Liikunta ja Harrastukset

Mää olen säännöllisen epäsäännöllisesti harrastanu sekä työmatkapyöräilyä, että maastopyöräilyä. Ajattelin sitä jatkaa entiseen tapaan, ehkä varovaisemmin niin ei tuu pahoja kaatumisia. Lisäksi mulla oli suunnitelmissa veljen kanssa lähteä juoksemaan syksyllä puolimaraton.. nyt olen ollu niin väsyny ja saamaton, että on jääny juoksuharrastelut aika vähiin parin viikon ajan. Aattelin kuitenki yrittää juoksennellakki niin kauan ku vain pystyn, ettei ihan kaikki liikunta lopu. Ja sitten vaihdan kävelyyn kun juoksu ei enää onnistu.
 
Eilen tosiaan neuvolassa sanottiin, että puolimaraton-haaveet saa nyt tältä erää jäädä. Eli ehkäpä ens vuonna sitte. Juoksuharrastus jatkuu siis fiiliksen ja jaksamisen mukaan.
 
Mulla liikuntaa koostuu nyt lähinnä koirien kanssa lenkkeilystä ja esikoisen kanssa touhuiluista. Työmatkapyöräilyä olen tässä aloittelemassa. Talven jäljiltä on vaan vähän laiskistunu:rolleyes: Ratsastuksen jätin heti plussan jälkeen tauolle. Hevosen selkään kyllä haluaisin, mutta en uskalla ottaa riskiä, kun ratsastuskouluhevosilla kuitenkin ratsastan.
Mä oon miettinyt kans tuota ratsastusta. Ajattelin vielä alkuraskauden ajan käydä kun kohtu on niin pieni että on lantion sisällä suojassa.
 
Huh! Kävin eilen ekaa kertaa pariin viikkoon lenkillä. Yllätys oli suuri, kun en pystynytkään alun jälkeen jatkamaan normaalia kävelyvauhtiani. Tuli huono olo, heikotti ja lopulta kohdun alueelle vihlaisi tuntuvasti. Päätin sitten, että meen ihan rauhassa ja fiilistelen keväistä luontoa. Lenkkiin meni puolet enemmän aikaa. Kotiin päästyäni mies sanoi minun olevan kalpea. Olenhan mä ollut väsynyt, mutta en olisi uskonut kuinka paljon alkuraskaus vaikuttaa. Tarkoitus oli pystyä juoksemaan tässä vielä vitosta ja kymppiä, mutta heikolta näyttää!
 
Huh! Kävin eilen ekaa kertaa pariin viikkoon lenkillä. Yllätys oli suuri, kun en pystynytkään alun jälkeen jatkamaan normaalia kävelyvauhtiani. Tuli huono olo, heikotti ja lopulta kohdun alueelle vihlaisi tuntuvasti. Päätin sitten, että meen ihan rauhassa ja fiilistelen keväistä luontoa. Lenkkiin meni puolet enemmän aikaa. Kotiin päästyäni mies sanoi minun olevan kalpea. Olenhan mä ollut väsynyt, mutta en olisi uskonut kuinka paljon alkuraskaus vaikuttaa. Tarkoitus oli pystyä juoksemaan tässä vielä vitosta ja kymppiä, mutta heikolta näyttää!

Minulla jäi esikoisen odotuksen aikaan juoksuharrastus, kun aika pian plussaamisen jälkeen pitkän juoksun jälkeen oli paikat (lantio, sidekudokset) kipeänä useamman päivän ajan.
 
Tuuliajo, mulla myös samaa huomattavissa. Alavattaan rupee koskemaan normaalitahtinen (kävely)lenkki. Esikoisen aikana oli sama juttu ja 0,5-1 kilometrin lenkit oli maksimi n. Puolesta välistä alkaen...

Kannattaisko sun pian ruveta syömään jo rautalisää? Ainakin heikotus ja kalpeus kuulostaa vähän myös raudan puutteelta.
 
Mulla varsinkin painavien asioiden nostelu ja kantelu aiheuttaa tota samaa vihlontaa. Huomaa, että minkä tahansa fyysisen rasituksen jälkeen tuntemukset kohdun alueella selvästi lisääntyy.
 
Kannattaisko sun pian ruveta syömään jo rautalisää? Ainakin heikotus ja kalpeus kuulostaa vähän myös raudan puutteelta.

Joo, taitaa olla syytä heti hakea Floradixia. :confused:

Pitäisi saada aikaiseksi vaihtaa pyörästä pois nastarengas. Sit vois kokeilla vaihtaa lenkkeilyn kevyisiin pyöräilyihin.
 
