Liikunta

Mamma16

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heinämammat 2018
Mites täällä muut odottajat liikkuvat?
Itellä tuli parisen viikon tauko liikkumiseen vähän ennen plussaa. Ennen mentiin päivittäin 5-7km rattaillen esikoisen kans ja nyt totaallinen jumi :sad001 ei vaan jaksa ja kun jaksaa sitä yökitään puru radan varrella.
Ite viisastuin ensimmäisestä raskaudesta,vaikka ei ollut kolotuksia ja kivistyksiä ollut, et kyllä se synnytykseen kannattaa varautua liikunnalla, oos ehkä jaksanu hieman paremmin :/
 
Mä oon tottunut käymään salilla useamman kerran vkoa ja lisäks meillä on koiria. Viime raskaudessa sali jäi ekan kolmanneksen jälkeen pois mutta nyt yritän pitää sen harrastuksen koko raskauden ajan yllä. Pystyy kuitenkin helposti muokkaamaan treeniohjelmaa sopivammaksi. Toki esikoisen odotusaikana kävin töissä ja työni on suhteellisen raskasta jaloilla olo koko pvä ja kuormien purkua yms. Ei riittämät energiaa salille enää sillon. Nyt oon kotona lapsen kanssa niim vois riittää :)
 
Oon tottunut treenaa salilla 3-4x/vko ja lenkkeilyä kerta viikkoon. Nyt on ollu niin väsynyt ja pahoinvoiva, että rakas liikuntaharrastus jäänyt pariksi viikoksi. Pakko vaan nyt kuunnella kehoa ja toivoa, että virkistyksin pikkuhiljaa...
 
Minä oon lenkkeillyt neljä-viisi krt viikossa ja kävelen kaikki välimatkat mitkä alle 3 km.
Uimassa oon käynyt myös. Aiemmin salilla, mutta jäi pois pari viikkoa sitten.
 
Meillä myös kävellään tai pyöräillään joka paikkaan koska ei omisteta autoa. Nyt toki ei enää pyöräillä lapsen kanssa kun voi olla liukasta. Hyvää hyötyliikuntaa tulee :)
 
Käyn salilla ja päivittäin lenkkeilen. Esikoisen aikana kävin salilla laskettuun aikaan asti vähintään kerran viikossa, esikoinen syntyi 3 päivää lasketun ajan jälkeen :)

Miule ku sanotaan et pitää syödä kahden edestä, ni korjaan et ei, se on vasta imetysaikana. Raskausaikana pitää liikkua kahden edestä! :P
 
Oon pyöräillyt töihin, mutta nyt on ollut liukasta niin ei enää uskalla. Oli tarkoitus vaihtaa nastarenkaat, mutta jätän nyt välistä. Turvallisempaa vaan matkustaa bussilla kun on raskaana. Muuten en ole liikuntaa harrastanut. Esikoisen aikaankaan en harrastanut juuri mitään. Ehkä lenkki silloin tällöin. Hyvin jaksoi synnyttää kun kesti vain 6h. :D En oo ikinä ollut mikään liikunnallinen. Mulle sopii hyötyliikunta parhaiten niin ku just tuo työmatkapyöräily.
 
Mä tykkään kans käydä salilla. Tällä hetkellä käyn noin 2-3krt/vko ja sit spinningiä sun muuta ryhmäliikuntaa 1-2krt/vko. Esikoisen raskausaikana pystyin liikkumaan tosi hyvin. Ensimmäiset 4kk ihan normaalisti ja sit pikkuhiljaa treenejä soveltaen. Salitreeni on siitä hyvä, että sitä pystyy tosi hyvin muokkaamaan olotilan mukaan. Kävin esikoisesta salilla vielä 41+3 ja 41+5 alettiin käynnistelemään. :) Toivottavasti pystyn tässä raskaudessa liikkumaan yhtä hyvin. :)

Viimeks lenkkeilin myös paljon loppuraskaudessa ja sit tietty myös kun olin esikoisen kans kotona. Nyt oon töissä, joten lenkkeilyt on jäänyt, mut hyötyliikuntaa tulee työ/päiväkotimatkojen yhteydessä.

Mulla ei oo vertailupohjaa liikkumattomaan raskauteen, mut uskallan väittää, että liikunnalla oli kyllä iso apu niin synnytyksessä kuin siitä toipumisessakin. :)
 
Ite innostuin muutama kuukausi takaperin taas kuntosalista ja ryhmäliikunnasta, toivottavasti jaksaa ja pystyy käymään pitkälle :)
Esikoisen raskausaikana ei tullu käytyä, ku oli raskas työ ja puolen välin paikkeilla alko kivut. Toivon niin että nyt olisi helpompi raskaus :angelic:
 
Enemmän pitäisi liikkua. Nyt noin kerran viikossa hölkkälenkki muksun pyörän perässä. Sen lisäksi pari kertaa kävellen/hölkäten kauppaan. matkat noin 2 km.
 
Esikoisen kanssa päivittäin käydään ainakin yksi vaunuttelu lenkki. Muuten jotain pientä hyötyliikuntaa ja sään salliessa pyöräillään. Esikoisen raskausaikana jäi liikunta kokonaan pois kun menin fyysisesti niin huonoon kuntoon.
 
