Liikunta raskauden aikana

Mää oon käynyt salilla kak kertaa viikossa nyt ja ihan voimatreeniä tehnyt, ainoa minkä lopetin oli lantionnostot koska siinä tanko tulee alavatsalle ja painoa on niin paljon ettei se tuntunut hyvältä enää. Sen lisäksi hyötyliikuntaa, kävelyä oon nyt lisännyt ja jättänyt pyörän useemmin kotiin. Mulla on parin kilometrin työmatka niin se on tosi kätevä kävellä :) Arvelen että toi ohje että uutta lajia ei kannata aloittaa koskee vähän vaativampia lajeja, vaikka kiipeilyä, maastopyöräilyä tai jotain kovaa salitreeniä. Juoksu ja kävely on turvallisia ja se että äiti voi hyvin tukee kyllä myös vauvan terveyttä :) Et voi siis aiheuttaa keskenmenoa juoksemalla :Heartred

Mä olen myös miettinyt tuota lantionnostoa, että onkohan sitä kuitenkin ok tehdä niin kauan kun tuntuu hyvältä?
 
Mä olen käynyt kerran viikossa ohjatulla kuntosali circuitilla ja jatkan kyllä niin kauan kun vaan tuntuu hyvältä. Viime raskaudessa pahoinvointi vei kaiken liikkumisen, toivotaan että.tässä ei.
Mutta eilen kun olin circuitissa niin ai että kuinka alkuverryttelyn juoksu ja hyppely otti tisseihin, siis ihan hirveen kipeetä! Mulla on mielestäni tosi tukevat urheilurintsikat ja tiukemmat ahdistaa, mitä ihmettä sitä sit pukee.päälle.

Käydään myös tytön kanssa vanhempi-lapsi tanssissa jossa jatketaan ihan kevääseen asti :)
 
Mä olen myös miettinyt tuota lantionnostoa, että onkohan sitä kuitenkin ok tehdä niin kauan kun tuntuu hyvältä?
Niin en oikein tiedä. Musta tuntu jo ajatus aika huonolta, 70kg tanko kuitenkin puristaa jo aikalailla sitä alavatsaa, lääkäriltä varmaan voisi kysyä mutta itse en enää uskalla tehdä
 
Eilen lueskelin vähän liikuntasuosituksia niin monessa paikassa sanottiin että kaikki rutistavat vatsalihasliikkeet pitäisi jättää pois jo ekalla kolmanneksella ja siirtyä tekemään vaan kevennettyjä liikkeitä. Voi kai aiheuttaa painetta kohdun seudulle jo tässä vaiheessa. Pitää vähän muuttaa saliohjelmaa. Tässä linkissä oli aika hyvin neuvottu jokaisen kolmanneksen kohdalta juttuja: https://www.terve.fi/artikkelit/raskausajan-liikunta-ja-keskivartaloharjoitteet-odotusaikana
 
Eilen lueskelin vähän liikuntasuosituksia niin monessa paikassa sanottiin että kaikki rutistavat vatsalihasliikkeet pitäisi jättää pois jo ekalla kolmanneksella ja siirtyä tekemään vaan kevennettyjä liikkeitä. Voi kai aiheuttaa painetta kohdun seudulle jo tässä vaiheessa. Pitää vähän muuttaa saliohjelmaa. Tässä linkissä oli aika hyvin neuvottu jokaisen kolmanneksen kohdalta juttuja: https://www.terve.fi/artikkelit/raskausajan-liikunta-ja-keskivartaloharjoitteet-odotusaikana


Luin myös tuon artikkelin, siinä mainittiin myös staattisten pitojen poisjättämisestä (lankku jne). Toisessa artikkelissa taas suositeltiin lankutusta (tikis.fi). :think005
 
Luin myös tuon artikkelin, siinä mainittiin myös staattisten pitojen poisjättämisestä (lankku jne). Toisessa artikkelissa taas suositeltiin lankutusta (tikis.fi). :think005

Raskausaikana lankutus ei ole suositeltua. Raskauden aikana kun maha alkaa kasvaa niin vatsalihakset alkaa erkautua. Lankutus pahentaa erkaumaa eli synnytyksen jälkeen ensin syvillä vatsalihaksilla erkauma kuntoon ja vasta sitten saa alkaa lankuttaa kun erkaumaa ei enää ole.
 
Mä mietin tänään ekan neuvolakäynnin jälkeen, että olis kiva aloittaa uiminen uudestaan. Tarvitsisin jonkun liikuntaharrastuksen ja uinnista oon aina tykännyt, jossain vaiheessa vaan lakkasin käymästä. Tällä hetkellä tulee lähinnä vain hyötyliikuntaa...
 
