Liikunta raskauden aikana

Arkiliikuntaa niin kuin edelliset vuodet muutenkin. Lisäksi venyttelyä ja joogaa.
 
Ai kamala... Olenkohan holtiton odottaja, kun ajattelin normaalisti ratsastaa ja tanssia niin pitkään vaan, kuin suinkin kroppa antaa myöden :nailbiting: Toki 3v varsan koulutus suoritetaan jatkossa niin, että itse ohjaan maasta käsin ja jos jonkun pitää mennä selkään, niin se on joku apumies.
 
Onko kellään ajatusta siitä, onko putkirullaus ihan ok raskausaikana? En tiedä, mistä tuli mieleen, että ei olisi, mutta aattelin vielä kysellä, onko jollain parempaa tietoa? :anyone
 
Noh kävin tänään laskettelemassa 7h :hilarious: ei varmaan enää tuu sitä harrastettua ettei satu mitää ni pitää varmaan alkaa vesijuoksemaan kun melkein yhtä extremeähän se on :wink
 
Onko kellään ajatusta siitä, onko putkirullaus ihan ok raskausaikana? En tiedä, mistä tuli mieleen, että ei olisi, mutta aattelin vielä kysellä, onko jollain parempaa tietoa? :anyone

Täällä ainakin yksi, joka on rullaillut ahkerasti. Lukot on saatava selästä auki, vaikka mikä olisi. En usko, että tässä vaiheessa rullauksella voi saada aikaan mitään vahinkoa, jos maltillisesti toteuttaa. Voi olla, että mahan kasvaessa alaselän rullauksen ja venyttämisen saa unohtaa.
 
Meilläkin jonkin verran kotivälineistöä koronan takia. Mies on hommannut levytangon, painoja ja telineen parvekkeelle, kun ei salilla ole viitsinyt käydä. Treenasin ennen esikoisen raskautta vapailla painoilla salilla, mutta lähes koko raskaus meni sohvalla maaten huonon olon ja leposuosituksen takia. Ja kyllähän sen huomasi, lihasmassaa lähti muutama kilo :sad001. Aika huonosti oon jaksanut liikkua synnytyksen jälkeen, nyt vasta viime viikkoina innostunut nostelemaan tankoa. Jos vaikka tässä raskaudessa pystyisin harrastamaan liikuntaa jonkin verran. Onneksi esikoisen kanssa tulee lähdettyä kävelylle päivittäin.
 
Meiltäkin löytyy pieni kotisali, levytanko painoineen, talja, spinningpyörä ym. Jalo aikomus oli, että tässä raskaudessa yritän treenata mahdollisimman paljon ja pitkään, kun edelliset raskaudet on menneet ensin pahoinvoinnin kanssa painiessa ja puolenvälin tienoilta supistukset ovat estäneet liikkumisen. No, jo nyt on sitten syke niin korkealla, että hengästyn hirveästi ihan pienimmistäkin ponnistuksista ja saan rytmihäiriöitä, joten liikunta on ollut tosi kevyttä - lähinnä kävelyä ja lasten kanssa uiskentelua. Harmittaa, mutta eipä näille raskausajan oloille itse mitään voi.
 
Nyt pitää kyllä skarpata liikunnan suhteen. Joku maltillinen tavoite ois hyvä. Joogaa ja lihaskuntoo kerran viikkoon arkiliikunnan lisäksi ois jo "paljon".
 
Mä oon pari kertaa viikossa nostellut tankoa parvekkeella. Se on kyllä mukavaa, kun saa raitista ilmaa samalla, niin tulee hyvä olo.
 
Mä harrastan vähän kaikenlaista urheilua, ja oon huomannut saman että netistä löytyy vähän kaikenlaista suositusta. Olin ajatellut että liikun kuten ennenkin niin pitkään kun vaan pystyn mutta neuvolasta sanoivat että pitkäaikaisesti korkealla sykkeellä treenaamista pitäisi välttää. Enkä oikein saanut selkoa että mikä se pitkä aika nyt sitten on :confused005 oon nyt sitten yrittänyt vaan oman voinnin mukaan mennä, jos olo tuntuu hyvältä niin oon ajatellut että ei se voi kovin pahasta olla. Ja seuraan sykkeitä ettei ole ainakaan maksimisykkeillä liian pitkiä aikoja. Toistaiseksi on mennyt hyvin näin ja toivotaan että jaksaa liikkua mahdollisimman pitkään :thumleft
 
