Liikunta raskausaikana

Tuo pissahätä on rasittava vaiva, onneksi jos ulkoilee kauempana ihmisten ilmoita puskaa on tarjolla siihen tarkoitukseen. Helteet on kyllä hankalia kun pitää juoda jatkuvasti ja sit käydä pissalla, ainakin pyöräilyn rytmi pätkii jos pitkää lenkkiä tekee ja sinä aikana pitää molempia suorittaa sen neljä kertaa.

Tämä! En ole mikään himoliikkuja, mutta tykkään käydä kävelemässä. Yleensä lenkit on semmosta 1h-1,5h. Mutta ei enää, koska rakko on surkastunut olemattomaksi ja koko ajan pissittää. Ja sinällään tässä ei olisi ongelmaa kun maalla asun, mutta en ole ikinä oppinut puskapissaamisen jaloa taitoa :grin

Onneksi mieheni äkkäsi, että jos vanhat merkit paikkansa pitävät, olen lähes invalidi loppukesästä/alkusyksystä ja perusti meille kotiin kunnon työleirin. Hyötyliikuntaa on siis tullut harrastettua remppaamisen, maalaamisen, ruohonleikkuun (iskias tykkää hyvää, kun työntelee ruohonleikkuria tuolla meidän megatontilla :arghh:), kitkemisen ja muiden pihatöiden myötä
 
Täällä kans korona lopetti lupaavasti alkaneen saliharrastuksen - innostuin ryhmäliikunnasta eka kertaa elämässä, mutta kuukauden vaan kerkesin käydä... :grin

Kävelylenkit tuli sitten kevätkelien ansiosta tilalle (2-4 krt viikossa), ja ne olikin sitten alkuraskauden pahoinvointien aikana ainoa, mitä pystyi tekemään. Edelleen reippaat lenkit ainoana liikuntamuotona, ja matkaa kertyy vaan 2-4 km / lenkki (se jatkuva vessahätä!).

Jumppaan jonkun verran kotona YouTube-videoita seuraamalla, esim. etätöiden lomassa päivittäin helppo 10 min jumppa, mutta jotain haastavampaakin / pidempiä settejä tekis mieli tehdä... Ennen meni puolen tunnin hikijumpat tuosta vaan. Ei vaan oo nyt löytyny sopivaa tasoa/lajia itselle. Kokeilin videoita katsomalla asahia (suositellaan just raskaana oleville), mutta se hidas kurkottelu ja kumartelu tuntuu mulla just pahimmalta aiheuttaen vatsaan kramppeja. :shifty:

Siivoaminenkin on just sen kumartelun vuoksi kurjan tuntuista, vaikka maha ei ole vielä suuren suuri (18. viikolla ollaan). Sauvakävelyä on suositeltu, harrastaako joku? :happy:
 
Muokattu viimeksi:
Mulla sauvakävely auttaa SI-nivelongelmaan, kun painoa saa käsien varaan. Toistaiseksi mennyt sellaiset 8 km lenkit kävellen, mikä on hyvä kun juoksemaan en ole pystynyt sitten raskausviikon 5-6.. Luulen, että sauvat tulevat olemaan entistä paremmat mitä pidemmälle syksyyn mennään, varsinkin jos tulee liukasta.
 
Mulla ajatuksena myös ruveta sauvakävelemään sitten kun juoksu pitää lopettaa ja golfkausi loppuu . Jospa sauvoilla tosiaan uskaltaisi paremmin lenkille sitten ihan loppuvaiheessakin liukkaammilla keleillä. Mä olen tosi arka muutenkin liukkailla niin saa nähdä miten nyt viimeisillään uskaltaa liikkua ulkona! Aiemmat syntyneet heinäkuussa niin ei ole ollut tätä ongelmaa.
 
Sulle saattaa tulla automaattisesti semmonen köpöttely töpöttely hips hips hitaasti ja koko jalkapohja maahan kerralla:grin
Mä en ollu toissatalvena kun puolessavälissä mutta semmosta etanamenoa etten vaan kaadu.
Ja eihän semmonen nopea liike ole myöskään hyväksi jos liukastuu ja horjahtaa.
 
Kävelyä täälläkin harrastettu. Varsinkin metsä lenkit lasten kanssa on mukavia. Ja uimista jonkun verran. Mun työ on myös fyysisesti raskasta toisinaan. Ja varsinkin nyt heinäkuun oon saanu tehdä 7-21 päivää. Yllättävän hyvin oon jaksanut.
 
Tällein on huonontunut kunto ihan olemattomaksi vaan nukuttaisi hyötyä liikuntaa on vain siivoaminen jos pelkästää vaatteiden pyöritys tuntuu vievän kunnon, Ihme raskaus.
Nyt on lasten lahjojen etsintä käydessä.
Se on pitkä prosessi ollut.
 
Takaisin
Top