni oikein jäystää sitä.. oon yrittäny kurkkia onko hampaita näkyvissä, mut ei kyllä vielä ainakaan näyttäis siltä. Saas nähdä.

Meillä 3kk neuvolassa Miro oli 61cm ja jotain 6,8kg.. vaate koot menee ihan ihmeellisesti. Osa yökkäreistä on vielä jopa 56cm, osa vaatteista sitte 62cm.. ja yleisesti 68cm on se sopivin. Jotain 70 senttisiäkin on jo käytössä. Kovaa vauhtia kasvaa :)

Ens viikolla alkaa vauvauinti! :)

Heipsan kaikille,

Ihanaa, kun kevättää jo näin paljon!

Meillä tosiaan maistellaan jo perunaa ja Leevi on omasta perunasta innoissaan, mutta kaupasta ku ollaan ostettu peruna-porkkanasosetta niin siitä tulee huvittavia ilmeitä pojalta :D Neuvolassa antoivat luvan syöttää. Mulla on aivan ihana neuvolatäti. Se sanoikin, että eiköhän sitä jokainen äiti tunne lapsensa parhaiten. Hän sanoikin, että jos musta tuntuu, että on hyvä aika aloittaa maistelu, niin siitä vain J Joten meillä maistellaan nyt pari teelusikallista joka päivä. Tärkeintä kuulemma oli, että kun aloitetaan maistelu, niin sitten pitää maistella ihan jokainen päivä, vaikka vain vähän.  Lusikalla ollaan myös otettu  ja sitten ostettiin sellainen vellipullo, jossa on lusikka tutin tilalta. Kannattaa kokeilla, ihan mahtava! Niin ja siis tuosta vellipullosta voi syyä kaikkea lientoista.

Sitten meillä on ollut nyt miehen sisko hoitamassa Leeviä, kun mies on kuntoutuksessa. Hirmuisen hyvin niillä on mennyt ja Leevikin on ollut ihan innoissaan.  Musta tuntuu ihanalta kun Leevistä tulee jo pienenä hirmuisen sosiaalinen, kun hän on koko ajan mun kanssa koululla ja muutenkin tapaa niin hirmuisen paljon muita ihmisiä.

Säde, ihanaa tuo nauraminen :D ja mahtavaa, kun vauveli kääntyi. Meillä kun loppui kääntyily noihin tankokenkiin, mutta kyllä me taas myöhemmin varmaan opitaan uudestaan.

Kurjaa, että teillä sänkyelämä viel sattuu. Itte olen ollu ihan haltioissani. Neuloivat vissiin aika hyvin, ku on paljon paremmat paikat ku aikaisemmin :D

Ihanaa Satu’ että teilläkin menee hyvin J Täällä alkaa myös vauvauinnit. Tällä viikolla ois tarkoitus, jos Leevi ei vaan tule kipeeksi. Tänä aamuna yski jonkin verran ja huolestuin, että nytkö tulee yskä. Kurjaa jos tulee. Millaiset suositukset teille on annettu, että koska pitäisi mennä lääkäriin?

Myttö, mä oon myös ajatellut kokeilla tuota velliä jossain vaiheessa. Vaikka sen kaloripitoisuus ym on varmaan aika sama kuin korvikkeessa, niin sen paksuus varmaan vaikuttaa siihen, että sulaa hitaammin kuin maito tai korvike. Tämä siis ihan mun mutu-ajattelua, ei mitään virallista tietoa. Samoin oon miettinyt tota perhepedin vaikutusta syöttöön. Meillä Aleksi on siis nukkunut meidän vieressä vaikka aluksi nukkui omassa sängyssä. Nyt on mun helpompi imettää, mutta toisaalta esim. viime yö käytti mua tuttina selkeesi oikeastaan koko yön. Eikä rauhottunut oikeelle tutille vaan piti saada rintaa. Ajattelinkin, että yritän nyt siirtää sen aina omaan sänkyyn (omien jaksamisien mukaan).

