Liikunta raskauden aikana

Daiya

Luottohahmo langoilla
Toukokuun äidit 2019
Lokakuiset 2021
Hei,

Miten meinaatte muokata liikkumista raskauden aikana? Onko tiedossa jo suosituksia tai ohjeita esim. lihaskuntoharjoittelun suhteen?

Mulla on edelleen vähän epäselvää, mitä suositellaan että jätetään heti pois ja mitä myöhemmin (vatsalihasten osalta ym), näistä kun näkee niin vaihtelevaa ohjeistusta. Eli jos jollain on tietoa tai vinkkejä, otan mielellään vastaan! On mulla seurannassa Instassa äitiysfyssari, joka näistä hyvin myös neuvoo, joten pitänee vähän selailla mitä siellä on sanottu. Neuvolasta on ohjelappuset kyllä saatu ja saa varmaan taas, mutta kyselen silti täälläkin :grin

Aiemmissa raskauksissa itsellä olleet liitoskivut vaivana, joten toivon kovasti että nyt säästyisi niiltä mahdollisimman pitkään ja pystyisi liikkumaan normaalisti. Itsellä uinti ja hiihto on olleet helpoimmat liikuntamuodot myös myöhemmin raskaudessa, joten toivotaan että uimahalli pysyy auki edes jonkin aikaa vaikka tuo f**** korona :meh: Jonkin verran myös salitreeniä mutta nyt on treenit siirtyneet lihaskunnon osalta kotiin, mikä tuo hieman haasteita ainakin myöhemmin, kun ei ole laitteita joilla tehdä.
 
Itseäkin vähän mietityttää, mihin asti voi liikkua ns. normaalisti. Etenkin hölkkääminen, onko sallittua johonkin tiettyyn pisteeseen asti? En ole mikään juoksija, mutta kävelyn ohessa hölkkäilen..Oma tavoite on ainakin jatkaa salitreeniä läpi raskausajan, käydä spinningissä, kävellä paljon ja hölkkäillä rauhallisesti, jos se on sallittua. Ainakin salilla voi käydä koko raskauden ajan. Täytyy vaan jossain kohtaa (ekan kolmanneksen lopulla?) vähentää painoja ja välttää liikkeitä, joissa tulee painetta keskivartaloon ja jättää vatsaliikkeet pois. Ilmeisesti tulisi välttää selällään ja tietenkin vatsallaan oloa, repiviä ja äkkinäisiä liikkeitä, liian pitkää treeniä ja liian korkeaa sykettä. En muista, mikä se sykeraja oli o_O oisko joku 140..

Täytyy vaan tarkkailla omaa vointia, ottaa rauhassa ja edetä sen oman kunnon mukaan. Ite seuraan urheilijoita somessa ja heidän blogejaan niin ei varmaan voi ihan samalla tavalla liikkua kuin he raskaana :laughing002 He ovatkin sanoneet, ettei pitäisi ottaa mitään paineita eikä verrata omaa raskauttaan ja kuntoaan muihin. Treenin ja liikkumisen täytyy olla mukavaa :dance008
 
Aion jatkaa voima- ja syketreenejä niin kauan, kun hyvältä tuntuu. En tiedä, mutta en usko että näin alussa tarvitsisi rajoittaa ns normaalia kuntoilua/rääkkiä :)
 
Itse aion jatkaa normaalia liikuntaa, vatsalihasliikkeet jätän pois ekan kolmanneksen jälkeen. Vielä aikasempien raskauksien aikaan harrastin lentopalloa.. Niin sen jätin syöksyt pois heti kun raskauksista tosin ja sen jälkeen pelasin niin kauan kun pystyin. Se ei tosin ollut kauan kun pompuista alastulot alkoi tuntua ikäviltä alavatsassa aika nopeasti :happy:.

