Lokakuisten liikunta

Itse harrastin ennen raskautta kävelyä, kevyttä kahvakuulatreeniä ja ratsastusta. Raskauden myötä on kahvakuula jäänyt kokonaan pois ja kävelykin on vähentynyt, mutta ratsastus on vielä jatkunut vaikka ei niin "hikitreeninä" kuin ennen raskautta tai ensimmäisen kolmanneksen aikana.
On ollut kiva lukea että ihmiset täällä pyöräilevät, sillä mun on jo muutaman viikon ajan tehnyt mieli pyöräillä, mutta en ole uskaltanut kun pelkään kaatumista :D Mutta ehkä näistä aikaisemmista viesteistä rohkaistuneena voisin sitä pyöräilyäkin uskaltaa vähän kokeilla :)
 
Itse olen ennen raskauksia liikkunut paljon ja monipuolisedti ja pääasiassa aika vauhdikkaita/rankkoja lajeja: kahvakuulaa/toiminnallista harjoittelua, potkunyrkkeilyä/kuntonyrkkeilyä, frisbeegolfia, talvisin hiihtoa ja kesäisin rullaluistelua. Tietty myös kävelylenkkejä, uintia, joogaa ja pilatesta näistä rauhallisemmista lajeista.

Edellisraskaudessa liikunta väheni jo huimasti, kun ensin ekat 3kk oli tosi huono olo ja armoton väsy. Sitten puolivälin paikkeilla, kun olo olisi muuten sallinut reippaasti liikkumisen, niin alkoi helvetilliset liitoskivut, jotka välillä esti ihan kävelynkin. Loppuraskaudesta sain vähän paremmin käveltyä, kävin säännöllisesti joogassa ja hiihdin (viimeisen kerran hiihdin vielä laskettuna päivänäkin).

Synnytyksen jälkeen tuli aika totaalistoppi liikuntaharrastuksille, kun eppari kipuili kauan, pissanpidätys ei toiminut ja laskeumaa oli tullut synnytyksestä ja peräpukamat olihan tosi ärjyt jonkin aikaa. Erkaumaa oli myöskin ja sitä jumppailin sitten physiopilateksessa ja babypilateksessa, kaikki rankat harrastukset ovat siis edelleen pannassa vaikka tyttö jo yli vuoden. Salilla olen satunnaisesti käynyt ja lyhyillä vaunulenkeillä melkein päivittäin. Nyt kesän tullen frisbeegolfaamassa on tarkoitus käydä niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Välillä liitoskivut ovat pahemmat ja välillä on ihan ok. Salikortin sanoin irti tämän kuun loppuum, mutta kesälle otan jumppakortin, jolla pääsen joogaamaan. Aika rauhallisesti on siis otettava pakon edessä. Toivon vielä joskus kuntoutuvani siihen kuosiin, että voin jatkaa vähän rankempiakin liikuntaharrastuksia. Aika näyttää...
 
On tämä kyllä... kerrankin patistin itseni kävelemään töihin tuon vajaan 2km:n matkan, ja voi että on tyytyväinen olo nyt. Olen siis oikeasti laiskuuden huippuyksilö, vaikka kroppaa huutaa edes jonkinlaista liikkumista, niin ei, tämä eukko vaan makaa suurimman osan ajasta, tai istuu töissä, vaikka seistäkin voisi. Jospa nyt saisi jonkinlaisen kävelyputken auki. Kyllähän minä koiran kanssa silloin tällöin ulkoilen, mutta eihän se mihinkään riitä. Isäntä sen yleensä hoitaa. Koiravanhus kun ei jaksa 10km lenkkejä mennä, vaikka minä jaksaisinkin. Varsinkin nyt kun alkaa olla lämmintä, niin ihan parin kilsan lenkki riittää koiralle, ja se on jo senkin jälkeen ihan raato, eikä meinaa jaksaa kotiin asti. On siis suomenlapinkoira, joten turkki on melkoinen. Ei olla kuitenkaan viitsitty ajella sitä kesäksi pois.

Onneksi nyt ei enää ole niin pahoja nuo kivut, joita oli tuossa viime viikonlopun aikaan, joten niistäkään ei sitten ole kävelylle haittaa enää ainakaan tässä vaiheessa.
 
