Lokakuun lörpötykset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mayday
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mayday

Näppärä viestien naputtelija
Kuukausi on taas vaihtunut ja useimmat meistä onkin saaneet vauvansa.
Muutamien "kohtaloa" vielä jännitetään, heille kovasti paljon tsemppiä

Faabio: älä hätäile, täälläki ollaan vielä kahtena kappaleena.. ja tosiaan en oikeestaan vieläkään tiiä et millasia on "oikeet" supistukset.. satunnaisesti tulee vaan noita puukkoja alakertaan ja vähän menkkamaista särkyä. Perjantaina oli yliaikaiskontrolli (vko 41+5) ja sieltä saatiin ultran mukaan painoarvioksi 3100-3200g sekä sain sitten vihdoin tiedon että maanataina kahdeksalta käynnistellään.. vähän jännittää jo ;) Sormelle olin auki ja kohdunkaulaa vielä 2,5cm jäljellä, lääkärin tekemän "vähän" ronskimmat sisätutkimuksen jälkeen on tullu eile ja tänään sellasta punaruskeeta vuotoa. Toivottavasti ois vähä edistyny toi tilanne ennen maanantaita et pääsis vähän vähemmällä käynnistyksellä. Jokatapauksessa nyt ku tietää et ma on viimeistään deadline oon ihan hulluna laittanu tänäänkin kotia kuntoon ja vauvan juttuja esille <3
Ootko sä saanu jo jotain aikaa yliaikaiskontrolliin?

Kivaa kyllä lukea täältä vinkkejä noihin vauvan masuvaivoihin, imetykseen ja muuhun sellaseen mitkä itselläkin pyörii päässä.. :)

Marini, sama tilanne täällä tuon sisätutkimuksen kanssa. Kätilö "pyöräytti" eilen kalvoja, sanoi että se on vähän kun luomukäynnistys. Tänään sitten tuli myös punaruskeata vuotoa ja limatulppakin ilmeisesti sit irtosi. Eilen oli jo 3 sormelle paikat auki ja tänään koko päivän ollut supistuksia - ei säännöllisiä eikä kipeitä mutta selkeästi tuntuvat. Yliaikakontrolliin ei vielä ole aikaa, normi neuvolankäynti maanantaille.

Tosiaan kivaa lukea kaikkia vinkkejä vauvaelämään, siitä kun ei kokemusta vielä ole.

Ja voi luoja että nyt on alkanut synnytys jännittämään!!! Pelottaakin vähäsen

Heippa vaan :)

täälläkin ollaan viellä yhdessä koossa tänään 40+2 ♥Eilen olin vaihteeksi polilla aika monta tuntia kun masu oli niin pirun kipeä.. Paikat oli reipas sormen verran auki ja kanavaa jäljellä 1,5cm. Neidin painoarvio oli eilen 3,2kg ♥

Tänään on supistanut aika reippaasti ja masu on ollut vähän arka ja ihan sekasin.. Saa nähdä koska tää neiti täältä syntyy.. Maanantaina on taas poli käynti en viellä ihan varma ole käynnistävätkö noitten mun kipujen ja verenpaineen takia jo sillon vai mitä tekevät.. Sais kyllä riittää jo tää ravaaminen polilla tällä viikollakin olen siellä jo kahdesti käyny.. Voi kun neiti päättäs vaikka yöllä syntyä jo..
Kivut on semmotteet että hyvä että olen pystynyt edes istuun tänään muualla kun keinutuolissa kun on tehnyt niin pirun kipeetä ja viime yön pystyin nukkuun toisella kyljellä pelkästään en edes kylkee pystynyt vaihtaan..

