Lokakuun loruilut

marimus

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hulluu! Se on jo lokakuu! Kuinkas vatsanne voivat?

Itselläni oli perjantaina sokerirasitus. Tuloksia täytyisi soitella tänään ja varata samalla seuraava neuvolakäynti. Meillä oli perjantaina myös pienet juhlat, joissa tuli herkuteltua ja vauvalla oli varmaan kestämistä, kun sekä aamu että ilta meni sokerihumalassa. Vähän huolestuttaa, sillä vauva ei ole myöskään jaksanut hirveän aktiivisesti liikuskella niiden juhlien jälkeen.. Jotain pientä möyrintää vain :(.

Eilen myös tunnistin ensimmäisen kerran vauvan pään tai pyllyn vatsan läpi. Melko creepyä! :D

Vaunuja, turvakaukaloa ja matkiksia ollaan tässä myös kateltu sillä silmällä (vihdoin ja viimein...). Ja ollaan kai jo päätettykin, mitä halutaan: Britaxin baby-safe plus SHR II -kaukalo ja B-mobile matkikset (sopivat siis yhteen) sekä joko Geissleinin tai Brion (Happy -malliset ) yhdistelmät pehmeällä kantokopalla. Ainakin yhdistelmiä yritän metsästää käytettynä, koska budjetti on aika rajallinen.
 
Kamalata, lokakuu jo! Niin se aika rientää, kohta on JOULU!! :)

Täällä voidaan ihan hyvin, varmaan parhaiten koko tänä raskausaikana. En siis ole mikään superaktiivinen ja -onnellinen, mutta siis en voi pahoin, jatkuvasti ei koske eikä hirveesti ees väsytä. Olo siis kaikinpuolin ok. :) Musta tuntuu, että osittain oloon vaikuttaa myös se, että meidän perhekerhoilut sun muut on lähteny hyvin käyntiin ja on löytyny juttukaveria täältä uudesta kaupungista. :) Meinasi kesällä vähän seinät kaatua päälle...

Ainut tosi ärsyttävä asia on todella kutiseva ihottuma, johon onneksi kävin tänään rasvan apteekista. Jospa sekin siitä!

Täällä on kans ruvettu lajittelemaan pikkuvaatteita ja lapoiltu ne Uunon omaan lipastoon. <3 Pessy en oo vielä, pesen sitte lähempänä. Vaavi alkaa olla jo aikamoinen jöllikkä, potkut ja venyttelyt tuntuu välillä vähemmän ihanilta. :D Pylly työntyy monesti tuosta ylämahalta esiin, kun siis raivotarjonnassa siellä kai yhä köllitään. Ei kai tänne sen ihmeempiä. :)
 
Mää taas älykkäänä tuolla syyskuun ketjussa palloilin ja ihmettelin, että onpa hiljasta. Mutta sehän on jo lokakuu. Aika menee nopeasti.

Täällä kans masu kasvaa kohisten. Mustaki tuntuu, että oon tosi pirteänä ja aikaansaavana. Oon jaksanu kotona siivoilla ja laitella. Oon saanu myös kouluhommia tosi hyvälle mallille. Keskiviikkona pitäs mennä tuutoriopettajan kanssa juttelemaan, että miten mun opinnot nyt tässä lähtee etenemään. Meinaan mennä jos ens syksynä takasin. Ensin aioin olla vuoden pois mutta tulinki sitte toisiin aatoksiin. Taloudellisesti olis pakko valmistua mahdollisimman äkkiä, että pääsee sitte niihin oikeisiin töihin ja tienaamaan.

Pikkunen liikkuu jo tomerasti päivittäin. Hikkaakin olen huomannut muutamina päivinä. Täällä kans köllötellään raivotarjonnassa ja tunnen joskus vauvan selkärangan ja takapuolen tuosta vatsan päältä vaikka siinä kohtuullinen rasvakerros onki välissä.