Nyt oon harrastanut lenkkeilyn lisäksi lähinnä kuntosalitreeniä GBC-tyylisesti, joten sitä muokkasin vähän, jottei treenissä tuu liian huono olo :grin
 
Varmaan oma olo osaa kertoa kaikista parhaiten mikä on parasta treeniä. Pomppimiset ja juoksemiset ei nyt viime raskauksissa muistaakseni tuntunu kaiheen mukaville niin jäi ihan suosiolla pois. :D

Mutta liikkua kannattaa joka päivä edes vähäsen, koska tekemättä yhtään mitään kunto laskee hirveen nopeesti. Loppupuolella vaikka kävelee korttelin ympäri jos ei muuta kykene. Mulla oli tosin aika pahat liitoskivut tokassa että sorruin menemään hissillä kerrokset vaikka portaita yleensä ravitankin. XD
 
Mulla oli liikuntakielto esikoisen raskaudessa viimeiset 2,5kk ja kyllä huomaisi että lihakset surkastui ja kuntoa keräilin laiskasti ekan vuoden synnytyksen jälkeen. Toivon että tälläkertaa saisin kipinän liikuntaan ja voisin paremmin koko raskauden:happy:
 
On kyllä harmi, et meijän uimahalli on kiinni.. Me ollaan koko perhe käyty kerran viikossa uimassa ja se onkin oikeestaan ainoa liikuntamuoto josta tykkään.. Koronatilanne vaan pahenee täällä, et tuskin ennen kesää pääsee uimaan.
 
Olis kiva alkaa treenailla synnytystä varten, mutta töitten jälkeen on niin veto pois ja iltapahoinvointi alkaa heti illallisesta, että illat kuluneen viikon menneet sohvassa :dead: helpottuukohan tämä ja pystyykö jossain vaiheessa normaalisti urheileen?
 
Mä oon nyt koronavuonna liikkunut tosi huonosti :bag: käyn kävelyillä ja saan kyllä hyvin askelia, mutta meidän alueella ei ole kohta vuoteen voinut käydä turvallisesti salilla ja itse olen ryhmäliikkuja, enkä itse saa kotona oikeen tehtyä mitään. Kunto laskenut niin paljon ja niin on näköjään painokin kun lihakset on surkastuneet :banghead: (en siis koskaan ole ollut ylipainoinen, enemminkin normaalipainon ja alipainon rajalla)

Aloitin nyt koti yogan ja pitää yrittää nyt innostua itsenäiseen liikkumiseen :angelic: jos sitä alkaisi käydä pikku juoksu/hölkkä lenkeillä ja tekisi kotona lihaskuntoa
 
On kyllä harmi, et meijän uimahalli on kiinni.. Me ollaan koko perhe käyty kerran viikossa uimassa ja se onkin oikeestaan ainoa liikuntamuoto josta tykkään.. Koronatilanne vaan pahenee täällä, et tuskin ennen kesää pääsee uimaan.

Uiminen on täälläki jääny. Meilläki se on ollu harrastuksena kolme kertaa viikossa. Aion kyllä mennä taas kun vaan pääsee!
 
Mä oon nyt koronavuonna liikkunut tosi huonosti :bag: käyn kävelyillä ja saan kyllä hyvin askelia, mutta meidän alueella ei ole kohta vuoteen voinut käydä turvallisesti salilla ja itse olen ryhmäliikkuja, enkä itse saa kotona oikeen tehtyä mitään. Kunto laskenut niin paljon ja niin on näköjään painokin kun lihakset on surkastuneet :banghead: (en siis koskaan ole ollut ylipainoinen, enemminkin normaalipainon ja alipainon rajalla)

Aloitin nyt koti yogan ja pitää yrittää nyt innostua itsenäiseen liikkumiseen :angelic: jos sitä alkaisi käydä pikku juoksu/hölkkä lenkeillä ja tekisi kotona lihaskuntoa

Mä en oo kans tykänny oikein kotona jumppailla, ennemmin oon ollu sali-ihminen vaikka en ryhmäliikunnassa oo käynyt. Nyt löysin facesta sellaisen ryhmän missä jaetaan livetreenejä ja löytyy myös YouTubesta tallenteina, oon niitä tehnyt jonkin verran (välillä miehen kanssa yhdessä) ja on ollut ihan jees. Mä en jaksais ite miettiä oikein että mitä tekis niin tollaset ohjatut on helppoja kun joku käskee :grin pitäs nyt vaan taas tsempata, ehtis saada keskivartaloa vähän vahvistettua ennenkuin rajoittuu tekeminen. Eilen kävin hiihtämässä ja oli kyllä mukavaa! Joogasta oon kans haaveillut pitkään, ehkä nyt koitan saada aikaiseksi aloittaa.
 
