Lokakuun jutusteluja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röpelö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläki välillä hyviä ja huonoja päiviä. Nyt ollu taas iha hyviä päiviä ku remontti loppusuoralla ja pääsen vaaville huonetta laittammaa ja pinnasänkyä kokkoomaa makkariin ja tämmöstä pientä touhottamista. :) äippälomaki alko virallisesti viimeviikolla. Hitaasti lylleretään etiäpäin ja puuskuttaen, pelkkä tunnin kestävä kauppareissuki alkaa ottamaan voimille. Outoa.
Mutta olis kysyttävää äipät ja tulevat äipät! Mulla ollu iskias kipua varmaa toisesta kolmannesta lähtien päivittäin ja olen pärjännyt kyllä hyvin tähän asti. Nyt alkaa olla vasen jalka totaalisesti aivan pökkelö ja kippee. Kävelemään kun lähden nii tuntuu kuin suonenveto tulis vasemmalle puolelle jalakaa pitkin että jouvun menemään kyyryyn että loppuu se vetäminen. O.o pakarakkii on vähä turta jo. Suvussa on tosi paljon välilevyn pullistumaa ja nyt pelkään että se on mulle tullu tämän raskauden myötä, vaikken tiedä onko se mahollista :D toivottavasti joku sai selvää!

Kävin eilen kaverin luona otattamassa ns. masukuvat, niistä tuli oikein hienot! Ehkä vähän "sexymmät", kuin olin ajatellut, silti tosi kauniit. Ne mitkä otettiin ihan perus mustissa vaatteissa, ei onnistuneet ollenkaan, näytin tosi lihavalta ja vaivautuneelta ja maha kummalta. Sitten otettiin sellaisia, joissa olin kietoutunut mm. mustaan pitsiin (vain rintsikat ja pikkarit päällä) ja ne oli vielä täysin käsittelemättäkin melko upeita! :) Vauva vaan oli välillä ihan hassusti, niin joissain kuvissa masu on neliön muotoinen :D

Äippälomaa 2 viikkoa eletty.. siitä kirjottelinki jo tuonne äippäloma osioon :)
Täällä päivittäisenä vaivana nivusia ja selkää särkee, vaapun. Lisäksi lenkkejen jälkee tahtoo mennä ihan jumiin ja kaikki sohvalta nousut/liikkeelle lähdöt on hitaita ja kankeita :confused: Tällä hetkellä toiveena ettei menisi kauheasti yli lasketun ajan..

Ens viikolla mulle tehdään synnytystapa-arvio.. Osaako kukaan sanoa mitä siinä tehdään? :)

Tänään tuli 38 raskausviikkoa täyteen, jipii!! :) Aikas vauhdikas päivä ollut, kävin oman kylän "hulluilla päivillä" eli MLL:n lastenvaatekirpparilla, joka on kaksi kertaa vuodessa. Porukkaa oli jonottamassa kun ovet avattiin kympiltä! :grin Imetyspaita, imetysliivit ja harsoja tarttui tällä kertaa mukaan. Olishan siellä ollut vaikka mitä mutta runsaudenpula iski... Ja ahdistus siitä hälinästä ja väkimäärästä! Aika lailla puoli vuotta sitten samaisella kirppiksellä kävin ostamassa äitiysvaatteita ja hipelöin sekä ihmettelin pikkuruisia vauvanvaatteita, pää edelleen ihan pyörällä ihanasta raskausuutisesta. :Heartred Niin se vaan on hurahtanut äkkiä tämä raskausaika!

Kirpparin lisäksi kävin vielä kaverin kanssa kunnon shoppailukierroksella Ikeassa, Hong Kongissa, Askossa ja Jyskissä. Ottihan tuo hieman voimille, ja nyt ilta on mennyt enimmäkseen sohvalla lepäillessä. Mutta ihanaa oli päästä hetkeksi pois kotikulmilta, johan tässä ihan mökkihöperöityy muuten.