Mulla on kans ihan liian vähän liikuntaa päivissä [emoji85]
Välillä vähä pyöräilen mut pitäis selkeesti enemmän liikkua.
Ekan kans meni vähä samoissa kuvioissa mutta liikuin edes hiukan enemmän.
 
Ihan hävettää myöntää, mutta ainoastaan hyötyliikunta kahden pienen lapsen kanssa. Askeleita puhelimen kanssa tulee joitain tuhansia vuorokaudessa, ilman puhelinta..no en tiedä. Tilasin reilu 3 viikkoa sitten itselleni aktiivisuusrannekkeen, joka ei ole vieläkään tullut. Meillä ei ole täällä lähellä puistoja, kauppoja tai muitakaan palveluita, joten minnekään ei pääse jalan. Toivon, että saisin tässä raskaudessa pidettyä itseni paremmassa kunnossa kuin kahdessa edellisessä, joissa kummassakin oli oireita, joiden takia vähäinenkin liikkuminen toisinaan jäi. /4+2
 
Mua kans ihan hävettää miten vähän liikun. Tällä hetkellä ehkä kerran viikossa ryhmäliikunnassa sekä arkisin hyötyliikuntaa (koulumatka 2,5 km polkupyörällä, voi vau...) Ihan ehdottomasti nyt on korkea aika ottaa itseään niskasta kiinni ja sovittaa liikuntaa lisää kalenteriin. Oon jo koko syksyn murehtinu liikunnan vähyyttä, niin nyt onkin oiva syy pakottaa itsensä liikkumaan, nimittäin masussa kasvava vauva :Heartred Oon vähän sellainen kausiliikkuja, keväisin puree liikuntakärpänen ja käyn jostain maaliskuusta elokuuhun säännöllisesti juoksulenkillä, mut aina syksyisin se tahtoo jäädä. Ihan typeränä tekosyynä opiskelukiireet.

Juokseminen ei sopinu mulle ainakaan edellisessä raskaudessa, oli aina kovan pissahädän tunne juostessa kun kohtu painoi virtsarakkoa. Salille vois alkaa raahautua muutaman kerran viikossa ja lisäksi jotain aerobista, ehkä kävelyä.
 
Mää en liiku juuri yhtään. Siis sillee niinku liikuntaa erikseen harrastamalla. Kävelen töissä muutamana päivänä viikossa ja mitä ny kotona tulee hyötyliikuntaa esikoisen kans ulkoillessa ym.
Oon kyllä ilmottautunu sellaseen naisten jumppaan, joka on kerran viikossa, mut en oo piiiitkään aikaan päässy sinne sairastelujen takia.

Mä en yksinkertasesti jaksa, eikä huvita mennä vesisateeseen käveleen/lenkkeileen. Eikä aikaakaan hirveesti oo ku päivisin on töissä ja illat sit haluaa olla et jaksaa taas seuraavana aamuna viieltä ylös :D tai no ei iltojakaan saa vaan olla, ku pitää jonku tehä kotityöt :) mies on viikot pois töiden takia, joten kotityöt jää väistämättäki mulle päivittäin.
 
Joo, mun mies ei oo reissuhommissa, mut jostain syystä täälläkin kaikki kotityöt on mun harteilla. Sekin vähän rajoittaa iltaisin liikunnan harrastamista :sad001
 
Täytyy tässä mainostaa yhden tuttuni kirjoittamaa kirjaa nimeltä Liikunnallisen äidin käsikirja (kirj. Anneli Päivänsara). Siinä on vinkkejä, miten voi esim. lasta käyttää painona ja lasta osallistaen jumppailla ihan kotona. Kyllä liikunta kannattaa aina.

Itse olen aiemmin harrastanut kilpaurheilua, ja nyt olen ollut hyvin vähillä liikunnoilla loukkaantumisen vuoksi, mutta viime ajat taas ottanut salin ja juoksumaton / crosstrainerin ainakin 2-3 kertaa viikossa ohjelmaan, tarkoitus olisi lisätä määrää 4-5 kertaa/vko, joka on puolet siitä, mitä kilpaurheiluaikanani. Heti, kun flunssa helpottaa, jatkuvat treenit.

Toivon, että en myöskään kamalasti kerää painoa, ja liikunta auttaa siihen. Tämä ei ole mikään itsekeskeinen ja pinnallinen ajatus, vaan syynä on se, että selkäni on siinä jamassa, että liika paino voi viedä leikkauspöydälle, myös itse raskaus vähän tältä osin jännittää. Toisinaan joudun käyttämään selkätukea ihan arkiaskareissa, kun en voi seistä muutamaa minuuttia kauempaa. Syvien vatsalihasten harjoittaminen auttaa. Jooga ois hyvä, mutta liian kallista. Kuntonyrkkeilyä tms, niin pysyy pääkin kunnossa. :wink
 
Sillon ihan pikkuvauva-aikana jumppaaminen onnistu jotenkuten vauvan kanssa, mutta sitte ku se alko liikkumaan ni se ei todellakaan onnistunu :D nykyään ei sitte saakkaan tehtyä mitään liikkeitä lattialla tai muutenkaan, koska tyttö hyökkää heti kimppuun :D joten kaikilla se jumppaaminen/liikkuminen ei onnistu lapsen kanssa :wink tokihan sitä kannattaa kokeilla, sillähän se selvii!
 
Takaisin
Top