Maaliskuiset mutinat

Monella tosiaa alkaa yöheräily. Kroppa alkaa totutella yösyöttöihin ja uni muuttuu kevyemmäks. Herään nykyää helpommin. Aiemmin en ois herännyt vaikka kerrostalo sortuis vieressä. .. :D

Mä nukun edelleen tosi sikeästi. Mulla oli ennen raskautta jonkun verran uniongelmia, mut nyt nukahdan iltaisin lähes samantien ja nukun sikeästi aamuun asti. Ihanaa! :)

Meitä ainakin miehen kanssa jännittää tulevan vauvan luonne. Ollaan ensimmäisen kanssa päästy niin helpolla tähän saakka. Poika on ollut hyvä syömään ja nukkumaan. Ei oo ollut allergioita ja yleensä yhtä hymyä kaikille, jopa päiväkodissakin. Kostautuuko sitten hyvä tuuri toisen kanssa?
No pääasia et tulee ensin hengissä ja terveenä ulos. Pitää ajatella asia kerrallaan.

Mua jännittää kanssa luonne. Esikoisella oli vatsavaivoja ja joutus pari kertaa tyksiin asian tiimoilta kun kakassa oli verta. Kaiken lisäks vatsavaivat aiheutti huonon syömisen mikä jatkuu edelleen jossain määrin. Esikoisella nyt menossa 2 vuotis uhma vielä että jaksamista koetellaan.

Yöllä herätään täälläkin, tosin vaan vessaan 1-3 kertaa. Ja uni tulee aikalailla heti. Mut silloin kun mies lähtee 2 töihin voin olla parisen tuntia hereillä sen jälkeen. Enemmän vaivaa lonkka ja alaselkä kivut :-(

Minulla narastykseen auttaa Molkosanin juominen. Eihan se mailman parasta juomaa ole, maistuu piimalle, mutta kun oikein kylmaan veteen sekoittaa niin saan kylla juotua ihan OK. Aiemmin olen kuvitellut etta maitohappobateerit olisivat vain suoliston hyvinvoinnille, mutta nakojaan ne jo mahalaukussa jotakin tekevat! Jos unohdan Molkosanin niin kylla polttaa ja kirveltaa :confused:

Itsekin herailen oisin, juurikin 1-4 valilla. Yleensa valvon noin tunnin ja sitten nukahdan tyytyvaisena uudelleen. Kun heraan, koetan noin vartin nukahtaa uudelleen, ja jos se ei onnistu, niin alan puhelimella selailemaan nettia (esim. tata foorumia, heh) ja kun silmat taas lupsuvat niin suljen puhelimen. Jos jaan vain tuijottamaan pimeytta niin alkaa kaikki mailman huolet ja murheet ja tekemattomat asiat pyoria paassa, ja sitten se uni ei ainakaan tule! :hungover:

Ja mulla oli muuten ensimmainen lapsi vauvana hirvean vaativat, neuvolassakin totesivat etta vaativa vauva... No, lievasti sanottuna juu! Vauva-aika oli avian hirveaa ja kuljin taysin sumussa yli vuoden kun en saanut nukkua enka olla yksin hetkeakaan. Nyt isona poikana han on mailman kultaisin ja fiksuin ja hyvin kayttaytyva varhaisteini josta saa (suurimmaksi osaksi :wink) olla erittain ylpea.

Toinen lapseni taas oli vauvana oikein kiltti ja tottelevainen, karsivallinen ja oikea edustusvauva! Nyt 6-vuotiaana on tietenkin mielestani edelleen ihana rakas lapsi, mutta kylla osaa olla tulta ja tappuraa jos asiat eivat mene kuten haluaisi ja uskaltaa sanoa vastaan ja olla eri mielta mista tahansa! Valilla aidille melkoisen rasittavaa, mutta olen koittanut muistuttaa itselleni etta kun kyseessa on tytto, niin on vain hyva piirre aikuisessa naisessa etta osaa pitaa puolensa! Ai, ja han myos jankkaa: eli jos joku on kiellettya niin kysyy 10 kertaa etta saisiko kuitenkin, kun taas vanhempi lapseni uskoi aina kerrasta. Ja mina en koskaan anna periksi, joten luulisi jo oppineen ettei useampi kysymiskerta auta :banghead: :) mutta sitten tarhassa sanoivat etta ovat myos huomanneet taman piirteen, mutta etta minun pitaa aitina vaan muistaa etta se on merkki siita etta han on ihmisena sinnikas! Ja sinnikkyyshan on hyva juttu! Ihana tarhatati :wink

Joten, nyt nailla kokemusilla en oikein tieda toivoisinko karsivallista ja helppoa vauvaa vai aivan hirveaa koliikkitapausta :grin

