Lokakuun leuanlouskutukset

Heh, onneks ei oo pelkkään tökkimiseen jäänyt [:D] Oli vaan outo tuntemus, kun selkeesti tuolla alapäässä tapahtunut muutosta [:D]

Me oltiin viikonloppuna miehen työkaverin häissä ja juhlat oli melkoisen kosteat, rupes porukka olemaan melkosessa humalassa jo 5-6 aikaan. Siellä sit miehen työtoveri innoistui taputteleen mua vatsalle moneen kertaan ja saman miehen vaimo kertoi, että miten hänen raskaus + synnytys meni ja sanoi mulle, et mä saan lapsen pian, kun on maha tipahtanut ym jakeli neuvojaan, mitä mun pitää tehdä!! Oli rattosaa joo...oltiin kotona jo 7.30! [:D]
 
Hurtti kumma ettei ne voinu antaa sulle sieltä äitipolilta sairaslomaa[&:] mut onneks kuitenki sait.

Mäki aloin mielenkiinnosta mittaan vatsan ympärystä ja sain mitat 99cm rv 28+3. Painoa mulle on tullu noin 500g viikossa ja yhteensä painoo on tullu 7kg. Neuvolassa sanottiin et normaali painon nousu on noin tyyliin jostain paristasadasta grammasta noin 500g:n viikossa. Mulle tuo 500g on kuulemma ihan hyvä määrä jos meinaan imettää, koska oon vähän hoikempi ni on sitte mistä imettää. Mutta mun mielestä toi painon nousukin on aika yksilöllistä mikä on normaali painon nousu kellekkin. Kaikki me ollaan niin erilaisii.

Me käytiin viime viikol vikassa kontrolli ultrassa jossa kaikki onneks hyvin. Saatiin sieltä sitten vähän tietoo kumpi ois tulossa. Eli tyttöö se pikkasen meille ennusti mutta sano, että älkää kuitenkaan vielä vaaleanpunaista ostako. Ite oon nähny ainoastaan tytöstä unta useemman kerran enkä kertaakaan pojasta. Mut sukulaiset on sitä mieltä et poika tulee.

Mullakin yks kaveri jolla nous paino jonku 20-25kg raskauden aikana. Näin sen lapsen varmaan ekan kerran joku 3kk:na ja siit äidistä ei ois voinu arvaa et se on saanu just lapsen. Samoin ku mun yks sukulainen. Näin sen lapsen 6vk:na ekan kerran ja äidille ei ollu jääny yhtään kiloja. En kyl muista paljo sille oli tullu kiloja raskausaikana. Mut uskomatonta miten nopeesti toiset pääsee eroon niistä kiloista. Tietysti sitä toivoo et omalla kohdallakin kävis niin[:)] Mut eipä niistä stressiä kannata ottaa. Mielummin sitä ottaa vähän kiloja et saa sen oman nyytin kainaloon.

Hyviä syksyisiä päiviä kaikille[:D] ja jaksamisia voinnin kanssa, ei mee enää kauaa kun ollaan yksin omassa kropassa ilman raskausvaivoja[:)]
 
te ihanat fiksut ihmiset [:)] tyhmiä kyselee tää yks täällä, mutta vauvan vaatteiden pesusta, onko parempi käyttää hajuttomia pesuaineita ja huuhteluaineita (ainakin ekaa kertaa pestessä) kun ns tavallisia joissa tuoksua mukana, pesuaineita joita käytän meidän omissa pyykeissä?
 
ei koskaan oo tyhmii kysymyksii.. [:)]

mä ainaki olen käyttäny ihan normaaleja pesuaineita ja huuhteluaineita vauvan vaatteitten pesuun.. pesin tossa viimeviikolla kaikki meijän vauvan vaatteet ja lakanat. oon laittanu niihin vaan huomattavasti vähemmän sitä pesuainetta kun normaalisti ettei varmastikkaan jää niihin mitään pesuaine jäämiä. mutta en mä ainakaan nää mitään estettä etteikö niitä normi aineita vois käyttää.. [:)]
 
Mä joudun itseni takia käyttämään noita herkän ihon pesuaineita eli niillä menee sitten vauvojenkin vaatteet. Mä taas oon miettiny, että voiko ne vauvan vaatteet laittaa omien vaatteiden kanssa samaan koneeseen sitten jos niitä ei oo kun muutama menossa kerralla pesuun vai pitääkö oottaa että on koko koneellinen vauvanvaatteita?
 