Että semmosta tänne.. jaksuja kaikille viellä nyyttiään odottaville ♥ ja onnea kaikille nyytin jo saaneille ♥

hurjasti tsemppiä viel viimosille masukkaille! kohta ne on teiänki vauskit jo sylin oikeella puolella <3

Niitä viime hetken vinkkejä vauvautumista odottaville: nukkukaa ihan oikeesti :D tai sitten jos haluutte vielä käyttää mahdollisuuden ja tapittaa myöhäisillan telkkaria, niin varautukaa siihen että ekat päivät (viikot?) nukutte aina kun vauva nukkuu. Mää en oo malttanu nukkua sillon ku vauva nukkuu, ku sitä on vaan niin kiva katella! <3 Meillä alkaakin nyt painaa univelka päälle, vaikka saatiin ns. nukkua rauhassa yksi yö kun poika oli sairaalassa tarkkailussa. Nukuttiin kyllä sikeästi yli 8 tuntia mutta ei se riittäny mihinkään! :D Eilen kun saatiin poika takas kotiin niin nukuttiin kaikki melkeen 2 tunnin päikkärit ja sama on suunnitelmissa tänään, kun menihän se viime yö taas syönti-röyhtäys-vaipparumbassa. Se on jännä että yhden yösyötön saa kestämään tunnin..! Nyt kun mieskin on palannu töihin niin mulla pitää ottaa tosiaan päivätirsoja että sen ei tarvi yöllä alkaa hoitohommiin. Tulikin niin iloisia uutisia ao. alalta irtisanomisuutisten muodossa tällä viikolla että jospa kohta ei tarvi tosiaan huolia että töihin pitää mennä...

Ristiäisjärjestelyt on aloitettu, nimi päätetty, kirkko varattu 29.10. ja puolet vieraista kutsuttu. Vauvaa puhutellaan kuitenkin jo päätetyllä nimellä, mutta ei olla kerrottu kaikille. Sairaalassakin hän oli vaan "poika" kun ei haluttu hätäkastetta varten päättää nimeä. Mites muilla?

Huippu kaveri tuo meidän vauva, se ei osaa röyhtäistä, vaan pieree ihan julmetun kovalla äänellä. Tosin ekakertalaiselle äidille helppo arvata mikä lienee itkun syy kun ääninäyte tulee tai ei tule. Ja nythän siellä kopassa jo kitistään siihen malliin että tissiä esiin, ennen kuin tulee tissiraivari...

Iloista lokakuun alkua kaikille!

Heippa kaikille!

Onnea kaikille, monet näkyy jo jakaantuneen. Tsemppiä kovasti vielä odotteleville. Synnytyskertomusta en ole saanut vielä aikaiseksi, äsken lueskelin tuota sairaalan paperia ja tässä hormoonihöyryissä vieläkin tahtoo tulla itku silmään, sen verran dramaattiseksi kääntyi synnytys. Onneksi kuitenkin sujui kaikki tilanteeseen nähden hyvin ja poika voi hyvin.

Muuten alku olikin sitten lievästi sanoen hankalaa. Hätäsektion jälkeen jättivät tavalliseen tapaan epiduraalikatetrin kipupumpuksi, joka sitten halvaannutti mun oikean jalan. Halusin sitten kipupumpusta heti eroon, että sai edes jalkansa takaisin käyttöön, oli aivan tuskaa yrittää imettää tai muutenkaan sänkyllä maata, kun kivuilta oli muutenkin hankala liikkua ja sitten ei edes jalalla saanut tukea. Jalka onneksi palautui muutamassa tunnissa takaisin elämään, kun kipupumppu lopetettiin. Pillerimuotoisillakin lääkkeillä pärjäsi varsin hyvin. Leikkaushaavan kipu oli siedettävää, mutta voi pyhä jumala sitä ilmavaivan määrää mahaleikkauksen jälkeen. Olin kuin ilmapallo, se ääni mitä mahasta lähti ilman liikkuessa oli ihan uskomaton ja se sattui niin jumalattomasti. Parin päivän päästä sitten alkoi se helpottaa.

Olin sairaalassa viisi päivää. Imetyksestä ei meinannut tulla yhtään mitään ja vieläkin maitoa tulee tosi niukasti. Kotona olen luonnollisesti ollut aivan epätoivon partaalla. Pojan paino laski sairaalassa hitusen yli sen sallitun rajan ja ekassa nla-kontrollissa oli myös tullut vain 15g/vrk (tavoitteeksi terkka sanoi 15-20g/vrk), joten saatiin sitten se melkko tiukka imetysaikataulu eli 3-4 h välein. Poika tarvitsee yleensä herättää syömään, jolloin seurauksena on joko taisteleva tai rinnalla nukkuva vauva. Imetykseen pumppauksineen ja muine juttuineen meni sitten aina 2 h, mikä ei hirveästi  jättänyt omaa aikaa, vaan tähän asti päivät ja yöt on olleet yhtä imetystaistelua.

