Lokakuun pölinät

Hark

Näppärä viestien naputtelija
Joulukuun mammat 2017
Täältä puuttu tämmönen, onko kaikki jutustelu salaisen ryhmän puolella, ku vähänlaisesti täällä aktiivisuutta? Itte ku en vielä sinne pääse.. :wideyed:
 
Mä en ainakaan oo. Mun mielestä tääl joulukuisissa on aika paljo höpöttelyä, ainaki ku vertaa tonne marraskuisiin - minne mäki itse asiassa kuuluisin ennemmin..
 
Kai se heinäkuiset 2015 oli sitten ihan yliaktiivinen ku tää tuntuu vähältä.. :joyful:
 
Salaisten puolella on ehkä vähän aktiivisempaa. Meillä syyskuisilla 2016 kävi sillai et julkinen jutustelu loppu kokonaan kun vauvat synty ja nyt ollaan siellä salaisella puolella jatkettu jutustelua jo yli vuosi :)
 
Itekki enempi salaisten puolella, ei oo kaikki näkemässä mitä kirjoittelee xD mutta koitan aina muistaa tulla kans tänne julkiselle puolellekin.
 
No sillä mieki sinne salastelemaan tahon ku näitä julkisia aina välillä siteerataan missälie artikkeleissa.. :D Äkkiä spämmiä tänne se 30 viestiä täyteen että pääsen liittymään.
 
En mä kyl tiedä onks se salaisten puoli sen aktiivisempi:) me samat tyypit siel kirjotellaan ku tääl yleisen puolellaki:) aika pieni osa siis jos vertaa vaik siihe kui pitkä toi joulukuisten la lista on:)
 
Mä oon miettiny pitäskö se joulukuisten lista päivittää, mut sit siinä on se et moni niistäkin jotka ei kirjottele, saattaa kumminkin nyt seurata ja kirjottaa vasta sit ku vauva on syntyny. No ehkä sit ku kaikki on synnyttäny, niin vois päivittää ja siistiä sen.
 
Mä kanssa miettiny että koska se lista oikein suljetaan? Kuvittelin että se nyt olis suljettu jo.
 
Eiks se jossain lukenu et se suljetaan, ku laskettuaika (siis kuukausi, eli joulukuu) on ohi?
 
Miten ootte muut jaksaneet töissä olla? Ite alan olemaan aivan loppu. Väsymys on kova ja alkaa olemaan jalat ja selkä kipeenä. Ajattelin ensi viikolla varailla lääkäri aikaa ja jos saisi saikkua. Mulla olisi kolme viikkoa vielä äitiyslomaan. Teen fyysistä työtä.
 
Hoidan kotona esikoista, hänen kohdallaan olin loppuun asti töissä, eikä yhtään sairaslomaa.
Mutta tässä raskaudessa jos oisin ollu töissä niin en tiä oisinko ollu tyyliin vkon 22 jälkeen kauheesti töissä.. ihan erilainen raskaus.
 
Miten ootte muut jaksaneet töissä olla? Ite alan olemaan aivan loppu. Väsymys on kova ja alkaa olemaan jalat ja selkä kipeenä. Ajattelin ensi viikolla varailla lääkäri aikaa ja jos saisi saikkua. Mulla olisi kolme viikkoa vielä äitiyslomaan. Teen fyysistä työtä.

Töissä oleminen välillä aika vaikeaa, väsyttää ihan hurjasti koko ajan...
 
Kävin tänään pitkästä aikaa "lenkillä". Käveltiin kauppaan ja takaisin, yht n. 1km ja illalla olikin sitten lantio, nivuset ja selkä tosi kipeet. :arghh: En oo siis raskauden aikana voinut kuntoilla juuri ollenkaan, koska se aiheuttaa kipuja ja mua on supistellut jo ilman liikuntaakin tosi paljon! Nyt on kuitenkin reilun viikon ajan tullut tosi vähän supistuksia verrattuna aiempaan niin ajattelin ihan sen takia kokeilla kuinka käy, jos lähden lenkille. Aikamoista lyllerrystä sekin oli ja hitaasti menin. Alkoi matkalla supistella välillä ja vihloo. Ja tosiaan ilta meni kivuissa. Onko muilla tällasta? Mitä mä teen? Jatkanko lenkkeilyn kokeiluu vai jäänkö suosiolla kotiin? En haluu et sysloma ja mammaloma menee neljän seinän sisällä.
 
Kävin tänään pitkästä aikaa "lenkillä". Käveltiin kauppaan ja takaisin, yht n. 1km ja illalla olikin sitten lantio, nivuset ja selkä tosi kipeet. :arghh: En oo siis raskauden aikana voinut kuntoilla juuri ollenkaan, koska se aiheuttaa kipuja ja mua on supistellut jo ilman liikuntaakin tosi paljon! Nyt on kuitenkin reilun viikon ajan tullut tosi vähän supistuksia verrattuna aiempaan niin ajattelin ihan sen takia kokeilla kuinka käy, jos lähden lenkille. Aikamoista lyllerrystä sekin oli ja hitaasti menin. Alkoi matkalla supistella välillä ja vihloo. Ja tosiaan ilta meni kivuissa. Onko muilla tällasta? Mitä mä teen? Jatkanko lenkkeilyn kokeiluu vai jäänkö suosiolla kotiin? En haluu et sysloma ja mammaloma menee neljän seinän sisällä.

