Liikunta odotusaikana?

Mulla on harmittavan vähälle jäänyt liikunta viime aikoina.. toisaalta töissä saan melko paljon hyötyliikuntaa.. ei ole yksinkertaisesti jaksanut tehdä mitään ylimääräistä viimeaikoina, koska pahoinvointi ja väsymys olleet niin kovat..
 
Täälä pitäis skarpata liikunnan suhteen. En edes muista koska olisin viimeksi liikkunut mitään ylimääräistä. Koiratki tullu lenkitettyä vain seisoskelemalla jossain pellon laidalla ja koirat purkaa virtansa vapaana ja ite pääsee helpolla :rolleyes: no ehkä se tästä jos tuo jatkuva vesisade loppuis..
 
Mä pohdin vähän, josko ostaisin ekat sukset näin aikuisiällä itselleni. Edikoinen voisi alkaa harjoitella sitäkin kautta hiihtämistä. Meille tuohon naapuripellolle tehdään aina latu. Toki viihan täällä pohjoisemmassakin lumi olla vähissä tänä vuonna. Onko teillä muuten kokemusta hiihtämisestä raskausaikana?
 
Mä pohdin vähän, josko ostaisin ekat sukset näin aikuisiällä itselleni. Edikoinen voisi alkaa harjoitella sitäkin kautta hiihtämistä. Meille tuohon naapuripellolle tehdään aina latu. Toki viihan täällä pohjoisemmassakin lumi olla vähissä tänä vuonna. Onko teillä muuten kokemusta hiihtämisestä raskausaikana?

Mä hiihdin viime raskaudessa jonkin verran luistellen. Mulla vaan hiihdossa nousee sykkeet nopeesti todella ylös 170-180 niin ei oikeen pysty niillä sykkeillä hiihtään. Vaikka kuinka koittais mennä hitaammin niin ei auta :/
 
Minä otin ja tempaisin tänään pitkästä aikaa juoksulenkin. Alkoi jo olla ikävä vähän korkemmalla sykkeellä treenaamista. Elokuussa juoksin puolimaratonin, mutta syyskuun jälkeen en ole juoksulenkillä enää käynyt. Ennen raskautta oli pulaa omasta ajasta ja alkuraskauden ajan taas olo oli niin kehno, ettei lenkkeily kävelyä lukuunottamatta tullut kyseeseen. Olen myös jollain lailla pelännyt juoksun olevan haitallista sikiölle, tai että en jaksaisikaan juosta tai että se tuntuisi puurtamiselta eikä millään lailla hyvältä.

Nyt rv 13+6 voin sanoa, että erittäin hyvältä tuntui! :happy: Juostessani en huomannut raskauden vaikuttaneen olotilaani muuten kuin siten, että jännitin ajoittain virtsankarkaamista ja hengästyin tavallista herkemmin. Lenkin jälkeen suonikohjut huusivat hoosiannaa. :hilarious: Katsotaan kuinka pitkään saan tätä nyt tehdä ilman suurempia vaivoja.
 
Miulle iski tässä joulun pyhinä oikein urheilukärpänen. En ole syksyllä kans jaksanut oikein liikkua rankan työn ja tän alkuraskauden takia - mutta nyt jotenkin kun pääs huilaamaan ja vähän lomailemaan, niin tuli uskomattoman hyvä olo kun pääs salille liikkumaan :) Pitää jättää tavaks!
 
Minä tuossa aiemmin valittelin hiihdonaikana liitoskipujani mutta sinnikkäästi olen hiihdellyt nii ei ne ole ainakaan pahentuneet. Välillä ei tunnu ollenkaan. Luulen että liikunta jopa auttaa niihin! Pakkasta nytki -15 niin pitää muistaa oikein pukeutua hiihtolenkille. Yleensä siinä aina tulee hiki vaikka millasen takin laittas päälle.
 
Tää raskausajan liikunta on myös ollut iso mietinnän ja sopeutumisen aihe mulle. Ennen kävin 4 kertaa viikossa salilla tai jumpissa, mutta ekalla kolmanneksella liikunta väheni väsymyksen ja kuvottavan olon vuoksi. Nyt oon yrittänyt pikkuhiljaa palailla salille (15+2). Oon tottunut treenaamaan kovaa ja haastamaan itseä kovilla sykkeillä, niin on pitänyt laatia kokonaan uusia tai muokkailla vanhoja saliohjelmia ja miettiä liikkeitä uusiksi. Esim. bodycombatin jätin kokonaan pois, kun en siellä osannut himmailla.
Kovasti oon yrittänyt googlailla ideoita raskausajan saliohjelmiin ja esim. kehonpainotreeneihin. Kai yksinkertaistettuna muutokset liittyy siihen, että pitää tehdä liikkeitä kehoa kuunnellen ja hallitusti, kun vatsoista ei enää saa niin tukea. Ja että tekee pidempiä sarjoja pienemmillä painoilla eli ns. ylläpitävää liikuntaa. Mutta mielellään otan vastaan hyväksi todettuja saliohjelmia! :)
 
