Maaliskuiset odottajat, joilla jonkinlainen perussairaus?

Marikoo78

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Maaliskuunmammat 2016
Onko täällä odottajia, joilla olisi joku sairaus mukana elämässä ja raskaudessa? Jonka vuoksi raskautta seurataan enemmän tms?

Itselläni on MS-tauti. Oireettomana ollut lokakuusta 2011 saakka. Ei lääkitystä ole ollut elokuun 2012 jälkeen. Seurantaultria saan 3, siinäpä mun seurannat sairauden osalta.. Toki kiinnitetään helpommin huomio esim. tasapainoon ja neuvolassa seurataan..
 
Epilepsia. Seurantaa ja verikokeita useammin. Mutta ultria ei mielestäni ole yhtään enempää kun ne kaksi. Lääkitys kaksi kertaa päivässä mitä ei edes saisi raskaana käyttää, mutta ei voida lopettaakkaan :sad001 ihan oireeton olen ollut viimeset 3-4 vuotta onneksi. :)
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on ollut sydämenpysähdyksiä jonka vuoksi laitettu sydämentahdistin. Erillistä lääkitystä ei ole.
Edellisessä raskaudessa kävin yhden ylimääräisen kerran ultrassa viikolla 30.
 
Joanmarie, kamalaa kun sydän reistailee jo noin nuorena :sad001 mutta onneksi tahdistin on keksitty!
 
Täällä kans yks Epilepsia potilas, just viikonlopun vietin Meilahdessa kun kohtauksia tuli todella paljon. Sanoivat että nyt hormoonitasapaino muuttuu tosi radikaalisti ja vaikuttaa väkisinkin kohtaustasapainoon :/ Pelotti ihan hirveästi kun mulla kohtaustilanne ollut hyvällä mallilla ja nyt sitten tulikin kauhea rypäs. Täytyy vain toivoa että lääkkeiden nostolla saisi taas tasapainoon tilanteen, ehkä tää oma hermostuneisuuskin vaikuttaa paljon mutta minkäs teet kun pelottaa että menee kesken :sad001
 
Mime tsemppiä hirveästi, varmasti pelottavaa jos kohtauksia tulee ja on raskaana :sad001
 
Mulla on perussairautena kilpirauhasen vajaatoiminta, johon syön päivittäin tyroksiinia. Oon pärjäillyt hyvin jo pidemmän aikaa, kun lääkeannos saatiin lopulta säädettyä kohdalleen. Nyt varmaan tarvitsee taas alkaa ravaamaan labrassa ja säätää annosta uudestaan, kun riittävä tyroksiinimäärä olis entistä tärkeämpää raskauden aikana.

Raskauden aikana riittää varmaan säännöllinen kilppariarvojen seuranta, mutta en tiedä kuinka usein se tapahtuu. Soittelenkin tänään neuvolaan ajanvarauksen merkeissä ja kysyn samalla asiasta :)
 
Ninni22 kiitos paljon :) Nyt tilanne rauhoittunut lääkkeiden noston myötä, mutta väkisinkin on se pelko koko ajan että miten tästä eteenpäin kun viikkoja tulee lisää :nailbiting:
 
Mulla todettiin vuosi sitten diabetes ja nyt jännityksellä (kauhulla) odottaa joutuuko raskausajaksi piikille. Pikaisen lähetteen sain tänään sairaalaan, ennen 7viikkoa pitäis olla, josko sitten selviäis enempi.. Todennäköisesti kaikki ultraukset ja lääkärikäynnit onkin sit suoraan sairaalassa.
 
Mulla ei oo mittää papereita näistä mut verenpainetauti on sukurasitteena ja mulla paineet 140/105 tienoilla eli korkeet... Ja kilpirauhasen vajaa toimintakin oli lääkäreiden mukaan vaa viime raskauden ajan....?
 
Mievaan9292 : inhottava toi verenpainetauti, mulla on päinvastoin todella alhainen verenpaine n. 93/65 joka aiheuttaa huimausta, päänsärkyä ja yleistä huonovointisuutta eikä sille oikein voi mitään muuta yritää juoda paljon vettä ja syödä tasaisin väliajoin (niin kuin pitääkin), hieman lisätä suolaa ruokavalioon, ja liikkua silleen rauhallisesti että ei ainakaan istumasta kun nousee niin heti tippuisi. :)
 
Raskauajan paineksi noi on hyvät, yläpaine vähän matala.. Paineet raskausaikana pitäis olla alle 120/80
 
Mulla oli viime raskaudessa vakava raskausmyrkytys (1-2naisella/vuosi) ja nyt paineiden seuranta tärkeää. Viimeksi paineet ei ollu ees nuikaan korkeet... Nyt boi on kotimitattuja mut mitähä ne ois jos terkkari mitttaa? :)
 
Kilpirauhasen vajaatoiminta täälläkin. Tyroksiiniannos nostettu nyt taas samaan heti plussauksen jälkeen, mikä oli viimeraskaudessakin.
Esikoista kun aloin odottamaan, pyysin kilppariarvojen tarkastusta ja lääkityksen nostamista mutta mulle väitettiin ettei sitä pidä muuttaa.. Ru:ssa kätilö tokaisi että "ja lääkityshän on nostettu"....kun kerroin ettei ole niin olisittepa nähneet sen.. Se pomppas tuolistaan ja läks kollegoita infoomaan. :D Siitä pvästä lähtien se sit nostettiin!
Onneks nyt meidän tk-hoitaja sano jo ennen plussausta että sit kun plussaan, nostan annoksen heti.
 
Mulla onneksi neukkutäti sanoi jo ekaa aikaa varatessa, että tyroksiiniannosta pitää positiivisen raskaustestin jälkeen heti nostaa. Jäi semmonen fiilis, että asia on hyvässä hoidossa :)
 
Iivje; Siellä ollaan hyvin perillä sit! Ei tullu mukava olo kun olin kuitenki jo 12+ viikoilla ja liian alhasta tyroksiiniannosta syönyt. Sit kun hölmönä luin netistä mitä se voi aiheuttaa....... Noh, onneks kuitenkin nostivat ja vaan se yks nosto riitti :)
 
Mulla on ens viikolla eka aika äitiyspoliklinikalle, vaikka viikkoja sillon vasta 6+. Onko kellään mitään hajua mitä siellä tehdään, kun on sairauden takia tehtävä? Kai ultrataan kumminkin?
 
Mulla on kans kilpirauhasen vajaatoiminta ja mua ohjeistettiin nostamaan lääkeannosta jo yrityksen aikana. Nyt se alkaa labrassa säännöllinen juokseminen.
 
Takaisin
Top