Olen nyt raskausaikana kun säät ovat lämmenneet käynyt pojan kanssa 3-5krt viikossa vaunulenkillä. Kävellään aina noin 4km lenkki. Liitoskivut ovat kovat ja niinä kipuilupäivinä joutuu jäämään kotiin, vaikka mieli huutaa ulos kävelylle ja liikkumaan! :sad001
Alkuraskauden aikana keskityin enemmän lihaskuntoon, tein treeniohjelman 3-4krt viikossa jaksamisen mukaan, nyt sen jättänyt pois kun ei enää tunnu kropassa hyvältä. Aerobinen sen sijaan on ihanaa! :happy:
 
Kaari: Reipasta toimintaa! Hyvä hyvä :)

Toistaiseksi aika normaalisti on päästy liikkumaan, mutta kyllä tässä pikkuhiljaa alkaa huomata, että raskaus on jo kohta puolivälissä (!), kumpu tekee vihdoin tuloaan :nailbiting: Vielä pitäisi viikko piilotella töissä.
 
Mulla tuo mahan piilottelu olisi ollut todella helppoa, kun ylipainoa on, ja pötsi on iso muutoinkin. Mies kyllä sanoo, että näkyy ihan selvästi vauvamaha jo, mutta omasta mielestä tuo maha näyttää lähinnä ylensyöneen mahalta edelleen :D

Tuossa töihin kävelemisessä on yksi pieni negatiivinen puoli mulla, olen aamuisin jostain syystä aivan mahdoton hikoilemaan :sad001 Ja tietenkin niin laiska, etten viitsisi suihkuunkaan toista kertaa töissä enää mennä, kun kotona olen jo käynyt. Onneksi on oma toimisto, eikä vierailijoitakaan juurikaan käy, monesti saan olla koko päivän ihan rauhassa täällä. Iltapäivällä taas kotiin päin mennessä ei hiki irtoa oikein ollenkaan.
 
Hei mahtavaa, muita frisbeegolfailijoita täällä! Laji on itselle mieluisa etenkin nyt raskausaikana kun tahti pysyy väkisinkin rauhallisena. Draivata en ihan täysiä nyt uskalla, sen verran tulee noita repäisykipuja edelleen. Nyt kun viimein kevät on täällä on kiva pelata ja nauttia auringosta.
Maastopyörälenkille pääsin tänään ensimmäistä kertaa tälle keväälle, aikaisemmin en uskaltanut kun oli vielä paikoin jäätä tuolla puiden katveessa. Vähän reidet otti polkiessa mahaan joten pitää ennen seuraavaa lenkkiä muistaa säätää ohjaustanko vähän ylemmäksi :)
 
Hei kaikki
Mitenkä tei liikunta harrastukset jaksaa nytten kun on taas viikkoja tullut lisää?
Mä vieläkin pystyn harrastamaan hyvin kun tukivyötä käyttää.. :) Onkohan täällä muuten muita jotka harrastavat ratsastusta?
 
Tänään rv 22 tasan. Juuri kävin pari päivää sitten juoksulenkillä, edelleen sujuu ok. Lihaskuntotreenin vedin myös, muutoin meni hyvin mutta kiitoksena jalkarääkistä sain aivan jäätävän krampin vasempaan pohkeeseen keskellä yötä. Eli hiukan pitänee tätä puolta löysätä. Toki voi olla, etten vaan ollut juonut tarpeeksi vettä, vaikka mielestäni kittaan aivan holtittomia määriä. Joogassa en ole siirtynyt äitiysjoogaan sen kummemmin, lähinnä skippaan mahallaan tehtävät liikkeet. Mammajoogassa pääpaino tuntuu olevan hengittelyllä, ja vaikka sekin on tärkeä osa joogaa, mun ruoto ja olkapäät kaipaa ennemmin liikettä ja sopivaa kuormitusta, että veri kiertää ja nivelet pysyy notkeina.
 
Mulla olis lauantaina edessä Jukolan viesti (viestisuunnistuskilpailu). Kovasti jo odotan tätä kesän kohokohtaa! Raskausviikolla 23 mennään, mutta en usko sen häiritsevän edelleenkään suoritusta. Juokseminen tuntuu edelleen ihan normaalilta, ainut vaan että kevään pahoinvointi ja siitä johtuva pitkä tauko näkyy kyllä kunnossa. Mutta tarkoituksena on tehdä edelleen ihan kovatehoinen suoritus. Liikunta siis sujuisi ihan hyvin, mutta motivaation puute on vähentänyt kyllä lenkkeilyä paljon :D
 
