Liikunta ja harrastukset raskausaikana

Mä tutkailin vähän äitiyspilatesta ja löysinkin yhden mikä alkaisi elokuun lopussa, sopivasti toisen kolmanneksen alussa Ei oikein osaa odottaa mitään, kun pilateksesta ylipäätään aika vähän kokemusta. Ekassa neuvolassa suositeltiin just joogaa ja pilatesta, niin pitänee koittaa
 
Noniin palattiin mökiltä ja tämä lappunen mikä saatiin neuvolasta on meidän kaupungin (pk-seutu) terveydenhuollon palveluiden fysioterapian laatima ohje. En löytänyt googlettamalla.

Tässä sanotaan että ”jos raskaus etenee normaalisti voi liikkua UKK-instituutin terveysliikuntasuositusten mukaan.
- Raskauden puolenvälin jälkeen harrasta liikuntaa jossa syke ei nouse pitkäkestoisesti yli 140-150/min
- Raskauden aikana ei suositella seuraavia harjoitteita koska nämä harjoitteet aiheuttavat liiallista rasitusta ja painetta lantionpohjalle ja suorien vatsalihasten väliselle jännesaumalle altistaen vatsalihasten erkaumalle:
- vatsalihaspunnerrukset & lankutukset
- konttausasennossa tehtävät harjoitteet
- syväkyykyt painojen kanssa
- vartalonkierrot raskaalla vastuksella
- lantionalueelle tärinää aiheuttava liikunta
- viimeisellä kolmanneksella hypyt korvattava askelluksilla ja juoksu kävelyllä
- jalkojen saksiliikkeet selinmakuulla”

Lueskelin netistä (pitääpi kaivaa lähde) että suuri riski on myös ammattiurheilijoilla/kovaa treenaavilla (laskisin crossfitin tähän?) se että on totuttu treenaamaan oikeasti kovaa ja vetämään itsensä epämukavuusalueelle ja tällöin helpommin jätetään kropan signaalit huomioimatta kuin ”normaalit” liikkujat. Jokainen voi varmaan itse miettiä onko tällaista riskiä itsellä :grin
 
Kiitos Leppänen!

Harmittaa ihan vietävästi edelleen, kun ei ole selkeää ohjetta missään, ja oon nyt mennyt sitten ainakin tämän suosituksen vastaisia liikkeitä tekemään. :sad001 Tuli heti hirveä ahdistus, että olen tehnyt nyt jotain kiellettyä ja aiheuttanut vahinkoa pienelle tai itselleni.
 
Mulla ei ole nyt mitään lähdettä, mutta oon ymmärtänyt että vatsalihaksia saa tehdä normaalisti kunnes vatsa kasvaa niin että vatsalihakset alkavat venymään. Ja tällä vatsan kasvulla ei varmaankaan tarkoiteta turvotusta.
 
Mulla ei ole nyt mitään lähdettä, mutta oon ymmärtänyt että vatsalihaksia saa tehdä normaalisti kunnes vatsa kasvaa niin että vatsalihakset alkavat venymään. Ja tällä vatsan kasvulla ei varmaankaan tarkoiteta turvotusta.

No tällä mäkin yritän vähän lohduttautua, että ehkä nämä liikerajoitteet ovat erityisen tärkeitä sitten erityisesti toiselta kolmannekselta lähtien? Monessa paikassa puhutaan toisaalta myös, että ekalla kolmanneksella voisi vielä suht normaalisti jatkaa, toki kehoa kuunnellen. Kun mikään ei ole sattunutkaan.

Mutta oman mielenrauhan vuoksi alan noita syväkyykkyjä ja tiettyjä vatsaliikkeitä nyt sitten välttelemään ja katselen jonkin kivan saliohjelman tai -ohjeet raskaana oleville. :) Toivon mukaan olotila vaan sallii treenailun jatkamisen tulevilla viikoilla!
 
moana91 tuskimpa mitään suurta vahinkoa ekalla kolmanneksella saa aikaan vaikka vatsoja tekisikin! :) Ja itse vähän kyseenalaistan tuota painojen kanssa kyykkäämistäkin siinä mielessä, että jos omat treenipainot on keskimääräistä korkeammat normaalisti, niin jos sieltä tulee alas tosi pienille prosenteille < 50% niin onhan se jo sama asia melkein kun ilman painoja :grin

Mutta itsekin oman mielenrauhan vuoksi olen nyt tehnyt enemmän aerobista ja siirtynyt laitteisiin sekä käsipainoihin.