Tänään sitten tapahtui pieni ihme, kun terkka tuli kotikäynnille. Oltiin sovittu, että kokeillaan syöttöpunnitusta ja ajattelin, että tän imetystaistelun kanssa siitä ei tule kyllä mitään. Varmaan siitä johtuen, että syömisväli vähän venähti kun terkkaa odoteltiin, niin poika sitten nappasi suoraan tissiin kiinni ja imi kuin nääntymässä olisi ollut. Koko syöttö ilman ensimmäistäkään taistelua, rintakumia tms. Tähän mennessä en ole oikein ollenkaan pärjännyt ilman kumia, poika hermostuu, eikä ole saanut kunnon otetta, vaikka rinnassa ei sinänsä pitäisi olla mitään vikaa... Ja painoa oli tullut 100g viikonlopun aikana, joten saatiin lupa pidentää imetysvälejä, mikä on hurja helpotus!!!

Vatsavaivoja meidän pienellä on ollut alusta asti, öisin vatsa alkaa toimia ja kurisee sitten ilmaansa ja vauva on levoton. Herättely syömään ei ole yhtään auttanut. Cuplaton aloitettiin ja siitä oli heti selkeä apu, lapsi ei enää huuda vaikkei nyt kyllä oikein nukukkaan. Saa kuitenkin toinen vanhemmista aina nukkua ja toineen valvoo hyssyttelemässä tutin kanssa. Rela-dropsit ajateltiin vielä ottaa kokeiluun.

Kaiken kaikkiaan alku kyllä on ollut huomattavasti rankempaa, kun mitä olin odottanut. Se itsesyyttely ja paska fiilis, kun imetys ei luonnistu on jotain ihan uskomatonta. Toivottavasti nyt tämän päivän hyvä meno jatkuu, se helpottaisi kyllä huomattavasti. Maitoa ei vieläkään tule tarpeeksi, mutta sen kanssa pystyn elämään, pääasia että edes osan saa omaa maitoa, ei kait se korvikekaan ihan paholaisen keksintö ole, vaikka välillä aina siltä vaikuttaa. Joku sanoi imetyspuolella, että neuvolassa oli sanottu tämän itsesyyttely/itkuisuuskauden kestävän pari viikkoa ja sitten helpottaa useimmilla, toivottavasti näin.

Noniin elävinekirjoilla taas!
Tyttö syntyi 29.9.2011, synnytys oli ihan hirveä! ensin synnyteltiin 12½h ja se jälkee lähettiiki kiireellisee sektioo.. Synnytyskertomusta kirjottelen tonne osioon myöhemmin kuha jaksan avata ton kannettavan ja tehdä sne sillä loppuun. 
Mä oon ollut tosi väsynyt nää apri pv ku oon ollu kotona tytönkaa, eikä hermot kestä mitää, kai se ajan kaa tässä sitte helpottuu ku saa kaikki hoitamattomat asiat vihdoin pois jaloista.. huoh
Tyttö on maailman suloisin ja ihanin asia mitä mulle on koskaan tapahtunut<3
koiratki otti hyvin vastaa :)
Sielä se nyytti nyt nukkuu iskänkaa tyytyväisenä sängyssä. Äsken se ekaa kertaa oli avrmaa hreillä ilman kiukuttelua mulle. Muiden kanssa se on jaksanut kovasti pysyä hereillä , mutta ku äiti tulee nii aletaa kiljua ku halutaa aina vaa imee tissiä :DDDDDDD Tänään sitte tapahtuiki muutos ja jaksoi hengailla munkaa iha ilman kiukuttelua :P
Rauhallinen tapaus se kyllä on ja tosi sosiaalinen. Mulle vaa pitää olla tollanen :/ :D
Jouduin sielä sairaalassa makaa 6pv, ma menin ja to tyttö syntyi, su pääsin sitte pois. Ei tässä sen enempää. :P

Heippa kaikille! 