Mä harrastan vähän kaikenlaista urheilua, ja oon huomannut saman että netistä löytyy vähän kaikenlaista suositusta. Olin ajatellut että liikun kuten ennenkin niin pitkään kun vaan pystyn mutta neuvolasta sanoivat että pitkäaikaisesti korkealla sykkeellä treenaamista pitäisi välttää. Enkä oikein saanut selkoa että mikä se pitkä aika nyt sitten on :confused005 oon nyt sitten yrittänyt vaan oman voinnin mukaan mennä, jos olo tuntuu hyvältä niin oon ajatellut että ei se voi kovin pahasta olla. Ja seuraan sykkeitä ettei ole ainakaan maksimisykkeillä liian pitkiä aikoja. Toistaiseksi on mennyt hyvin näin ja toivotaan että jaksaa liikkua mahdollisimman pitkään :thumleft

Ei saisi liikkua korkealla sykkeellä? Muistaako joku mikä se raja olisi.
 
Ei saisi liikkua korkealla sykkeellä? Muistaako joku mikä se raja olisi.

Oletan, että tarkoitti kun liikutaan lähellä omia maksimisykkeitä. Saisi kuulemma välillä toki käydä siellä mutta ei olla pitkiä aikoja.
 
Ei saisi liikkua korkealla sykkeellä? Muistaako joku mikä se raja olisi.

mä olen lukenut muutamasta eri paikasta netistä että 150 olis semmoinen raja, jonka jälkeen sikiön syke voi alkaa hidastua. En nyt mene näistä lähteistä takuuseen, mutta itse oon ollut mieluummin varovainen ja nyt seuraillut että jos käy lenkillä tai hiihtämässä niin ei tosiaan menisi tuon yli pitkiä aikoja, eli pääosin yritän pitää tuon tuntumassa.
 
En ollutkaan aiemmin kuullut mistään sykerajoista. Googletin kanssa nyt vielä asioita. Oltiin eilen pelailemassa padelia ja siellä sykkeet oli 86-150 välillä. Keskisyke kuitenkin 122, eli ei nyt sikäli erityisen korkea ja ei tosiaan mennyt missään vaiheessa 150 yli. Pari tuntia meni pelaillessa, mutta nyt kun lueskelin noista sykerajoista ja pitkäkestoisemmasta liikunnasta, niin jäin vähän miettimään, viitsiikö varata uudestaan vastaavaa parin tunnin padelia. Onko täällä ketään padelin (tai vastaavan lajin) pelaaja joka haluis kertoa, miten itse toimii pelaamisen suhteen? Kuinkahan varovainen tässä asiassa nyt pitäisi olla. Tietenkään mitään riskiä en halua ottaa, joten siksi vaikea pohtia mikä liikunta nyt on ok ja mikä ei.


Normaalia kävelylenkkeilyä tulee tehtyä päivittäin, kun hoidan kahden koiran ulkoilut. Olisi kuitenkin mukava, jos muutakin liikuntaa tulisi harrastettua niin, että tulisi lämmin.
 
Mäkään en ole ollut tietoinen tuosta, että 150 olisi joku suositusraja. Olen tehnyt treenejä, joissa olen mennyt yli 150 sykkeillä näköjään pariakymmentäkin minuuttia tunnin reenistä. Vaikka olen mielestäni mennyt ihan maltillisesti niin, että olo on ollut ihan ok. Ehkä pitää jatkossa kuitenkin vähän vielä pudottaa tehoja. :nailbiting:
 
Noista sykerajoista kyselin edellisen raskauden aikana ja silloin ymmärsin kans, ettei tosiaan saa olla pitkiä aikoja nimenomaan maksimisykkeellä. Ite silloin harrastin juoksulenkkeilyä ja spinningiä,en enää muista mitä syketasoja itellä oli, mut spurttityyppiset jutut jätin alkuraskauden aikana jo pois ku tuntu pahalta. Juoksin tunnin lenkkejä noin 5 kuukaudelle asti (maha hölskyi, muistan elävästi vielä sen maaliskuisen päivän kun kävelin kotiin) ja spinningissä kävin viikolle 36 (sitte oli vaikia löytää satulasta asentoa). Omaa kehoa kuunnellen, neuvolasta neuvottiin. :)

Niin siis vielä korostan et ymmärsin et kannattaa niitä maksimisykejuttuja vältellä, koska sikiöltä loppuu happi ennen äitiä. Muuten kukin kai on yksilö ja tietää omat rajat!
 
