Lokakuisten liikunta

Windfall

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokamammat 2017
Raskausajan liikunnasta on useita ketjuja, mutta suurin osa tietyn kuukauden odottajien puolella. Joten ei haitanne, jos lokakuisetkin pulisevat omiaan.

Minkälainen liikkuja olit ennen raskautta? Miten liikut nyt? Onko liikuntarajoituksia päällä vai vieläkö mennään suht vapaasti? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia.

Omaa napaa, itse olen liikkunut suht aktiivisesti n. 24-vuotiaasta asti, sitä ennen verenperintöä olivat melko huonot ruokatottumukset ja negatiivinen suhde liikuntaan (kiitos koululiikunta!). Paino on aina ollut normaalin rajoissa, mutta kunto aiemmin suoraan sanottuna heikko. Onneksi liikunnan ilo "vanhemmiten" löytyi!

Normiliikunnat viimeisen vuoden aikana ovat olleet suurin piirtein 45-60 min lihaskuntoharjoittelua 2-3 krt / vko, aerobista noin 30 min kerrallaan 2-3 krt sitäkin, lähinnä juoksua. Joogaamaan pyrin 2-3 krt viikossa, yleensä juoksulenkin päätteeksi. Näiden lisäksi hyötyliikuntaa tulee neljän koiran kävelyistä joku 30-45 min päivittäin, ja työmatkapyöräilyt kesät talvet n. 5 km joka arkipäivä.

Raskaus on sujunut alun pahoinvoinneista ja suttuvuodosta päästyä hyvin, mutta oikeastaan vasta nyt toisella kolmanneksella on saanut taas normaalista liikuntarytmistä kiinni, kun ei enää ole kuolemanväsynyt. Ehdin keskenmenojen jälkeen käydä lapsettomuuden selvittelykäynnillä tutulla gynellä. Kun kyselin liikunnasta ja keskenmenoriskeistä, hän totesi että terveen raskauden kuuluu kestää normaali liikunta. Ainoastaan murtomaahiihdon, ratsastuksen ja laitesukelluksen viimeisellä kolmanneksella katsoi turhan riskialttiiksi :D Tällä ohjenuoralla on toistaiseksi menty. Toki kuulostelen koko ajan omaa vointia. Eilen viimeksi kävin juoksemassa peruslenkin 5 km.
 
Olen aina ollut laiska liikkumaan, vaikka joitakin aktiivisiakin jaksoja on elämässä ollut. Keväällä 2015 aloitin kuntosalin työfysioterapeutin ohjeilla, ja tuloksia tuntui tulevan aika nopeasti, ja olokin koheni kummasti. Liikunnasta on kuitenkin aina tullut minulle hyvä olo, mutta laiskuus on aina ollut se isoin este.

Kesällä 2015 alkoi sitten tulla pistäviä kipuja alavatsalle ja tutkimuksissa löytyi suurehko kasvain toisesta munasarjasta. Sen jälkeen loppui sitten lähes kaikki liikunta, kun kasvaimen poistoleikkauksessa tuli hoitovirhe, josta seurasi useiden kuukausien toipuminen korjausleikkauksineen. Kun sitten olin toipunut siitä episodista, en enää saanut kiinni liikuntakärpästä. Lähinnä satunnaista koiran ulkoilutusta ja pihatöitä, joita kyllä riittää varsinkin keväästä syksyyn, talvella sitten lumityöt. Hoidettua tonttia on noin 2000 neliötä. Joskus aktivoidun kävelemään työmatkat, vajaat 2km suuntaansa.

Raskaus ei sinällään minullakaan estäisi pitkiäkin kävelylenkkejä, juoksemaan en uskalla lähteä ylipainon vuoksi, etten riko niveliä. Peruskunto on tällä hetkellä varmaan todella huono. Luulisin kuitenkin pystyväni kävelemään edelleen pitkiäkin matkoja. Harmittaahan se huono kunto kyllä, mutta en saa tätä laiskuuden peikkoa karkoitettua näköjään millään.

Tänään sentään sain siivottua pihaa aika paljon, kun syksyllä jäi lehtikasatkin siivoamatta. Kummasti on taas mukava olo, kun sain itseni liikkeelle :) Paljon on vielä pihaa siivottavana, mutta en uskalla kerralla kovin pitkään rehkiä. Enkä kyllä kovin montaa tuntia jaksakaan, varsinkin kun on yhtäkkiä näinkin lämmin kuin nyt on.
 
Windfall ootpa reipas! Hyvä hyvä! Tekeehän liikunta hyvää tutkitusti myös vauvan sydän ja verenkiertoelimistölle!