Mä mietin tänään ekan neuvolakäynnin jälkeen, että olis kiva aloittaa uiminen uudestaan. Tarvitsisin jonkun liikuntaharrastuksen ja uinnista oon aina tykännyt, jossain vaiheessa vaan lakkasin käymästä. Tällä hetkellä tulee lähinnä vain hyötyliikuntaa...

Joo mulla sama, kun tää pahoinvointi helpottaa niin uimisen/vesijuoksun aloitan uudelleen.
 
Lenkkeily ja lihaskunto+ liikkuvuus treenit olis kova sana, mutta eihän tältä pahoinvoinnilta saa tehtyä taas yhtään mitään :sad001 onneksi tulee hyötyliikuntaa kuitenkin joka päivä. Pitää vaan pikkulenkkejä ja venytyksiä tehdä nyt usein ja sitten jos pahoinvointi helpottaa niin lisätä liikuntaa.
 
Mun on tosi vaikea löytää aikaa liikkumiselle, kun on kaksi pientä lasta ja puoliso iltatöissä, eli arki-iltoina ei ole oikein mahdollisuutta lähteä mihinkään ilman lapsia ja lapset ovat vähän pieniä tulemaan useimpiin liikuntajuttuihin mukaan. Kunhan pahin pimeys väistyy, niin aletaan varmasti ulkoilemaan enemmän. Ja hyötyliikuntaan olen yrittänyt satsata: jätän auton kaukaisimmalle parkkipaikalle, kävelen portaita silloin kun on vain muutama kerrosväli jne. Ja aamuisin olen alkanut ravata kotiportaita vähintään muutaman kerran ylös alas samalla kun harjaan hampaita. :woot: Täytyy alkaa vaan löytämään lisää näitä pieniä liikuntahetkiä arjen lomasta. Ihan varmasti useamman kerran päivässä löytyisi 5 min hyppelyyn, kyykkyihin, porraskävelyyn jne kun vaan osaisi kärkkyä tilaisuuksia.
 
Olen yrittänyt käydä koiran kanssa lyhyen 20 min kestävän lenkin joka päivä ja viikonloppuna sitten vähän pidemmän, kun on vapaapäivä. Yritän myös edes 10 min jotain lihaskuntoharjoitusta tehdä kotona. Vaikeeta tää on mut pakko yrittää :D jonain iltana sit vaan on pakko maata sohvalla ja yrittää jotenkin selvitä esikoisen iltapuuhista.
 
Mä ajattelin jatkaa salilla käyntiä kuten tähänkin asti ja tykkään myös kävellä paljon. Juoksulenkit ei ole mun juttu ollut koskaan. Ehkä salilla pitää jossain kohtaa joidenkin liikkeiden tilalle keksiä jotain vaihtoehtoja, mutta tuskin vielä vähään aikaan.

Mulla vaivasi viime viikolla pahasti se alaselkä ja salitreeni helpotti sitä eli aion kyllä jatkaa :happy:



amen, ostin kyllä kalliit hyvät kengät mut ei se juokseminen ulkona kiinnosta. Salilla kävin ennen raskautta 3-6 kertaa viikossa mutta sen jälkeen alkoi tauko: 1. jäätävän väsymyksen vuoksi 2. pahoinvointi, jonka takia kaikista liikkeistä oksensin suuhun ja about 7 min jälkeen luovutin kokonaan. :D Sali on nyt 7.1 asti jäähyllä ja tammikuussa meen taas kokeilee. Mulla on kans alaselkä alkanu tällä viikolla vähän tuntumaan erikoiselta ja kaipais liikuntaa mutta kävelyillä mennään toistaiseksi ja tammikuussa sitten uusi yritys.
 
Mun on tosi vaikea löytää aikaa liikkumiselle, kun on kaksi pientä lasta ja puoliso iltatöissä, eli arki-iltoina ei ole oikein mahdollisuutta lähteä mihinkään ilman lapsia ja lapset ovat vähän pieniä tulemaan useimpiin liikuntajuttuihin mukaan. Kunhan pahin pimeys väistyy, niin aletaan varmasti ulkoilemaan enemmän. Ja hyötyliikuntaan olen yrittänyt satsata: jätän auton kaukaisimmalle parkkipaikalle, kävelen portaita silloin kun on vain muutama kerrosväli jne. Ja aamuisin olen alkanut ravata kotiportaita vähintään muutaman kerran ylös alas samalla kun harjaan hampaita. :woot: Täytyy alkaa vaan löytämään lisää näitä pieniä liikuntahetkiä arjen lomasta. Ihan varmasti useamman kerran päivässä löytyisi 5 min hyppelyyn, kyykkyihin, porraskävelyyn jne kun vaan osaisi kärkkyä tilaisuuksia.


