Lokakuun löpinät

Osaako kukaan sanoa, minkä kokoisen tulisi olla vauvan toppahatun ? Kun monissa vauvalle tarkoitetuissa hatuissa koot alkaa 43/46 cm. Mutta eikös se ole aika suuri vastasyntyneelle ? Netistä näitä katselen, mutten uskolla tilata, ennen kun oon koosta varma :)

MPOP Oikein ihanan potkupuvun olet pikkuiselle tehnyt!! :)
 
Isabell: jos haluaa sellaisen, joka menee koko talven, niin varmaan 38/40 olisi hyvä (tosin sekin olisi alussa iso, jollei ole kookas vauva). Mietin vaan esikoista kun syntyi, päänympärys oli 36cm ja 3kk iässä 40cm.. tietty vauvat kasvaa eri tahtia, ja toisilla on syntyessä tosi pieni pää ja toisilla iso. Mutta jos on vain vähän väljä, niin kypärämyssyllä ja nauhoilla saa ihan hyvin pysymään päässä :)
43/46 on jo puolivuotiaan kokoa, jos kasvu menee käyrillä.
 
Hmm, en oikein osaa sanoa, että minkä kokoinen sen vastasyntyneen talvihatun pitäisi olla.. :oo Sain ite kaverilta talvihatun, se on kokoa 50. Ja äitiyspakkauksessa tuli joku, mikä on kai kokoa 60 tai 70. Meinaako toi 50 nyt sitä, että se on 50 cm vauvalle tarkoitettu? Välillä tuntuu, että ne hattujen koot on päänympäryksen mukaan, välillä taas silleen kai merkitty, että minkä pitunen se vauva on..? Vai olenkohan ihan väärässä.. :o Ja ite mietin, että voihan sinne hatun alle laittaa kypärämyssyn, se lämmittää sitten niskaa ja pitää sen toppahatun paremmin paikallaan, jos se sattuukin olemaan vähän liian iso vastasyntyneelle. Noita kokoja kun on tosiaan vähän hankala arvioida, varsinkin kun ne pienet kasvaa niin nopeesti! Tosin ehkä parempi olla hieman reilu kuin liian pieni, mikä ei sitten mene kuin hetken aikaa vain, varsinkin kun meillä näitä talvivauvoja on tulossa, mitkä sitten kasvaa kevät-talven aikana paljon.

Kiitos! Tuo tuntui kyllä olevan työn ja tuskan takana, mutta valmistui se viimein kuitenkin ! :) 
 
Noita hattujen kokoja merkitään ainakin kolmella tapaa; päänympärys sentteinä, vauvan koko (esim just se 60) ja ikä (0-3m, 3-6m jne tai 0, 1-2y jne).
Jos sulla on se hattu valmiina, niin helpoitenhan py:n selvittää mittaamalla :) mutta eiköhän se ole 50 senttiselle, kun ei kai pientä vauvaa odottavalle kannata vielä kaksivuotiaan hattua antaa (?)
 
Kiitos Ramana vastauksesta! Pitää lähteä kauppaan etsimään pikkuiselle sopivaa hattua :)

MPOP - Ehkä tosiaan kannattaa mitata se hattu ?
 
Juu, niin mie arvelinkin, että se koko 50 tarkottaa varmaan sitä vauvan pituutta, se hattukin näyttää sen verran pieneltä, että ei varmasti enää 2-vuotiaalle mene päähän. :)

Ja palatakseni noihin Kela-asioihin, soitin sinne Kelaan ja sieltä löytyi vastaus, että kun mun palkka ei ole joka kuukausi välttämättä sama (jos tulee bonuksia tms.), niin työnantaja ei tietenkään voi vielä laittaa sitä tulotodistusta kuudelta kuukaudelta, joten se menee sitte sinne joulukuun alkuun se äitiys/vanhempainrahapäätös, mutta Kelasta kuitenkin sanottiin, että kun kerran työnantajakin on ilmoittanut Kelan lapussa, että jään 22.11. pois töistä, niin voin sitten onneksi jäädä silloin virallisesti pois, eikä tarvitse sitä päätöksen tuloa odotella. :) Eli enää 4 viikkoa ja 3 päivää tämän päivän jälkeen töitä! Ja ens viikko on lomaa, eli sit on enää 3 viikkoa ja 3 päivää töitä ennen äippälomalle jäämistä! Jee! :)
 