Itsellä lapsettomuushoitojen myötä sellanen "rääkkiliikunta" jäänyt. Aikanaan lähes joka päivä juoksua/kuntonyrkkeilyä/uintia/hiihtoa/saliayms. Alkuraskaudesta hiihtelin, nyttemmin aerobiseen kuuluu uinti, tennis ja kävelylenkkeily, lisäksi käyn salilla 1-2xvko. Pyrin liikkumaan väh 4xvko, joskus tulee enempikin. En ajatellut asiasta ressiä ottaa, mutta tosiaan tekee hyvää liikkua niin itselle kuin vauvalle! Niin ja mää kans joogailen ainaki kerran viikkoon, se tekee hyvää selälle ja lantiolle, ja auttaa myös liitoskipuihin! Suosittelen! Youtubessa on hyvä suomalainen raskausjooga-jooga video tai videot..

Neuvolassa ohjattiin ettei suoria vatsalihaksia kannattaisi enään tehdä (olin viikolla 11 ja jotain), olin yllättynyt, ja yritän joka päivä useamman kerran tehdä syviä vatsalihaksia hengittäen, lisäksi tietty lantionpohjajumpat. Lisäksi muistaakseni painavia nostoja kannattaa välttää jostain rv24-26 lähtien, en tarkkaan muista mikä viikko -eli ettei ennen aikaisen synnytyksen riski lisäänny. Mutts liikkua meinaan tavalla tai toisella loppuun saakka :)
 
Minä olen myös aika laiskan puoleinen liikkuja ollut läpi koko tähän astisen elämän. Lähinnä sen huomaa nykyään tuosta kropan kunnosta (lihakset yms) Kyllähän se alkaa jo näkyä jos ei liiku. Mies on aloittanut liikunnan innostuen siitä jo useampi vuosi takaperin ja jotenkin siitä sitten tuli meidän yhteinen juttu. :Heartred
Kun aloin aktiivisemmin innostua mm lenkkeilystä mun painohan tippui aivan hirveetä tahtia. Liikaakin siis koska omaan todella aktiivisen aineenvaihdunnan.

Sanotaan näin että vasta viime vuosina oon löytänyt tuon liikkumisen ilon ja innostunutkin siitä ihan eri tavalla, mutta esimerkiksi esikoisen raskausaikana jouduin ennenaikaisten supistusten takia lepoon. Oli aivan turha edes miettiä minkäänlaista liikuntaa.
Olin esikoisen synnytyksen jälkeen todella rapakuntoinen omasta mielestä ja ne 3kk lepoa tuntuivat kyllä vielä jälkeen päin ja pitkään..

Nyt olin sitten jo aika motivoitunutkin lenkkeilijä. Jooga minua kiinnostaa myös taas vastapainona henkiselle hyvinvoinnille. (meditaatio mm) Mutta kuntosali harjoittelu mulla jäi nyt tästä raskaaksi tultua koska olen mielestäni vasta-aloittelija ja en koe että tuntisin vielä omaa kroppaani sillä tavalla että kykenisin liikkumaan turvallisesti.

Pyrin vielä liikkumaan paljon lenkkeilyn/joogan muodossa ja omaa kehoa kuunnellen tässä pitkin raskautta, jos se vain onnistuu.
Ja lantionpohjalihaksia kyllä treenaan ihan säännöllisesti. :wink
Odotan todella, todella paljon että synnytys on ohitse ja pääsisin pikku hiljaa ihan kunnolla harrastamaan! :)
 
Mä pyrin liikkumaan 4-5 x vk ja pääasiassa tulee vaunulenkkeiltyä, kerran viikossa myös kahvakuulaa, joka jäi nyt kesätauolle ja oon tosi saamaton omatoimisesti kuulailemaan. Nyt oon myös innostunut pyöräilemään, tänään tein 18km lenkin :)

Viime raskaudessa mulla alkoi olla liitoskipuja aika aikaisin ja ne rajoitti liikkumista, toivottavasti niiltä säästyisi tällä kertaa. Itse yllätyin alkuun kuinka raskaita vaunulenkit ovat verrattuna tavalliseen lenkkeilyyn. Toki osittain ainaki vaikutti seki, että kunto oli päässyt rapistumaan, mutta kyllähän se aikamoinen vastus on.
 