Oon myös huomioinut, että nyt (rv 9+6) alkaa hengästyminen helpottaa jostain syystä! Ekoilla viikoilla se oli ihan mahdotonta, kun crossarillakin sai mennä kuin hidastetussa elokuvassa että sykkeet ei pompsahtanut taivaisiin.
 
moana91 tuskimpa mitään suurta vahinkoa ekalla kolmanneksella saa aikaan vaikka vatsoja tekisikin! :) Ja itse vähän kyseenalaistan tuota painojen kanssa kyykkäämistäkin siinä mielessä, että jos omat treenipainot on keskimääräistä korkeammat normaalisti, niin jos sieltä tulee alas tosi pienille prosenteille < 50% niin onhan se jo sama asia melkein kun ilman painoja :grin

Mutta itsekin oman mielenrauhan vuoksi olen nyt tehnyt enemmän aerobista ja siirtynyt laitteisiin sekä käsipainoihin.

Oon myös huomioinut, että nyt (rv 9+6) alkaa hengästyminen helpottaa jostain syystä! Ekoilla viikoilla se oli ihan mahdotonta, kun crossarillakin sai mennä kuin hidastetussa elokuvassa että sykkeet ei pompsahtanut taivaisiin.

Siis niin totta tuo hengästyminen, syke myös nousee helposti! Semmoisessa matalasykkeisessä toiminnallisessa treenissä, niin piti pitää ihan taukoja välissä, että syke pysyisi tavoitealueella.
 
Lisään vielä jos jotain kiinnostaa eikä ole lukenut, niin Lihastohtorilla on Mari Stenmanin kirjoittama juttu harjoittelusta raskausaikana: https://lihastohtori.wordpress.com/2015/04/28/voimaharjoittelu-raskaus-stenman/

On ehkä järkevin kirjoitus mitä oon aiheesta lukenut, ja sisältää hyvin lähteet suosituksille ja väittämille. Tuossa juuri puhuttiin siitä "urheilijan mentaliteetista" joka voi kovaa harjoittevilla olla riski raskausajan liikunnassa, jos ei osaa kuunnella kroppaansa.
 
Lisään vielä jos jotain kiinnostaa eikä ole lukenut, niin Lihastohtorilla on Mari Stenmanin kirjoittama juttu harjoittelusta raskausaikana: https://lihastohtori.wordpress.com/2015/04/28/voimaharjoittelu-raskaus-stenman/

On ehkä järkevin kirjoitus mitä oon aiheesta lukenut, ja sisältää hyvin lähteet suosituksille ja väittämille. Tuossa juuri puhuttiin siitä "urheilijan mentaliteetista" joka voi kovaa harjoittevilla olla riski raskausajan liikunnassa, jos ei osaa kuunnella kroppaansa.

Tosi hyvä koonti, kiitos jaosta. :)
 
Raskausajan liikunnasta tuli itsekin neuvolassa puhuttua ja sh antoi hyvän nyrkkisäännön, jota noudattaa: kunhan ei tule supistuksia tai vuotoa, liikuntaa voi harrastaa turvallisin mielin.

Täällä oli puhetta siitä, kuinka kovaa liikkumaan tottuneilla voi olla hankaluuksia kuunnella oman kehon signaaleja. Itse uskoisin, että mamma jumpat yms saattaisi auttaa kuuntelemaan omaa kehoa, kun muut ovat samassa tilanteessa. Tavallisilla ryhmäliikunta tunneilla ohjaajat usein kannustaa jaksamaan kehon äärirajoille asti, mikä voi heijastua omaan tekemiseen. Lisäksi kynnys ottaa iisimmin voi tällaisessa ryhmässä kasvaa. Itse tästä syystä jätän nyt tankotanssitunnit tauolle ja jatkan kotona "höntsäillen" ja tarvittaessa vaikka vain 15 min pätkissä jos siltä tuntuu. :)
 
Mä sain vihdoin eilen hankittua uuden kellon aktiivisuuden mittaamiseen ja päätin samalla, et kokeilen pikkuisen lisätä aktiivisuutta päivän touhuihin. Kunto on aika huono vaikka siis liikutaan 1-2 x päivässä koiran kanssa lenkillä, mut jos vaikka niitä vähän pidentäisi ja yrittäisi tehdä jotain askareiden lomassakin. Tänään ainakin tuntui hyvältä kun sai 100 % aktiivisuutta täyteen, vaikkakin tasot on alimmilla :grin
 
Täällä on nyt "tavallinen" kuntosalijäsenyys hankittuna, tänään treenille. :) Mukavaa, kun ei tarvitse samalla tavalla stressata skaalauksesta ja muusta kuin crossfitissa aloin stressata. Motivaatio on nyt korkealla pitää kunnosta huolta, toivon mukaan raskausolo pysyisi hyvänä ja harrastus yllä.
 
