Liikunta odotusaikana?

Iffy

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heinäkuun äidit 2019
Halusin luoda aiheelle oman ketjun, koska tää on asia, joka on mulle itselleni todella tärkeä. Ois mukava kuulla kokemuksia ja kuulumisia. :happy:

Olen itse todella liikunnallinen ja treenaan usein 5-6 kertaa viikossa plus mahdolliset kävelylenkit. Hieman jo ahdistaa ajatus liikunnan vähemisestä/keventämisestä, vaikka toki menen ehdottomasti voinnin mukaan uutta tulokasta ajatellen :Heartred

Mun liikuntaan kuuluu mm. crossfit-treenit, jotka lienee nyt pakko ainakin keventää. Meinasin kertoa koutsille melko ajoissa, jotta treenejä voidaan skaalata mulle sopiviksi. Luin jostain, et paljon liikkuva voisi 1. Kolmanneksella jatkaa normaalisti... onkohan näin? :)
 
Mua pelottaa kauheena mennä salille vaikka sanotaankin että vois jatkaa normaalisti. Viime raskaudessa vuosin tosi helposti ja just kaikki ponnistelu pahensi tilannetta. Ja minä en osaa tehdä rauhallisesti :D
 
Luulisin että ekalla kolmanneksella voi oman voinnin mukaan liikkua. En tiedä että onko jo alussa kuitenkin joku rajoitus että kuinka korkealle syke saa nousta. Tällä hetkellä mulla se oman voinnin mukaan liikkuminen tarkoittaa sitä että pakotan itseni esikoisen kanssa joka päivä pienelle kävelylenkille ja siihen se sitten jääkin. Toivottavasti tää olo helpottais pian niin jaksais liikkua enemmän...
 
Samojen asioiden kanssa painin itse... Tosin itse tanssin, ja nyt mietityttää, mikä, tai ehkä lähinnä minkälaiset asennot, ovat liian rajuja... Vai ovatko mitkään, niin kauan kuin ei kaadu tmv. Tanssi, jota harrastan, on siis melko akrobaattista. Tästä on niin paljon eriäviä mielipiteitä, etten oikein tiedä mihin luottaa. Jotkut joogaopettajathan vetävät ties mitä siltakaatoja ja päälläseisontaa loppuun asti, kun taas jossakin sanotaan, että pää alaspäin -asentoja ei saisi tehdä. Itsellä olisi vielä energiaa, ja haluaisin sen käyttää hyväksi. Toisaalta tiedän, että itse inhoan juoksu- tai kävelylenkkejä eikä perus salilla käyminenkään ihan top kolmoseen kuulu, joten sellaisia ei helposti sitten tulisi tehtyä, jos tanssin joutuu jättämään...
 
Itse meinasin kyllä liikkua oman kunnon mukaan ihan crossfit treeneissä, tosin skaalaten varmaan rajuimmat. Nyt ei ehkä enää mennä maksimeihin....
Ohjaan kanssa ite spinningiä, joita ois kyllä keväälläkin. Pitää yrittää vaan vissiin opetella himmaamaan... ei oo helppoa. :facepalm:

Pitänee nyt ainakin vatsalihaksia jättää vähemmälle, keventää painoja tms. En halua kyllä tehä hallaa....
 
Spinninghän on ainakin kuulemma todella hyvä urheilumuoto raskausaikana, kunhan ei tosiaan sykkeitä vedä maksimiin, että sitä uskoisin, että voit ihan hyvillä mielin ohjata keväälläkin :)
 
Spinninghän on ainakin kuulemma todella hyvä urheilumuoto raskausaikana, kunhan ei tosiaan sykkeitä vedä maksimiin, että sitä uskoisin, että voit ihan hyvillä mielin ohjata keväälläkin :)

Joo, tätä ajattelinkin. Pitää vaan opetella pois ”napit kaakkoon” meiningistä :grin

Tänään kävin aamulla voimatreenin ja siinä oli mm. Vatsoja. Tein ne kyllä, mutta koko ajan kuulostellen. Kyykyt tuli tehtyä kovina. Vielä ei mikään tunnu erikoiselta. Yritän kyllä koko ajan kuunnella tosi paljon kehoa....
 
Itse kanssa kävin ennen raskautta 4kertaa viikossa salilla mutta nyt ei oo pystynyt tän väsymyksen takia.. Mulle lääkäri sanoi kun harrastan tankotanssia ettei tippumis vaaran vuoksi voisi tanssia enää mut kyllä instassa kun oon erästä tanssijaa seurannut nii vissii ainakin 35 viikolla vielä tanssii ...
 
Mä johonkin ketjuun jo kirjotin, että oon jättäny salireenit kokonaan pois ainakin nyt varhaisultraan asti. Normaalisti käyn 4-5 kertaa viikossa ja tulee tehtyä voimareeniä kovaa kun miehen kanssa yhdessä käydään. Varmaan uskallan takas salille omaa kehoa kuulostellen sit jos sydänäänet kuuluu. Kävelyllä tulee kuitenkin käytyä päivittäin koiran kanssa, sekin jo pistää mahaan kun pitää niin reippaasti kävellä tuon hullun perässä :D
 
Missä vaiheessa ei kannata enää tehdä vatsalihaksia? Osaaks joku sanoa? :)
 
Missä vaiheessa ei kannata enää tehdä vatsalihaksia? Osaaks joku sanoa? :)
Mulle sanottiin ettei niiden tekemisessä raskausaikana ollenkaan ole mitään hyötyä esim palautumisen kannalta ja saattaa tehdä enemmän hallaa vaan . Eli suositeltiin kokonaa alusta saakka jättää pois . Muoks. Fysioterapeutti sanoi näin...
 