Ennen raskautta ja pahaa reuma jaksoa salilla 4x/vko + 4x/Vko aerobista.
Nyt sali tauolla. Kahvakuulalla ja omankenpainolla kotona 3x/Vko ja aerobista eli lenkkiä 5-6x/Vko vähintään aina 5km kerralla. :) Yritän mahdollisimman pitkään pysyä liikkeellä, se helpottaa kipuja! Salille ajattelin yrittää vielä ennen synnytystä, mutta jos ei innosta niin sitten synnytyksen jälkeen. Haluan liikkua niin että on hyvä olla ja into pysyy, en enää niin että siitä tulee suorittamista ja pakko pullaa. :)
 
Mä en ole aikoihin varsinaisesti mitään liikuntaa harrastanut, mutta aiemmin tuli käveltyä helposti kymmenenkin kilometriä päivässä ihan hyötyliikuntaa paikasta toiseen. Nyt on alkanut selkä kipuilemaan niin pahasti, että on pakko liikkua enimmäkseen bussilla. :sad001 Ensi viikolla olisi fysioterapeutille aika, toivon, että siellä saisi jotain vinkkejä, miten tuon selän saisi parempaan kuntoon, että pääsisi taas kunnolla liikkeelle.
 
Mä olen aina ollut aktiivinen liikkuja, ennen raskautta salilla kolmisen kertaa viikossa ja päälle useampi aerobinen harjoituskerta (hiihtoa, juoksua jne.) plus joogaa. Lisäksi kävelen joka paikkaan, meiltä on tuohon kylälle parisen kilometriä joten reissut salille, kauppaan jne. teen jalkaisin reppu selässä.
Alkuraskaudessa treenasin samoilla määrillä kuin aiemmin mutta jouduin ottamaan kevyemmin (pulssin nousut aiheutti pahoinvointia), mutta sitten iski päälle jumalaton väsymys. Salikerrat väheni kertaan viikossa, sentään löysin netistä mammajoogat ja niitä tuli sitten tehtyä enemmän. Kävelylenkeillä kävin ahkerasti, se auttoi mukavasti pahoinvointiin.
Viikko sitten alkoivat kovat kohdun kasvukivut, ja kätilö neuvoi jättämään hetkeksi raskaamman liikunnan, joten nyt olen lähinnä kävellyt, pelannut frisbeegolfia (yks mun kesälemppareista) ja tehnyt pihatöitä. Pikkuhiljaa on kyllä alkanut taas tulla hikoilun kaipuu, joten näillä näkymin palaan lenkkipoluille ja salille ensi viikolla (oloa toki kuulostellen).
Olen ahkera luonnossa liikkuja ja patikkakilometrejä kertyy vuodenajasta riippumatta melkoisesti. Kesäisin kuvaan astuu melonta. Onko täällä muita melojia, mitenkähän tuon laita on raskaudessa? Lähinnä mietityttää tuo kiertoliike. Vesien vapautuminen houkuttelisi kovasti pikku reissuille ja haaveissa olisi tässä alkukesästä päästä pitemmälle, muutaman yön retkelle. Loppukesästä en välttämättä mahdu enää kajakkiin :D
 
Onpas täällä kovia liikkujia! Huh hiki tulee lukiessa :D

Ennen raskautta, viime syksynä kävin vielä jonkin verran salilla. Enemmän tykkäsin lenkki/juoksuharrastuksesta. Ja joogaa tein kotona välillä itse.

Keskenmenojen takia tämän raskauden alussa iski se, ettei uskaltanut tehdä mitään ja alkuraskaus menikin niin etten tehnyt muuta kuin ehkä välillä kävelyllä. Toki olin myös sellaisen väsymyksen vallassa etten olisi jaksanutkaan tehdä mitään.

Nyt oon ottanut taas pitemmät kävelyt käyttöön ja noin kerran viikossa tehnyt myös lihaskuntotreeniä kotona. Liikkumisen jälkeen kuitenkin aina kova päänsärky, ja olenkin lukenut täältä foorumilta että joillain sykkeen nousu on aiheuttanut päänsärkyä. Onkohan tähän mitään ehkäisykeinoa?
 
Eilen haravoin pihaa pidemmän aikaa ja kärräsin lehtiä pihan perille kasalle, olin aika väsynyt ja hieman huonovointinenkin sen jälkeen. Eli kyllä minullakin rasitus tuntuu, jos liikaa kuntoon nähden rehkin :/ Nyt pitäisi mennä jatkamaan pihan siivousta, kun ei se täällä sängyssä makaamalla putsaudu :D
 
Mää oon kans ollu tosi arka liikkumaan raskauden aikana. Ennen raskautta pelasin salibandyä. Treenit 2-3 kertaa viikossa, kävin salilla kerran viikossa ja pyöräilin joka paikkaan. Tulipahan sitä käytyä lenkilläkin silloin tällöin.

