Lokakuun jutustelut

Meillä pidetään nimiäiset. Kummien mietintä päällä, vaikeata miettiny jos ei kummeja ollenkaan.
 
Me ei olla mietitty kummeja vielä, mutta varmasti tulokas saa yhtä ihanat kummit kuin aiemmilla lapsille. Tiedän, että lähipiirissä on monta halukasta tehtävään :)
 
Meillä on nimiäiset luvassa. Ja "kummit" valitaan/ he muotoutuu tässä vauvan ekan vuoden aikana. Näkee ketä ystävistä tai muista sukulaisista eniten sillai kiinnostaa/on läsnä :-) Ei kuuluta kumpikaan kirkkoon eikä myöskään haluta et nää kummihenkilöt tekee mitään velvollisuudesta vaan ihan puhtaasti omasta halusta :-)
 
Mulla itsellä ei o myöskään virallisia kummeja mut oikeessa elämässä on sellanen henkilö/pariskunta kuitenkin elämän aikana muotoutunut ku täyttää paremmankin virallisen kummin saappaat :-)
 
Meilläkään ei kasteta, kumpikaan ei halua, eikä kuulu kirkkoon.

Ja mekin valitaan kummit just sen mukaan, että kuka osoittaa kiinnostusta, ketään ei "väkisin" pyydetä.
 
mullakin kummit on valittu. lapsi saa 2 kummia ja toivon että se riittää... onneks tässä on aikaa vielä kerätä raha et saa kirkossa kastettua :)
 
Perhonenz ei meillä ainakaa maksa kirkos kastaminen..
 
Me ei kumpikaan kuuluta miehen kanssa kirkkoon, mutta mä ajattelin liittyä takas että saadaan vauva kastettua. Toivon, että siihen mennessä kun hän menee kouluun niin olisi jo mennyt se laki läpi, että myös kirkkoon kuuluvat saa valita ET:n ja uskonnonopetuksen väliltä... Järkeiltiin asia niin, että vaikka ei aiota antaa uskonnollista kasvatusta lapselle, niin kirkkoon kuulumisessa on kuitenkin joitain etuja ja kirkko tarjoaa paljon hyviä palveluja, ja jos lapsi sitten vanhempana itse haluaa olla enemmän "uskovaisempi" tai toteuttaa sitä, niin kynnys kirkon toimintaan liittymisessä ei oo niin iso. Eikä tartte mitään ristiäisiä/kastajaisia pitää sitten aikuisena :rolleyes: Meillä siis kannatetaan tällaista aika uskontoneutraalia ajattelutapaa :grin

Kummeiksi ollaan aateltu miehen siskoa, sekä mun läheisintä kaveria miehineen. Mullakin piisais sisaruksia kummeiksi, mutta en halua lapselle montaa kummia vain sen takia, että tasapuolisuuden nimissä kaikki sisarukset kummeiksi...
 
Wadalma me kuulutaan kirkkoon mutta ei olla uskonnollisia ollenkaa. Kirkos oltu ku mentiin naimisiin ja siinä se, seuraavan kerran ku on hautajaiset (näin mies sanoi papille kirkos ja pappi järkyttyi :D ). Pappi kastoi esikoisen kotona ja varmaan tämä toinenki kastetaan sitte kotona.
 
Meille kans tulee ristiäiset kotiin. En oo mäkään tainu kirkossa käydä sitten häitten (ja nekin oli kappelissa, en tosin tiedä miten ne ees eroaa...) :rolleyes: Häät halusin kappeliin enkä siviilivihkimistä koska halusin tosi päheet sisään- ja ulosmenomarssit ja ne kuulosti uruilla aivan mahtavilta! :grin
 
Meillä mies ei kuulu kirkkoon, ja vaikka kuulun niin en oo mitenkään uskonnollinen. Itseasiassa oo kuulunu juuri siksi, että saisi häät, ristiäiset ja kummilapsi mahdollisuuden :D nyt alkanut mietityttämään, että mitäs jos en kastaiskaan lasta kirkkoon. Kummit kirkollisesti meillä on jo valmiina kylläkin, mutta ähh en tiiä :D onneks ei oo kiire tätä asiaa päättää :D miehelle tosiaan ei oo mitään väliä, niin ei auta kauheesti päätöksen teossa :D
 
52381019578d6bec1421a8310b21f1ce

Onks muita varhaisia jouluhöperöitä kun on vahingossa jo tehnyt joulukortit ja ostellu lahjoja :D
 
Pöh, en saanu kuvaa laitettua mut väsäsin kranssin oveen suodatinpusseista. Kortti tarpeet hankittu muttei vielä tehty, joulukalenterin arkartelu menossa sit korttien vuoro. :rolleyes: Joulua odotellaan siis ja pikkuhiljaa valmistellaan. :grin
 
Mua hotsittais kans sellai kranssitehä! Mut jotenkin musta tuntuu ettei se sujuis kauheen mallikkaasti.. vanhemmille joskus tein sellasen pallokranssin mikä ei kyllä sitten oo nätti laisinkaan mutta siellä hyvää hyvyyttään pitää sitä joka joulu ovessa :D
 
Ja jos valitsee 6kk tulojen mukaan, niin saa ootella päätöstä niin pitkäänkun viimeinen palkka ennen äitiyslomaa on lähteny palkkiksesta :D avustuspäätös oli annettu mulla jo seuraavana päivänä hakemuksen lähettämisestä :D

Kyllä mulla tekivät päätöksen kun lokakuussa hain niin 4kk hakuaikaa edeltävien tulojen mukaan. Et jos haluut palkkoja viel pari kuukautta sinne kelaan niin kandee sit hakee se äippäraha myöhemmin et ei käy niin et nyt kattovat tulot heinä-lokakuu jos haluu et kattovat syys-joulukuu
 
Kyllä mulla tekivät päätöksen kun lokakuussa hain niin 4kk hakuaikaa edeltävien tulojen mukaan. Et jos haluut palkkoja viel pari kuukautta sinne kelaan niin kandee sit hakee se äippäraha myöhemmin et ei käy niin et nyt kattovat tulot heinä-lokakuu jos haluu et kattovat syys-joulukuu


Mulla kela-ukko sano että päätös tulisi joulukuusta taaksepäin 6kk, mutta olivat ratkasseet mun päätöksen nyt helmi-elokuun palkkojen mukaan. Vaikuttanee kun elokuusta putosi palkka sairaslomien takia. Eli näköjään voivat tehä melkein miten vaan :D riippuu varmaa tosiaan myös onko säännölliset tulot vai vaihteleeko esim. vuorotyöntakia
 
Mä sain vihdoin haettua päivärahaa ja tajusin, että munhan kannattaa aloittaa se varhennettuna jo 31.12, niin silloin saan sen vuoden 2014 verotuksen mukaan, mikä sopii mun kukkarolle huomattavasti paremmin :) Eli aika tasan 2 kk enää ennen piiiiiitkää lomaa!
 
Takaisin
Top