Liikunta ja urheilu raskausaikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Losi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse lenkkeilen, kävellen ja hölkäten, sekä pyöräilen ja joogailen. Kotijumppaa olis hyvä tehdä enemmän, se on viime aikoina vähän jäänyt. Ehkä koitan ottaa sitä taas vähän mukaan. Hieman painon nousu ahdistaa, kun lähtöpainoa on varmaan kymmenisen kiloa enemmän kuin edellisen raskauden alussa. Mutta näillä mennään, yritän liikkua niin pitkään kun vointi sallii. Viime raskaus meni yliajalle reilun viikon ja edellisiltana ennen sektiota kävin vielä lenkillä 😅
 
Mä pelaan viikoittain futista ja tennistä. Näistä futis jää aiemmin pois, koska on niin kontaktilaji kuitenkin. Tennistä ajattelin pelata niin kauan kun siltä tuntuu. Voisin myös opetella vähän rauhallisempia lajeja, pilates esim kiinnostaisi myös😊
 
Liikunnan ilosta ( ja rikkaruohomyrkkyjen pelosta) mä kerään viikoittain nokkosia+ voikukkia joita meillä maalla aivan joka puolella vain riittää. Edellinen paikan omistaja kun oli ajellut ne vain ruohonleikkurilla ja trimmerillä nurin.
Se on sellaista luontopilatesta, pyllypystyssä ja kädet pitkälle viinimarjapensaan juurille kurottuen.
Toisena ja enemmän kuntoa kasvattavansa lajina on jäljellä pöllien halkaisua polttopuiksi noin neljän kiintokuutionverran. Syksyllä tarkoitus mennä salille, pitkän tauon jälkeen.
 
Liikunnan ilosta ( ja rikkaruohomyrkkyjen pelosta) mä kerään viikoittain nokkosia+ voikukkia joita meillä maalla aivan joka puolella vain riittää. Edellinen paikan omistaja kun oli ajellut ne vain ruohonleikkurilla ja trimmerillä nurin.
Se on sellaista luontopilatesta, pyllypystyssä ja kädet pitkälle viinimarjapensaan juurille kurottuen.
Toisena ja enemmän kuntoa kasvattavansa lajina on jäljellä pöllien halkaisua polttopuiksi noin neljän kiintokuutionverran. Syksyllä tarkoitus mennä salille, pitkän tauon jälkeen.

Kuulostaa hyvältä! 😍
Olisipa oma piha missä touhuta. Jo lapsesta asti touhusin mummilan pihamaalla kaikki kesät ja vielä vanhempanakin tietysti auttelin aina. Niin rentouttavaa puuhaa vaikka raskasta olikin. 😀
 
Mietin vielä salillakäynnin ja äitiysliikunnan välillä, joku odottajien juttu olisi kiva jos sattuu tälle kaudelle olemaan ohjattuna☺️ Lenkkeilen paljon ja se varmasti jatkuu aika pitkälle👌🏽
 
Kävin tänään juoksemassa, ennen raskautta en koskaan lähtenyt lenkille ennenkuin vatsa on toiminut aamusta. Nyt ei paljoo valinnan varaa ole, kun vatsa toimii hitaammin ja ei edes joka päivä. Onneksi esikoinen oli matkassa mukana pyörällä, sillä loppumatkasta alkoi vatsaa vääntää hirveästi. Oli pakko napata viimeiselle kilsalle pyörä ja pyöräillä erittäin nopeasti kotiin. Onneksi sentään kerkesin just pöntölle. Nyt ei kyllä ollut kaukana että oisin paskonu housuun 😂😂😂😂🥲🙈 esikoista huvitti tämä tilanne. 😂 hän reippaili sitten kävellen kotiin. 🥹
 
Hei ihanaa etten oo ainoa! Mutsi96 täällä myös masu joka toiminut kellon tarkasti aamuisin. Ja nyt onkin ollut ahdinko kun tahti on hidastunut ja ihan ahdistunut töihin lähteä sen takia. Puhumattakaan siitä olosta mikä ummetuksesta tulee! Mutta sitten just vatsa saattaakin taas toimia yht äkkiä aivan liian vilkkaasti ja tulee hirveä kiire. 😅
 
Hei ihanaa etten oo ainoa! Mutsi96 täällä myös masu joka toiminut kellon tarkasti aamuisin. Ja nyt onkin ollut ahdinko kun tahti on hidastunut ja ihan ahdistunut töihin lähteä sen takia. Puhumattakaan siitä olosta mikä ummetuksesta tulee! Mutta sitten just vatsa saattaakin taas toimia yht äkkiä aivan liian vilkkaasti ja tulee hirveä kiire. 😅
Oon huomannu kans jo, että vatsan toiminta muuttunut. Ajattelin kyllä, et ei nyt vielä (4+6) voi raskaus vaikuttaa, mutta ehkä ne hormonit voikin tehdä sen jo 😅
 
