Lokakuun löpinät

Meilläkään ei vielä ole ainuttakaan hammasta. Tyttö ryömii kovaa vauhtia paikasta toiseen ja yrittää nousta istumaan, ei ihan vielä onnistunut. Silloin kun itse laitan tytön istumaan, hän istuu hienosti eikä meinaa mihinkään suuntaan enää kaatua, ehkä pian itsekin nousee istumaan. Meilläkin kiinnostaa johdot ja pistorasiat, sähköasentajien lapsi :D tuntuu jotenkin huvittavalta että jo tuon ikänen on heti väärässä paikassa kun ite kattoo muualle ja kaikki kielletty kiinnostaa, kuten kissojen kupit. Kiinteiden ruokien syömiseen saa varata aikaa, tyttö istuu syöttötuolissa mua vastapäätä, mä saan hyppiä päälläni ja pitää kaikenmoista älämölöä että saan likan kattoon itteeni, pelkästään jääkaapin ääni saa tytön pään kääntymään, onhan se hyvä että kaikki kiinnostaa. :)
 
Tasse83, meiltä löytyy yksi makoilija ja sylissä viihtyjä. Pallerolla ei ole mitään kiinnostusta liikkumiseen tai kääntymiseen tai kämmennojaan tai muuhun. Selältä vatsalleen käännös onnistuu jos avittaa kyljelleen ja pikkusen työntää pepusta samalla kun heilistää jotain lelua näkökentässä. Ollaan menossa taas perjantaina fysioterapiaan :)
 
Meillä käännyttiin jo heinäkuussa selältä masulle, mutta sen jälkeen ei ole ollut kiire oppia mitään isoja liikkeitä. Venkoilee kyllä kyljeltä toiselle ja syö varpaitaan, mutta vatsallaan ei viihdy melkein koskaan. Varaa jaloille, jos nostaa pystyyn ja välillä tuntuu seisovan itse ilman apuakin muutaman sekunnin. Haluaisi kovasti hyppiä, mutta en ole paljon antanut hyppyyttää. Käsiä käyttää lelujen tutkimiseen ja tosiaan harjoittelee jo pinsettiotetta. Hienomotoriikka on siis tavallaan edistynyt. En oikein tiedä, mitä pitäisi ajatella. Kaipa se sitten ajallaan oppii... toisiin vertaaminen on pahasta.
 
Meillä käännytään, ryömitään ja konttausasennossa harjoitellaan myös eteenpäinmenoa. Eli liikutaan ja paljon. Likka ei myöskään ole ikinä viihtynyt sylissä, vaan potkii ja vääntää ja haluaa vaan pois. Tämä liikkumaan oppiminen on (mun mielestä siis syypää) vaikuttanut yöuniin siten, että tyyppi herää klo 5-5.30. Illalla nukkumaanmenoa ei voi myöhentää, koska hän on väsynyt ja niistä rutiineista pidetään kiinni, eli nukkumaan mennään klo 19.30 tienoilla. Välillä aamulla saan nukahtamaan uudestaan edes tunniksi. Nälästä ei ole kyse. Vinkkejä tähän saa antaa...

Mutta vaikka meillä liikutaan tosi paljon, niin meillä ei esim. ole hampaita. Ja ikää on nyt 6,5 kk, suurimmalla osalla taitaa niitä jo olla.

Mä oon käyttänyt vertailupohjana ja -tukena tätä foorumia näissä vauvan kehityksissä ja myös muskaria. Siellä näkee hyvin, millaisia erilaisia vauvoja onkin. Meidän tyttö on selvästi paljon aktiivisempi kuin muut, fyysisesti siis, mutta en nyt tiedä onko se aina niin mahtava juttu...nimimerkillä "voisko se joskus pysyä paikallaan"
 
Sanoja nukahtaako siis yöunille ihan puol kasin aikaa?Meillä napataan yleensä niihin aikoihin iltaunet ja herätän puolen tunnin päästä mikäli ei ala ite heräilee ja ihan yöunille käy sit edelleen siinä puol kympin-kympin aikaa.

En tiiä onko hampaiden tulo nyt vaivan asia vai mikä, mutta meidän neiti ei oo kunnolla pariin päivään syöny (siis eilen ja tänää),kitissy ja itkeskelly lähes koko päivän,välillä on leikkin omia juttujaan tyytyväisenä,mutta sit taas iskee tyytymättömyys ja poru.Kylmää purulelua on annettu jäydettäväksi ja se ainaki tuntuis hetkeksi helpottavan.Onneks sentää on vaunuihin nukahtan kun ei sisälle ole halun päivällä nukahtaa.Yöt on vielä nukkun läpeensä.
 