Meillä on hankintoja tehty tosi vähän. Ostettiin sillon rv 13 tienoilla ne tuplarattaat, kun halvalla saatiin. Ja nyt sitte ei oo ostettu yhtään mitään. Kirpputorille on ollu aikomus lähteä jahka on rahaa mutta eipä tuota rahaa tunnu ikinä olevan ylimääräistä. Periaatteessa meidän ei kyllä tarvi ostaa mitään. Kauppalista on tosi lyhyt, mitä puuttuu. Pelkästään jotain korviketta pari putelia, vaippoja, peppupyyhkeitä, liivinsuojuksia, nännirasvaa, pesuaineita, siteitä ja semmosta käyttötavaraa. Tuttipulloja vois investoida muutaman lisää ja tuttejaki vois ostaa yhen paketin varalle.
 
Kävin tänään lääkärillä ku mulla on toi vasen lapa ihan jumissa ollu jo pari viikkoa. Nyt pari yötä valvonnu ku ihan hirveet säryt ollut. Sain Panadol 1g 1-3 krt. päivässä. Et jos se se siitä sit helpottais. Sairaslomaa tuli ruhtinaalliset kaks päivää :D Ihan loppu. Mut, jos tää tästä ku saa levättyä. Hirveesti stressannu ku viitti töistäkään turhaan olla pois. Ku koko ajan pelko, jos ei laitetakkaan työvuoroja, ku koko ajan joutuu olemaan pois. Ku haluis kuitenki olla töissä mahdollisimman pitkään. Ku on vaan sijainen.

Sit pyysin sitä lääkäriä kirjottaa kans lapun tonne kuntosalille/jumppaan et saan sen pois, ku en oo siel pystyny käymään. Kirjotti joo. Mut sit ku menin käymään siel salil niin sanottiin et ois sittenki riittäny ihan oma ilmotus. Vähän hävetti. En oo käyny siel oikeestaan ollenkaan raskauden aikana. No mut sit ne oli niin ihania et ne laitto mulle sinne ylös et saan käydä 3kk ilmaseks sit ku palaan synnytyksen jälkeen taas jumppaamaan :) Jee! Jos sit pääsis raskauskiloista eroon!
 
Mä otin ja erosin "omasta" kuntokeskuksestani joskus raskauden puolivälissä, kun en uskonut, että jaksan tapella niiden kanssa sitten, kun on aika jäädä tauolle :D. En siis edes tiedä, olisiko siitä syntynyt jotain vääntöä, mutta varmuuden vuoksi. Onpahan sitten synnytyksen jäkeen vapaa valitsemaan minkä liikuntaharrastuksen tahansa.
 
En ookaan aiemmin tänne mitään kirjotellut, seurannut vaan sivusta teidän juttuja, mutta nyt ajattelin kertoa kuulumisia. Mulla tänään viikkoja 26+5 ja jouduin kahdeksi ja puoleksi viikoksi sairaslomalle supistusten takia. Kohdunkaulan tilannetta ovat tarkkailleet viime viikosta ja sieltä oli vajaassa viikossa hävinnyt puoli senttiä. Onko täällä joku muu joutunut sairaslomalle samasta syystä? Ensimmäistä täällä odotellaan.
 
Tällä palstalla tuntuu olevan aina vain hiljaisempaa ja hiljaisempaa. On tainnut jutut siirtyä FB:n tammikuiset 2013 ryhmään. Sinne pääsee mukaan kun fb:ssä laittaa haun ystävästä Yvonne Flygar ja pyytää päästä ystäväksi ja liittyä mukaan ryhmään. tammikuiset 2013 on suljettu ryhmä johon voi päästä jäsenksi vain Yvonnen kautta. :) Siellä tuntuu juttu luistavan joka päivä monenlaisista aiheista.
 
Minäkin olen aiemmin vain lueskellut muiden kirjoituksia. Tarkoitus oli liittyä ryhmään heti testin tehtyäni, mutta sitten tuli kesä kiireineen ja syksy alkoikin aivan uusissa merkeissä. Ei niin hauskoissa merkeissä. Kuten sinullekin, kolmastoista, minulle kirjoitettiin sairaslomaa supistusten takia. Sitten rakenneultrassa huomattiinkin, että istukan reuna sijaitsee kohdunsuun reunalla. Siitä tulikin sitten pakkolepoa. Kotona on 2,5-vuotias vilkas poika, joten tämän lepäämisen järjestäminen on ollut aika mielenkiintoista...