Noista sykerajoista kyselin edellisen raskauden aikana ja silloin ymmärsin kans, ettei tosiaan saa olla pitkiä aikoja nimenomaan maksimisykkeellä. Ite silloin harrastin juoksulenkkeilyä ja spinningiä,en enää muista mitä syketasoja itellä oli, mut spurttityyppiset jutut jätin alkuraskauden aikana jo pois ku tuntu pahalta. Juoksin tunnin lenkkejä noin 5 kuukaudelle asti (maha hölskyi, muistan elävästi vielä sen maaliskuisen päivän kun kävelin kotiin) ja spinningissä kävin viikolle 36 (sitte oli vaikia löytää satulasta asentoa). Omaa kehoa kuunnellen, neuvolasta neuvottiin. :)

Niin siis vielä korostan et ymmärsin et kannattaa niitä maksimisykejuttuja vältellä, koska sikiöltä loppuu happi ennen äitiä. Muuten kukin kai on yksilö ja tietää omat rajat!

Mäkin kysyin tänään neuvolan lääkäriltä asiasta. Hän oli sitä mieltä, ettei noita sykkeitäkään ole tarvis juurikaan tuijotella. Sanoi, että kaikkea saa tehdä niin kauan kuin hyvältä tuntuu, poislukien kamppailulajit mikäli niissä tulee iskuja vatsaan. Kuulemma keho kyllä kertoo, missä raja menee ja jos sitä osaa kuunnella, niin kaikki ok. Vähensi kyllä omaa stressiä tästä asiasta. Eli hyvällä omallatunnolla saa reenata (kunhan nyt muuten tältä väsymykseltään ja etovalta ololtaan saisi aikaiseksi) :grin
 
Mäkin kysyin tänään neuvolan lääkäriltä asiasta. Hän oli sitä mieltä, ettei noita sykkeitäkään ole tarvis juurikaan tuijotella. Sanoi, että kaikkea saa tehdä niin kauan kuin hyvältä tuntuu, poislukien kamppailulajit mikäli niissä tulee iskuja vatsaan. Kuulemma keho kyllä kertoo, missä raja menee ja jos sitä osaa kuunnella, niin kaikki ok. Vähensi kyllä omaa stressiä tästä asiasta. Eli hyvällä omallatunnolla saa reenata (kunhan nyt muuten tältä väsymykseltään ja etovalta ololtaan saisi aikaiseksi) :grin
Ompa hyvä tietää! Ja ku porukka on tosiaan niin erikuntoista niin kyllähän ne edellytykset koko elimistöllä sietää niitä maksimisykkeitä on ihan erit siispä ilmeisesti!
 
Mä oon kans mennyt vähän sillä oletuksella, että tuntemuksien mukaan. En ainakaan ite pystyis just nyt vetämään kovin kovilla sykkeillä.. ja tosiaan kun eri ihmisillä on niin eri taustat, oon käsittänyt että jos on pitkään jotain lajia harrastanut niin aika turvallisesti pystyy jatkamaan kuunnellen sitä omaa vointia, poislukien just kamppailulajit ja muut missä voi tulla iskuja. Lihaskuntopuolen osalta on jotain suosituksia esim. kyykkyjen suhteen, eli ainakaan isoilla painoilla tehtäviä ei suositella jostain ehkä 25-viikolta (?) lukien koska luo painetta liikaa. Jos harrastaa aktiivisesti näitä niin varmistaisin esim. asiansa osaavan pt:n kanssa :) itellä ollu sali niin pitkään jäissä että kotona tehtävillä mennään...

Kun nyt sais tämän pahoinvoinnin helpottaan että jaksais haaveilla edes siitä normaalista liikkumisesta :wtf: tosin hiihtoladutkin on nyt varmaan turhan liukkaassa kunnossa näiden plussakelien jälkeen :facepalm:
 
Takaisin
Top