Mä tykkään eniten pyöräillä, lenkkeillä, juosta, hölkätä ja hiihtää. Me hankittiin just kuntopyörä kotiin ja se on ollut kovien pakkaspäivien pelastus !!

Me myös on nyt korona-aikana hommailtu kotiin pikkuhiljaa urheiluvälineistöä, kuten spinningpyörä ja erilaisia painoja. Kiva, kun ei pakosti tarvitse lähteä kotoa mihinkään treenailemaan ja netin kautta saa niin kätsysti nykyisin kaikkia ohjattua reenejäkin :) Oon silti käynyt kerran viikossa salilla tekemässä isommilla painoilla, vaikka nyt raskaana en ole enää millään maksimipainoilla tietenkään vedellyt. Myös kotona spinningissä olen yrittänyt pitää huolta, ettei lipsahda pitkäksi aikaa maksimisykealueelle. Ostin myös sukset tänä talvena ja se on kyllä hauskaa puuhaa, vaiks tekniikassa on ehkä "pikkuisen" hiomista :grinYritän saada pidettyä kiinni tästä liikkumisesta kynsin hampain. Lähetän universumille toiveita, ettei pahoinvointi tms vie mahiksia :smiley-angelic001
 
Mä oon vähän huono liikkumaan, hyötyliikuntaa tulee lähinnä. Lasten kanssa käyn ulkona leikkimässä, talvella lumityöt. Lenkillä tykkään metsässä käydä, mutta näin talvella sekin on jäänyt, on latuja joka puolella tai sitten umpihanki. Aiemmissa raskauksissa tuli liikuttua ihan normaalisti. Jos joku ei tuntunut hyvältä, jätti tekemättä. Sen kummemmin tullut mietittyä asiaa. :happy8
 
Pitkällehän se tosiaan oma olo määrittää sen, miten kannattaa liikkua. Kyllä sen huomaa sitten, jos joku liikunta ei sovi. Mulla oli esikoisesta loppuaika kyllä sellaista, että kävelykin oli tuskaa :hungover: hiihto sujui niin kauan kuin lunta oli, sen verran hellempää tieten liitokselle. Toki yksilöllisiä juttuja ja senkin mukaan mihin kroppa tottunut. Esim. jos on aktiivisesti juossut aiemmin niin sitä voi jatkaa varmasti sen aikaa kun hyvältä tuntuu. Salitreenissä tietyt jutut pitää jossain vaiheessa jättää. Mulla ainakin sykkeet nousee myös nyt jo helposti, joten kovin rankkaa liikuntaa ei pysty tekemään.
 
Sykkeet mullaki nousussa heti ku liikkuu mutta muistaakseni hengästyminen viimeks helpotti toisella kolmanneksella. Sillon tosin juoksu alko muista syistä olla aika :depressed:
 
Kävelylenkit, varsinkin metsässä ja kevyet kotitreenit esim pilatesta tai kevyttä lihaskuntoa. Mutta kevyesti aion liikkua, ja lähes päivittäin pyrin ainakin. Jaksamisen mukaan. Mutta liikunta kyllä piristää mieltäkin ja auttaa tähän alkuraskauden väsymykseen :)
 
Mun liikunta on korona-aikana kulminoitunut pitkälti kävelyyn, pyöräilyyn, hiihtoon ja kotijumppaan. Näillä aattelin jatkaa myös alkuraskauden. Saa nähdä milloin loppuu, kun esikoisessa päädyin viikolla 28 vuodelepoon aina viikolle 34 asti... Mutta nyt yritän jatkaa siihen asti, kun hyvältä tuntuu, ja kuulostella omia fiiliksiä tarkalla korvalla etenkin raskauden lähestyessä ja ylittäessä puolivälin.
 
Liikuntana lähinnä kävelylenkit ja kotijumppailu tällä hetkellä. Ajattelin jatkaa koko raskauden ajan, jos vointi vaan sallii.
 
Takaisin
Top