Huomenna meillä on uusi ultra-aika, jossa katsotaan, onko istukka siirtynyt. Viime ultrassa kohdunkaulalle ei ollut tapahtunut mitään. (Jos oikein muistan, sitä oli 4,5 cm.) Tällä hetkellä viikkoja on kasassa 23+2.

Onko teille, kolmastoista, määrätty jatkotutkimuksia tai kontrollikäyntejä?
 
Sonya: Onpa omituista, että tuon istukan takia on määrätty lepoa. Ei siitä pitäs olla muuta haittaa, kuin viimeisellä kolmanneksella saattaa tulla veristä vuotoa ja jos se ei ole siirtynyt kohdunsuun päältä pois niin joudutaan tekemään sektio. Mulla oli kans sillon rv 20 tienoilla ultrassa istukka kohdunsuun päällä ja viikon päästä kun menin uudelleen, niin se oli siirtynyt pois. Eli se voi liikuskella siellä. Tärkeää on sitten loppuraskaudessa, että onko se pois edestä vai ei ja varalta voidaan ultrata esim. synnytystapa-arvion yhteydessä.

ryppy: Itse olen aktiivisestikin elokuiset 2012 facebook ryhmässä ja meilläkin juttu luistaa. Jotenki vaan en oo halunnu vielä ihan omalla naamallani siellä facessa kirjoitella tammikuisiin. Ei oo porukka hirveen tuttua ja tuntuu, että tänne palstalle melko satunnaisesti porukka kirjottelee. Ei oo niin tiivistä ku tuon meidän edellisen ryhmän kanssa. Mutta katsotaan, aika näyttää. 
 
Yritin samalla viihdyttää poikaa kun kirjoitin viestiä :) Ja luin sen nyt uudestaan, niin eihän siinä hirmu selkeästi se sairasloman syy selviä. Tässä siis tarkennus: alkuperäinen sairasloman syy olivat ne supistukset. Eli niitä tulee aivan liian paljon. Pelkkä kevyt kävely aiheuttaa kahden minuutin välein tulevat supistukset. Jotka jatkuvat kunnes olen levännyt jonkin aikaa. Ja ne kahden minuutin välein tulevat supistukset eivät ole hyvä asia, mutta eivät välttämättä vaarallisiakaan, jos ne eivät lyhennä kohdunkaulaa.

Kun nuo supistukset alkoivat, rakenneultraan oli vielä pari viikkoa aikaa. Lääkäri määräsi minut lepoon ultraan asti.

Ultrassa sitten näkyi tuo istukan sijainti. Ja tuo istukka liittyy näihin supistuksiin sillä tavalla, että noin tiheät supistukset rasittavat kohtua paljon, ja koska istukka sijaitsee "epävakaalla" alueella, niin sen repeämisen tai ennenaikaisen irtoamisen riski on suuri. (Näin sanoi ultralääkäri ja kirjoitti suoraan sairasloman ja laittoi uuden ultra-ajan neljän viikon päähän.)

Joten aivan kuten sanoit, Nia, pelkkä etinen istukka ei välttämättä aiheuta mitään sen kummenpia juttuja kuin mahdollisen sektion.
 
Niin joo. Sopiiko teille alusta asti mukana olleille, että hyppään mukaan vielä näin myöhäisillä viikoilla? Kävin täällä foorumilla katselemassa jo viime talvena, kun yritimme saada vauvaa aluilleen. Ensin toivoin pääseväni mukaan lokakuun ryhmään, sitten marraskuun ryhmään, sitten joulukuun ryhmään. Sitten vihdoin tärppäsi! :D (Ja sitten tietty unohdin/en ehtinyt liittyä joukkoon. Tyypillistä :D )
 
Tervetuloa vaan mukaan Sonya! :)

Ite en ole missään fb-ryhmässä enkä mene, ja uskon että meitä on muitakin.
jäänyt tänne kirjoittelu vähemmälle siitä yksinkertaisesta syystä, että ei ole mitään asiaa tai kommentoitavaa... :D
eikä omat kuulumisetkaan oikein ole muuttuneet... tälläistä tasaista viimeisen kolmanneksen alkuaikaa :)

Hyviä vointeja kaikille, ja lepoonmäärätyille voimia levätä! Pienen lapsen kanssa levon saaminen voi olla aika haasteellista... 
 
