Liikunta raskaana

Misma

Vauhtiin päässyt keskustelija
Elokuiset 2023
Onko täällä enemmän tai vähemmän innokkaita liikkujia, puhutaanko tästä? Itse en todellakaan ole mikään himourheilija, kävelen koirien kanssa ja käyn sillon tällän hölkkäämässä. Nyt haluttaisi kyllä panostaa liikkumiseen erityisesti, toki myös mietityttää kannattaako tuota juoksua tehdä jos ei ole kovin ihmeellinen pohjakuntokaan alla..

Tanssin aloituksesta haaveilin ennen raskautta 😆
 
Minä olen melko aktiivinen liikkuja ollut. Tänä syksynä vähän laiskempi kyllä. Pelaan jalkapalloa, juoksen pitkiä matkoja ja käyn tekemässä salilla voimatreeniä. Nyt jäi jalkapallo heti pois, mutta salilla ajattelin kulkea ja juosta vielä lyhyitä matkoja, niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Ja koiran kanssa lenkkeillä tietenkin!:)
 
Itsellä nyt jäänyt ne harrastukset mitä oli.. Ennen esikoisen raskautta (ja koronaa) harrastin nyrkkeilyä ja juoksin pitkää matkaa. Nyt esikoisen synnyttyä se lähinnä hyötyliikuntaa, pyöräilyä, lapsen tahtista ulkoilua, toki työ fyysistä myös. Toivoisin liikunnallisen harrastuksen jälleen. Vuorotyö ja arki lapsen kanssa tuntuu vain jättäneen + asutaan sivummalla josta pitkät matkat harrastuspaikkoihin/kuntosaleille 😌 Ehkä joskus, mutta pidän edelleen yllä ns. Peruskuntoa myös raskauden aikana voinnin mukaan. En ala rasittaa liikaakaan kroppaa varsinkaan jos tästä loppuraskauteen päästään 🤗
 
Komppaan edellistä, ennen koronaa esikoista tuli liikuttua monellakin tapaa mut hoitoala, vuorotyö sekä taapero arki syö kyllä mehut. Liikuntapaikat on kaikki ihan kivenheiton päässä, et sen ku menis vaan :tears:

Vedän nallepainia (2-4vuotiaille) ja circuittia, jossa tulee itekki vähän tehtyä. Satunnaisesti käyn kaverin vetämässä jumpassa. Täytyy kyl nyt tsempata ku esikoisesta juoksin vielä rappusia laskettuna aikana :rolling: Ja pilateksessa kävin vuoden esikoisen syntymän jälkeen, se teki kyllä kropalle hyvää :smiling face with heart-eyes:
 
Komppaan edellistä, ennen koronaa esikoista tuli liikuttua monellakin tapaa mut hoitoala, vuorotyö sekä taapero arki syö kyllä mehut. Liikuntapaikat on kaikki ihan kivenheiton päässä, et sen ku menis vaan :tears:

Vedän nallepainia (2-4vuotiaille) ja circuittia, jossa tulee itekki vähän tehtyä. Satunnaisesti käyn kaverin vetämässä jumpassa. Täytyy kyl nyt tsempata ku esikoisesta juoksin vielä rappusia laskettuna aikana :rolling: Ja pilateksessa kävin vuoden esikoisen syntymän jälkeen, se teki kyllä kropalle hyvää :smiling face with heart-eyes:
Siis naureskelin kun esikoisen raskaudessa olin 8kk raskaana ja käytiin heittää pieni karhunkierros 🙈🤣
 
Jatkan samaan malliin salilla käyntiä ja kävelyitä, mutta tietenkin kuulostelen kroppaa enemmän. Pitäisi kuulemma pystyä puhumaan liikuntasuorituksen aikana eli ihan täysiä ei voi puntteja heilutella.
 
Lähinnä rattaita työnnellen tulee liikuttua, kun ei voi esikoista mihinkään jättää hoitoon. Tai pulkkaa vetäen
 
Mullakaa ei oo mitää suuria liikunta harrastuksia. Lähinnä taaperon kanssa pihalla oloo ja töissä lasten kanssa riehumista
 
Pitäisi liikkua enemmän tai oikeastaan vain liikkua. Lähinnä rattaiden työntämistä ja pihaleikkejä taaperon kanssa.
 
Onko kellään kokemusta pilateksesta raskausajalla? Kiinnostaisi aloittaa, mutta täällä ei ole tarjolla kuin normaalia pilatesta. Pohdin sitä, kuinkahan paljon liikkeissä on sellaisia, ettei sovi raskausajalle. Vetäjä on tietysti tuttu, joten häneltä en nyt ekana viitsisi käydä kyselemässä. 😅 Joogaa olen tehnyt kyllä aiemmin ja pilatestakin joskus kauan sitten, mutta en sillon tietenkään kiinnittänyt tällaisiin asioihin huomiota.
 