Idapa Eiköhän nuo tuntemukset johdu ihan SI-nivelen löystymisestä ja suontakin voi vettää. Ainahin miulla vettää harva se yö. Pohkkeet on ihan hellänä. Ei ilmeisestikkään riitä raskausvitamiineissa oleva magnesium, mutta kun tää raskausdementia vaivaa niin en muista apteekista ostaa lissääkkään.

Oi, toiset meistä on jo saavuttanu vauvan täysiaikasuuven ja kohta alkkaa varmmaan poksuminen. Tosi jännää. Itellä on vielä viikkoja ootettavana, kun tänään on 32+6.

Jännä viikonloppu takana, pe iltana kipeitä supistuksia, viimeiset tuli itkun kanssa. Pe-la yönä ei sitten unta millään vaikkei niin kipeääkään tehnyt.. Siitä asti ajoittain menkkamaista selkäkipua, lieviä suppareita... Mies pariin otteeseen käskenyt "soittaa jo johonkin" mutta kun ei mitään säännöllistä vielä eikä enää niin kipeääkään niin en ole edes soittanut. Mutta aika lailla iski tajuntaan, että joku on ihan oikeasti jossain vaiheessa tulossa ulos! No, nyt on sitten kaukalo autossa jalustoineen, makkarin järjestys muutettu, pinnasänky kunnossa yms yms viimeistelyjä tehty. Ti olis neuvolalääkäri, sittenpä viimeistään kuulee missä mennään.
Mutta on tää vähän jännää kun tuntuu, että lähtö voi olla koska vaan, mutta samalla pitäisi jatkaa ns. normaalia eloa ja oloa.
Että sellaista tähän lokakuiseen viikonloppuun :)

hei mitä on teille sanottu neuvolassa synnytystapa arvion tekemisestä tai vauvan painoarvion antamisesta? Meillä neuvolassa vaan sanoi täti että synnytystapa-arviota ei tehdä jos ei ole jotain pelkoa isosta vauvasta tai virheasennosta ja näin ollen myös vauvan painoarviota ei tehdä jos käyrät menevät keskikäyrien tuntumassa. Jos siis mennään keskikäyrillä on oletettavissa että vauva on myös keskikokoinen eli normaalipainoinen vauva..

Kaikille ystävilleni on annettu painoarvio sekä tehty synnytystapa arvio joten olen nyt vähän puulla päähän lyöty että mennää sit synnyttämään vähän sokkona ja toivotaan että käyrät ennustaa oikein:eek:

Onnea Jonsku87, taitaa olla lähtö lähellä:signs003

Miulle sanottiin että painoarvio tehdään 36 viikon tienoilla, ei sanottu tarkemmin että onko ihan käytäntönä kaikille vai miten. Miulla tosin on se sf-mitta ollut alusta asti yläkäyrän yläpuolella joten voi olla että ihan vaan senkin takia miut laittavat arvioon mutta luulempa että tämäkin riippuu ihan paikkakunnasta.

Nyt on alkanut tulemaan selkeitä supistuksia, jotka tuntuu etenkin alaselässä samaan tapaan kuin menkkakivut. Tulevat tosi harvakseltaan ja epäsäännöllisesti, joten en usko tässä olevan vielä tosi kyseessä. Saisivat kyllä kypsytellä jo paikkoja, en pistäisi yhtään pahakseni jos vauva jo alkaisi tulemaan.
Viikkoja on nyt 36+2 ja tän hepatoosin takia voi hyvin olla, ettei torstain äippäpolikäynniltä enää tulla takaisin. En tiedä oikein mitä pitäis ajatella. Mulla on mennyt ihan pasmat sekaisin ajatuksesta, että saatan joutua yksin odottelemaan äippäpolille synnytyksen alkamista. Mulla on pientä sairaalakammoa ja olin laskenut sen varaan, että mulla on mies mun tukena kun sairaalaan mennään. Vaikka henkilökunta tuntui olevan tosi mukavaa kun käytiin tutustumassa, niin se tunne kun et voi yhtään kontrolloida tilannetta tai tietää missä mennään on mulle kammottava.
Toisaalta kotona ollessa oon kokoajan huolissani vauvan hyvinvoinnista ja siitä miten korkealla noi arvot oikein heittelee. Jos päivittäin joutuu käymään Jorvissa tarkkailussa niin se käy tosi raskaaksi kun ei ole omaa autoa, eikä suoraa bussilinjaa.

