Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aaaahh, onneksi kohta on uv ja sen kunniaksi ruokavalioon palasivat pähkinät ja vähän enempi taas kasviksia yms, ku marjoja menee kyllä ja hedelmiä mutta kasvikset ja muut ovat tässä viime aikoina unohtuneet :/

Nyt tullut kai niitä odotettuja mielitekoja... piti hakea yli 10km päästä cittarista veriappelsiineja, kun oli vaan _pakko_ saada! Nyt mussutan niitä onnellisena yks toisensa perään... Mahassakin kova mylläys meneillään, tulkkaan sen siten et myös Ykä diggaa aplareista. Onneks ei oo se epäterveellisin mieliteko sentään! :p

Mun on tehnyt kans mieli veriappelsiineja ihan alusta asti, mutta täältä Seinäjoelta niitä ei löydy MISTÄÄN! Pian alan syömään veriappelsiinikosteusvoidettani, sekin tuoksuu liian hyvälle :grin

Kuinka olette tehneet vatsalihaksia toisen kolmanneksen aikana? Tänä aamuna vasta luin, että pitäisi jättää suorat vatsat pois ja keskittyä vain syviin ja vinoihin.. Ja hypytkin olisi pitänyt jättää pois jo pari viikkoa sitten, mutta olen minä stepissä hypellyt ihan entiseen malliin. Ehkä liikunnassa pätee parhaiten "se mikä tuntuu hyvältä"- sääntö ?

Onko muuten kukaan aloittanut mitään mammajumppia? Itse ilmoittauduin kätilön pitämään mammajoogaan ja se alkaa parin viikon päästä.
.. Ja altaaseen on ihan hirveä hinku!! Täällä Seinäjoella järjestetään odottavein äitien vesijumppaa 1€/kerta =)

Komppaan tässä, että kuuntelee sitä omaa kroppaa ja oloaan. Eikä tietty kannata mitään hirveen vaativia tai kovasti sykettä nostavia lajeja alottaa raskaana ollessaan.

Toi maksimisykkeen laskentakaava kuulostaa ainakin näin "vanhuksen" korviin melko tiukalta. Itellänikin se jäisi 100 hujakoille. Luulen, että noissa lukemissa mennään välillä ihan täällä kotona heiluessakin saati sitten jos ihan liikkumaan lähden. Tämä mamma ei siis sykemittaria hanki vieläkään :wink

Laskeskelin myös kauhuissani tuota maksimisykettä! Tai no en kauhuissani vaan huvittuneena, tuo satahan menee varmaa rikki tällä hengästymisellä jatkuvasti. Eli en aio miettiä, enkä varsinkaan mitata sykettä :)

Nyt on minunkin osallistuttava keskusteluun ja tukea jokaista kuuntelemaan omaa kehoaan! Täällä tänään viikoilla 24+5 ja edelleen tulee aktiivisesti hiihdettyä, pyöräiltyä, lenkkeiltyä ja lumilautailtua. Kaikessa puuhassa kuuntelen jatkuvasti itseäni, en kukkahattutätejä ja huokailijoita. Sykemittaria en ole ikinä omistanut, vaikka aktiiviliikkuja olenkin. Toki tahtia on pitänyt hidastaa huomattavasti ja kropan palautumiseen menee kauemmin. On päiviä, jolloin jopa kotityöt ottaa koville ja toisena päivänä jaksaisi juosta maratonin!

Onneksi omassa neuvolassa tuetaan harrastamaan ja puuhaamaan, kertaakaan sykerajoista edes mainittu. Tämä aktiivinen elämäntapa pitää minut fyysisesti että henkisesti hyvässä kunnossa ja tasapainoisena, ja toivon, että näin tukee eniten maha-asukin normaalia ja tervettä kasvua.

Liikkumisen iloa kaikille, oman kehon ja mielen asettamissa rajoissa! :)

Mäkin ajattelin tänään repästä ja liikuttaa itseni illalla kuntosalille. Enpä oo sielläkään naamaani näyttänyt ihan vähään aikaan. :) Saa nähä muuttuuko mieli tässä päivän aikana.

