Jos nyt jo on tullut ajatuksiin mahdollisesti uusi raskaus, niin tänne juttua. :)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Olen miettinyt asiaa, mutta rankka raskaus pahoinvointeineen, ikävä synnytyskokemus ja ikä saattavat johtaa siihen, että tyydyn suosiolla yhteen ihanuuteen. Täytyy katsoa :)
Mieli voi muuttua, kun odottaa muutaman vuoden. :) Niin ainakin mulle kävi. Toinen raskaus ja synnytys oli positiivinen yllätys, ne oli niiiiiin helppoja! Ja vauvakin on niin tyytyväinen, et aivan eri maata kuin esikoinen oli aikanaan. Siksipä se kolmas ei enää tunnu ollenkaan pahalta ajatukselta. :D Nyt kun katsoo tuota sisarusrakkautta, niin melkein liikuttaa. Sanoinki miehelle, et en mä voi olla niin itsekäs, et en suo lapsilleni lisää rakastettavia sisaruksia. :)
Mun työkaveri sanoo aina hyvin, et tehtyä lasta et kadu, mut tekemätöntä kadut. :)
Osaako joku kokeneempi sanoo, et kuinka omatoiminen 2 vuotinen on? Jos se toinen tulis niissä main, ku eka on 2v, ni kuinka paljon on vielä hoidettavaa ekassa? Siis et onko se vielä ihan iholla kii 24/7? :D mulla kokemusta alle 4v lapsistan tasan sen verran mitä tässä 7vk aikana oppinu.
Minä tuolta huhtikuisista kommentoin tähän. Meille syntyi toinen lapsi 5.5. ja ikäeroa esikoiseen tuli reilu 1 v 10 kk. Nyt täällä on siis 2-vuotias vilkas ja toimelias isoveli ja 2,5-kuinen pikkuveli.Muakin kiinnostaisi kuulla, että miten te joilla tämä toukokuinen on jo toinen, koette arjen sujumisen. Onko tullut yllätyksiä siihen nähden millaisia odotuksia teillä oli kahden lapsen kanssa elämisestä?
Kiitos viestistäsi! :) tästä sai aika hyvän kuvan millainen 2v on suunnilleen. Vaikkakin jokainen on erilainen ja eri aikaan kehittyvät juuri niinkuin sanoit. Mutta haluankin kuulla monesta eri perheestä kertomuksia millaisia vauvat ja taaperot ovat missäkin vaiheessa. :)Minä tuolta huhtikuisista kommentoin tähän. Meille syntyi toinen lapsi 5.5. ja ikäeroa esikoiseen tuli reilu 1 v 10 kk. Nyt täällä on siis 2-vuotias vilkas ja toimelias isoveli ja 2,5-kuinen pikkuveli.
Tosi paljonhan se vaihtelee, että mitä 2-vuotias osaa, miten nukkuu ja on kiinni vanhemmissa jne. Meillä ei tuo poika ole koskaan ollut mikään sylilapsi, joten sen puoleen pääsen helpolla kun olen yksin lasten kanssa, että hän ei roiku puntissa koko aikaa. Leikkii hyvin itsenäisesti.
Kuiva hän ei vielä ole, mutta pidättää pissaa pitkiäkin aikoja ja käy potalla. Kakka tehdään vaippaan, vaikka vielä 1,5-vuotiaana teki sen pottaan.
Yöt on välillä nukuttu heräämättä ja välillä heräilty useasti. Se on mennyt suunnilleen muutaman kuukauden-puolen vuoden kausissa, että miten yöt sujuu. Ennen vauvan syntymää oli parin-kolmen kuukauden huonojen öiden jakso, mutta nyt kyllä nukkuu yön taas heräämättä.
Ei syö itse muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, vaikka osaa kyllä.
Ei puhu juurikaan vielä, mutta kommunikoidaan keskenämme omalla tavallamme. Tekee paljon asioita pyydettäessä ja ymmärtää kyllä tosi paljon. Osaa esim. kulkea rappuset, joten ei tarvi kantaa molempia lapsia kerrosten välillä. Ja hakee tai vie tavaroita ja välillä jopa siivoaa jälkensä.
Vauva taas on paljon leppoisampi tapaus kuin esikoinen aikanaan, joten sekin helpottaa arkea. Eikä vietä tissillä niin pitkiä aikoja kuin esikoinen, vaikkakin syö useammin eikä nuku öisin yhtä pitkiä pätkiä kuin veljensä aikanaan. Mutta se ei haittaa, kun vauva on muuten niin tyytyväinen. Tämä vauva-arki toisen kanssa on mennyt kyllä käsittämättömän helposti. :) Tässä ei kuitenkaan tarvi enää läpikäydä sitä henkistä muutosta kahden aikuisen perheestä lapsiperheeksi, mikä oli ehkä se rankin osuus esikoisen vauva-ajassa.
Eniten olen ollut yllättynyt siitä, että lapset ovat jokainen omia persooniaan jo vauvasta saakka eikä kaikki tosiaan mene samalla tavalla kuin edellisen kanssa.