Mulla on toppapuku kokoa 68cm ja sen saa pussiksi. Sitä on tarkoitus käyttää vaunuissa. Autolla matkustukseen on sitten monta erilaista lämmintä 56cm-62cm kokoisia lämpöpukuja jonka laitan normivaatteiden päälle ja sitten aion ommella turvakaukaloon oman makuupussin johon vauvan vielä laitan. Eli automatkustukseen ei sitten erikseen tarvi toppapukua laittaakkaan.

Äitiyspakkauksen toppapuku jää varmaan käyttämättä ellei se sitten mahdu vuoden päästä syksyllä sille.
 
Asiasta kukkaruukkuun, onko muilla miten jo vauvan tarjonta muuttunut? Tokihan se vielä näillä minunkin viikoilla mahtuu siellä jotenkuten pyöriskelemään eikä tarjonnalla sinänsä vielä ole väliä, mutta onko muita, joilla olisi vauva ollut jo hyvän aikaa raivotarjonnassa?

Meillä nimittäin keskiviikkona neuvolassa neuvolatäti tunnusteli ja sanoi, että vauva on raivotarjonnassa, potkutkin on tuntunut tuossa ylämahalla alimpien kylkiluiden alla jo aika monta viikkoa. Onko kukaan kuullut/onko kokemuksia liittyykö se mitenkään siihen, että voisi syntyä aikaisemmin vai onko jollakin aikaisemmin synnyttäneellä köllötellyt pitkät ajat raivotarjonnassa ja tullut esim. lasketun ajan jälkeen?

Hassulta tuntuu, ku ilmeisesti käsillään sit vauveli välillä huitoo tuolla nivusten seudussa ja tuntuu semmosta epämääräistä kutittelua :D
 
Täällä on vauva ollut raivotarjonnassa jo viikkoja. Pitkään on tuntunut potkut ylävatsalla ja hikka tuntuu aina ihan alavatsalla. En tuosta tiedä vaikuttaako raivotarjonta aikaisemmin syntymiseen mutta luulisin ettei sillä oo merkitystä...? Korjatkaa jos oon väärässä! :)

Missä päin masua teillä tuntuu hikka? Ja kuinka päin vauva on mahassa? Mulla tosiaan tuntuu ihan alavatsalla parhaiten, ja on rt, mutta oon lukenut että vaikka olis perätilassa niin silti hikka voi tuntua alhaalla. Mikä kohta vauvasta sielä tärähtelee :D
 
Täällä myös kääntynyt jokin aika sitten pää alaspäin. Oon kanssa ymmärtänyt näin, että sillä ei ole mitään merkitystä synnytyksen kannalta vielä tässä vaiheessa. Vaikka tilaa alkaa olemaan hiljalleen vähemmän ja vähemmän, niin kyllä ne vaavelit voivat vielä moneen otteeseen kääntyillä. Ei muuten tunnu mukavalta tuo kylkiluiden alle monottaminen... :/
 