PS: Vaativillakin vauvoilla on se, taysin hammentava piirre, etta saattavat huutaa yon lapeensa ja kiukuta ja raivota - ja sitten seuraavana aamuna olla mailman aurinkoisempia ja hellempia ja ihaninmpia vauvoja, kuin mitaan ei olisi tapahtunut! Ja ei se heidan mielestaan varmaan mitaan sen kummempaa ollutkaan! Aiti sita sitten vaan on ihan silmat ristissa ja hermostuksissaan kun yo oli niin vaikea. :dead: Voi vauvat!! :Heartred

Olen koittanut olla miettimättä vauva-ajan öitä koska esikoisella nimenomaan oli sekä koliiikki että refluksi ja itki ja valvoi yöt läpeensä ekat 3,5kk .. Sitten helpotti koliikki mutta valvomiset jatkui 1,5v asti :s

Tilanteen mukaan :) joka tapauksessa uskon että tokan kohdalla ei enää stressaa ja ota niin suuria paineita vaikka haastava olisikin.

Saikku senkun jatkuu flunssan vuoksi, sain myös antibiootit poskionteloihin :/ koitin välttää mutta kun ei mene enää nenäkannullakaan vesi läpi niin itsehoitokeinot melko vähissä

Onko täällä jollain muulla tullut ihan järkyttäviä suonenvetoja?? Olen nyt muutaman kerran herännyt siihen kesken unien eikä meinaa millään helpottaa! :arghh: Ja jalassa tuntuu kumma tunne vielä monta tuntia suonenvedon jälkeenkin! :oops:

Onko täällä jollain muulla tullut ihan järkyttäviä suonenvetoja?? Olen nyt muutaman kerran herännyt siihen kesken unien eikä meinaa millään helpottaa! :arghh: Ja jalassa tuntuu kumma tunne vielä monta tuntia suonenvedon jälkeenkin! :oops:
Toki, pureskeltava magnesium napaan saman tien, niin kyllä se lihas siitä rentoutuu. Voi myös ottaa ennakoivasti jos epäileekin että voisi olla pohkeet tai varpaat alttiina.

Saikku senkun jatkuu flunssan vuoksi, sain myös antibiootit poskionteloihin :/ koitin välttää mutta kun ei mene enää nenäkannullakaan vesi läpi niin itsehoitokeinot melko vähissä

Pikaista paranemista! Minä söin jo yhden kuurin poskionteloihin ja nyt heti perään uus flunssa ja sama vika taitaa tulla. Nenäkannulla ei mene vesi läpi ja haju ja makuista on hävinnyt ja kaikki muut oireet lisäksi. Mä "pääsen" varmaan seuraavaksi punkteerattavaksi, näin vähän lääkäri uhkaili...

Täällä on kans ihan jäätäviä suonenvetoja. Pitäs käydä ostaa tuota magnesiumia ku sais aikaseksi.

Auris kuulostaa että ollaan kohtalotovereita flunssan suhteen! Täällä ei tk lääkärit punkteeraa mutta jos tämä kierre vielä jatkuu (mullakin toinen kuuri menossa) niin sitten menen kyllä yksityiselle punkteerattavaksi maksoi mitä maksoi. Kurja vaiva jokatapauksessa :/

Tullut myös heräiltyä pitkin öitä... Jotkut päivät menee 4-5 tunnin unilla. On todella vaikea nukahtaa enää sen jälkeen kun herää. Joskus torkahdan vielä useamman tunnin valvomisen jälkeen tai sitten päivällä otan pienet torkut.

Tuli mieleeni, että kurpitsansiemenissä on runsaasti magnesiumia ja muutakin hyvää, kuten sinkkiä ja rautaa. Olen kuullut omakohtaisia kokemuksia siitä, miten kurpitsansiementen nauttimisen myötä levottomien jalkojen oireet, sekä suonenvedot ovat parantuneet. Näin myös henkilöillä, joilla magnesiumtabletit eivät olleet vieneet oireita pois. Ajattelisin, että siemenissä magnesium on luotaisessa, helposti imeytyvässä muodossa. Siemeniä on hyvä liottaa ennen nauttimmista.

Kirjoittelen nyt aikani kuluksi kun en taaskaan saa unta...