Täydet kompit nonppaselle!!! Liikkuminen on kuitenkin paljon parempi kuin maata sohvalla jos ei ole jotain vaivaa joka vaatii lepoa. Ja omien tuntemusten seurailu on se paras konsti tarkkailla etenemistä. Mulla on se sykemittari käytössä, mutta parempi mittari minustakin on se miten henki kulkee ja kroppa antaa myöden.

Mäkin meinaan huomenna sovitella sukset jalkoihin ja lähteä rinteeseen. Kaatuminen vähän pelottaa mutta onneksi tässä vaiheessa ei ole vielä pahoja ruuhkia ja saa mennä omalla rennolla tahdilla.

Ainiin, kun lueskelin jotain raskaus ja liikunta juttuja, varmaankin noita mitä tähän ketjuun oli linkattu niin jossain sanottiin jotain sen suuntaista että raskaus on vähän kuin korkeanpaikanleiri. Säännöllinen liikkuminen odotusaikana tehostaa kuntoa jopa paremmin kuin normaalisti, joten liikkuminen, sen verran mitä kukin pystyy, on todella kannattavaa.

Päädyin sitten kuitenkin kuntosalin sijasta uimaan. :) Oli muuten aivan ihana uida, kun tuntui olo niin kevyeltä. Sitten kun nousi altaasta niin tuntui, että oma paino olis moninkertaistunut. Nyt on kuitenkin hyvä olla. :)

Minäkin päätin että alan uimaan taas, ainakin viikoille 30 asti.. En tiedä uskaltaako siitä enempää, kun mistäs sitä tietää onko paikat kii vai auki :/

Jahuna: miksei saisi tehdä suoria vatsalihaksia? Mä olen tehnyt ja itse asiassa marraskuusta lähtien fysioterapeutin ohjeella, neuvoi muistaakseni tekemään molempia ja selkälihasliikkeitä vastapainoksi, täytyykin nyt tsekkailla asiaa mikä on järkevää. Nyt oon käynyt pari kertaa kuntosalilla (ei yhtään mun juttu!!) ja siellä oon laitteilla tehnyt suorat vatsalihakset.

Mun mottona on kevätkuntoon 2014, jotenka sillä mennään vaikkei kaikki lajit niin kiinnostaisikaan:) . Aion vesijuosta pitkälle loppuraskauteen saakka jos pystyn. Onneksi liikuntakaverina on terveydenhoitaja ja itsekin oon terveysalalla, joten jotain ehkä on jäänyt kouluajoista mieleen. Kaipa jossain kohtaa loppuraskaudessa katsotaan kohdun suun tilanne ja ainahan voi kysyä tarkennusta neuvolasta.

Olin itse tosi kipeä alkuraskaudessa (oksentelua yli 10 x pvä, selkäkipua, migreeniä ym) ja menin ihan rapakuntoon. Nyt ajattelin, että teen omien tuntemusten mukaan mieleisiä lajeja ja hiukan niitä tarpeellisiakin vaikkei kiinnostais. Rajut lajit jätän väliin.

Sen oon ainakin huomannut, että raitis ilma tekee tosi hyvää!! Tänään ystävän luokse paljuilemaan ja juomaan alkoholitonta skumppaa, hyvää uutta vuotta teille kaikille!! :dance011

Voi apua en muista missä kaikkialla luki noista suorien jättämisestä väliin, ihan vaan googlettamalla raskaus+vatsalihakset tuli muutamalla sivulla vastaan. Mutta tosiaan olen niitä itsekin tehnyt, istumaannousua on vähän epämukavaa tehdä niin sitä en sitten tee. Ja myös lankun teen nykyään polvet lattiassa, muuten tuntuu että maha roikkuu liikaa ja se on muutenki inhottavan tuntusta. Mutta hypellyt olen ''pehmeämmin" ja ihan ajattelin jatkaa jumpalla käyntiä ainakin huhtikuulle kun on salikortissakin virtaa sinne saakka:) Sitten varmaan pärjääkin uinnilla ja kävelyillä loppuajan.

