Lokakuun löpinät

Keskustelun 'Laskettu aika joulukuu 2012' aloitti MPOP, 5 loka 2012.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. MPOP Rakastunut foorumiin

Ei tainnut meillä joulukuisilla vielä olla lokakuun kuulumisien keskustelua? Ainakaan en löytänyt..

Noh, joka tapauksessa, mun kohdalla lokakuu on alkanut vähän nihkeästi, syyskuu oli mitä virkeintä ja pirteintä, iloisinta aikaa, mutta nyt taas on väsyttänyt tosi paljon. Olen ollut jonkin verran myös ahdistunut (en oikein tiedä miksi), kai tuolla taustalla velloo niitä käsittelemättömiä asioita ja näitä mitkä tällä hetkellä ahdistaa, en ole oikein saanut vielä auki.

Sitten on pahoinvointia ollut, en tiedä liittyykö se tuohon ahdistukseen, kun mulla on aika usein myös fyysistä pahoinvointia, kun olen ahdistunut, mutta tämä vaikuttaa vähän samanlaiselta kuin alkuraskaudessa. Toivottavasti ei tule takaisin! Kävin omalla vaa'alla eilen ja kauhistelin vähän sitä kun 1.5 viikossa oli paino noussut 1.5 kiloa. Ei se taida kovin paha olla? Tai lukema kyllä minua ainakin kauhistutti, vaikka koko raskauden aikana ei olekaan paino noussut kuin 4 kg + nyt nämä mitä on tullut viimeisimmän neuvolakäynnin jälkeen. Olen jo pelännyt raskausmyrkytystä ym. kun tuo paino tuolla lailla noussut ja pahoinvointia ollut, mutta mittasin verenpaineenkin, eikä se ollut mitenkään korkeampi kuin yleensä. Eli seuraavaa neuvolaa odotellessa.. :) Koitan pitää lipun korkealla, vaikka välillä se tuntuu aika vaikealta..
  2. LauraT Peruskäyttäjä

Mulle neuvolassa sanottii että näillä viikoilla vauva kasvaa nopeiten eli painoa voi tulla paljon enemmän ku alkuraskaudessa ja vaikka kuin kattois mitä syö. Eli ei pitäis olla sen suhteen mitää hätää. Pahoinvointia mullaki on tosin se johtuu siitä ku vauva möyrii ei potki vaa pyörii mahassa :D 
    Mulla on painoa jo muutenki liikaa, laihutin 10kg ennen ku tulin raskaaks ja nyt on viime neuvolaa mennes tullu 12kg, 5kg enemmän mitä tuli esikoisen aikana koko raskaudessa. Ja kuinka paljo se nyt meinaa viel nousta... :S No mutta mie en ota ressiä painosta, mie paisun ku pullataikina mut mie pystyn laihduttaa pois suurimman osan ylipainosta pelkällä ruokavaliomuutoksella raskauden jälkee. 

Mulla on ollu nyt viikon verran ihan hirveesti virtaa ja oonki sit siivoillu ja LEIPONU ku hullu, ja leipoisin vaa koko ajan kaikkee hyvää. Vois melkee ottaa kuvii ja alkaa jotaa blogii kirjottaa.. :D Ikiin ei vaa muista ottaa kuvia ja sit ku muistaa ni herkut on syöty. 

viikolla 36 mulla on ultra ja ajattelin kysyä ja varmistaa viel että onko se nyt se poitsu mikä sielt tulee :P Nii siis kokoarvio on sillo ku on tuo raskausdiabetes todettu. 

Neuvolalääkäri sano että ei sais nukkua selällää ku ei ole hyväks sikiölle mut ku ei voi nukkua muutenkaa. Mikäs siin on sit niin vaarallista?? 
  3. Hilla83 Peruskäyttäjä

Lokakuussa ollaan jo, hui ku tämä loppuaika menee nopsaa. Toisaalta tuntuu, että h hetkeen on vielä ihan liian pitkä aika mutta toisaalta pelottaa, että sehän on jo ihan kohta..
    Olo on vieläki oikein kiva, ei mitään kauhukertomuksien juttuja ole tullut vaan ainoastaan 11kg lisäpaino on tuonut tullessaan kömpelyyttä.
    Nauroin tänään töissäkin, että en ole tainnu koskaan olla näin terve ku nyt kun en ole yhtään saikkupäivää pitäny koko raskauden aikana ja töitä on enää jäljellä muutama viikko.