Raskausaikana en oo käyny kertaakaan salilla, en tietenkään pelaa enää sählyä enkä käy juoksemassa. Nyt käyn satunnaisesti kävelemässä, ja onneksi oon alkanu taas pyöräilemään. Ens viikolla ajattelin käydä salilla ja ehkä uimassa. Tuo uinti vois olla hyväksi jos sais siihen vähä kipinää.
 
Mitä muut tuumailette näistä kielloista että ei pitäisi tehdä selällään liikkeitä rv X eteenpäin, ei saisi tehdä vatsalihaksia jne.? Olen yrittänyt kalastella tietoa netistä mutta jotenkin todella ristiriitaisia ohjeistuksia tulee. Varsinkin nuo vatsalihakset, kun kuitenkin koko ajan toitotetaan että syviä vatsalihaksia ja erityisesti lantiopohjan lihaksia pitäisi treenata. Esimerkkejä hyvistä liikkeistä sitten taas ei näytetä, tai nekin ovat taas täysin ristiriitaisia eri lähteistä verraten. Yksi sanoo että lankku on hyvä, toinen että ei missään nimessä. Onpa vaikeaa!

Tiiamariia, olen ymmärtänyt että juuri sykkeen nousu voi joillakin aiheuttaa päänsärkyä. Todennäköisesti pitäisi varmaan tehdä kevyempää treeniä ja erityisesti muistaa hengittää. Nesteytystä kehiin myös, ei siihen kummoista nestehukkaa tarvita kun päätä jomottaa! Tuli myös mieleen että varmaan parempi arvioida lähtötasonsa alakanttiin kuin yhtään yläkanttiin, eli ei ahnehtia liikaa. Ehkä tuon lihaskuntotreenin voisi myös jakaa kahdeksi lyhyemmäksi kerraksi per vko?

Inkeri_, en ole aktiivimeloja mutta kajakkireissusta on silti ollut puhe heinäkuussa. Ajattelin että yritetään jos ei mitään vasta-aiheita tule! Fyysiset rajoitteet melko pitkälle määrittää, esim. jos vaikka on itse niin iso ettei mahdu kajakkiin :D Toisaalta mietin myös sitä että matkaa täytynee palastella, eli tarpeeksi usein taukoja ja kävelyä (pitkä paikallaan istuminen huono). Kiertoliikettä en ainakaan tällä hetkellä pidä kovin ongelmallisena, kun tuskin mihinkään huippumatkavauhtiin tähdätään. Ainut että jos aiheuttaisi vaikka supistuksia tms. niin sitten tietenkin jäisi kajakoimatta.
 
Muokattu viimeksi:
Aikaisemmissa raskauksissa lopetin liikunnan kokonaan ja nyt aattelin edes jotain yrittää tehdä.

Mua rupes jotenkin tympimään kävely ja juostakaan ei pysty, joten aloitin pyöräilyn. Koiratkin nauttii kun ei tarvii kävellä löntystää mamman tahtiin vaan saa juosta.

Salilla oon käyny pt:n kanssa treenaamassa 1krt vko.

Harrastenyrkkeilyn oon jättänyt nyt tauolle, aloitan ensi keväänä uudestaan. Siellä treenataan tosi kovaa ja mä en pysty enää mitään siellä juurikaan tekemään.
Rullaluistelunkin taidan jättää suosiolla aloittamatta tänä kesänä.

Ampumista saa onneks treenata. En kyllä tiiä lasketaanko se liikunnaksi.

Ärsyttää kun nyt pitää niin paljon himmailla, mä haluan hikoilla! Kohta kyllä varmaan hikoiluttaa jo pelkkä ajatus liikunnasta :D
 
Mitä muut tuumailette näistä kielloista että ei pitäisi tehdä selällään liikkeitä rv X eteenpäin, ei saisi tehdä vatsalihaksia jne.? Olen yrittänyt kalastella tietoa netistä mutta jotenkin todella ristiriitaisia ohjeistuksia tulee. Varsinkin nuo vatsalihakset, kun kuitenkin koko ajan toitotetaan että syviä vatsalihaksia ja erityisesti lantiopohjan lihaksia pitäisi treenata. Esimerkkejä hyvistä liikkeistä sitten taas ei näytetä, tai nekin ovat taas täysin ristiriitaisia eri lähteistä verraten. Yksi sanoo että lankku on hyvä, toinen että ei missään nimessä. Onpa vaikeaa!