Mulla itellä on niin, että jos liikun hyvin vähän niin alkaa enemmän liikkuessa herkemmin oireilemaan. Paras on liikkua edes jonkin verran (säännöllisesti) ja ottaa aikaa siihen touhuun ilman kiirettä. Mulla joka kerta alkaa alkuun kanssa supistaa mutta se menee ajan kanssa ohi, tietysti silloin on pakko herkemmin pysähdellä ja hidastella. Tosin supistukset ei itessään ole kivuliaita, ne vaan saa ympäröivät lihakset kivuliaaseen kramppiin (oikeat supparit tuntuu kyl sitte ihan erilaisilta kuin noi). Selkä kipeytyy tietysti herkästi kun maha vetää notkolle, varsinkin jos on ennestään notkoselkää. Ite yritän tukea vatsaa poikittaissen vatsalihaksen aktivoinnilla, mulla ku ei vieläkään se tule luonnostaan vaan joudun ajatuksen kanssa sen tekemään. Vatsan/selän tukemiseen vois käyttää myös kinesioteippiä (joku täällä siitä vinkkasi joskus kesällä), ja ohjeita kuulemma löytyy you-tubesta. Jos toi kilometri oli nyt liikaa, niin kokeile pienempää lenkkiä. Vaikka ihan vaan talon ympäri kävelyä, ja siitä sitten kipujen salliessa pidennät sitä pikkuhiljaa. Selässä olevaa kipua muuten voi helpottaa sillä että otat jostain kiinteästä kiinni (esim. pyödän reuna, tiskipöytä ehkä vielä parempi) molemmilla käsillä ja ikään kuin vedät sitä koko kropallasi. Olet siis kumarassa jalat riittävän kaukana pöydästä, venytyksen pitäisi tuntua just tuolla alaselässä. Saman voisi kai tehdä lattialla istuen ja kurottaen varpaisiin, mutta masun kanssa vaikeampi niin. Kaikki selän pyöristykset vois auttaa (ainakin mulla).
 
Millä viikoilla kannattais käydä osteopaatilla tai vastaavalla kattomassa lantiota kuntoon?
Tarvii kai vielä useamman kerran käydä, jos on jumeja / epätasapainoa kropassa.
Kun esikoinen jäi kerran avosuisena puolitiehen, niin voisi olla hyvä idea hoitaa tätä lantiota tasapainoon tällä kertaa. Spinning babies harjoituksia teen jo kotona ja istun kaksi tyynyä pyllyn alla, että saan pepun polvia korkeammalle. Ei tule sitä is-nivelkipuakaan niin herkästi, kun istuu paremmassa asennossa.
 
Joo pitää nyt ottaa tavaks ja rutiiniks käydä ulkoilemassa vaikka pienempiä lenkkejä, kun oon syyslomalla ja sit alkaa mammaloma. Ei oo sitä ongelmaa enää, et töissä rasittuisin enkä sen aiheuttamien kipujen takia pääsis lenkille. Ja kiitti vinkistä noiden teippausten suhteen! Täytyy alkaa kattelee YouTubesta ohjeita. :happy:
 
Mie saan esikoisen tänään kotia, ikävä kyllä kerkenny tulla mullaki, ja oli seki kuulemma äitin perrään kovasti kyselly.. Mutta onko ihme ku ekaa kertaa ikinä isin kanssa missään muualla yötä. Nyt mietityttää että ois pitäny ottaa vaan yks yö näin ekalla kerralla, oli kuulemma viimeyönä surkeana itkeny että äitin sylliin eikä isi ollu kelvannu. :sad001
 
Mä jäin nyt sit viime viikolla kipeiden supistusten takia suoraa saikulle loppuajaks. Jouduin käydä torstaina äitipolilla päivystyksessä, kun neuvolassa ei yhtään aikoja lääkärille yli viikkoon! Äitipolilla jouduin heti sydänkäyrille pedille ja odottelin siinä 1.5h ja oli napannu tiedot monista supistuksista sinä aikana. Lääkäri tutki onko valkovuodon seassa lapsivettä, ei ollut, hyvä juttu. Otti pissanäytteen ja klamydianäytteen. Ultrauksessa lapsivettä normaali määrä. Sisätutkimuksessa kohdunsuu kiinnii ja kaulaa vielä 4cm, mutta paikat oli alkanu jo pehmenee :/ olis ollu viel 2viikkoo töitä, mutta määräs saikulle loppuajaks. Ei kuulemma mitään akuuttia huolta mutta näillä viikkoilla nyt siis 32+1 niin vauvan tuloa ei enään edes estellä jos päättää syntyy. Nyt vaa toivon ettei synny ennen vko 35! Sillo joutuis viel helsinkii lähtee, ku muuten synnytyssairaala on tos alle 10minutin matkan päässä :D

Mut eile oli jo parempi päivä, ei supistellu yhtää nii paljon ku viel lauantainaki! Et kyl tää lepo on auttanu, ku ei tarvi töis enää juosta, kyykkii ja kumarrella :)
 
Takaisin
Top