Jonsku, mua nauratti tuo sun miehen kommentti että "soita johonkin" :D mulla ollut samantyyppinen vkl ku sulla, kirjoitinkin pitkän valituksen siitä tuonne Viim. Kolmanneksrn oireisiin. Siltä se alkaa tuntua, että viimeisiä viedään, jännittää ja vähän pelottaa... Tsemppiä sinne ja meille kaikille!

Mulla on taas yksinäinen viikko edessä, ku mies tulee joka päivä töistä vasta puolen yön paikkeilla. Tylsää.

Jemppa, täällä ihan sama käytäntö, jos kaikki menee neuvolassa normaalien mukaan, ei paino-/ synnytystapa-arvioon laiteta. Jos jotain poikkeavaa niin sitten lähetetään äippäpolille noita varten.

röpelölle paljon tsemppiä, ikävää kun ei ole semmoista mukavan ja turvallisen tuntuista vaihtoehtoa, missä olla. Tosin eihän ne edes vaihtoehtoja anna, jos tilanteen katsovat jatkuvaa seurantaa vaativan. Toivottavasti kuitenkin kaikki menee hyvin ja edes kohtalaisen hyvällä mielellä loppuun asti :)

Ja tsemppiä myös Justiinalle! Ja tosiaan kaikille muille, joilla jännitys tiivistyy :) ja joo, huvitti se vähän itseäkin tuo miehen kommentti, mutta mistäs se nyt voisi varmaksi tietää, mihin soittaa :D vaikka vasta edellispäivänä olin näyttänyt, mistä löytyy mm. synnytysvastaanoton numero :)

Täytyy vissiin jo olla tylsän puoleinen elämä, kun tällä hetkellä itseä eniten jännittää, ehdinkö käydä parturissa ennen pienen tuloa :D aika olisi ensi ti... Ja tänään lähtisi kuorma tavaraa kirpparille, jos nekin vielä saisi sitten pois haettua noin viikon päästä :)

Täällä alkamassa eka äippispäivä ilman mitään kummempia suunnitelmia. Viikon oon nyt ollu lomalla ja vieläkin tuntuu ihan kummalliselle, että ei tartte tehdä välttämättä mitään, jos ei jaksa tai huvita. Koko ajan on takaraivossa paine, että nouse nyt hitto siitä sohvalta ja ala touhuta. Mutta toisaalta, mulla on verenöaineet hieman koholla että ehkä ois ihan hyvä levätä.

jos nyt tänään sais vihdoin ton sairaalakassin pakattua ja viikonlopun Babyshower koristeet korjattua pois :) Siinä ja illan salitreenissä ois ehkä riittävästi tavoitetta tälle päivälle.

Tsemppiä kaikille kipujen ja tuskaisten olojen kanssa!! Mulla ei vielä yhtään mitään tuntemuksia. Onneks keskiviikkona neuvolalääkäri niin kuulee, mi on tilanne alapäässä.

Lumikki täällä synnytystapa - arvio huomenna, itsekin olisin kiinnostunut mitö siellä tehdään mutten vielä ole saanut selville :D

Vissii ainaki ultraavat! :grin meitä on seurattu sen myoman takia kuukausittain äippäpolilla joten siksi sen haluavat tehdä.. mut mitä muuta siinä tehdään..? :confused013:confused004

Mulla on ollu yläkäyrillä ihan koko ajan ja rv 12 ja 20 ultrissa todettu et vauva on sen verran iso et vois olla viikon tai enemmän edellä, mutta en silti saanu lähetettä mihinkään tarkempaan syyniin. Ressasinkin asiasta tietty hieman kun ekaa odotan, mutta ultrassa sanoivat että "ne neuvolasta herkästi lähettää" ni ajattelin että ei tässä sitten hätää. Neuvolalääkäri ei kuitenkaan kattonu ku käsikopelolla ja arvioi vauvan koon sen perusteella. (Ei olis sanonut varmaan mitään ellen olis kysynyt.) Lisäks ne kaks kertaa ku oon tän lekurin tavannu, se on todennu kohdunkaulaa olevan jäljellä eikä oo ylettyny kohdunsuuta tunnustelemaan, kun on valitellut lyhyitä sormiaan. :D Että sillä lailla.