Joo yöunille. Ne on jotenkin luonnostaan aikaistuneet ja olleet tuossa puoli kasilta jo monta kuukautta. Likka nukkuu kyllä heräämättä koko yön, eikä sitä iltaa oikein onnistu venyttämään ilman isoa kitinää.
 
Meillä ei oo hampaita eikä liikuta. Ens viikolla 6,5 kk. Osaa kyllä kääntyä selältä mahalle muttei viitsi. Ei oo mitään niin mielenkiintoista. Me pidetään sille kai liikaa seuraa. En tiedä.

Yöunet on klo 20-8. Siis sänkyaikaa. Eka pätkä edelleen hyvänä yönä 3 tuntia. Huonona sit herää jo aiemmin. Ja sen jälkeen herää edelleen tunnin välein ihan koko yön. Hyvinä öinä jatkaa kun saa tissin suuhun, joskus sit valvotaan tunnista kolmeen tuntiin. Ja siis yleensä ne valvomiset johtuu siitä että oon yrittäny rauhottaa tutilla uneen. Mutta kun eihän se jaksais syödäkään koko yötä putkeen. Millä ihmeellä ton tunnin välein heräämisen saa kuriin. Tää on ihan kamalaa. Se herääminen on kai ihan vaan tapa. Ja sanotaanhan sitä että vauvoilla se unisykli on 50 min mutta tää ei vaan osaa nukahtaa siitä uudelleen vaan havahtuu hereille aina.
 
Kuulostaa kyllä tosi rankalta, Kitty. Herääkö siis tunnin välein itkien? Meillä on herätty hampaiden ja ilmavaivojen takia itkien, muuten juttelee seinille ja puhaltelee (harrastaako muiden vauvat puhaltelua?). Olen nykyään jättänyt välillä nukahtamaan itsekseen, jos ei itke. Mulla ei varmaan olisi sydäntä unikouluun... eihän sitä itkua voi kuunnella.

Rauhoitutaanko teillä, Kitty, pelkästään maidolla? Onko vielä ollut masuvaivoja (eikö niitä nyt ollut tullut kiinteistä)? Meillä yöunet heikkeni hetkellisesti kiinteiden aloituksen myötä. Mä en kuitenkaan syöttänyt, jos heräsi alkuyöstä, vaan tuuditin uneen omassa sängyssä. Meillä siis pinniksessä pyörät alla, niin saa rullailtua sitä. Suosittelen kyllä pyörällistä pinnistä, mutta tuskin sekään on mikään tae unista tässä vaiheessa... ei se meilläkään auta hammasitkujen kanssa.

Olet varmaan koittanut kaikkia konsteja tutista ja unirievusta äidin tuoksuiseen paitaan. Nukkuuko päikkärit ongelmitta? Onko mitään tuutulaulua tms. jonka voisi jättää hiljaa taustalle yöksi?
 
Iiiik!Meillä noustiin tänään ekan kerran seisomaan tukea vasten :woot:!Pinnasängyn pinnat pääs oikeuksiinsa kun likka keksi miten ne jalat saa alle ja sit ponnistaa tukea vasten ylös.Laskeutui myös nätisti polvilleen kun alkoi seisominen riittää.Ja sitä nousemista sit ollaa harjoteltu tänää myös kylvyssä. Nyt alkaa olee liian kova vauti äiskän makuu kehityksessä. Ja nyt on laajentunut olkkarissa liikkuminen keittiöön ja takkahuoneen liepeille asti. Myö ollaa pulassa :grin
 
Kitty meillä oli ennen ihan sama meininki. 5,5 kuukauden kohdalla olin ihan romahduspisteessä. Oma äiti tuli nukkumaan pariksi yöksi pojan kanssa niin, että käytti pojan syömässä luonani eri huoneessa pari kertaa. Muuten hyssytteli sylissään. Eräänlainen unikoulu siis, vaikka tarkoitus ei ollutkaan sellaista vielä siinä kohtaa pitää. Sen jälkeen jäbä nukkui viikon loistavia yöunia vain kahdella syönnillä, sitten tuli takapakkia ja heräiltiin useammin, mut ei kuitenkaan enää tunnin välein. Kun vihdoin sai nukuttua vähän enemmän, pystyi öisinkin olemaan tiukempana eikä työntämään aina tissiä suuhun vaan rauhoittelemaan muutenkin, tutilla tai sylissä. Nyt kuukautta myöhemmin välillä heräillään enemmän, välillä vähemmän, mutta pärjätään kahdella tai kolmella syötöllä, pisin unipätkä on ollut jopa kuusi tuntia (tosin ei minulla kun piti pariin kertaan herätä tarkistamaan et hengittää :D) ! Meillä toimii myös se, että en anna rintaa alle kolmen tunnin unien. Alkuun tunsin itseni tosi p*skaksi mutsiksi, kun kielsin vauvalta rinnan, mutta kaikkien unenlaatu on parantunut niin merkittävästi, että morkkiskin on kadonnut. Ei teillä tietenkään sama systeemi välttämättä toimi, mutta saman nukkumattomuush*lvetin kokeneena nyt halusin edes lohduttaa, että muutos voi olla mahdollinen.
 