Koirienkin kanssa olen jaksanu touhuilla lähes entiseen malliin, toki vähän on pitäny rauhoittua enkä enää jaksa lähteä kovin pitkälle lenkille.

Mutta hyvin positiivisin mielin tässä edelleen, kaikki on niin hyvin kuin voi olla olosuhteisiin nähden :)
  4. äskoo Aloittelija

Ajatella, että ollaan jo lokakuussa. Tosi nopsaan mennyt aika vaikka välillä matelee niin ettei jaksais enää yhtään olla raskaana :D Ihanaa aikaahan tää silti on kaikkine vaivoineen.
    Neuvolassa kävin eilen ja siellä kaikki ok. Painoa on tullut nyt yhteensä 5kg, siis siitä ensimmäisestä käynnistä lähtien. Pissa oli puhdas ja verenpaine hyvä. Hempparia ei nyt mitattu tällä kertaa. Vauvan syke vaihteli 146-161 välillä ja kuulemma oikein hienot äänet :) Sf-mitta 26cm.
    Kivaa viikonloppua kaikille, meillä miehen kanssa suunnitelmissa pitää pizza- ja leffailta, namskis :)
  5. MPOP Rakastunut foorumiin

No huh, hyvä tietää, että muillakin paino vaan nousee nousemistaan, vaikka ei söis ees mitenkää erityisen rasvasia ruokia/herkkuja. Se on niin outoa, kun oon syönyt nyt silleen suht normaalisti, miten ennen raskauttakin, silloin paino ei välttämättä liikahtanut minnekään suuntaan ja nyt se vaan nousee ja nousee! :D

Miulla on ens viikolla neuvola, ootan sitäkin ihan innolla, nää vaihtelevat mielialat nyt taas vähän varjostaa tätä raskautta ja olo on välillä ku milläkin itku/ahdistuspallolla. Ja sitten nyt ainakin mulla on raskauden aikana tuntunu, että kaikki tunteet on potenssiin 100! Jos normaalisti joku pieni juttu sais vähän kyyneltä silmäkulmaan, niin nyt se on sitte luvassa hirvee pillityskohtaus :D JA oon myöskin huomannu, että kun oon kattonut näitä Kätilöt ja Sydänääniä -ohjelmia, niin ylläripylläri, itken JOKA IKINEN kerta kun se vauva syntyy! Aina. En oo koskaan ennen itkeny tommosia kattoessa, mutta kyllä nyt vaan. :D Ja ootahan ku se oma vauva syntyy, parun varmaan siellä synnytyssalissa silleen et kuuluu toiselle puolelle kaupunkia!

Ja saatiin nyt sit vihdoin ne kauan kaivatut yhdistelmävaunut + turvakaukalo kotiin! Hassua katella niitä siinä sisällä, kun vauvakin on vielä mahassa :D Sitte sitä miettii aina, että kohta noissa vaunuissa joku nukkuu! Outoa. Ja outoa varmaan myös se, että sit kun lähtee synnytyssairaalaan, niin sitä tietää sanoa sit kodille heipat vaan minun ja miehen kotina, koska kun sairaalasta tullaan takasin, niin sittehän meitä on kolme! Ei muille oo vielä iskenyt paniikkia, et kohta se oikeesti tapahtuu, että meillä on vauva? Miusta tuntuu, että miulle on iskemässä sellanen todellisuuspaniikki :D Kohta se vauva on täällä!
  6. Hilla83 Peruskäyttäjä

Kyllä kait sitä paniikkia on ilmassa, mutta olen niin rento ihminen enkä osaa hermoilla, joten panikointi vaan ilmenee satunnaisena tuumaamisena, että apua, kohta meitä on kolme ihmistä! Edelleen vauvan tavarat on ympäri Suomea ja sitä pohtii vain, että koska on aika alkaa kasaamaan niitä omiin nurkkiin. 9 viikkoa on niin pitkä aika, mutta samalla se tuntuu ihan kauhean lyhyeltä ajalta!