Mun piti kans juosta puolimaraton syyskuussa, edellisestä kerrasta on jo viisi vuotta. Aloitin vuoden alussa lenkkeilyn uudelleen, sit tuli flunssia koko perheelle ja just kun pääsin jatkamaan, niin tulin raskaaksi :D Oon nyt jatkanut lenkkeilyä 1-3 kertaa viikossa. Vielä on mennyt ihan jees, kunto on hiukan noussut. Huomaan kyllä että oon hengästyneempi, mutta syke on laskenut (mulla on tavallisesti aika korkea syke rasituksessa).
En oo vielä aloittanut pyöräilykautta. Viimeksi jouduin lopettamaan työmatkapyöräilyn jo neljännellä kuulla kun silloisessa pyörässä oli niin etunojanen ajoasento. Ja huonot jarrut. Saa nähdä voinko työmatkapyöräillä vielä kesäloman jälkeen.
En oo siis viime vuosina harrastanut kauheen aktiivisesti liikuntaa, välillä olen käynyt jumpissa kerran viikossa. Lihaskuntoa pitäisi parantaa, eteenkin selkää, kun mulla on skoliosi ja selkä vaatii normaalistikin työtä.
 
Mulla on seisomatyö, pari koiraa ja hevonen, joten liikkuminen kuuluu jokaiseen päivään. Töissä kyllä huomaa, että väsyttää ja tekisi mieli levätä välillä.. Mutta jo valmiiksi harmittaa ajatus ratsastuksen tauolle jättämisestä. Mulla on vielä nuori ja vähän hankala hevonen, mutta en malta olla ratsastamatta! :sad001
 
Mulla ollu liikunnat nollassa aikalailla jo kuukauden päivät.
Hyötyliikuntaa toki tulee päivittäin kun lasten perässä menee mut lihaskuntoa tarviis jaksaa säännöllisesti tehdä.
Mulla joka raskaudessa selkä ollut huonossa kunnossa niin jos nyt sais ennaltaehkäistyä.
 
Mun tulee liikuttua eniten lähinnä kävellen, autoa ei ole joten päivittäin tulee liikuttua keskimäärin 10-15 km jalkaisin. Joskus enemmänkin, yhtenä tai kahtena päivänä viikossa vähemmän. Nyt tosin nivusissa tuntuu niin kurjalta, että eteneminen on melko hidasta välillä. Lisäksi käyn pari kolme kertaa viikossa uimahallissa ja oon alkanut uida kilometrin matkaa. Viimeksi tosin into lopahti puolessa välissä nälän ja palelun takia ja lähdin saunaan ja kaupan paistopisteen kautta kotiin :D Syksyksi ilmoittauduin mammajoogaan, harmi kun en kesäksi löytänyt kurssia, että pysyis lihaskuntokin parempana...
 
Työmatka taas poljettu.... 4km ja aivan naatti! Nyt onkin hyvä mennä päikkäreille ennen isännän ja pojan kotia tuloa.

Taisin joskus tänne mainita että työmatka on 2x2km mut tarkistin googlesta nii se onkin 2x4km. Huomenna ei tarvitse ajaa fillarilla kun isäntä kuskaa töihin ja sisko hakee ja voe mut sinne nt ultraan! En malta oottaa!
 
Hups piti vielä mainita että oli tarkoitus aloittaa uinti mut oo töitten jälkeen niin naatti että taitaa jäädä ja uimahalli on kiinni kesän.
 
Mulla on kyllä tuo juoksuharrastus jääny kokonaan. Aluksi ajattelin, että jatkan niin pitkään ku mahollista, mutta juoksu ei ole kiinnostanu piirun vertaa. Olen pyöräilly ja käyny kävelylenkeillä. Nyt on rv 13+3 ja eilen ja tänään ollu älytön päänsärky vaikka mulla ei päänsärkyä ole normaalisti ikinä. Luin sitte jostaki, että kävely auttaa näitten viikkojen päänsärkyyn niin pitää ehkä lisätä vähän lenkkeilyä entisestään. Mutta uuvun tosi helposti etenki pyöräillessä ja siksi tuo liikunta tuntuuki niin tuskaselta..
 
Itse olen aktiivinen salilla kävijä, mutta pahoinvoinnin takia alkuraskaudessa kerrat salilla ovat jääneet vähiin. Ehkä toisessa kolmanneksessa taas pystyisi palaamaan punttien pariin...
 
Onko täällä muita saliharrastajia? Ite oon käyny aktiivisesti ennen raskautta, mut alkuraskaudessa jouduin olemaan viikkoja pois salilta kun en huimauksen takia voinut tehdä edes kotitöitä. Kävin vissiin kaksi kertaa salilla? Viime viikolla menin ja tänään kävin myös. On se niin hankalaa tehdä rauhallisesti pitkiä sarjoja pienillä painoilla kun on tottunut siihen että treeneistä tullaan lähes kontaten kotiin. :woot:

Nyt siellä pystyy jo tekemään ilman hirveää huippausta. Aika paljon oon muuttanut ohjelmaa ja nyt keskityn lähinnä selän jumppaamiseen ja venyttelyyn.

Rv 11+6
 
Mulla on ollut lähinnä koirien kanssa lenkkeilly ja juuri ajattelin aloittaa ratsastuksen uudelleen mutta sitten tulikin plussa.
Lenkkeilykin on vauhdin osalta nykyään sunnuntaikävelyä ei vaan jaksa ja hengästyn nykyään todella helposti.
 
Takaisin
Top