Liikunta raskauden aikana

Keskustelun 'Heinäkuiset 2020' aloitti Nannnskeli, 18 marras 2019.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. amandatt Tuttu foorumilla

    Mä olen myös miettinyt tuota lantionnostoa, että onkohan sitä kuitenkin ok tehdä niin kauan kun tuntuu hyvältä?
    • Tykkää Tykkää x 1
  2. Amalialainen Tuttu foorumilla Heinä-äidit 2020 Marraskuunmammat 2015

    Mä olen käynyt kerran viikossa ohjatulla kuntosali circuitilla ja jatkan kyllä niin kauan kun vaan tuntuu hyvältä. Viime raskaudessa pahoinvointi vei kaiken liikkumisen, toivotaan että.tässä ei.
    Mutta eilen kun olin circuitissa niin ai että kuinka alkuverryttelyn juoksu ja hyppely otti tisseihin, siis ihan hirveen kipeetä! Mulla on mielestäni tosi tukevat urheilurintsikat ja tiukemmat ahdistaa, mitä ihmettä sitä sit pukee.päälle.

    Käydään myös tytön kanssa vanhempi-lapsi tanssissa jossa jatketaan ihan kevääseen asti :)
    • Tykkää Tykkää x 2
  3. Bullla Uusi käyttäjä

    Niin en oikein tiedä. Musta tuntu jo ajatus aika huonolta, 70kg tanko kuitenkin puristaa jo aikalailla sitä alavatsaa, lääkäriltä varmaan voisi kysyä mutta itse en enää uskalla tehdä
    • Tykkää Tykkää x 2
  4. Bullla Uusi käyttäjä

    Eilen lueskelin vähän liikuntasuosituksia niin monessa paikassa sanottiin että kaikki rutistavat vatsalihasliikkeet pitäisi jättää pois jo ekalla kolmanneksella ja siirtyä tekemään vaan kevennettyjä liikkeitä. Voi kai aiheuttaa painetta kohdun seudulle jo tässä vaiheessa. Pitää vähän muuttaa saliohjelmaa. Tässä linkissä oli aika hyvin neuvottu jokaisen kolmanneksen kohdalta juttuja: https://www.terve.fi/artikkelit/raskausajan-liikunta-ja-keskivartaloharjoitteet-odotusaikana
    • Tykkää Tykkää x 1
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  5. sonic Peruskäyttäjä


    Luin myös tuon artikkelin, siinä mainittiin myös staattisten pitojen poisjättämisestä (lankku jne). Toisessa artikkelissa taas suositeltiin lankutusta (tikis.fi). :think005
  6. Fuji Naimisissa foorumin kanssa Heinä-äidit 2020

    Raskausaikana lankutus ei ole suositeltua. Raskauden aikana kun maha alkaa kasvaa niin vatsalihakset alkaa erkautua. Lankutus pahentaa erkaumaa eli synnytyksen jälkeen ensin syvillä vatsalihaksilla erkauma kuntoon ja vasta sitten saa alkaa lankuttaa kun erkaumaa ei enää ole.
    • Tykkää Tykkää x 1
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  7. Kaino-Vieno Aloittelija

    Mä mietin tänään ekan neuvolakäynnin jälkeen, että olis kiva aloittaa uiminen uudestaan. Tarvitsisin jonkun liikuntaharrastuksen ja uinnista oon aina tykännyt, jossain vaiheessa vaan lakkasin käymästä. Tällä hetkellä tulee lähinnä vain hyötyliikuntaa...
    • Tykkää Tykkää x 3
  8. Hosuli19 Tuttu foorumilla Heinä-äidit 2020

    Joo mulla sama, kun tää pahoinvointi helpottaa niin uimisen/vesijuoksun aloitan uudelleen.
    • Tykkää Tykkää x 2
  9. EnkeliRinkeli Aloittelija Heinä-äidit 2020