Minäkin olen yrittänyt selvitellä tätä asiaa, mutta tosi ristiriitaista infoa olen saanut/löytänyt... Neuvolalääkäri sanoi ettei ole mitään esteitä tehdä vatsalihaksia, paitsi sitten kun vatsa itse alka olla esteenä :D mutta jostain luin ettei enää viikon X jälkeen saisi tehdä ainakaan suoria vatsalihaksia, ja tuo viikkokin vaihtelee eri lähteissä... :meh: Itse olen nyt sitten vielä tehnyt maltillisesti, eli en ihan riuhtomalla vaan vähän sen mukaan mikä tuntuu "hyvältä".
 
Ainakin raskaus löysyttää sidekudosta jolloin suorien vatsalihasten välinen tukikalvo menettää tukiominaisuuksiaan ja lihakset joustaa sivuille, ilmiö voimistuu sitä mukaa kun maha kasvaa ja kohtu työntää lihaksia edeltään. Tossa tilassa suorien vatsojen treenaaminen tai ihan nostelut yms pahentaa venymistä. Itse jouduin ison mahan kanssa paljon nostelemaan sillä seurauksella että jäi sellanen ikuinen raskausmaha kun tukikalvo venyttyi liikaa palautuakseen kunnolla ja sen voi korjata vain leikkauksella. Siinä mielessä ottaisin vatsalihastreenit kyllä harkiten ettei aiheuta itselleen niillä isoa riesaa. Erkaumaa pahentaa lankutukset, rutistukset ja kaikki muut suoria vatsalihaksia työllistävät liikkeet. Sen sijaan syvien vatsalihasten mahdollisimman hyvä tuki olis tärkeä eli niitä kannattaakin tehdä, musta tuntuu et kaikki ne suotavat liikkeet on vähän sellasia että ulospäin ei näy että tekee edes mitään :P
 
^No juuri tämä, oikein missään ei ole näytetty mitä sitten saa tehdä :D Itse mietin esim. lantion nostoa (jos nyt ylipäätään saa olla selällään), tai vaikkapa pilateksen satasta (helpotettu versio jalat suorina lantion päällä, eli kroppa ei ole V-asennossa). Näissä kun olennaisinta on syvien lihasten tuki, ei varsinaisesti suorat vatsalihakset. Erkauma-asioita itsekin mietin, tietenkään ei haluaisi pahentaa tilannetta treeneillä.
 
Youtubessa on paljon kaikkia videoita!

Tämmösiä erkauman kanssa sopivia mitä voi tehdä synnytyksen jälkeen myös ja auttaa palautumaan
https://youtu.be/K_EAdZX6T9c

Tän tyylisiä löytyy kun hakee diastasis recti workout tai d.r.excercises

Ja sit ihan raskaana oleville suunniteltuja
core videoita, löytyy pregnancy core workout jne kun hakee

https://youtu.be/MzJmJi9R9zA
 
^Kiitos linkeistä, pitääpä ajan kanssa tutustua.

Kyselin ohimennen neuvolalääkärin mielipidettä liikunnasta. Hänen ohjenuora tuntui olevan, että omien tuntemusten mukaan. Esimerkiksi juoksuharrastuksesta sanoi, että osa lopettaa heti ja osa juoksee vielä päivää ennen laskettua aikaa. Niin kauan saa juosta, kun hyvältä tuntuu. Vatsalihasten osalta heitti vinkiksi erkaantumaa käsittelevän opinnäytetyön, jossa on lopussa harjoituksia kuvin (nämä siis synnytyksen jälkeiseen kuntoutumiseen), löytyy täältä: http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/53798/Suorienvatsa.pdf?sequence=1 (liitteissä, s. 44 alkaen).
 
Muokattu viimeksi:
Windfall, hauskaa että löytyy muitakin melojia! Taidan tehdä niinkuin sinäkin, rauhallisia retkiä reilulla tauotuksella. Suunnittelu on tehtävä varmasti huolellisemmin, eikä mennä enää tyyliin "Mitähän tuoltapäin löytyy" -asenteella :D Ainakin niin pitkään kuin mahdun kajakkiin. Tähän mennessä mahaa ei ole suuremmin ilmaantunut, oikeastaan vain sen verran, etteivät normifarkut menee enää kiinni - ainakaan mukavasti. Saa nähdä miltä heinäkuu näyttää :wink
 
Ai niin ja YouTubesta löytyy loistavia äitiysjoogavideoita, joissa on huomioitu oikeanlainen vatsalihastreeni, eli erkanemien ehkäisy. Lisäksi monissa on kiinnitetty huomiota myös liikkeisiin, jotka vahvistavat synnytyksessä tarvittavia lihaksia. Itse tykkään mm. Heidi Kristofferin videoista!
 
Takaisin
Top