Tunteet mullakin heittelee.. Normaalisti en koskaan itkeskele, mutta nyt tuntuu että tippa silmäkulmaan tulee ihan joka asiasta. Pillityskohtausta en ole saanut vielä, mutta tätä menoa sekin tulee ihan kohta

Sellanen hankala olo koko ajan, ei huvita mikään ja paha mieli tulee joka asiasta.
  7. Mansikkamaa Peruskäyttäjä

Mulla on paniikki. Vasta äsken oli paljon aikaa ja nyt viikot loppuu kesken. Enää kuukausi töitä ja opiskelua. Mulla on viime viikkoina vielä toi opiskelu jäänyt turhan vähälle, joten panikoin sitä kovastikin. Sain töistä iloisia uutisia (olen siis vain määräaikainen tuntityöntekijä), että saan jatkaa äippäloman jälkeen. Mutta samaan hengenvetoon kerrottiin, että olisi sitten paras valmistua toukokuun 2014 loppuun mennessä, että saan vakiviran. Ei multa paljon puutu, paljon vain kirjoittamista eikä se ole mun vahvin juttu ollenkaan..

Ja sitten panikoin tätä meidän pientä asuntoa, että mihin mä sen vauvan laitan. Ei tänne mahdu. Meillä on vanhempien lasten pinnasänky, mutta kun vaihdettiin makuuhuoneita päikseen, niin nyt se pinnasänky ei enää mahdukaan. Pitää hankkia jokin ensisänky (jos joku Uudenmaan alueella haluaa luovuttaa äitiyspakkauksen latikon hyvään tarkoitukseen, niin se otetaan avosylin vastaan ). Vaikea keskittyä mihinkään tekemiseen, kun vatvon vain asioita.

Vähän aikaa sitten en ollut tietoinen lainkaan, että missä vaiheessa raskautta olen, mutta nyt joka päivä lasken, että milloin viimeistään tämä on ohi (rv 38 käynnistetään, mutta epäilen, että sinne asti saan pidettyä jalat ristissä). Ja tietoisuus, että paapero saattaa pullahtaa jo kuuden viikon kuluttua tähän maailmaan, niin saa mut paniikkiin. En mä ole valmis, vaikka mun piti olla jo valmis.

Mulla aletaan viikolta 36 alkaen seuraamaan kohdunsuun tilannetta, kun olen aiemmin synnyttänyt niin aikaisin ja nopeasti. Mutta mitä ne voi nähdä, kun viimeksi sairaalassa mulle sanottiin, että ei tämä vielä tule. En ollut auki, pää ei ollut kiinnittynyt ja plaa plaa. Ja sitten tunnin päästä olin ihan auki ja vauva tuli.
  8. MPOP Rakastunut foorumiin

Jooh, onhan tää aika hullua kun rupesin nyt ajattelemaan, että mulla ei oo enää kun neljä viikkoa ja vähän päälle jäljellä töitä! Sehän ei oo paljon mitään! Ja sitte ku jään äippälomalle, nii ei oo enää ku viitisen viikkoa laskettuun aikaan! APUA! :D

Kyllä mie silti hirmu innolla odotan sitä vauvan tuloa, nyt on ollu sen suhteen aika rento mieli, vaikka kyllähän se tietty vähän pelottaa, että miten sitä osaa ja jaksaa, varsinkin jos tulee levoton/itkuinen lapsi. Mut ehkä sitä sit sillä kuuluisalla äidinrakkaudella vaan pusketaan eteenpäin.

Välillä kyllä tuntuu jo, että voisin antaa tän vauvan vähäks aikaa vaik miehen mahaan, ootan niin innolla millon saan oman kroppani takas! Ei ois näitä selkä/lonkkavaivoja ja -kipuja ja kukaan ei möyris tuolla mahassa ja pitäis sen takia hereillä yöllä. Kyllähän se sit varmaan pitää vieläkin enemmän hereillä yöaikaan, kun on tullut ulos tuolta mahasta, mutta ois se vaan niin mukavaa, että sais maata mahallaankin välillä. Kyllähän tää maha-asukki liikkumista rajottaa, mullakin kun työmatka on sen 6 km ja vaihtoehtona on joko pyöräily tai sit autolla meno, mut se on tälleen loppusyksystä/alkutalvesta vähän hankala, et jos mies ei tuo mua autolla, jos se ite tarvii sitä, niin pitää pyöräillä (mikä voi sit taas niitä kipeämpiä harjotussupistuksia saada aikaan). Sit jos ite tuun autolla, nii sitte ku ilmat kylmenee, niin mulla ei oo mitään paikkaa mihin pistää tää auto lämmitykseen työpäivän aikana, ku tien viereen pitää pysäköidä.. Äh hankalaa! Toivotaan, että ei tulis ihan vielä hirveitä paukkupakkasia, sit neljän viikon päästä saa tulla, ku oon jääny äitiyslomalle! :D
  9. MPOP Rakastunut foorumiin