Pakko ihailla teitä, jotka pystytte vielä juoksemaan. Musta tuntuu, että mulla on alkanut joko kohtu tai vauva siellä "hölskymään" jotenkin. Ei tarvii kun vähän rivakampia kävelyaskeleita ottaa, niin tuntuu semmoinen ilkeä muljuminen ja on pakko hidastaa tahtia. Mä oon jo jonkin aikaa joutunut katsomaan kun joku bussi menee nenän eestä ihan vaan koska ne parikymmentä juoksuaskelta on mahdoton ajatus. :hilarious: Mun kävely on muutenkin alkanut muistuttaa lähinnä lyllerrystä ja se mun pikalyllerrys, kun on kiire, näyttää luultavasti hyvin koomiselta :joyful:
 
Salilla on alkanut tuo maha jo hieman rajoittamaan tiettyjä liikkeitä, mm. hauiskääntöä penkissä ja soutulaitetta. Eilen saatoin olla aika koomisen näköinen kun yritin soutaa niin, ettei reidet muksineet vauvaa :D
Muuten liikunta sujuu totuttuun tapaan, juoksulenkit ovat vähän jääneet kun homma ei tunnu mukavalta + suoli meinaa toimia joka kerta vaikka olis just käyny vessassa, ärsyttävää!!!
 
Kävelylenkkejä tulee tehtyä päivittäin kahden koiran ansiosta ja agilityä harrastan vielä + käyn kisoissa, ainakin jonkin aikaa vielä. Juoksupyrähdykset on ainakin vielä olleet ok, hengästyminen vaan tulee suht helposti.:bored:
 
Mä olen huomannut tässä hiljalleen, että rankempaa liikuntaa ei enää ole hyvä harrastaa kahtena peräkkäisenä päivänä - seuraavana yönä supistukset valvottavat. Ennen raskautta pystyin vetämään koviakin treenejä useana päivänä peräkkäin ja päivän lepo riitti palautumiseen. Nyt on kyllä toisin :)
 
Täällä on turha haaveillakaan liikunnasta kun pelkkä viikko siivous siitä käy ja seuraavat päivät onkin supistuksia ja armottomat liitoskivut. Huh huh. Siis pyrin lenkkeilemään mutta ei kyllä pysty peräkkäisinä päivinä..
Tietysti joku uiminen voisi olla kevyempää mutta ei oo mun tyyppistä.
Ikävä salille on kova ja odotan jo syksyä että pääsis taas pikku hiljaa treenailemaan.
Niin ja liikkumaan huoletta.. Kun tää tahti tästä vaan hidastuu.

Ihana kuitenkin lukea kuinka moni lokakuinen vielä pystyy ja jaksaa harrastaa.
Tsemppiä kaikille omien harrastuksien pariin! :)
 
Nää liitoskivut pitää kyllä huolen ettei tarvii haaveillakaan mistään liikunnasta!! :sad001 Ja synnytyksen jälkeen en vielä kunnon treenaamista aloita ennen kuin elimistö on vähintään palautunut nelisen kuukautta, mielummin palaudun eka rauhassa kuin otan loppu elämän vaivaks ton vatsalihasten erkauman. Tietysti mahdollisimman pian alottaa lenkit ja jatkaa lantionpohjalihasten harjoituksia ahkerasti :) Suunnitelmissa olis sitten silloin loppu kevät-alku kesä aloittaa kunnon treenaaminen yms jos vaan kroppa on samaa mieltä :D
 
Voimia teille jotka ette pysty enää liikkumaan :Heartred
Ite oon huomannu saman että hengästyy helpommin, ja siks pitääkin alkaa tekemään entistä lyhyempiä pätkiä..
 
Joo täytyy kyllä malttaa odotella, kuten HuliVili sanoitkin että rauhassa keho ensin palautuu. :)
 
Rv 24, juoksu kulkee edelleen, viimeksi eilen. Toki mihinkään ennätyksiin en pyri. Raskausvaivat liittyy toistaiseksi yksinomaan ruoansulatukseen, järkyttävää närästystä, vatsan turpoamista ja toisaalta ummetusta. Mitään kiinteää ei voi syödä klo 18 jälkeen ja ateriat on ylipäätään pitänyt muuttaa minikokoon. Onneksi on mehukeitot...

Gerbera, täälläkin harrastetaan yhä agilityä. Täytyy kyllä sanoa että nopean maksikoiran kanssa vedetty rata vetää aika sipiksi :D Onneksi on irtoavaista sorttia.
 
Tää viikko ollut jotenkin ihmeellinen liikunnan kannalta, kun on ollut ihmeen keveä olo liikkuessa.. Ja eilen oli varsin ihmeellinen päivä, kun jaksoin ratsastaa kolmella hevosella hyvän treenin Se tosin hieman haittaa omaa suoriutumista, kun hengästyy helpommin.. Välillä tuntuu että hengästyn ilman että edes teen yhtään mitään
 
Takaisin
Top