Torstaina 29.9.2011 synnytin terveen tyttövauvan rv 40+5 :)
Tyttö on mitä ihanin ja suloisin :) ja vieläp hurjan kiltti vauva, ei turhia kitise *koputtaa puuta* 
Sunnuntai iltana kotiuduttiin kätilöopistolta, josta onneksemme saimme perhehuoneen käyttöömme. Ymmärsin hoitajien puheista että saavuimme kättärille sopivaan aikaan perhehuoneen saannin suhteen.
Torstaina oli tarkoistus mennä käymään neuvolassa mutta suunnitelmiin tuli muutos kun tyttäremme päätti aloittaa lähtölaskenna noin kuuden maissa aamulla, tai silloin tajusin käydä kellottamaan ns.menkkakipujani :) tyttö syntyi iltapäivällä 17.31.
Tarkempaa synnytyskertomusta voisin yrittää kirjailla myöhempään jahka alakerta sallii kunnolla istumista.

Nyt pitänee lähteä valmistautumaan seuraavaan syöttöön että suloinen pikku neitimme pysyy tyytyväisenä :))

aika koomassahan tämä vauva arki menee kun kaikki on uutta ja univelka painaa päälle.
nopea kysymys JÄLKIVUODOSTA, multa tuli tänään semmoi tosi iso verihyytymäklöntti, jotain ison mansikan kokonen..normaalia???

hankalinta tässä on se kun oma olo on huono repeymien takia eikä voi kunnolla istua, olla, nukkua, kävellä.jne. oon keskittynyt imettämiseen,  mitä vihasin aluksi ihan totaalisesti kun ei siitä mitn tullut, onneksi nyt alkaa sujua :)

mitä neuvolatäti tekee kotikäynnillä??? tulee meille huomenna.

zibbh

huomenna voit neuvolaterkalle sanoo siitä hyytymästä mutta niin huolissaan ei tarvi olla et tarttis mihkää lääkäriin nyt vielä juosta :) terkka painelee sun kohdun ja katsoo miltä toosa näyttää :D sit vauvalta katotaan paino,pituus ja päänympärys .napa ja iho ym. :)

Uskomatonta miten tää aika menee nopeaan. poika huomenna jo kaksi viikkoa vanha <3

Meillä on kyllä käynnistynyt oikein mallikkaasti arjen pyöritys, poika on kiltti ja rauhallinen kuin ihmisen mieli. Ei paljon turhia itkeskele, vain silloin kun nälkä ja heräilee *koputetaan puuta* toivotaan että säilyykin näin. Vaikka kyllä niitä vaikeitakin hetkiä tulee.

Ollaan käyty jo perheenä kaupungilla pyörähtämässä, autoilemassa sukulaisilla. Miehellä tämä viikko vielä lomaa, miettii kyllä jos ensi viikon olisi isyyslomalla-ei malta töihin palata ollenkaan! Miksiköhän?

Tänään sain rauhassa siivoilla ja laittaa paikkoja kuntoon kun pojat köllötteli sängyssä ja seurusteli :) Hauskan kuulloista! Mies lässyttää ja poika vastaa omalla tavallaan..On se vaan ihmeellistä miten poika tunnistaa meidät. Nukkuu yönsä todella hyvin, herää kerran yössä syömään ja jatkaa uniaan-tutti suuhun ja uni maistuu! Meillä poika menee illalla yhdeksän-kymmenen aikaan nukkumaan ja herää siinä kahden pintaan, joskus vetää sikeesti kolmeenkin. Vaihdetaan vaippa ja syödään. Itselle tuo uni ei vaan meinaa enää tulla syötön jälkeen, äiti hakee enemmän unta kuin itse poika.

Inhottava sadeilma pihalla, ei viitsi edes lähteä vaunuttelemaan. Mies lähti kelaan hoitaan omia asioitaan ja poika nukkuu sohvalla tyytyväisenä :) Äippä saa touhuilla netin ihmeellisessä maailmassa rauhassa! Illalla tulee mun vanhemmat kylään. Ei ne mummut ja papat malta pysyä poissa.

Mitenkäs teillä muilla? Käykö vieraita niin että saa toppuutella?