Mites muuten muilla, oletteko jo hakeneet äitiysrahaa Kelalta, jos olette, onko päätös tullut ja kauan siinä meni? Itsellä on mennyt jo yli viisi viikkoa, olevinaan olen kaikki paperit sinne toimittanut, eikä lisäselvityspyyntöjä ole tullut, mutta päätöstäkään ei ole vielä tullut. Onkohan siellä ruuhkaa vai mikä mättää? Oishan se ihan kiva saada se päätös ennenku äitiysloma (Kelan laskurin mukaan) alkaa :D
  10. Hilla83 Peruskäyttäjä

Minä olen laittanu paperit jo aikoja sitten, mutta työpaikalta ei vieläkään ole toimittanut lappuja eli sen vuoksi päätös odottaa Kelalla. Toivon, että nyt on laput jo lähetetty kun olen monta kertaa palkanlaskijaa hätyytellyt.. Ja ainakaan minun tapauksessa asiat ei edennyt ennen kuin itse soitin Kelalle ja sitten palkanlaskijalle eli sinuna varmistaisin, että kaikki laput on kunnossa jos ei päätöstä ole tullu.

Mulla on enää 5 työaamua. Huominen vielä ja sitten alkaa loma ja sitten vielä 4 vajaata päivää ennen äitiyslomaa. Ihanaa :) Työmotivaatiota ei kauheasti ole ja kyllä alkaa jo tämä konttorissa istuminen puuduttamaan paikkoja ihan urakalla. Neljään asti ei pysty istumaan, ei vain pysty vaan on pakko nousta ylös vähän väliä.

Maha on kyllä jo ärsyttävän iso, miten tätä jaksaa vielä monta viikkoa.. Naurattaa, että minusta maha oli iso jo pari kuukautta sitten kun nythän se vasta oikeasti on tiellä ja hankaloittaa elämää. Niin kuinka iso se sitten on ennen laskettua aikaa ja kuinka siihen sitten on jo kyllästyny.
  11. Tiina^ Tuttu foorumilla

lähetin paperit kelaan 15.8, raskaustodistuksen 23.8 ja päätökset oli tehty 28.8 :)
  12. Isabell Tuttu foorumilla

Täällä on syyskuun loppupuolella kaikki paperit olleet kelassa, työnantajalle olin ne vienyt jo aiemmin, sieltä sitten kelaan toimiteltiin :) Mä soittelin kelaan viime viikolla varmistaakseni, että paperit on siellä, ja kaikki on ok! Ainoa, mikä puuttuu, niin työnantajalta palkkatiedot.. mutta niillä ei kuulemma ole mitään aikarajaa ja päätös tehdään sitten näiden jälkeen. Sanoivat, että äitiysavustusta voivat toki kiirehtiä, mutta eipä mulla mitään kiirettä ole, pääasia, että kaikki on hoidossa!
  13. Nitti Ihastunut foorumiin Elokuunmammat 2014

Mulla alkaa äitiysloma ensviikolla, mutta ei se kyllä pahemmin missään tunnu kun oon ollut sairaslomalla jo heinäkuun 19. alkaen kun en meinaa pystyä liikkuun vatsa-, selkä-, lantio- ja lonkkakipujen takia. Ja tietenkin mitä isommaks vatsa tulee sen kauheempaa mulla on :( 
    Mun ruumiinrakenne (nivelet ja kaikki kudokset) on yliliikkuva mikä aiheuttaa kipuja keskivartaloon raskausaikana. En ees tajunnut että tää vatsan kasvaminen voi sattu näin paljon, siis nimenomaan vatsaan. Selkäkipuja yms. osasin odottaakin.Hyvä puoli tässä on se että mulle ei varmaankaan tuu raskausarpia kun ihokin antaa hyvin periks :)
    Onneks ei kuitenkaan tarvi enää kauaa oottaa. La on 1.12. mutta diabeetikkona saan todennäkösesti vauvan maailmaan jo ennen sitä. Diabeetikot kuulemma synnyttää keskimäärin viikoilla 36-37. Joskus jopa 34, mikä olis ensviikko, huh. Ja tosi harvoin mennään viikolle 40. Torstaina on Naistenklinikalla käynti, ehkä ne osaa sanoo jotain ennustetta :)