Mulla on ollut tosi pitkä tauko palstailusta, kun ei ole ollut nettiä talossa, mutta nyt saatiin laajakaista ja taas mukaan vaan :) Kaikki on täällä hyvin, vauva on kauhea liikkumaan, mutta toisaalta sillä on jo selvä unirytmi. On kyllä karua, että joskus istuessani vauva onnistuu molempiin päihin lyömään, ylös ja alas. Se ei aina tunnu kovin mukavalta, mutta pääasiassa nautin liikkeistä :)

Oon nyt tehny synnärillä harjoittelujaksoa, vielä pari päivä jäljellä. On ollut jännä seurata synnytyksiä vierestä kun ihteki kohta synnyttää. Samoten vauvoja on nyt tullut hoidettua niin että pitäis sitä omaaki osata käsitellä. Vielä olis neuvolaharjoittelua kaksi viikkoa ja sitte jään aikaisin äitiyslomalle, jo tän kuun 20. päivä. :) En tietenkään silloin vielä saa äitiysrahaa, mutta kun en enää opintojakaan tee niin käytännössä olen jo äippälomalla silloin. Sitä odotellessa!

Täällä on kans ollu kipeitä supistuksia aika lailla joka ilta. Tänään kävin polilla tarkistuttaan tilanteen eikä onneksi olleet vaikuttaneet kohdunsuuhun mitenkään. Pitää vissiin vähän malttaa rauhottua jatkossa.

Apua, tasan 100 päivää laskettuun aikaan! Eihän se ees oo enää pitkä aika. Maha on kyllä jo sen verran iso että saa se pian syntyäkin, mutta apua! Aika menee nyt niin nopeaa ettei pysy mukana.
 
Untamoinen: Mitä opiskelet? :) Itse aloitin nyt syksyllä kätilötyön opinnot ja oon ollu ihan intopiukeana. Mulla olis kans kätilötyön perusharjoittelu tuossa vielä ennen joulua ne kaksi viikkoa. Sillon mulla on menossa rv 35-36. Saa nähdä miten on pääsenkö tuohon harjoitteluun, kun esikoinen syntyi rv 36+1. Mulla alkaa kans varhennettu äitiysloma 14.11 ja aion kyllä silti jatkaa opiskeluja ihan viimeiseen asti. Mulle laski Kelan täti, että ensimmäinen äippäraha maksetaan 19.12.
 
Us-ko-ma-ton-ta, mihin tilanteeseen jouduin. Jouduin perustelemaan miltei kuulustelun kaltaisessa tilanteessa pomolleni tänään että miksi olen kertonut raskaudestani työnantajalle vasta viikolla 13. Ihan oikeesti! Aloitin siis uudessa työssä alkukesästä ja allekirjoittaessani työsopimusta olin tiennyt olevani raskaana vasta pari päivää, ja kun aloitin työt olin viikolla 9. Ja siis heille ois kuulemma pitänyt kertoa etunenässä. Kaikkee sitä oikeesti kuulee. Yritin ystävällisesti kyllä selostaa että se olisi tarkoittanut sitä että olisin kertonut pomolleni paljon ennen kuin omille tai miehen vanhemmille ja kun mulla tätä ikääkin tässä jo on ja koskaan ei tiedä miten nämä menee, voi ihan hyvin mennä kesken alkuviikoilla ja bla bla. Lopussa vähän jo hiillyin ja sanoin kyllä aika topakasti että nämä on minun mielestäni sen verran herkkiä ja henkilökohtaisia asioita ettei nämä todellakaan kuulu työnantajalle ennenkuin aika on sille kypsä.

Mä oon ihan järkyttynyt. Mitäköhän seuraavaksi? Kenkää sitten tämän raskauden takia? Huh huh.
 
Singalong: Onko ihan sillä pomolla kaikki muumit laaksossa??! Sun ei lain mukaan tarvitse ilmoittaa raskaudesta, ennenkuin 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Eli sais olla kiitollinen siitä, että olet noinkina ikaisessa vaiheessa asiasta kertonut. Jos tuon takia tulee kenkään tai jos se vielä kyselee ja kuulustelee, niin ei muuta kuin ammattiliittoon vaan yhteyttä. Yleensä jo pelkkä uhkaus, että otat asian puheeksi ammattiliiton edustajan kanssa riittää. Koska tässä asiassa ei oo kysymys mielipiteistä vaan on yksi ja ainoa oikea vastaus ja se on mitä laki sanoo.
 