enpä oo miettiny moista, mutta miksipä niitä ei vois laittaa samaan koneeseen omien vaatteitten kanssa, vaatteitahan neki on.. sitä paitsi mahtuu kuivii paremmin kun ei oo pelkkii vauvan vaatteita, niitä mahtuu ihan jumalattomasti tonne pyykkikoneeseen.. välillä piti pestä vajaita koneita kun ei meinaa mahtuu kuivuu.. [:D]
 
Meillä pestään kaikki aina hajuttomilla aineilla. Ja aina olen pessyt vauvojen vaatteet omien kanssa, koskaan en ollut kuullutkaan ettei niitä voisi samassa pestä kunnes joskus sitten netistä luin että jotkut pesevät erikseen.

Vaippapyykin kyllä pesen sitten erikseen.
 
Mä olisin pessyt ihan normi aineella ne vauvanvaatteet mutta mun työkaveri alkoi kiekua heti kun kuuli puheeni että:

Herrajumala ethän sä nyt vauvanvaatteita voi pestä vielä normaalilla! Vasta sitten kun huomaat että onko hänellä herkkä iho vai ei!!! Ja yleensä vauvoilla on herkkä iho!

Joten ostin hajustamatonta ainetta missä alle 5% saippuaa. Se on kuulema se tärkein juttu noissa aineissa. Nää on sit kaikki muitten kertomaa ja meen niitten mukaan, älkää nyt mulle taas ärähtäkö jos on väärää tietoa.. mutta joka tapauksessa, mulla on nyt vajaa 5L hajustamatonta herkän ihon ainetta joten käytän sen Jahvetille ainakin kaiken [:)]
 
Itse ainakin pesin ja tulen pesemään erillään muitten vaatteista koska meillä muilla ei ole vaaleita vaatteita[:D]
En uskalla tunkea vauvan valkoisia vaatteita ja miehen mustia paitoja samaan koneeseen..
Mä pesen hajusteettomalla ja allergia ja astmaliiton testaamilla pesuaineilla kun on atooppinen iho,mikä saattaa hyvinkin periytyä sit lapselle niin en lähe pelaamaan sillä että lapsella ois kutinaa ja ihottumaa minkä voi välttää..Katsoo sit tilannetta myöhemmin et onko herkkäihoinen tai atoopikko..
Huuhteluainetta ei muutenkaan käytetä koska siitä jää yleensä jäämiä vaatteisiin sekä se pilaa joitakin materiaaleja hienosti..
 
Mulla tosiaan on ollut halut hukassa seksin suhteen koko raskauden ajan. Ei nappaa ei yhtään... No, osittain kyse on siitä, että mun vointi on koko ajan ollut huono. Päänsärky aiheuttaa väsymystä ja ei jaksa innostua. Miehelle kova paikka. :/ Yhteensä raskauden aikana on lakanoita heiluteltu ehkä 5 kertaa... Yksi juttu mikä myös vaikuttaa on se, että silloin alkuaikoina, olisko ollut jotain rv 8-12 kokeiltiin joskus ja tuntui ihan kuin mies olisi tökkinyt sinne vauvaan asti. Tuntui tosi ilkeeltä. Myöhemmin joskus kokeiltiin ja ei enää tuntunut niin pahalta. Tuossa aiemminhan mulla oli sitä paineen tunnetta alapäässä, joten olisko liittynyt siihen nuo ikävät tuntemukset. Nyt alkaa olla sellainen fiilis, että ehkä voisi taas kokeilla, mutta jotenkin aina kun mies on kotona, niin on niin paljon kaikkea puhaa, ettei ne asiat silloin tule mieleen. Ja jostain syystä mä ahdistun nyt joka kerta kun mies vihjaiseekin jotain seksin suuntaan. Kai se on jotain mun syyllisyydentunnetta kun en pysty toimimaan niin kuin naisen pitäisi. Eli jos mies ehdottaa, niin en todellakaan pysty kun ahdistus tulee jo siitä, että tiedän miehellä olevan halut ja mulla ei. Ainoa vaihtoehto on se, että teen itse aloitteen.