Mulla tuli päätös äitiyspäivärahasta 3:ssa viikossa, mut se tuli työpaikkakassan kautta ja siis vähän nopeemmin. Kävin kattoon sillon kun laitoin hakemuksen meneen Kelan sivuilla ja siellä sanottiin että elo-syyskuussa on kova ruuhka ja käsittelyajat venyy. Ja kyllähän se eka raha sieltä jokatapauksessa tulee vasta n. kk äitiysloman jälkeen. Mulla ainakin eka maksupäivä on marraskuun lopussa. 
  14. MPOP Rakastunut foorumiin

Haha, onkos muilla tullut tätä kuuluisaa raskausdementiaa? Mulla on tällä viikolla ollut kunnon muistihäiriöt! Normaalisti muistan kaikki menot ja muut ihan ilman mitään ongelmia ja ei tarvitse edes kalenterista tarkistaa, mutta nyt olen jo tämän kuluneen viikon aikana unohtanut kahdesti skypetyksen, toisen kerran äidin kanssa ja toisen kerran SAMANA päivänä sovitun skypetyksen kaverin kanssa. Illalla tajusin, että hitsi vie, taisin unohtaa sen! :D

Sit toissapäivänä sovittiin toisen kaverin kanssa, että hän tulee meille tänään kylään. Havahduin yhtäkkiä, että mikä päivä meidän pitikään nähdä sen kaverin kanssa ja pelkäsin jo, että olen sopinut päällekkäin jonkun toisen kaverin kanssa menon. Onneks en sentäs, mutta olisin kyllä tämänkin menon unohtanut, ellen olis facebookia selatessa ja tämän kaverin nimen nähdessä tajunnut jonkin kellon soivan, että pitikö muistaa jotain? :DD Sit vasta muistin tarkistaa kalenterista, että ainiin tämmönenkin oli sovittu tälle päivälle! Toivottavasti en unoha neuvolaa tänään, muistan varmaan kyllä lähteä töistä tarpeeksi ajoissa, mutta se onkin sitte asia erikseen, että muistanko ajaa sinne neuvolaan vai ajanko jonnekin kauppaan tai kotiin tyyliin ja sit mies soittaa, että mie oon täällä neuvolassa, missäs sie oot :D
  15. Isabell Tuttu foorumilla

MPOP Täällä ainakin on hajamielisyyttä havaittavissa :)

Tuli mieleen sellainen, että meinaatteko/ oletteko hankkineet vauvalle toppapukua vai mennä äitiyspakkauksen toppapuvulla ? Sehän on aika iso.. niin mietin, että pitäiskö kuitenkin hommata pienempi ?
  16. MPOP Rakastunut foorumiin

Ite meinasin mennä ihan äitiyspakkauksen toppapuvulla. Ompelin tämmösen 56 cm potkupuvun sinne välipuvuksi, että on sitten lämmin pienellä vielä kun se äitiyspuku on niin reilu.

17. Ramana Peruskäyttäjä

Juu, raskausdementia alkoi esikoista odottaessa, jatkui vauva- ja taaperoajan, ja jatkuu vieläkin :D