Nia kirjoitti:
Singalong: Onko ihan sillä pomolla kaikki muumit laaksossa??! Sun ei lain mukaan tarvitse ilmoittaa raskaudesta, ennenkuin 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Eli sais olla kiitollinen siitä, että olet noinkina ikaisessa vaiheessa asiasta kertonut. Jos tuon takia tulee kenkään tai jos se vielä kyselee ja kuulustelee, niin ei muuta kuin ammattiliittoon vaan yhteyttä. Yleensä jo pelkkä uhkaus, että otat asian puheeksi ammattiliiton edustajan kanssa riittää. Koska tässä asiassa ei oo kysymys mielipiteistä vaan on yksi ja ainoa oikea vastaus ja se on mitä laki sanoo.

Ei taida olla ei. Uskomatonta! Kaiken kunniaksi mut oli kutsuttu palaveriin jonka aiheena piti olla ihan muu. Harmitti kyllä tosi paljon.
 
Mukavaa että kommenttini hiljaisesta palstasta sai heti useamman vastauksen. Itsekin kyllä tykkäisin tällä palstalla kirjoitella ja keskustella enemmän. Käyn aika harvakseltaan fb- sivuilla. Joskus saattaa mennä monta viikkoakin että käyn sivujani siellä katsomassa. Nyt olen vain muutamana päivänä käynyt siellä juttuja lukemassa ja kommentoimassa kun tällä palstalla on ollut niin hiljaista.
Olen kuulunut itse lokakuiset 2010 ryhmään ja siellä keskustelu kävi vilkkaana vielä alkuvuoden 2011. Sitten sieltäkin porukka meni fb ryhmään ja kun en silloin hakeutunut ryhmään ajoissa, en ole enää myöhemmin mukaan päässyt. Olisi ollut kiva kuulla ja vaihtaa kuulumisia tuonkin porukan kanssa sitten kun itsellä olisi ollut enemmän aikaa olla netissä. Kun poikamme syntyi lokakuussa 2010, en varmaan yli puoleenvuoteen juuri katsonutkaan tietokoneen päälle. Töissä ollessa olen tietokoneella kokoajan niin en lomalla ollessa ehtinyt eikä ollut kiinostusta käydä koneella.
Minulla vointi on vaihtelevaa, mutta perusasiat on kunnossa. Vauva liikkuu oman rytminsä mukaan pitkin vuorokautta. Ihanaa kun nyt tuntee liikkeet niin hyvin, tietää että elossa siellä ollaan. Kun vain vielä jaksasi olla töissä äityslomaan saakka, minulla alkaa äitiysloma 19.12. Näitä liitoskipuja ja supisteluja tahtoo olla nyt jo ihan riittämiin. Supistelut eivät kuitenkaan ole vielä varsinaisesti kipeitä ainoastaan epämukavia.
Hyviä vointeja teille muille :)
 
Sonyalle tervetuloa!!!=)

Mie en kanskaan aio liittyä sinne fb-ryhmään ollenkaan. Pysyypähän täällä keskustelu sit vilkkaampana.:)
Eilen tunsin ekaa kertaa vauvan hikan! Epäilin jo joitakin aikoja sitten aiemmin, että oliko jo eka hikka, mutta jäin niin epäileväiselle kannalle, että lasken eilisen nyt sit ekaksi hikaksi.;) Onkin ollut hikkailuja ikävä.<3

Mie sain huutonetistä huuettua itelleni kympillä äitiystakin tuleviksi kuukausiksi!!:D Tai no se ei virallisesti oo äitiystakki, vaan sellainen leveän mallinen villakangastakki (myyjä kuulemma käyttänyt sitä raskausajan loppuun asti). Huomenna varmaan tulee postiin niin pääsee kokeilemaan kuin se istuu. Mikään takki kun ei taho enää oikein mennä kiinni... paitsi tuulipuvun takki ja sillä ei viiti ihan joka paikassa hiihellä.emoticon