Vieläkö suurin osa pystyy tässä vaiheessa liikkumaan noin hyvin kuin moni on nyt kertonut?
Niin no onhan tää tosiaan sitä vaihetta vielä et vissiin pitäs pystyä :)
Mulla onnistuu enää jonkunlaiset kävelylenkit (hitaat) ja semmonen kevyt venyttelyjumppa. Häpyluu, nivuset ja alapää ylipäätään on niin kipeeät liikkuessa ja sit on ne supparitkin.
Olis hienoa jos vielä helpottaisi ja pääsisi muutakin urheilua raskauden aikana tekemään!

Vieläkö suurin osa pystyy tässä vaiheessa liikkumaan noin hyvin kuin moni on nyt kertonut?
Niin no onhan tää tosiaan sitä vaihetta vielä et vissiin pitäs pystyä :)
Mulla onnistuu enää jonkunlaiset kävelylenkit (hitaat) ja semmonen kevyt venyttelyjumppa. Häpyluu, nivuset ja alapää ylipäätään on niin kipeeät liikkuessa ja sit on ne supparitkin.
Olis hienoa jos vielä helpottaisi ja pääsisi muutakin urheilua raskauden aikana tekemään!

Mäkin oon ihan kateellisena täällä seurannut noita liikuntajuttuja! Mulla on alkaneet jalat turvota aivan hurjasti, jos vaan edes seison pidempään kuin tunnin. Lopulta tuntuu kuin kävelisi neuloilla tai puukonterillä ja tulee vaaputtua kuin ankka :wink. Silti tekisi mieli liikkua ja varovasti sitä pääsee kevyesti lenkkeilemään, onneksi.

Olen nyt yrittänyt huolehtia runsaasta vedenjuonnista ja nostelen jalkoja ylös silloin tällöin. Kyllähän tämä näin kotioloissa menee, mutta mitenköhän taas töissä, loma loppuu ja arki koittaa tiistaina. Liiallinen rasitus aiheuttaa myös suppareita ja paineentunnetta kohdussa, mutta se on varmaan kropan tapa muistutella ettei liikaa häslää.

Tänään on muuten ensimmäinen perhevalmennustapaaminen, oletko Mimi tulossa?

Cedju, mulla unohtu täysin muuton ja kaiken sähellyksen takia se ilmoittautuminen, joten laitoin viestiä että jos mahollista niin osallistuisin sitte valmennukseen tokasta kerrasta lähtien :)
Ekalla kerralla siellä kyllä taidetaan käydä läpi mm. varhaiskasvatuspalveluja yms aika yleisiä juttuja, jotka on aika tuttuja kun työskentelee varhaiskasvatuksen parissa!

Mutta se toka kerta kiinnostais kun on terveyskeskuksessa ja siellö tais olla fyssari ja kätilö ja oliko suuhygienisti, niin jos sinne sit pääsis :)

Aretha, itse olin yksi yö menossa jopa jääkaapille.. Väsymys tosin esti menemästä.

Itse yritän pitää terveellistä linjaa sen himonälänkin keskellä, lähinnä vauvan kehityksen takia. Mies saattaa vetää puoli pussia sipsiä, suklaata yms vieressä niin minä jopa himoitsen tyyliin vain näitä tavallisia terveellisiä ruokia ja suunnittelen jo mielessäni seuraavan päivän ateriaa siinä vieressä marjakupin kanssa :D

Tässä tämän päivän uusi vanha kaveri, joka esikoisenkin odotuksessa oli superherkkua, päätin lisätä tämän ruokalistalle taas pitkän tauon jälkeen:
ImageUploadedByVau Foorumi1388672992.588344.jpg

itselläni tänään rakenne ultra takana ja kaikki hyvin, liikunnan ja olon suhteen ei ole ollut mitään rajoittavie tekijöitä raskauden takia.Koska olo on ollut koko ajan ihan normaali ja ainoastaan masu on kasvanut. En tiedä kun on ensimmäinen raskaus että onko se jotenkin "outoa" olla "oireeton" tapaus?

Mie en pysty enää kävelee pitkii matkoja ko mahaa koskee. Ilmeisesti vatsalihaksiin koskee? Vahva epäilys. Crosstrainerilla pystyn taas ihan normaalisti treenaamaan. Eilen ku crossasin tunnin nii unohdin iha mun ison mahani. :)

Takaisin