Mulla harrastuksena myös ratsastus, ja kahden koiran kanssa tulee lenkkeiltyä paljon. Treenataan koirien kanssa myös mm. peltojälkeä ja hakua, joten askeleita tulee myös sieltä. Nyt lähinnä mietityttää tuo ratsastus, että kuinka kauan sitä pystyy vielä harrastaa turvallisesti. Ratsuna toimii äärettömän kiltti ja luotettava poni, joten putoamisvaara on ainakin hyvin pieni. Olen kyllä kuullut, että ratsastaa voi niin kauan kuin se vain tuntuu hyvältä mutta ensimmäistä odottaessa on kuitenkin vähän epävarma olo kaiken suhteen :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Mulla harrastuksena myös ratsastus, ja kahden koiran kanssa tulee lenkkeiltyä paljon. Treenataan koirien kanssa myös mm. peltojälkeä ja hakua, joten askeleita tulee myös sieltä. Nyt lähinnä mietityttää tuo ratsastus, että kuinka kauan sitä pystyy vielä harrastaa turvallisesti. Ratsuna toimii äärettömän kiltti ja luotettava poni, joten putoamisvaara on ainakin hyvin pieni. Olen kyllä kuullut, että ratsastaa voi niin kauan kuin se vain tuntuu hyvältä mutta ensimmäistä odottaessa on kuitenkin vähän epävarma olo kaiken suhteen :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Varmaan voi just niin kauan kun hyvältä tuntuu, jos ei kauheasti täristä! Itse lopetin edellisessä raskaudessa jo joskus viikolla 11-12, kun ihme varovaisuus iski enkä halunnut riskeerata mitään. Vatsa alkoi myös kasvaa ja tuntuu että otti edestä satulaan (en tiedä ottiko oikeasti vai oliko vaan tunne).
 
Mulla harrastuksena myös ratsastus, ja kahden koiran kanssa tulee lenkkeiltyä paljon. Treenataan koirien kanssa myös mm. peltojälkeä ja hakua, joten askeleita tulee myös sieltä. Nyt lähinnä mietityttää tuo ratsastus, että kuinka kauan sitä pystyy vielä harrastaa turvallisesti. Ratsuna toimii äärettömän kiltti ja luotettava poni, joten putoamisvaara on ainakin hyvin pieni. Olen kyllä kuullut, että ratsastaa voi niin kauan kuin se vain tuntuu hyvältä mutta ensimmäistä odottaessa on kuitenkin vähän epävarma olo kaiken suhteen :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Sen aikaa tosiaan kuin tuntuu hyvältä ja uskaltaa. Ite oon varmaan mennyt normaalisti sinne rv 13 minkä jälkeen oon tehnyt vaan sileän puolen työskentelyä. Mutta jokainen tekee oman uskalluksensa mukaan, ainahan siinä on se vaara että jotain käy mutta samahan se on esim. jos vaikka pyörällä kaatuu tms. Talvisin oon mennyt kentän pohjan kunnosta riippuen.. Viimeisellä kolmanneksella (jos sinne asti ratsastaa) ei suositella kuin käynnin ratsastamista, en tosin enää muista että mikä juttu siinä oli miksi niin.
 
Mä käyn yhä 4-5 kertaa viikossa salilla treenaamassa ja siihen päälle kotona hevoset tuo oman liikunnan😅 en ratsasta mutta perus pskan mättö, heinien ja vesien rahtaus ym ulkohommat.
Neuvolan täti meinas saada slaagin kun kuuli mitä harrastan ja miten paljon🤭
Mulla kun harrastuksiin kuuluu mm.masters sm tason painonnosto ja siihen ohessa crosstraining ym toiminnallinen liikunta.

Mun valmentaja on onnesta sellanen joka osaa tehdä lennosta korvaavia liikkeitä jos joku ei luonnistu ja ruokavalio on jo katottu kuntoon.
Niin pitkälle kun pystyy niin aion kyllä treenata.
 
Mä käyn yhä 4-5 kertaa viikossa salilla treenaamassa ja siihen päälle kotona hevoset tuo oman liikunnan😅 en ratsasta mutta perus pskan mättö, heinien ja vesien rahtaus ym ulkohommat.
Neuvolan täti meinas saada slaagin kun kuuli mitä harrastan ja miten paljon🤭
Mulla kun harrastuksiin kuuluu mm.masters sm tason painonnosto ja siihen ohessa crosstraining ym toiminnallinen liikunta.