Meillä on edelliseltä kerralta ÄP toppapuku, tällä kerralla otettiin rahana. Tuo ÄP puku on oikeasti jättimäinen, oli puolivuotiaallekin aivan liian iso vaikka vauva ei mikään pieni ollut.
    Ostin yhden toppapuvun kokoa 62, Lindexin niin on vähän pienempää mitoitusta.
    Mutta mutta, se toivottavasti talven pelastava asia on lämpöpussi (siis oikea lämpöpussi, ei makuu-). Kätevä talvivaruste pienelle vauvalle, ei tarvi pujotella töppösiä ja tumppuja ja pieniä raajoja hihoihin. Sinne vaan lapsi pussiin ja ketju kiinni :) ja takuulla lämmin. Meillä ne ulkoilut talvella tulee olemaan lähinnä vauva kaukalossa autoon ja autosta ulos, kun ihan maalla asutaan. Ja kelin salliessa sit pulkkailuakin yms.
  18. Mymmeli-85 Peruskäyttäjä

Minä hommasin turvakaukaloon tämmöisen. Ei sitten tarvitse turvakaukalossa pitää toppahaalaria päällä, vaan riittää vähän ohuemmat vaatteet. Vaunuissa pidetään sitten äp:n haalaria (ja makuupussia), kun ei sen vauvelin tartte sen kummemmin kuitenkaan päästä siinä haalarissa ihan heti liikkumaan...

Mulla on kans pää ihan pumpulia. Kaupassakäynneistä on tullu ihan mahdottomia, aina pitäisi vaan jaksaa kirjoittaa se lappu. Tuntuu, että unohtaa kaiken tarpeellisen ja sitten ei pysty yhtään ajattelemaan järkevästi ja ostamaan edes kahden päivän ruokia. Sitten niitä ruokakasseja tyhjentäessä vaan aina miettii, että hitto vieköön. Niin ja yleensä siellä kaupassa tulee kuitenkin haahuiltua melkolailla kaikki käytävät ja välit, kun vaan yrittää pohtia, että mitähän sitä tarttis. :D

Mulle noi Kelan päätökset on tullu melko nopeesti. Oisko menny joku pari-kolme viikkoa, maksimissaan kuukausi. Odotan kyllä jo, että pääsee noille äitiysrahoille, kun ei tuo kotihoidontuki mikään kauhean maaginen ole...vaikuttaa meidän perheen tuloihin kyllä huomattavasti. Jos ei sitten tarvitsisi elää ihan täysin kädestä suuhun. Ja kun tuolle esikoisellekin on taas joutunut hommaamaan jos jonkinlaista varustetta. Vielä pitäisi hommata uudet kengät ja rukkaset ja kypärämyssyä ja mitä vielä. Perusvaatettakin tarvitsee viimeistään vuodenvaihteen jälkeen taas hommata. Saa nähdä pitääkö mun poikatunne kutinsa. Jos pitää, niin sitten tälle kakkoselle on kyllä melko hyvät valikoimat vaatteita valmiina. Jos tulee tyttö, niin sitten joutuu jotain uusiakin hommaamaan, kun melko sinisävytteistä on tuo valikoima. :)
  19. Baais Aloittelija

Mulla on Kelan paperit vielä lähettämättä! Pitäis olla ens tiistaina perillä. Rupesin sitä hakemusta täytteleen alkuviikosta, mutta tajusin, etten osaa kaikkiin kohtiin vastata. Sit vaan kyselyä palkkoihin. Toivottavasti ne vastaa pian, ettei tarvi lähettää keskeneräistä hakemusta. Raskaustodistustakaan en oo sinne vielä postittanut. Sen laitan varmaan huomenna menemään.

Mä ostin muksulle Reiman 62cm talvihaalarin nettikirppikseltä. Se on tosi ihana, mut luulen, et saattaa myös olla aivan liian iso :) Tollainen lämpöpussi olis varmaan ollut hyvä, mutten kyllä viitsis toista samaan käyttöön olevaa vaatetta enää ostaa.

Raskausdementia on kyl iskenyt päälle täälläkin :) Jotenkin töissäkin tuntuu välillä epävarmalta, et unohtaa tehdä jotain tärkeetä :( Toivottavasti tää koppa nyt kestäis vielä tän nelisen viikkoa!
  20. Isabell Tuttu foorumilla

Löysin sellasen kivan haalarin vauvalle, minkä saa sitten myös pussiksi.. ajattelin varmaan ostaa sen 62 cm :) Niin ei haittaa, vaikka vähän suuri olisikin, pussimallisena varmaan helpompikin vauvalle pukea. Menisköhän tuo sitten talven yli ? Luulis, kun noi tuppaa aika suuria olemaan..

Jaa tämä sivu