Ei ainakaan meillä tuon esikoisen syntymiseen vaikuttanu rt:ssa köllöttely mitenkään, kun syntyi sen pari viikkoo la:n jälkeen... :D
Minä en mitään hikkaa oo huomannu, mutta en tosin tuntenu esikoisestakaan, ainakaan silleen, että ois selvästi voinu sanoa, että masussa hikkaillaan. Mutta uskoisin, että eiköhän se koko vauva hytkähdä sen hikan voimasta, eli voi se peppukin heilahtaa, kun hikka iskee. Kyllä meillä tuo poika hötkyy vieläkin hikan voimasta välillä lähes varpaisiin saakka... :)
Hienoa MPOP, että noi Kela-hommat selvis. Mulla meni esikoisen kanssa silloin samalla tavalla, että päätökset tuli sen edellisvuoden palkan mukaan ja sitten, kun työt oli ohi ja ne edeltävien 6kk:n palkkatiedot selvillä, tehtiin uudet päätökset niistä tukisummista, mutta päivät tietysti pysyi samana. :)
 
Täällä asustelee niin rauhallinen tapaus, että äipällä ei oo mitään hajua miten päin se on. Neuvolassa viikko sitten sanottiin olevan raivotarjonnassa, mut siinä RT:n edessä oli kyl joku roomalaisen ykkösen näköinen kirjain (I). Tietääkö joku mitä se merkkaa?
Potkut tuntuu yleensä tossa oikean kyljen alla ja hikkaamista en ole havainnut vielä kertaakaan. Ja sellainen käsitys on täälläkin, et voi vielä kääntyillä ylös alas. Viikon 35 jälkeen vasta enemmän asettuis, mut voi kyllä vielä senkin jälkeen kääntyä :)
 
Täällä on oltu raivotarjonnassa ainakin jo viikolta 24 :) Eilen viimeksi pikkuista ultralla kurkattu <3 Mitään hikkaa en oo varmaan tuntenut, siinä kai koko maha hytkähtelee..
 
Miulla tuntuu vauvelin hikka yleensä tossa keskellä mahaa tai aika ylhäällä. Koko maha vähän hytkähtää kun toinen siellä hikkailee. Ainakin oon kuvitellu sen rytmikkään tasavälein tulevan suht nopean "tikutuksen" olevan hikkaa. Kun sit möngerrykset ja potkut tuntuu ihan eri tavalla yksittäisinä. Meillä kyllä vauva hikkailee aika paljon! Joinain päivinä hikkailee monta kertaa, joskus on päivä välissä, että ei hikkaile, mut sit taas saattaa hikkailla :) Hassua!
 
Täällä on vauva ollut jo pari kk raivotarjonnassa ja lähestulkoon yhtä kauan on ollut hikkaa. Se tuntuu mulla pääasiassa alavatsalla, missä pää on, mutta välillä myös vauvan vatsan kohdilla. Ja sitä hikkaa tulee paljon, varinkin iltasin. Välillä mulla oikein näkee kun mun vatsa nytkyy hikan tahdissa :)
Neuvolassa sanottiin että usein jos jo vatsassa hikataan niin saattaa vatsan ulkopuolellakin pari ekaa viikkoo tulla paljon hikkaa. Katotaan kuinka käy.
 
En vieläkään tiedä miten päin tuo vauva tuolla on, en osaa tunnustelemalla sanoa. To on neuvola jos neuvola täti osaisi sanoa, tosin ei se viimeksikkään ollut ihan varma.
Hikka tuntuu ihan keskellä vatsaa <3
 
Noniin, eilen sitten pyörähti viimeiset 10 viikkoa käyntiin. Hui miten menee aika nopeesti! 

Onko muuten muita joiden puuhat petirintamalla ois ollu pitemmän aikaa paussilla raskauden ja sen tuomien vaivojen takia? Täällä yks semmonen.. Miten ihmeessä voi mennä aina miun ja miehen sex moodit ihan ristiin? Ja tuntuu, että ei osaa enää alottaa koko hommaa, ku viime kerrasta on niin pitkä aika! Sit vaan tuppaan hermostumaan ku mies ei heti innostu. :( Harmittaa. Ja sekin, et sit ku miestä kiinnostais, nii mua ei välttämättä sillon kiinnosta taas yhtään, tai vaikka kiinnostais, nii voi olla että on väsyny tai sit muuten vaa se kiinnostus lopahtaa jonku pikkujutun takia, äärh! 