Oon kans käyny salilla lähinnä juoksemassa juoksumatolla ja sitten tekemässä jonkun lyhyen treenin irtopainoilla... omaa kehoa pitää kyl kuunnella koko ajan! Voikohan juoksua harrastaa ihan niin pitkään kun itsestä hyvältä tuntuu?
pakko sanoo et hyviä ideoita treeniin otetaan kans vastaan :grin
 
Täällä myös hyviä ideoita... uimassa käyn kerran viikossa ja sit yritän kävellä ja hiihtää ja käydä 3krt viikossa salilla. Salilla joutunut keventämään ja kyykyssä huomaa jo vatsan olevan tiellä ja vatsalihakset väsyy nopeesti vaikka varmaa 2/3 vanhoista painoista kuormana. Välillä henkisesti vaikeeta ku ei pysty tekemää niin rankkoja treenejä mitä ennen
 
Oon kans käyny salilla lähinnä juoksemassa juoksumatolla ja sitten tekemässä jonkun lyhyen treenin irtopainoilla... omaa kehoa pitää kyl kuunnella koko ajan! Voikohan juoksua harrastaa ihan niin pitkään kun itsestä hyvältä tuntuu?
pakko sanoo et hyviä ideoita treeniin otetaan kans vastaan :grin

Uskoisin, että niin pitkään voi juosta, kun hyvältä tuntuu. Varsinkin jos on juossut ennenkin. :)
Mulle hyppiminen ei tunnu enää hyvältä, mutta en oo kyllä aiemminkaan ollut mikään juoksu-fani.. Aerobisen puolen oon yrittäny hoitaa spinning-pyörän päällä ja kävelyillä. Vesijuoksua tai vesijumppia oon miettiny myös vaihtoehtona, ainakin vielä nyt keskiraskaudessa.
 
Oon kans käyny salilla lähinnä juoksemassa juoksumatolla ja sitten tekemässä jonkun lyhyen treenin irtopainoilla... omaa kehoa pitää kyl kuunnella koko ajan! Voikohan juoksua harrastaa ihan niin pitkään kun itsestä hyvältä tuntuu?
pakko sanoo et hyviä ideoita treeniin otetaan kans vastaan :grin

Minä juuri vastikään keskustelin neuvolassa terveydenhoitajan kanssa tuosta juoksun harrastamisesta raskausaikana. Itselläni siis on jo pitkä juoksutausta ennestään, mutta silti epäröin juoksemista raskausaikana. Terveydenhoitaja sanoi, että ainakin toisen kolmanneksen voi ihan huoletta juosta, tottakai omaa kehoaan kuunnellen. Viimeisellä kolmanneksella "etureppu" yleensä on jo niin kookas ja painava, että suositteli muita lajeja loppuraskauteen.
 
Mulla salihommat on vähentyneet,mutta parikymmentäkilometriä juoksen nyt viikottain. Ensi viikolla olisi tarkoitus mennä hiihtämään sitten ensi kerran vuosikausiin :D Helpottaa nyt liikkumista kun väsymys vähän jo vähentynyt.
 
Liikkuminen on jäänyt todella minimiin. Lähinnä vain se mitä töissä liikun + lyhyehkö iltalenkki kun ehdin/viitsin/jaksan. Mutta tänään sain itseäni niskasta kiinni ja lähdin oikein reippaalle, pitkälle lenkille! Ja voi että mikä fiilis siitä tuli :Heartred
 
Odotan aikaa että saan tehdä jotain muuta kuin mennä vessan ja sohvan/sängyn väliä.
Toivottavasti vielä toukokuussa olen yhdessäkasassa ja saan mennä uima-altaalle kun se aukeaa.
 
Nyt kun on kevät tullut ja ilmat lämmennyt ollaan ruvettu tekee pyörälenkkejä koko perhe. Pyöräily on paljon vaivattomampaa kuin kävely. Ainut että jyrkässä ylämäessä alkaa heti alussa tuntua vatsanpohjassa ja täytyy nousta taluttamaan. Normaalisti sentään oon lähes puoleen väliin mäkeä pystynyt polkemaan. Ja kun me asutaan mäellä niin menee minne päin vaan on kotiin tullessa jonkin asteinen ylämäki. Toki Lahti on muutenkin aika mäkinen kaupunki.
 
Täällä oli liikunta noin puoleenväliin saakka kokonaan pois kun ei väsymykseltä kyenny mihinkään. Nyt oon käyny lenkillä vaihtelevasti, vähän väsymyksestä riippuen. Lihaskunto on ihan surkeassa jamassa. Pientä jumppaa vois kyllä viritellä ku on tässä vielä 3kk aikaa liikkua jos kaikki mennee hyvin loppuun saakka :)
 
Takaisin
Top