Mulla vaihtuu mielipide tuosta kiinteiden kokeiluista päivittäin. Toisinaan ajattelen täysimettää 6kk ja joka toinen päivä ajattelen aloittaa iltavellillä tai makuannoksilla sosetta. Mulla alkais työt sitten kahden viikon päästä (muutamia päiviä ja muutamia tunteja viikossa) ja senkin puolesta tekis mieli jo kokeilla muutakin ruokaa. Helpottais sitten hoitajaa, kun voisi jo syöttää kunnolla pullosta. Mä siis käyn muuten välillä imettämässä työpäivän lomassa.

Meille sanottiin tosta flunssasta että jos tulee kuumetta tai selkeesti vauva ei halua tai jaksa syödä ja on muutenkin voipuneen oloinen, niin sitten lääkäriin. Mutta jos on ihan normaali tyytyväinen vauva, vaikka yskä vaivais, niin ei tarvii käydä lääkärillä.

Satulle, mäkin haluaisin ottaa irtioton arjesta miehen kanssa kahden, mutta meillä on vähän pulaa noista lastenhoitajista (kun lapsia kaksi) ja oon kiinni imetyksessä. Esikoisesta olin muistaakseni erossa neljä päivää ekan kerran kun hän oli 6kk. Silloin tosin oltiin alusta asti pullolla ja esikoinen oli isänsä kanssa kotona. Mulla on ollut melkein niin päin, että on ollut helpompi olla vauvasta erossa kuin sitten isommasta lapsesta. Nyt kun tuo esikoinen on kohta neljä vuotta, niin hän osaa jo itse sanoa mitä tahtoo. Hän varmaan muuttaisi mummulaan, jos vain voisi :).

Juupati juu, ku menee jotaki sanomaan suunnitelmista niin päin helvettiä menee välittömästi. Niin tuosta imetys hommasta siis nyt kyse. Ku sanoin, että mennään imetyksellä ja vaan maistellaan soseita, niin herra päätti lopettaa tissin syönnin päivällä!! emoticon Ei kelpaa vaikka mitä tekis. Hirveä huuto tulee jo ku laittaa imetysasentoon. Ja auta ku paidan nostaa niin meteli vaan yltyy. Tekee kyllä kaikkensa, että ei vahingossakaan koske tissiin. Yöllä syö ihan normaalisti. Tämä siis alkoi viime viikon sunnuntaina eli nyt lakkoa kestäny 6 päivää. Kerran päivässä saattaa huolia, ehkä. Jouduin sitte alkaa pumppaamaan, mitä vihaan yli kaiken. Ja ku toinen ei osannu pullosta syyä niin seki tässä sitte jouduttu opetteleen. Imetystuki sivustolla oli ettei kannata pullosta antaa, mutta en mie ainakaan pysty pitämään toista päivää nälässä. En tiiä jos joku voi niin tehdä, mutta jos toinen huutaa nälkäänsä ja vääntää vaikka ennen itteltä niskat sijoiltaan ku ottaa rintaa niin kyllä mie sen pullon lykkään mielelläni suuhun. Oon kokeillu kaikki mahdolliset ja mahdottomat asennot ja konstit. Eikä mikään auta. On kyllä ollu niin huono äiti fiilikset ettei tosikaan. Eilen helpotti ku puhuin kaverin kans tuosta ja se sano, että hänen tyttönsä teki saman kolmen kuukauden iässä. Yötissi kelpas vaan sillekki. Kuukauden oli riittäny sillä vielä maito tollee yösyönnillä vaan. Päätin että sunnuntaihin saakka pumppailen ja jos tilanne ei ole siihen mennessä parantunu niin sitte mennään tuolla yöimetyksellä ja päivällä opetellaan korvikkeelle ja soseille. Tuntuu vaan niin hiivatin pahalta. Aivan ihanaa on ollu imettää ja olla ihan lähekkäin ja tillitellä toisiamme silmiin syönnin aikana. Pojan kummisetä sano, että jos sitä on alkanu hävettää syyä tissiä, iso poika :) Syö sitte vaan yön hämärässä :) Täytyy nyt vaan koittaa olla onnellinen, että kuitenki neljä kuukautta onnistu täysimettää. Eiköhän tämä mieliki tästä kohene.

Takaisin