Joo siis meillä herää ensin kitiseen joka muuttuu tosi pian sit ihan itkuks. Toisaalta luulen että masuunkin sattuu (kiinteiden takia?) niin se maito/tissi auttaa siihenkin. Meillä on aina nukuttu huonosti ja herätty jatkuvasti mutta tää itkukitinä alkoi samaan aikaan kun ne kiinteet eli kolme viikkoo sitten. Ja siis tutilla en saa enää yöllä rauhottuun kun ihan satunnaisia kertoja. Ennen se onnistui suurin piirtein joka toinen heräys. Ollaan kokeiltu niinkin välillä että mies hyssyttelee sylissä mutta siinä menee just joku tunti ja lopulta poika on pakko ottaa tissille. Lisäks mies on reissutöissä eli nytkin ollaan oltu viikko kahdestaan pojan kans. Eli sieltä ei apuja aina saa. Niin ja meillä on pinnasängyssä keinujalat, ilman niitä poika ei olis lainkaan omassa sängyssä. Ne auttaa tosi paljon iltanukutuksessa. Iltaisin myös laulan unilaulun, en tiedä auttaako se mutta oon yrittänyt tehdä siitä iltarutiinin. Iltanukutus on hieman lyhentynyt ainakin nyt muutaman päivän. Aiemmin meni tunti-kaksi, nyt on nukahtanut alle tunnissa ja kahtena iltana jopa 20-25 minuutissa. Ollaan kokeiltu mun paitaa ja uniriepua siinä lähellä niin poika alkaa lussuttaan niitä. Päikkäreitähän tää nukkuu useimmiten vaan liikkeessä. Eli vaunuilla työntelen uneen. Hyvällä tuurilla nukkuu sen tunnin paikallaan, sit jos ei jatka vaunujen liikuttelua niin alkaa kova itku. Yleensä loppupäikkärit on sit pakko tönäillä, eli ei enää nuku jos ei koko ajan vaunut hytky. Ja ihan selvästi siis tarvii enemmmän unta kuin vaan sen tunnin kerrallaan. Nyt viikon verran ollaan menty kaksilla päikkäreillä kun sitä ennen oli kolmet. Näiden kaksien päikkäreiden kesto on 1,5 h - 2 h/kerta. Mun mielestä ihan ok.
 
Voivoi...meillä on enterorokko :sad001. Tytön isosisarukset oli viety kyläilemään enterorokkopaikkaan (miksi???), ja nyt sitten on kaikki lapset siinä. Onko teillä muilla ollut vauvoilla enterorokkoa? Jos on, niin miten se on vauvan kanssa mennyt? Toistaiseksi meillä on lämpöä 37,5 ja punaisia näppyjä aika paljon ja monessa paikassa. Juominen ei maistu, mutta sosetta olen saanut syömään ihan kohtuullisesti.
 
Missä asennossa nukutatte vauvaa? Oon kuullu että nykyään suositellaan että vauvaa nukutettaisiin selälleen. Että kyljellään nukkuminen voisi lisätä kätkytkuoleman riskiä. Onhan meidän pirpanat jo 7kk ikäisiä että ei ehkä ihan enää ajankohtanen kysely.
Itse kaikki lapseni nukuttanu kyljellään vaihdellen joka kerta että kallo pää kasvaisi sieväksi eikä litteäksi takaa, myös olen aina pelännyt että vauva tukehtuisi pukluun. Aina olen tukenut peitolla ja tyynyllä ettei vauva pääse kääntymään eteen eikä taakse nukkuessaan.Olen nähnyt tuttavilla vauvoja joita he nukuttaa selälleen ja niillä on päät kasvaneet pelottavan litteiksi takaa. Myös yksi yli 1v poika on jota kans nukutettu aina selällään ja pää ihan litteä takaa :sad001 en käsitä että mitä ihmettä nykyään neuvolassa neuvotaan jos tietoisesti lapsen pään muoto pilataan!
 
Meillä nukahtaa selällään.itse saattaa kääntyillä kyljelle välillä,mutta pääosin selällää nukkuu ja pää käännettynä jompaa kumpaa suuntaa
 
Meillä ei sillon ihan vauvana halunnut nukkua selällään, kova kitinä alkoi heti. Sit kun käänsi kyljelleen niin ok. Nykyään kun osaa jo itse kääntyä jonkin verran niin vaihtaa asentoo myös itse. Selälleen nukahtaa vaunuun, yleensä pää käätyneenä oikeelle.
 