Mun valmentaja on onnesta sellanen joka osaa tehdä lennosta korvaavia liikkeitä jos joku ei luonnistu ja ruokavalio on jo katottu kuntoon.
Niin pitkälle kun pystyy niin aion kyllä treenata.
Oon kuullu puhuttavan että etenkin loppuajan liian tiukka keskivartalon/ lantionalueen lihastreeni / rasitus voisi pahimmillaan hidastaa/ hankaloittaa synnytystä. Sinuna kysyisin lääkärin kantaa sun liikunta-asiaan kunhan sellainen käynti on vuorossa. Toki omaa kehoaan kannattaa kuunnella etenkin kun on onnistunut raskautumaan!
 
Kääk! Nyt rupes tuleva talvi ja taaperon kanssa touhuaminen arveluttamaan. Ollaan tykäytty pitkistä vaunu/ rataslenkeustä.
Mä muistin tänään miten mun kävelylenkit luontaisesti lyheni viime raskauden vikalla kolmanneksella kun tuli liitoskipuja/outoja lantiopohjan tuntemuksia. Silloin pääsin kokeilemaan kaverin kotona vastavirtauintia joka tuntui kropassa tosi hyvälle.
Jotain kropassa hyvälle tuntuvaa liikuntaa on kyllä keksittävä, ihan vaan aivojen toiminnan ylläpitämiseksi.
 
Tällä hetkellä aikatauluihin ei sovi kuin kävelylenkkejä, mutta kesälomalla olisi tarkoitus palata salillekin. Pääsisipä myös useammin uimaan!
 
Rv 12+1 ja pariin kuukauteen on jäänyt ihan kaikki ylimääräinen pois 😬 Väsyttää törkeästi ja kolmivuorotyö imee viimeisetkin mehut. Varsinkin yövuorot menee lähinnä töissä ja loput nukkuessa 😅 Odotan että energiat ja pahoinvointi paranevat ja jaksaisin lähteä kävelyille ja ehkä jopa salillekin! 🙏🏼✨
 
Oon kuullu puhuttavan että etenkin loppuajan liian tiukka keskivartalon/ lantionalueen lihastreeni / rasitus voisi pahimmillaan hidastaa/ hankaloittaa synnytystä. Sinuna kysyisin lääkärin kantaa sun liikunta-asiaan kunhan sellainen käynti on vuorossa. Toki omaa kehoaan kannattaa kuunnella etenkin kun on onnistunut raskautumaan!
Kuten kirjoitin, mulla pt on tietoinen asiasta ja osaa soveltaa sen mukaan ohjelmia mikä tuntuu/ei tunnu hyvältä. Tekee sitä nyt jo. Suoria vatsalihaksia ei suositella tehtävän oliko rv16 jälkeen.

Liikun joka tapauksessa niin pitkään kun pystyn ja miten pystyn, en sen mukaan mitä lääkäri tai neuvola sanoo.
Osaan kuunnella omaa kroppaa hyvinkin tarkkaan.

Elä ota henk.koht. mutta mua vaan sieppaa kun kaikki olettaa että raskaus on kaiken normaalin harrastamisen invalidisoiva asia. Niin tutut kuin lääkäritkin.
Mä kuuntelin samaa jauhantaa jo syöpähoitojen aikana niin mulla niksahtaa hyvin nopeesti käyrä vetutuksen puolelle.
 
Täällä melko sama! Paitsi että esikoisen kanssa ei ihan hirveästi vielä harrasteta. Oon koko elämäni yrittänyt liikkua eri tavoin, mutta en oikeastaan kyllä pidä siitä. Kun harrastan, niin uin ja kävelen.
Täällä vähän sama juttu, sellasta satunnaista joogailua olen tässä elämän aikana yrittänyt mutta. Muuten tuntuu että en oikein urheilusta välitä, se tekee liikkumisesta vähän haastavaa! Koittanut potkia puolisoa tsemppaamaan mua ja tekemään kanssani noita raskausajan harjotteita kun hänellä tuntuu enemmän olevan intoa liikkumiseen. Onneksi sentään meidän koirat pakottavat lenkeille joka päivä ja työni on fyysistä että hieman liikettä saa.
 
Täällä vähän sama juttu, sellasta satunnaista joogailua olen tässä elämän aikana yrittänyt mutta. Muuten tuntuu että en oikein urheilusta välitä, se tekee liikkumisesta vähän haastavaa! Koittanut potkia puolisoa tsemppaamaan mua ja tekemään kanssani noita raskausajan harjotteita kun hänellä tuntuu enemmän olevan intoa liikkumiseen. Onneksi sentään meidän koirat pakottavat lenkeille joka päivä ja työni on fyysistä että hieman liikettä saa.
Millaisia nelijalkaisia sulla on lenkkikavereina?
 
Takaisin
Top