Flunssakautena käytän runsaasti hunajaa sellaisenaan. Hunaja on luonnon oma antibiootti ja tehokas!! Lisäksi käytän mehiläisen siitepölyä. Sisältää mm. B-ryhmän vitamiineja, A- C-, D- E- vitamiineja, 59 eri mineraalia, 31 eri rasvahappoa ja 22 aminohappoa ym. (Jos ei ole ennen käyttänyt kannattaa aloittaa käyttö varovasti.) Lisäksi nautin runsaasti marjoja, mielellään päivittäin. Suosikkeja ovat mustikka, karpalo, tyrni ja ruusunmarja. Marjoilla on huikeita ominaisuuksia! Ja nykyään niitä on saatavana myös jauheina, jos ei satu pakkasesta löytymään. Olen myös haudutellut pakuria (inkiväärillä). Pakurin käytöstä raskauden aikana minulla ei ole tietoa. Olen silti flunssatuntemusten ilmaantuessa haudutellut kattilallisen. Pakuri on voimakas antioksidantti ja olen saanut siitä valtavan paljon apua moneen. Inkiväärihän on siellä kiellettyjen listalla. Olen sitä kuitenkin käyttänyt lääkkeenä (luomulaatuista). Se vähentää kipua ja tulehdusta ja sillä on myös muita mahtavia ominaisuuksia. Kurkuma on mainitsemisen arvoinen rohto myös. Samoin valkosipuli. Terveysvaikutuksista löytyy googlettamalla hurjasti tietoa.

Korvakipuun olen laittanut kuoritun, ohuilla viilloilla varustetun, sopivan kokoisen valkosipulinkynnen korvaan. Jos tuntuu ikävältä ajatukselta pitää kynttä korvassa, voi lämmittää kookosöljyssä (oliiviöljy käy myös) valkosipulia ja sivellä tai pipetin avulla laittaa jäähtynyttä, siivilöityä liuosta korvaan. (Tällä hetkellä toinen mun tyttäristä nukkuu valkosipulinkynsi korvassa ja pipo päässä. :) )

Näiden lisäksi buustaan D-vitamiinia ja otan sinkkiä purkista.

Närästykseen olen ottanut soodaa. Laitan noin tl ruokasoodaa veteen, sekoitan ja kippaan alas. On toiminut joka kerta. Minulla on ollut myös erittäin kiusallista takaisinvirtausta. Soodavesi on auttanut myös tähän.

Poskiontelotulehdukseen käyttäisin samoja rohtoja kuin flunssaan. Lisäksi höyryhengittäisin eteerisiä öljyjä, kuten eukalyptystä, kamomillaa ja laventelia. Lisäksi hieroisin onteloita mahdollisista usein. Tekisin varmaan myös oman pienen öljyseoksen esim. kookos/oliiviöljystä ja jokusesta tipasta eukalyptus-eteeristäöljyä ja sivelisin suoraan poskille ja kulmakarvoihin. Lämmin kääre helpottaa kipuja. Se kannu on hyvä myös! (Itse en ole koskaan tästä vaivasta kärsinyt, joten hoidoista ei ole omakohtaista kokemusta.)

Parantavaa energiaa kaikille toipilaille! :Heartpink
Ja kaunista viikonloppua kaikille! :)

Muokattu viimeksi:
Pakuria ei mun mielestä suositella käytettävän raskaana. Mut nää nyt on näitä...

Tulipa nukuttua KERRANKIN. Menin nukkuun eilen kuudelta, heräsin tunniks kympiltä, nukahdin uudestaan, heräsin närästykseen ja pissahätään neljältä, mut nukahdin taas melkein heti uudestaan (!?) ja heräsin nyt. Ihan uudelleensyntynyt olo :)

Olipa mukava nukahtaa vielä hetkeksi. Nyt saa nauttia aamiaisen rauhassa. Vauvalla on aamujumpat menossa. :happy: Ihanaa kun hän aina ilmoittelee itsestään.

Pakurista vielä. Olisiko "ei suositella/ kielletty", sillä perusteella että "ei ole tutkittu tarpeeksi"? Niinkuin suurinpiirtein kaikki yrtit ja muut.. Kuinkahan sitä on ennen muinoin pärjättykään ilman apteekin runsaita hyllyjä. :grin Tietotaito on kulkenut sukupolvilta toisille ja kyllä raskaana olevatkin naiset ovat luonnonmukaisilla menetelmillä hoidettu. Onneksi nykyään pystytään tutkimaan asioita ja todistamaan myös tieteellisesti. Silti niinkauan kun raha on määräävänä tekijänä, ei sillä juuri ole merkitystä...

Muokattu viimeksi:
Mulla on nyt tullut suonenvetoja joka kerta kun olen ollut yötä vanhemmillani. Heillä melko kova vierassänky, meillä kotona taas pehmeä muotoutuva petari. Patjan kovuudella on pakko olla jotain tekemistä noiden yöllisten suonenvetojeni kanssa, sillä kotona ei ole koskaan ongelmia. Ja toi jälkitunne tuli mullekin, kesti monta tuntia.

Mä vedän magnesiumia 400-600mg/pv - mut meil on kalliimpaa biglysinaattia, sitraatista menis maha sekaisin noilla määrillä. Suonenvedot ja lihaskrampit on helpottanut. Jos masu ei meinaa toimia, lisään usein vielä yhden pillerin mankkua iltaan.

Takaisin