    Lenkkeily ja lihaskunto+ liikkuvuus treenit olis kova sana, mutta eihän tältä pahoinvoinnilta saa tehtyä taas yhtään mitään :sad001 onneksi tulee hyötyliikuntaa kuitenkin joka päivä. Pitää vaan pikkulenkkejä ja venytyksiä tehdä nyt usein ja sitten jos pahoinvointi helpottaa niin lisätä liikuntaa.
    • Sympatiaa Sympatiaa x 2
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  10. mangustimamma Naimisissa foorumin kanssa Heinä-äidit 2020 Lokamammat 2018 Joulumammat 2016

    Mun on tosi vaikea löytää aikaa liikkumiselle, kun on kaksi pientä lasta ja puoliso iltatöissä, eli arki-iltoina ei ole oikein mahdollisuutta lähteä mihinkään ilman lapsia ja lapset ovat vähän pieniä tulemaan useimpiin liikuntajuttuihin mukaan. Kunhan pahin pimeys väistyy, niin aletaan varmasti ulkoilemaan enemmän. Ja hyötyliikuntaan olen yrittänyt satsata: jätän auton kaukaisimmalle parkkipaikalle, kävelen portaita silloin kun on vain muutama kerrosväli jne. Ja aamuisin olen alkanut ravata kotiportaita vähintään muutaman kerran ylös alas samalla kun harjaan hampaita. :woot: Täytyy alkaa vaan löytämään lisää näitä pieniä liikuntahetkiä arjen lomasta. Ihan varmasti useamman kerran päivässä löytyisi 5 min hyppelyyn, kyykkyihin, porraskävelyyn jne kun vaan osaisi kärkkyä tilaisuuksia.
    • Tykkää Tykkää x 1
  11. Suklaapehmis Tuttu foorumilla Heinä-äidit 2020 Helmimammat 2017

    Olen yrittänyt käydä koiran kanssa lyhyen 20 min kestävän lenkin joka päivä ja viikonloppuna sitten vähän pidemmän, kun on vapaapäivä. Yritän myös edes 10 min jotain lihaskuntoharjoitusta tehdä kotona. Vaikeeta tää on mut pakko yrittää :D jonain iltana sit vaan on pakko maata sohvalla ja yrittää jotenkin selvitä esikoisen iltapuuhista.
    • Tykkää Tykkää x 2
  12. Eppulol Aloittelija



    amen, ostin kyllä kalliit hyvät kengät mut ei se juokseminen ulkona kiinnosta. Salilla kävin ennen raskautta 3-6 kertaa viikossa mutta sen jälkeen alkoi tauko: 1. jäätävän väsymyksen vuoksi 2. pahoinvointi, jonka takia kaikista liikkeistä oksensin suuhun ja about 7 min jälkeen luovutin kokonaan. :D Sali on nyt 7.1 asti jäähyllä ja tammikuussa meen taas kokeilee. Mulla on kans alaselkä alkanu tällä viikolla vähän tuntumaan erikoiselta ja kaipais liikuntaa mutta kävelyillä mennään toistaiseksi ja tammikuussa sitten uusi yritys.
    • Tykkää Tykkää x 1
  13. Eppulol Aloittelija


    Jos oot instassa suosittelen kurkkaamaan Dana Landren tilin, siellä on varmaan satoja treenivideoita, jotka tehdään kotona, ilman välineitä, välillä tyynyn tai juomapullon kanssa. Ne treenit on super tehokkaita ja itse teen niitä jatkossa Hiit treenien sijaan, + Danalla on tosi hyvät lantionpohjan treenit!


    Mulla on kanssa kaksi lasta, joten iltaisin on aika mahdotonta treenata ellei lähde puistoon poikien kanssa ja kyykkäile sitten siellä. Nyt pimeällä ei vois vaan vähempää kiinnostaa sellainen.