Jos oot instassa suosittelen kurkkaamaan Dana Landren tilin, siellä on varmaan satoja treenivideoita, jotka tehdään kotona, ilman välineitä, välillä tyynyn tai juomapullon kanssa. Ne treenit on super tehokkaita ja itse teen niitä jatkossa Hiit treenien sijaan, + Danalla on tosi hyvät lantionpohjan treenit!


Mulla on kanssa kaksi lasta, joten iltaisin on aika mahdotonta treenata ellei lähde puistoon poikien kanssa ja kyykkäile sitten siellä. Nyt pimeällä ei vois vaan vähempää kiinnostaa sellainen.

Sulla on silti hyvä asenne, pienet teot ja hyötyliikunta on se mihin pystyt ja hyvä että sitä tulee tehtyä :)
 
Minullakin liikkumiset jääneet alkuraskauden pahoinvoinnin takia valitettavan vähäiseksi. Nyt viimeisen viikon aikana aloitellut lenkkeilyä taas. Kunhan paha olo hellittää, niin tarkoitus on lenkkeillä, jumppailla ja joogailla säännöllisesti.:)
 
Mie jaksoin edellispäivänä käydä lenkillä. Tänään olis kans mun lenkkipäivä mutta pahoinvointi on taas ollut tänään pahempi joten tuskin jaksan. Mut jospa tässä pikku hiljaa sais taas rutiinista kiinni.
 
Mulla kans ihan arjesta selviytyminen vie voimia sen verran että en pysty ajattelemaankaan jumppaa, mutta kyllä ulkoilu ja kävelylenkit tekis ihan mielenterveydellekin hyvää. Oon myös todennut että mitä enemmän sohvalla makaa.niin sitä väsyneempi on, silti en sinne jumppaan pysty lähtemään..
 
Mua harmittaa ihan sairaasti, kun olen niin väsynyt, etten jaksaisi yhtään mitään, nyt pari viikkoa ollut saikulla töistä ja onneks loppui myös työsoppari. Mutta siis sitä ennen ainakin kuukauden taistelin väkisin raskaassa fyysisessä työssä ja olin ihan loppu, hengästyin, kaikki lihakset kipeinä, alavatsa sattui (tuntui syviltä lihaksilta). Kevyt ratsastuskin hengästytti tosi helposti, nyt en olekaan pariin viikkoon edes ratsastanut, kun olen ollut niin pahalla tuulella ja en halua sitä heijastaa hevosiini, ne kun tietää kyllä jo mun mennessä tarhaan millä tuulella olen. Koirien kanssa lenkille lähteminen tuntuu ylitsepääsemättömältä, mutta kyllä se sitten auttaa kun vaan pääsee liikkeelle. Enää en taida hengästyä ihan niin helposti kun hetki sitten, ainakaan joka päivä, mutta kaikki lihakset tulee niin hiton kipeiksi tosi helposti, että syö mun pääkoppaa ihan hulluna. Siinä siis yksi syy miksei kiinnosta, masennus on toinen. Salilla kävin viime viikolla ja siellä tuntui ihan hyvältä, mutta ilta oli sitten yhtä tuskaa, kun vihloi ja kramppasi maha ja koko muukin kroppa ja myös seuraavat pari päivää. Huoh, oon huono tekemään mitään superkevyesti ja tosi turhautunut, etten pysty suorittamaan yhtään mitään niinkuin ennen.
 
Sanoin ekalla neuvolakäynnillä, että käyn kuntosalilla muutaman kerran viikossa. Nyt en oo joulun jälkeen pystyny kertaakaan käymään, kun joko on väsymystä tai muuten vaan huonoa oloa :sour: Pakko koittaa ottaa itteäni niskasta kiinni ja käydä edes kävelemässä, ettei kunto ihan täysin rapistu.
 
Mä oon ollut tosi huono liikkumaan nyt viime aikoina, varsinkin nyt talviaika tekee liikkumisen hankalaksi. Mut se piti ihan mainita, et uiminen kyllä helpotti mulla pahoinvointia, ja vedessä tuntui tosi mukavalta olla.
 
Mie kävin viime viikolla keskiviikkona lenkillä. Tänään ajattelin taas mennä käymään jos vaan olo ei pahene tästä.
 
Takaisin
Top