Ja vauvanvaatteet kävin lävite eilen. Oon kälyltä saanu pari kassillista ja ite ostanu muutamia yksilöitä kirppikseltä / uutena.Näköjään 56 on melekoosesti, ei tarvi niitä ainakin pahemmin enää ostella. Muutaman viiskymppisen ehkä hommaan vielä omaksi ilokseni.;) Mut sit kuuskakkosia ja sitä isompia ei juur ole, elikäs äitiysavustusraha menee sit niihin.:P Tietty sit pienempiä sukkiksia ja pari unihaalaria tarttee ostaa, niitä ei juur oo.

Pesänrakennusvietti jyllää edelleen satalasissa...! Kotihommat hoituu ihan vaivatta ja kaikkea ylimääräistä tulee touhuttua paljon. Ihanaa tää energinen vaihe.:)) Toivottavasti kestää yhtä pitkään kuin esikoista odottaessa. Silloin puuhastelin vielä 36 viikolle asti ihan täysillä (pesin saunan, kylpyhuoneen lattiasta kattoon, tuuletin petivaatteita, pesin verhoja, kävin joka päivä 3,5km kävelyllä, pesin keittiön kaappeja jnejne. kaikkea mahollista ja mahotonta;)).
Ja kiva kun oon pystyny nukkumaan hyvin. Unenlahjatkin säilyi eka kierroksella loppumetreille asti, enkä kertaakaan yöllä heränny vauvan jumppailuun. Ei auta kuin toivoa, että sama jatkuu tälläkin kertaa (hyvältä näyttää.....), kyllä sitä sitten ehtii taatusti valvoa kun neiti syntyy.;)

Tuli nyt vähän omanapaista tekstiä, toisella kertaa paremmin...emoticon
 
Singalong kylläpä sulla on ollut ikävä tilanne töissä! Huh, huh. Tuosta vois mun mielestä kyllä jo kertoa jonnekin (liittoon/työsuojeluvaltuutetulle). Tuo on suoranaisesti törkeätä! Ketään ei saa syrjiä raskauden takia, ja luin vähän rivien välistä, että sinua ei välttämättä olisi palkattu alkuunkaan, jos he olisivat tienneet raskaudesta. En tietenkään tiedä, pitääkö se paikkansa, mutta aika ison haloon nostivat, vaikka lain mukaan sinun tarvitsisi kertoa tosiaan vasta 2 kk ennen laskettua aikaa.

Itsekin olen joutunut kyselemään neuvoa liitosta tämän sairasloman takia. Olen nyt hoitovapaalla vakituisesta työstäni. Olin kuitenkin ilmoittanut palaavani töihin 1.11. (uusi raskaus on pätevä syy keskeyttää hoitovapaa). Soitin jo kuukausi sitten liittoon ja kysyin, pitääkö minun varoittaa mahdollisesta uudesta sairaslomasta ja lasketaanko sairasloma töihinpaluuksi. Vastaus oli, että etukäteen ei tarvitse varoitella. Ja sairasloma lasketaan töihinpaluuksi.

Niin joo. Minä opiskelen tässä hoitovapaalla, ja sairasloma joka nyt oli kirjoitettu oli koulua varten. Uusi sairasloma menee töihinpaluun yli, joten nyt pitää sitten jo ilmoitella töihin.

Nyt on siis käyty siellä ultrassa, josta eilen mainitsin. Ja istukka on siirtynyt! Lääkäri sanoi, että nyt on vaaralliset ajat ohi. Sairaslomaa tuli kuitenkin uusi kuukausi, koska supistukset eivät ole alkuunkaan hellittäneet. Nyt kuitenkin uskaltaa jo hengittää vapaammin, kun ei tarvitse pelätä istukan irtoamista tai repeämistä. JEE!

Täälläkin vauvalla on jo selkeä rytmi. Aamulla tulee muutama potku, lounasaikaan pidetään kunnon bileet. Sitten taas iltapäivällä on vähän potkuja ja illalla nukkumaan mentäessä on kunnon bileet. Sitä oikein jo huolestuu, jos iltapotkuja ei tule. Onneksi niin on käynyt vain yhtenä iltana.
 
Takaisin
Top