Miehen vanhemmat käy melkein joka päivä ja itseeni jo ärsyttää-ei se että he käyvät mutta kun ne tulee aina siinä illalla kahdeksan jälkeen, juuri silloin kun meillä iltapuuhien aika...poika virkistyy ja uniaika ylittyy! Ja sen huomaa sitten pojasta. Sanoin siitä miehelleni että voisi asiasta mainita että voisivat tulla hieman aikasemmin, nyt ei sitten ole näkynyt. Toivottavasti eivät itseensä ottaneet. Mutta tässä asiassa pidän pääni, kun kerta kotiutuvat töistä jo iltapäivällä niin voisivat tulla siinä sen jälkeen. Poikakin on virkeempi ja jaksaa olla hereillä.

Hauskaa tiistaita kaikille :)

Böö :)
Täällä elellään vauveli arkea ja univelka alkaa pikku hiljaa painamaan päälle.Välillä tuntuu että on sellanen kävelevä zombi..
mutta kyllä tää tästä :) Ihan mukavasti meillä menny. Päivät ja yöt vaihtelee tosi paljon. Viime yönä saatiin enemmän nukkua kun oli vaan kaksi yö syöttöä.. muuten tuo neitonen viihtyy kyllä tosi paljon rinnalla, ajaa välillä mut hulluuden partaalle tuon asian suhteen :D no mutta imetyksestä voisin kirjotella lisää sen aiheen keskusteluun..

pakko muuten kysyä että onko teillä kaikilla terkka neuvolassa tai kotona kurkannu synnytyksen jälkeen alakerran kunnon?
me ollaan nyt kaks kertaa käyty neuvolassa eikä mua olla tsekattu kummallakaan kerralla.. vaikka se eppari tulehtu laitoksella jo..   :/

Oon muuten kirjottanu vaikka kuinka monta tekstiä mutta aina jotenkin tuo pirpana osaa just sillo herätä ja jääny kesken homma! :D
mutta nyt suihkuun kun vielä pystyy!

Mun alakertaan ei kyl oo kukaan kurkkaillu  kun kerran synnytyksen jälkeen siel osastolla. Ei kattonu terkka kotikäynnillä paino vaan kohtua. Jospa ne nyt ainaki siel jälkitarkastuksessa vilkasis... =D

Pikkasen rupes äsken ärsyttään kun sain kummatkin neitit puettua ulkoilua varten ja pihallekkin päästiin ni ylläri pylläri rupes satamaan kaatamalla!!! Ja eikun takas sisälle. nyt toi isompi on sit ihan hyperaktiivinen kun ei ole ulos päässyt kokopäivänä... Onneks pikku tirppis nukkuu tyytyväisenä päikkyjä terassilla!

Näköjään taas tullu noist tissiliivin suojista maito läpite... Huoh! Pikkasen tulee pyykkiä ku kokoajan saa olla paitaa vaihtamassa... Puhumattakaan pyykkivuoresta joka aiheutuu kakkakoneen vaippojen ylivuodoista ja isomman temppuilusta vessareissuilla!!! Nelli ei muka enää saa housuja ite nilkkoihin kun ennen pyyhkikin pissan itse, vähän täytyy näköjään kapinoida!!! Ja aina kattoo sen hetken kun imetän pienempää... No onneks pyykkikone nyt kummiskin toimii, oli rikki kolme päivää viime viikolla, onneks isäntä on sen verta taitava et sai ite sen korjattua!!!

Mun alakertaa tsekkailtiin kyllä urakalla sairaalassa ja nyt terkan kotikäynnillä hänkin sen tarkisti. Haava näytti hyvältä jo kotiutuessa ja aina vaan paranee, terkan mielestä oli pieni ja siisti. Sit hän ihmetteli et sitä toista ei näy, sitä repeämää... Öööö.... Eihän sitä nyt näy kun se on ihan tuolla sisällä, sen jos haluaa nähdä ni joutuu vähän vaivaa näkemään
No mut muutenki meidän terkka on välillä vähän höppänä, kirjottipa muuten likan omaan neuvolakorttiin että "jäntevä ja vireä poika"
Eihän se ollu ku just nähny tytsyn nakuna ja selittäny mulle mun äitiyskortin tietoja joissa hyvin selvästi käy ilmi että kyseessä on tyttö Ehkä me saadaan se poika kummittelemasta sieltä kortista huomenna kun on eka neuvola ihan neuvolassa

Jenn_u

kyll minul on terkka kattonu kummastaki lapsesta nii ekalla neuvolakäynnillä toosanki ,mä ihan oon olettanu ett niille kuuluis se homma muutenki :O käske ny ens kerralla kattomaan. sehän on tosi tärkeetä et ne sen kattois ett ei pääse sit tulehukset jyllään.