    Sulla on silti hyvä asenne, pienet teot ja hyötyliikunta on se mihin pystyt ja hyvä että sitä tulee tehtyä :)
    • Tykkää Tykkää x 1
  14. Viuhtiliini Tuttu foorumilla Heinä-äidit 2020

    Minullakin liikkumiset jääneet alkuraskauden pahoinvoinnin takia valitettavan vähäiseksi. Nyt viimeisen viikon aikana aloitellut lenkkeilyä taas. Kunhan paha olo hellittää, niin tarkoitus on lenkkeillä, jumppailla ja joogailla säännöllisesti.:)
    • Tykkää Tykkää x 3
  15. Fuji Naimisissa foorumin kanssa Heinä-äidit 2020

    Mie jaksoin edellispäivänä käydä lenkillä. Tänään olis kans mun lenkkipäivä mutta pahoinvointi on taas ollut tänään pahempi joten tuskin jaksan. Mut jospa tässä pikku hiljaa sais taas rutiinista kiinni.
    • Tykkää Tykkää x 2
  16. Amalialainen Tuttu foorumilla Heinä-äidit 2020 Marraskuunmammat 2015

    Mulla kans ihan arjesta selviytyminen vie voimia sen verran että en pysty ajattelemaankaan jumppaa, mutta kyllä ulkoilu ja kävelylenkit tekis ihan mielenterveydellekin hyvää. Oon myös todennut että mitä enemmän sohvalla makaa.niin sitä väsyneempi on, silti en sinne jumppaan pysty lähtemään..
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 3
  17. KyyNaama Tuttu foorumilla Heinä-äidit 2020

    Mua harmittaa ihan sairaasti, kun olen niin väsynyt, etten jaksaisi yhtään mitään, nyt pari viikkoa ollut saikulla töistä ja onneks loppui myös työsoppari. Mutta siis sitä ennen ainakin kuukauden taistelin väkisin raskaassa fyysisessä työssä ja olin ihan loppu, hengästyin, kaikki lihakset kipeinä, alavatsa sattui (tuntui syviltä lihaksilta). Kevyt ratsastuskin hengästytti tosi helposti, nyt en olekaan pariin viikkoon edes ratsastanut, kun olen ollut niin pahalla tuulella ja en halua sitä heijastaa hevosiini, ne kun tietää kyllä jo mun mennessä tarhaan millä tuulella olen. Koirien kanssa lenkille lähteminen tuntuu ylitsepääsemättömältä, mutta kyllä se sitten auttaa kun vaan pääsee liikkeelle. Enää en taida hengästyä ihan niin helposti kun hetki sitten, ainakaan joka päivä, mutta kaikki lihakset tulee niin hiton kipeiksi tosi helposti, että syö mun pääkoppaa ihan hulluna. Siinä siis yksi syy miksei kiinnosta, masennus on toinen. Salilla kävin viime viikolla ja siellä tuntui ihan hyvältä, mutta ilta oli sitten yhtä tuskaa, kun vihloi ja kramppasi maha ja koko muukin kroppa ja myös seuraavat pari päivää. Huoh, oon huono tekemään mitään superkevyesti ja tosi turhautunut, etten pysty suorittamaan yhtään mitään niinkuin ennen.
    • Sympatiaa Sympatiaa x 1
  18. Miriam_88 Tuttu foorumilla Heinä-äidit 2020

    Sanoin ekalla neuvolakäynnillä, että käyn kuntosalilla muutaman kerran viikossa. Nyt en oo joulun jälkeen pystyny kertaakaan käymään, kun joko on väsymystä tai muuten vaan huonoa oloa :sour: Pakko koittaa ottaa itteäni niskasta kiinni ja käydä edes kävelemässä, ettei kunto ihan täysin rapistu.
    • Sympatiaa Sympatiaa x 2
  19. kopikat Ihastunut foorumiin Heinä-äidit 2020 Maalismammat 2018

    Mä oon ollut tosi huono liikkumaan nyt viime aikoina, varsinkin nyt talviaika tekee liikkumisen hankalaksi. Mut se piti ihan mainita, et uiminen kyllä helpotti mulla pahoinvointia, ja vedessä tuntui tosi mukavalta olla.
    • Tykkää Tykkää x 2
  20. Fuji Naimisissa foorumin kanssa Heinä-äidit 2020

    Mie kävin viime viikolla keskiviikkona lenkillä. Tänään ajattelin taas mennä käymään jos vaan olo ei pahene tästä.
    • Tykkää Tykkää x 1

Jaa tämä sivu