Röpelö, sullako on hepatoosi? Paljoko arvot ollu?
Mulla aiemmissa verikokeissa laski viitearvoihin ja nyt oli lähteny taas nousuun... Varmaan kattovat vielä ainakin kerran ku sektioaika on "vasta" marraskuun alussa...

Ekassa raskaudessa oli alatit niin huikeissa lukemissa että käynnistettiin heti, toisessa raskaudessa arvot nousi, mutta laskivat sitten viitearvoihin ja pysyivät siellä...

WilMi82, joo, tossa n.puoltoista viikkoa sitten aloin ihmettelemään kun on ollut pientä jalkapohjien ja kämmenien kutinaa. Meillä kun tota hepatoosia on ollut suvussa niin soittelin samantien neuvolaan ja pyysin lähetettä verikokeisiin, ihan vaan varmuuden vuoks. No verikokeiden jälkeen sitten tuli heti soitto että maksa-arvot on 180 (sais kuulemma olla max 45) ja sappiarvot tulee myöhemmin (niissä menee kuulemma aina viikko, joten nyt keskiviikkona pitäis tulla viime viikon tulokset). Sain samantien lähetteen uudestaan verikokeisiin nyt keskiviikolle ja äippäpolille Jorviin torstaille. Saa nähdä onko arvot yhtään muuttuneet. Nyt on kutina yltynyt mutta vauva onneksi liikkuu aktiivisesti.

No hoh, kauampa teillä kestää :(
Meillä alatit tulee heti ja sappi samalle illalle, viimestään aamuksi.. Joka toinen viikko olen ravannut kokeissa, saa nähdä laittaako tälle viikolle vielä ajan kun oli lähtenyt nousuun...
Mulla oli esikoisesta jotain 300 ekassa mittauksessa nuo arvot ja tosiaan samantien käynnistykseen.
Varmaan käynnistävät sultakin <3 tsemppiä!!
(Mulla meni 3 päivää käynnistyslääkkeitä ennenkuin alkoi tapahtua)

Jemppa, Joo ei meilläkään tehdä painoarviota tai synnytystapa arviota ellei siihen ole erityistä syytä. Esikoisesta mulla kasvoi maha (kaksi vuotta sitten) koko ajan keskikäyrällä, käsikopelolla ja sf-mitalla vauvan arvioitiin olevan noin neljä kiloinen. Mullahan meni se raskaus yliajalle ja menin sitten rv 41+5 yliaikaiskontrolliin jossa lääkärit sit vielä teki painoarvion ja sillon sen piti olla noin 4,1kg. Kuitenkin kaksi päivää myöhemmin syntyi reilu 5kg poika. Eli kyllä täällä mentiin aika summassa vaan synnyttää koska ei ollut mitään erikoista sf-mitassa tai raskaudessa muutenkaan…Mä en (ehkä just kokemuksesta) luota yhtään tohon painoarvioon jokatapauksessa. Enkä siihen että isolla sf-mitalla syntyy jättivauvat ja pienellä tai normaalilla ne pienemmät/"normaali" kokoiset…. Nytkin mulla on suht pien maha tästä toisesta, tai no samanlainen kun viimeks mutta en kyllä usko että pieneks jää vaikka tämä syntyykin ennen laskettua aikaa sektiolla...

Kävin lähellä asuvan ystäväni luona brunssilla kävellen. Normisti 10min matka, nyt meni kipuineen kaikkineen 25min. Tässä sitä nyt ootellaan pitkällään että supistukset loppuu, ei onneksi kauhean säännöllisesti tule. Kai se on hyväksyttävä että jos jonnekin haluaa liikkua niin sit on mentävä autolla tai pyytää kaikki käymään kotona.
Huomista painoarvio ultraa odotellessa. :)

Takaisin