Huomenna ois sitte neuvolalääkärille aika, näitä harjotussupistuksia on nytkin ollut lomalepäilystä huolimatta, onneks se neuvolatäti varas sen ajan huomiselle, niin saa sit taas tarkistettua että ei oo vaan paikat avautunu ennen aikojaan, voihan se olla, jos se kirjottaa sairaslomaa esim. viel yhen viikon tän lomaviikon päälle, tuntuu, et en kyl kotonakaan jaksa tehä mitään vaikka nukunki yleensä jonneki 10-11 asti! Sit vast illasta joskus 5-6 aikaan saatan virkistyä, jos sillonkaan..
 
^Mulla on tänään se päivä kun vauvan "luvalliseen syntymään" on tasan 4 viikkoa! Huiii :)

Ja samaa meillä havaittavissa makkarin puolella, ei oikeen ole mitään kipinää sillä rintamalla.. Mutta ei me toisaalta kauhean huolissaan olla, se nyt vaan on niin hankalaa ja ei mulla tämä maha kauaa enää ole. Katsotaan sitten uusiksi taas nuo kuviot kun saan oman kroppani takasin eikä välissä ole enää kolmatta pyörää häiritsemässä :D
 
Olen tässä viimeiset päivät miettinyt, voiko maha olla sisäpuolelta ruhjeilla. Mulla kasvaa kyllä harvinaisen kova riehuja täällä vatsassa ja ilmeisestikin tällä viikolla on viihtynyt enimmäkseen pää alaspäin, koska potkuja satelee tuonne yläosaan ja oikeasti pari kohtaa on aivan älyttömän hellinä. Joko on aika kultanut muistot tai sitten kuusi vuotta sitten esikoinen oli huomattavasti rauhallisempi maha-asukki. Olisi mielenkiintoista nähdä sitä touhua, koska sen verran vilkasta mahassa tuntuu olevan ;-) Viikkoja on vasta 30+3 eli vielä on pikkuisella aikaa kerätä voimaa eli mielenkiintoiset pari kuukautta edessä...
 
Niih, kyllähän noi petipuuhat on vähän hankalia tän mahan kanssa, koko ajan jostain kohtaa painaa tai jotain muuta vastaavaa.. :D Ja miusta ei ainakaan tunnu kovin seksikkäältä näiden rasvakerroksen saaneiden pakaroiden ja reisien + muumimammamöhömahan kanssa.. :D

Mut tosiaan, kävin siellä neuvolalääkärillä, oli kyllä mukava käynti silleen, ku oli nuori naislääkäri, jota ihan selvästi kiinnosti mun asiat ja raskaus, se kyseli kaikkea ja oli tosi rento käynti. :) Kohdunsuu oli ilmeisesti vähän pehmennyt, mutta ei ollut merkittävästi lyhentynyt eikä aukikaan. Sairaslomaa sain ens keskiviikolle ja sit yritän takasin töihin, enköhän mie siihen mennessä oo elävien kirjoissa taas! :) On kyllä tää loma tehny ihan hyvää. 

En saanu viime yönä nukuttua, ku tuntu, että siellä lääkärin luona ku ne paineli mahaa ja sitä anturia tuolta alakautta väänteli ja käänteli, nii sit oli illalla maha tosi kipeä ja selkääkin jomotti. Heräilin jatkuvasti yöllä enkä saanu kunnolla unta ku vasta joskus 9 aikaa aamulla ku mies lähti työhaastatteluun. Siihen asti nukuin korkeintaan semmosia tunnin pätkiä enkä meinannu ollenkaan saada unta! Mrrh ärsyttävää. :/ Pitäis vaik huomenna pistää kello soimaan aamulla vähän aikasemmin, niin ei menis sitte puolillepäivin nukkuessa ja sit taas nukkumaanmeno venähtää.
 
Takaisin
Top