Ja vauvapyykistä. Mä olen ymmärtänyt, että olisi hyvä käyttää vauvanpyykkiin pesuaineita, joissa ei ole valkaisuaineita ja saippuaa on alle 5 %. Zeoliitin määrä on myös kai tärkeä juttu. Mutta olen myös ymmärtänyt, että vauvan vaatteita oleellisempaa on se, mitä pesuainetta käyttää vaippojen pesuun. Jotkut pesuaineet ja huuhteluaineet "tukkivat" vaipan niin, että imuteho kärsii tai saattavat muodostaa kuitujen pintaan sellaisen "kalvon" joka huonontaa imutehoa. Mutta mulla siis ei ole asiasta omaa kokemusta. Ainoastaan olen asiasta lukenut ja kuullut äitien kommentteja. Ja jotain pientä on koulussakin ollut puhetta.
 
Herkälle iholle sopivaa hajusteetonta pesuainetta käytän ja samaa omillekin vaatteille! En nyt rupea eri vaatteille eri aineita ostaa sentään. Ja hajusteetonta jo ihan senkin takia, että vauva tuoksuu itsessään niin ihanalle, etten halua vaatteisiin mitään muuta tuoksua. Enkä huuhteluainetta käytä ollenkaan enää, en ole huomannut mitään eroa, joten en aio jatkossakaan käyttää. Ainakaan sillon kun on vauvanvaatteita seassa. Pesuaineen valikoin jatkossakin tarkkaan kun haluan noita kestovaippoja käyttää ja niiden materiaalit ei kaikkea kestä.

Seksi? Mitä se on? Jotain syötävää? [:D] Olisi kiva kokeilla, mutta eipä ole tullut mitään tehtyä piiiitkään aikaan. Mies on muutenkin sellanen vähään tyytyjä, eikä ole tunnustanut kaipaavansa vaikka ollaan puhuttukin asiasta. Mä kaipaan pikkusen, mutta oon hiton laiska tai sitten väsynyt. Viimeks heinäkuun alussa kokeiltu ja päätty lyhyeen jatkuvan vessahädän takia. Eikä se erityisen kivaakaan ollut, ei oikeen päässy pääkoppa mukaan. Blaah. Mutta haliminen on kivaa [:)]
 
Tulin vain sanomaan heippa - tämä mamma lähtee tuomiolle... Toivottavasti hermoilen turhaan ja tilanne kohdunsuulla olisi maltillinen. Kun siinä tapauksessa voin tosiaan tämän raskauden osalta huokaista helpotuksesta ja uskaltanen luottaa ettei ainakaan toista pikkukeskosta meille tule.

Muuten vielä pitää tuosta meidän teinistä kertoa yksi juttu, kun niitä kouluongelmia oli ja niitä stressasin, nyt n'yttää sen osalta hienolta, puhe lienee tehonnut. Ja muuten tuo on niin uskomattoman ihana - olisipa miehenikin tuollainen... Poika nimittäin kyselee joka päivä vointiani ja huolehtii muutenkin... Kaikkea en tuolle viitsi tietenkään sanoa vaan vakuuuttelen, että kyllä tämä tässä menee. Viikonloppuna poika muuten piti miehelle puhuttelua, kun tämä kohteli minua hieman tylysti ja itse vain lähdin pois paikalta, kun en jaksanut muutakaan.

Nyt heippa siihen asti, että tiedän tilanteen!
 
tättärä, tsemppiä ja TOIVOTAAN ettei vielä olis pienokainen tulossa. Tulehan kertomaan kuulumiset sitten kun pääset!
 
Seksikeskusteluun kommentoin, että vaikka maha kasvaa ja muutenkin kolottaa, yhdestä en luovu ja se on seksi! [:)][:D][:D] Seksi auttaa minulle niin moneen eri vaivaan; stressiin, unenlaatuun, itsetuntoon ja moneen muuhun. Sitä paitsi se on myös suhdeterapiaa... Näin minä sen ainakin koen.
Olen yrittänyt ottaa raskauteni ja mahani kasvamisen enemmän huumorilla, jottei jännitystä juuri tulevasta olisi. Samoin seksi on saanu uusia ja aika ajoin hauskojakin ulottuvuuksia. [;)] Kaikki kun on sallittu myös paksuna vällyjen välissä; ja se onkin niitä harvoja ihania asioita koko raskauden aikana joita voi toteuttaa... Tietenkin niissä rajoissa mikä hyvältä itsestään tuntuu...