Juu ei kannata ehkä varalta tehdä vatsoja ja synnytyksen jälkeenkin pitää taukoa että erkauma ei jää sitten pysyväksi.

Mä kävin eilen salilla ja en malttanut taas tehdä rauhallisesti. Jotenkin muutenkin outo fiilis kun ei ole oireita raskaudesta niin ei jotenkin tunnu todelliselta eikä osaa varoa.
 
Mä oon jättäny vatsat pois ja yritän muutenkin vähän skaalailla crossfit treenejä kevyemmiks. (Kevyemmät painot jne.) jätän ainakin kovat kyykyt, mavet ja leuanvedot pois.
Spinningissä aina välillä innostun turhankin koviin sykealueisiin, mut pitänee ruvetä himmailee. Yleiseks ohjeeks aattelin ottaa, et nyt mennään ns. Ylläpitävään treeniin. Eli salillakin esim. 10 toiston sarjoissa jätän muutaman toiston varaa :happy:
 
Juu ei kannata ehkä varalta tehdä vatsoja ja synnytyksen jälkeenkin pitää taukoa että erkauma ei jää sitten pysyväksi.

Mä kävin eilen salilla ja en malttanut taas tehdä rauhallisesti. Jotenkin muutenkin outo fiilis kun ei ole oireita raskaudesta niin ei jotenkin tunnu todelliselta eikä osaa varoa.
Täsmälleen sama. Oireet on niin maltilliset et vielä ei oikein osaa varoakkaan....
 
Mä laitoin salin tauolle loppiaiseen asti. Mulla tulee heti ihan mahdottoman huono olo kun syke vähänkään nousee. Aamuisin yökkäilen tyhjää tien poskessa kun vien esikoista hoitoon :rolleyes: En uskalla mennä kokeilemaan miten salilla tai jumpalla kävis. Esikoisen odotuksessa oli sama juttu. Ja täytyy tunnustaa, että tämän väsymyksen ja pahoinvoinnin keskellä ei muutenkaan ole motivaatio ihan korkeimmillaan :wink
 
Mulla ei kans väsymykseltä jaksais lähtee, mutta sitten kun vaan raahautuu ja tekee edes jotain, niin tulee paljon parempi fiilis. :) nyt selkeesti lähestyvä joulu on tuonut edes vähän puhtia lisää, niin jaksaa välillä treenatakin.
 
Mulle sanottiin ettei niiden tekemisessä raskausaikana ollenkaan ole mitään hyötyä esim palautumisen kannalta ja saattaa tehdä enemmän hallaa vaan . Eli suositeltiin kokonaa alusta saakka jättää pois . Muoks. Fysioterapeutti sanoi näin...

Okei! Mielenkiintosta. Mulla oli sellanen tieto, että niin kauan vois tehdä vatsalihaksia kun ei maha oo vielä kasvanu, ja neuvolassakin sanoivat, että alkuvaiheessa voi reenata ihan normaalisti jos vaan tuntuu ihan hyvältä. Eli kuitenkin kroppaa kuunnellen. Kyllä mä oon keventänyt huomattavasti reeniä kanssa tänä aikana jo, kun välillä ei oo sellanen olo, että tuntuis hyvältä nostaa sykkeitä tms. :)
 
Mä en kuntosalia harrasta mutta huonon selkäni takia joogaan ja sitten käyn uimassa. Tavote olis kumpaakin tai ainakin joogaa harrastaa loppuun asti, jotta selkä ei rupeis liikaa reistaileen. Haluisin aloittaa kuntosalilla käynnin, mutta en nyt sitten tiiä menisikö vasta sitten kun on synnyttänyt ja toipunut siitä :)
 
Mä en kuntosalia harrasta mutta huonon selkäni takia joogaan ja sitten käyn uimassa. Tavote olis kumpaakin tai ainakin joogaa harrastaa loppuun asti, jotta selkä ei rupeis liikaa reistaileen. Haluisin aloittaa kuntosalilla käynnin, mutta en nyt sitten tiiä menisikö vasta sitten kun on synnyttänyt ja toipunut siitä :)
Jos et ole juurikaan salilla käyny, niin ehkä suosiolla alottelisin synnytyksen jälkeen. Pääsee opettelee kunnolla liikeratoja, hyvää tekniikkaa ja tekemään ns. ”Kovaa treeniä”. Tietty miksei sitä nytkin vois jo pienemmillä painoilla aloitella. Yks hyvä on tietty ryhmäliikuntatunnit :)
 
Itse kanssa kävin ennen raskautta 4kertaa viikossa salilla mutta nyt ei oo pystynyt tän väsymyksen takia.. Mulle lääkäri sanoi kun harrastan tankotanssia ettei tippumis vaaran vuoksi voisi tanssia enää mut kyllä instassa kun oon erästä tanssijaa seurannut nii vissii ainakin 35 viikolla vielä tanssii ...
Mäkin olen harrastanut tankoilua, mut esikoisen jälkeen harrastus jäi ja taisin vaan pari kertaa käydä tässä viimeisen vuoden aikana :/ kovasti kyllä mietityttää mitä liikkeitä voi tehdä vielä rv35 :O tuskin inverttejä ja kehtopyörähdyksiä ainakaan....
 
Takaisin
Top