Meillä neiti nukahtaa saman tien kun asettaa sen masulleen nukkuu. Tiedän et niin ei saa tehdä. Mut hyvin ollaa tähän päivään asti menty. Ja kasin maissa illal mennään yö puulle. Meillä siis 7,5kk . 2hammasta alhaalla,konttaa, nousee polviiltaan ylös ilman tukee, nousee seisomaan tukea vasten. Välilkun on jotai kädessä niin neiti seisoo ilman tukee. Äitille tulee vaa kiire jos sen nään. Huh huh ajatuskin siistä. Melkein pinsetti ote sormi ruokailussa. Tänäänkin näin kun neiti oli menny ite leikkimään pikku nukella nukkekodissa. Et siis mitä. Siellä se liikutti nukkea talon sisällä. Olin kyl iha äimän käkenä.
Kokoajan täytyy kyl vahtii kiinnostaa kaikki. Et olkaa onnellisii kun lapset pysyy paikoillaan.
Neiti konttaa ympäri alakertaa ja mikä pahinta kaikki mitä löytyy lattialta menee suuhun.

Nyt on joku ihme aika kun aamulla saa tissiä ja puuron banaanillla. Päivällä ei maistu mikään ruoka kuin tissi. Illal sit ennen nukkumaan menoa ahmii iltapuuron. Päiväl tarjoan usein ruokaa mut ei maistu kun ehkä pari pikku lusikallista. Neiti on kuitenkin tyytyväinen.

Meijän pojat ei kyl oo ollu tämmönen kun tää neiti...

Mun tutulla on 11kk tyttö jolla ei oo viel hampaita ollenkaan.
 
Tohon pään muokkaantumiseen vielä. Mun ekalla lapseĺla on takaraivo litteämpi,mut johtu siitä kun oli yli kuukauden sairaalassa (leikkauksen takia,ei siinä ollut mulla sanomista et voi älkää pitäkö tos asennossa lasta kun toinen on letkuis kii). Ei siihe aina vaikuta missä asennossa nukuttaa lasta. Toisilla pää muokkaantuu herkemmin kuin toisilla. Neuvolassa sanottiin et on hyvä nukuttaa eri asennoissa mut ei siitä tarvi pitää kirjaa missä asennossa lapsen pää on. Vaikka illalla laitat kyljelleen ei se välttis koko yötä samas asennos nuku. Ainakaan jos on eläväinen lapsi.
Kyllä mä pelkään kätkykuolemaa, mut mun tyttö tykkää nukkuu masullaan. Kääntää itse päätään/kylkeä yöllä,ei tykkää istua paikoillaa sitterisssä , autossa ym. Ja silläkin muodostunut takaraivo litteämmäks. Mistä lie johtuu.. jos neljästä lapsesta kahdella takaraivo erillainen.
Onhan kaikilla vastasyntyneilläkin erin muotonen pää. Ehkä jopa geeneistäkin kiinni.


Onhanse hyvä ja nätin näköstä jos saa pidettyy pään muodon nättinä. ☺
 
Mä laitan tytön sänkyyn aina selältään ja sitten nukahtaa mihin asentoon nyt sattuu. Välillä selällään, välillä kyljellään, välillä mahallaan. Pyörii paljon, kun on hyvin liikkuvainen tyyppi muutenkin. En oo kokenut, että tässä iässä mun olis mitään mieltä lähteä keskellä yötä toista kääntelemään eripäin kuin miten hän ite tykkää nukkua. Silloin pikkuvauvana kyllä pyrin kyljeltään nukuttamaan.
 
Ihan alkuun nukutin kyljelleen, yritin suht tasaseen laittaa molemmille puolille. Nyt kun vauva on isompi niin laitan selälleen ja se kääntää itse päätä puolelta toiselle.
Mun serkun vauvalla on pää littana toiselta puolen. Se ei rauhoittunut nukkumaan ilman että oli selälleen ja pää vinossa siihen samaan suuntaan.
Mulla on semmonen käsitys, että pää ei ole enää tämän ikäisillä niin pehmeä, että se kovin herkästi enää muotoutuisi. Mutta pahat vinoumat voi oieta kuitenkin. Jostain luin, että tiukalla pipolla tai jollain sen tapaisella voisi korjata kallon muotoa. Lääkäri on se taho, jonka puoleen käännytään jos pään muoto häiritsee, ettei vaan aiheuta jotain muuta ongelmaa puoskaroidessaan.
 
Oltiin Lilliputin kanssa lääkärissä ripulin takia. Ihana lääkäri totesi, että neidillä on kaikki hyvin ja että pullerot vaan on laiskempia touhuamaan. :grin kaipa se on vaikeaa siirrellä / nostaa isompaa painoa. Katsotaan, mitä neuvolalääkäri sanoo, kun neiti ei vieläkään nouse kämmennojaan tai ryömi.
 
Takaisin
Top