Enpä tiedä muista, onko seksi kadonnut raskauden myötä vai onko se saanu eri ulottuvuuksia vai pysynyt samana??? [8|]
 
Hyvä Outihuraa! Mulla on sama juttu. Vaikka voi todella pahoin viikolle 18 asti, niin silti ei seksielämä kärsinyt, kyllä sitä aina jotain pystyi tekemään.

Ja ihan yleisesti ottaen (siis muulloinkin, kuin raskausaikana) on mulla seksistä sellainen mielipide, että ei se, että jos itseäni ei haluta tarkoita sitä, että toisen osapuolen pitäisi ilman olla, jos häntä haluttaa. Voinhan minä tehdä toiselle jotain kivaa ja olla itse ilman, jos ei kiinnosta. Harvemmin miestä ainakaan haittaa se, että saa olla vain nautiskelijan roolissa. Vai mitä? Viitseliäisyydestähän se enemmän on kiinni, kuin siitä, että automaattisesti pitäisi olla aina hetivalmiina. Ja useimmiten siinä käy kuitenkin niin, että vaikka ei aluksi huvittaisikaan, niin siinä sitten käynnistyy, kun tekee hyvää toiselle.

Itse olen ainakin huomannut, että jos sitä jää odottelemaan, että halut syttyy joka kerta kuin salama kirkkaalta taivaalta, ja sitten vasta voi harrastaa seksiä, niin sitä saakin sitten odotella. (Parikymppisenä menin siihen halpaan, että kuvittelin, että pitää aina olla kunnon kihelmöinti päällä ennenkuin mihinkään kannattaa ryhtyä. Vasta myöhemmin tajusin, ettei sellainen ikuinen alkuhuuma ole mahdollista, vaan asennetta täytyy muuttaa, ettei tule ongelmia.) Nämä ovat siis mun aatoksiani seksistä ja siitä, miten itse voin välttää ongelmat ja pitää kipinää yllä, eivät mitään yleisohjeita jokaiselle.
 
No meillä ei seksiä kyl nykyään enää paljoa harrastella..Tosin ei johdu minusta,vaan mies aina niin väsy työpäivien jälkeen..Välillä vähemmän ja välillä enemmän[:D] 
 
Minä taas pesen vauvanvaatteet kaiken muun pyykin seassa ihan tavallisilla aineilla ja uusia vaatteita en pese etukäteen lainkaan, vaan vasta ensimmäisen käytön jälkeen. Yhdelläkään lapsella ei ole ollut mitään iho-ongelmia, mutta veikkaisin myös pesukoneen laadun vaikuttavan asiaan  - kaikki halvat rimpulat eivät varmaankaan huuhtele pyykkiä huolella.
 
Ihan loistava espoir! Täällä puhutaan täpöillä seksistä ja sitten tuleekin kommentti pyykistä taasen [:D][:D][:D]'


Repesin[:D]
 
Iltaa ja anteeksi, että nyt en jaksa kommentoida seksi yms asioita...

Eli ilkeänä omaan napaan... No niin, lääkärissä käyty ja tilanne ei ole ihan sellainen kuin näillä viikoilla kuuluisi. Eli lähete taysin äitipolille, jonne saan mennä huomenna päivystyspotilaana. Katsovat tarvitaanko kortisonit ja osastolepoa. Eli kohdunkaula pehmeä ja sekä sisä- että ulkosuu sentin auki, välillä kuitenkin ultralla liki 3cm suljettua kanavaa.

JOS joudun huomenna jäämään Tampereelle niin en varmaan toviin pääse seuraanne, eli toivottelen hyviä jatkoja kaikille! Aamulla ennen lähtöä tosin saatan vielä täällä piipahtaa. Ja toivon, että kotiudun Tampereelta yhtenä kappaleena ja voin viikkojen päästä kertoa teille helpottuneita uutisia.
 
Voi ei tättärä!!! Voimia ja tsemppiä tooosi paljon! Toivottavasti vauva nyt pysyis masussa vielä jonkun aikaa[:)]
 
Takaisin
Top