Saa nähä miten uskaltaa. Olin raskaana kesällä, sitten tuli keskeytynyt keskenmeno. Todennäköisesti ei varmaan salilla käymiseen liittynyt mutta pieni ahditus jäi 😥 olen siis voimanostaja ja toki kevensin heti mutta aika raskaita ne mun painot kai silti on :/
 
Onko kellään kokemusta pilateksesta raskausajalla? Kiinnostaisi aloittaa, mutta täällä ei ole tarjolla kuin normaalia pilatesta. Pohdin sitä, kuinkahan paljon liikkeissä on sellaisia, ettei sovi raskausajalle. Vetäjä on tietysti tuttu, joten häneltä en nyt ekana viitsisi käydä kyselemässä. 😅 Joogaa olen tehnyt kyllä aiemmin ja pilatestakin joskus kauan sitten, mutta en sillon tietenkään kiinnittänyt tällaisiin asioihin huomiota.
Kävin joku 8v siten pilateksen treenissa (Elixiassa ei päässyt toiselle tunnille kun oli täynnä ja halusin kokeilla) ei tuntunut miltään, olin sen jälkeen ihan suu auki, että oliko se joku treeni. Heti sen jälkeen nyrkkeilytunnikke. Pilates oli kun lihasten silitys 😁
Minun äiti on 56v ja hän sanoi, että iäkkäiden treenit ovat ne , hän käynyt
 
Muokattu viimeksi:
Kävin joku 8v siten pilateksen treenissa (Elixiassa ei päässyt toiselle tunnille kun oli täynnä ja halusin kokeilla) ei tuntunut miltään, olin sen jälkeen ihan suu auki, että oliko se joku treeni. Heti sen jälkeen nyrkkeilytunnikke. Pilates oli kun lihasten silitys 😁
Minun äiti on 56v ja hän sanoi, että iäkkäiden treenit ovat ne , hän käynyt
On kyllä tiedossa, että pilates ei ole hikijumppaa. Ja sellaista hakeva onkin tosiaan ihan väärässä paikassa.
 
Saa nähä miten uskaltaa. Olin raskaana kesällä, sitten tuli keskeytynyt keskenmeno. Todennäköisesti ei varmaan salilla käymiseen liittynyt mutta pieni ahditus jäi 😥 olen siis voimanostaja ja toki kevensin heti mutta aika raskaita ne mun painot kai silti on :/

Tämä viimeinen lause itselle jäänyt mieleen preglife sovelluksessa, eli ei pitäisi olla mahdollista aiheuttaa kuntoilemalla keskenmenoa 🥺 vaikka varmasti sellainen fiilis jäänyt
 

Liitteet

  • Screenshot_20221216_134702_com.gravid.gravid.jpg
    Screenshot_20221216_134702_com.gravid.gravid.jpg
    579.1 KB · Katsottu: 17
Tämä viimeinen lause itselle jäänyt mieleen preglife sovelluksessa, eli ei pitäisi olla mahdollista aiheuttaa kuntoilemalla keskenmenoa 🥺 vaikka varmasti sellainen fiilis jäänyt
Joo näin mäkin luin monesta paikkaa mutta jääpä se kuitenkin kummittelemaan 🙈
 
Ei himourheilua täälläkin, lähinnä arkiliikuntaa ja joogaa. Jooga vähän mietityttää, isolla mahalla ei ole kiva tehdä niin pitäisi käyttää kortti loppuun vielä ennen kuin maha kunnolla ilmestyy.
 
Minun pitäisi ehdottomasti aktivoitua liikkumisen suhteen. Ajattelin että jos säännöllisesti tekisi edes sen reippaan kävelylenkin ja kehonpainotreeni päälle niin olisi jo hyvä tilanne. Lisäksi pohdin suksien huoltoa, ellei tuo lumi sula heti pois…
 
Kävin tänään neuvolan ensikäynnillä ja kerroin, että harrastan 4x viikossa kuntosalia.
Neuvolatäti oli todella iloinen siitä kertoi, että tämä on paras asia äidille ja lapselle ja tee niin kauan ja paljon kun pystyyt.

Auttaa synnytyksen ja vartalo palauttuu nopeammin.
 
Minun liikuntani on lähinnä hyötyliikuntaa. Meillä ei ole autoa, joten liikun kaikki matkat pyörällä, työmatkat n 7km suuntaansa. Siksi vähän huolettaa pitääkö tässä ehkä keväämmällä ostaa sähköpyörä, jossa pystympi ajoasento. Minulla on nyt graveli, ja menen käytännössä aina täysillä, 😅. Et mahtuuko vatsa edes ja mitä keho muutenkin tykkää ja saanko edes heitettyä jalan keskitangon yli.

Sähköavustus voisi tietty muutenkin olla hyvä jos hankkii pyöräkärryn, jossa kuljettaa sit lasta. Miehellä on monta pyörää, minulla vain kaksi, joten kaipa yksi lisää mahtuisi talliin, 😁.
 
Takaisin
Top