Meikäläisen kroppa se tuntuu palautuvan synnytksestä aika nopiaan!!! Menkat alko! Tirppa 29 päivää vanha ja mun kierto on just sen... Tämä nyt nähtävästi tarkottas sitä että minä oisin valmis uuteen muksuun... Ei nyt kiitos!!! Katotaan sit viiden vuoden päästä.... Hiukka kyl ärsyttää kun tuntuu et just pääs jälkivuodosta eroon ni taas tulee... BLÄÄH!!! Ja mitä se on se puhe ettei tule menkkoja kun täysimettää, eipä pidä minun kohdalla paikaansa?! Taispa muuten samanlailla mennä esikonkin kanssa nyt kun tarkemmin miettii...

satu84
no juu ei mee aina niin vaikka monet sitä väittää.mulla taas esikoisesta tuli menkat vasta 4kk kuluttua vaikka vaan epäonnistuneesti yritin osaks imettää 1½kk :D
mulla oli muute nyt varmasti ovulaatio alkuviikosta! :O oli niin tutunmoiset kivut ett hohhoijjaa.ja mulla siis on jälkivuoto jo loppunu pari viikkoo sitten,menkat ei kuitenkaan näkyny alkaneen noista kivuista

terkka kävi kotona, poika oli kasvanut tosi hyvin :) painoa oli tullut 4 päivässä enemmän kuin pitäisi tulla viikossa. hyvä että maitoa tulee ja maistuu possulle <3 kaverilla on kyllä niin kova imu, että ´rinnan päät on tosi kovalla ja kipeenä. välillä tulee ihan vertakin :(
lansinoh on kovassa käytössä ja rintakumi myös. tänään ostin lansinohin liivinsuojia, kun työkaveri kehui että niihin ei jää nännit niin kiinni kuin muihin. en ole vielä testannut, toivon että toimii!
meillä terkka ei mitannut pituutta eikä pään ympärystä. kurkkasi kyllä miun paikat alhaalta, vähän oli joku tikki irronnut, mutta kuulema normaalia ja hyvältä näytti. ja siitä veriklöntistä unohin kokokaan kysyä! ite en ole vielä uskaltanut kurkata alas miltä näyttää...tuntuu ainakin joltain perunapellolta! ärsyttävintä tässä on se, että mun pitää suihkutella aina vessakäyntien yhteydessä, ja meillä ei ole käsisuihkua!!!!! joten pitää sitten aina mennä suihkuun suihkuttelemaan..ihan kun ei olisi muutenkin jo vaikeaa..huoh.

mutta ei tässä sen ihmeempää. vaikka tämä elämänmuutos raskaalta tuntuukin, niin meidän poika on kyllä ihanan kiltti. huutaa jos joku on hätänä, muuten suht rauhallinen.

Ihanaa perjantai-iltaa kaikille mammoille :)

Täällä ollut niin mahtava päivä, ainakin tähän asti! *koputtaa puuta* Mies on ollut viime viikot isyyslomalla ja aamulla lähti yhden yön reissuun, palailee huomenna iltapäivästä. Koira on mummulassa hoidossa. Me ollaan neitokaisen kanssa ekat päivät ja yö siis ihan kahdestaan, vähän jännittää miten meille käy, kun illat ja alkuyöt on aina sitä vatsanväännettä. Päivällä nautittiin ihanasta syysauringosta (ja jumalattomasta tuulesta, NOT!) ja käytiin hullun pitkällä vaunulenkillä! Jos meidän vaunuissa olis kilometrimittari, niin lukemat olis jo vaikka mitä... Ja äsken äippä sai saunoa puoli tuntia ihan rauhassa kun neiti nukkui kaukalossaan... :) Pienestä voi ihminen saada ihan hurjasti voimia!

Tyttö tänään tasan kuukauden ikäinen emoticon Ja ähisee siihen malliin, että ruoka-aika... Palaillaan!

Takaisin