Heti kun vointi palaa normaaliksi, jatkan joogaa ja pyöräilyä. Tässä raskaudessa voisin käydä uimassa säännöllisesti, esikoisen aikana en saanut aikaiseksi hommata uikkaria, joka olisi mahtunut päälle :hilarious:
 
Mie olen jatkanut crossfittiä ihan säännöllisesti 5krt viikko tänne asti (nyt 12+4). Olen tiputtanut syväkyykyissä painot alle 40 kiloon ja kaikkien rutistavien vatsaliikkeiden tilalle ottanut kevyempiä esim. jalkojen nostoja. Myös kaiken hyppelyn olen jättänyt pois wodeilta, ja korvannut esim. askelluksilla. Burbeet on alkaneet tuntua epämukavilta, ja laskeudun niihin aiempaa varovaisemmin. Sykkeet nousevat aiempaa helpommin ja noepammin ja siksi myös olen alkanut vähän "lintsailla" toistojen määrästä ja hidastella hiiteissä. Tähän asti on tuntunut ihan hyvältä - vaikka vatsa onkin jo selkeästi mukana näkyvissä ja edessä.

Perjantaina alkaa 14. raskausviikko, eli 13+0 ja olen luvannut itselleni rauhoittaa menoa toisella kolmanneksella. Kovasti nyt mietin, antaako pää periksi, että jatkan Crossfittiä ilman suorituspaineita (se on niin vaikeaa kun innostuu toisten vauhdista ja menosta), vai alanko etsiä kevyempää korvaavaa liikuntaa. Tuntuu tavallaan surulliselta jättää sali ja kaikki ystävät siellä tauolle - mutta pian joutuu skaalaamaan niin paljon, ettei siinäkään ole juuri järkeä.
 
Mie olen jatkanut crossfittiä ihan säännöllisesti 5krt viikko tänne asti (nyt 12+4). Olen tiputtanut syväkyykyissä painot alle 40 kiloon ja kaikkien rutistavien vatsaliikkeiden tilalle ottanut kevyempiä esim. jalkojen nostoja. Myös kaiken hyppelyn olen jättänyt pois wodeilta, ja korvannut esim. askelluksilla. Burbeet on alkaneet tuntua epämukavilta, ja laskeudun niihin aiempaa varovaisemmin. Sykkeet nousevat aiempaa helpommin ja noepammin ja siksi myös olen alkanut vähän "lintsailla" toistojen määrästä ja hidastella hiiteissä. Tähän asti on tuntunut ihan hyvältä - vaikka vatsa onkin jo selkeästi mukana näkyvissä ja edessä.

Perjantaina alkaa 14. raskausviikko, eli 13+0 ja olen luvannut itselleni rauhoittaa menoa toisella kolmanneksella. Kovasti nyt mietin, antaako pää periksi, että jatkan Crossfittiä ilman suorituspaineita (se on niin vaikeaa kun innostuu toisten vauhdista ja menosta), vai alanko etsiä kevyempää korvaavaa liikuntaa. Tuntuu tavallaan surulliselta jättää sali ja kaikki ystävät siellä tauolle - mutta pian joutuu skaalaamaan niin paljon, ettei siinäkään ole juuri järkeä.

Joo itseäkin harmitti harrastuksen lopettaminen hirveästi. Mutta koin kuitenkin, että haluan käydä itse tunneilla silloin, kun voin huolella revitellä, se on jotenkin itselle se harrastuksen suola. Ystäviä en ole ehtinyt omalta salilta vielä saada, mutta ihanaa sosiaalisuutta jää kyllä ikävä. :sad001 Mutta olin tosiaan yhteyksissä salille ja kerroin päätöksestä, ja että palaan harrastamaan, kunhan voi tosiaan vähän kovemmalla intensiteetillä taas tehdä.

Mutta jokainen tekee päätökset itse ja sen mukaan mikä tuntuu hyvältä. Moni jatkaa lajin parissa ihan kalkkiviivoille asti. Koin itselle tauon hyväksi päätökseksi, jotenkin olen nyt esikoisen kanssa varmaan turhankin huolissani liian kovasta treenistä ja koin, etten huoleltani pystynyt siitä täysin nauttimaan.

Perussalilla olen käynyt nyt ja onhan se itselle crossfitiin verrattuna ollut aika tylsää alkuun. :grin Nyt on vähän jo tottunut ja kivaa on käydä.
 
moana, pystyn hyvin samaistumaan tuohon perussalin tylsyyteen :grin Itsellä alkaa myös motivaatio olla aika lopussa kaikkeen siihen "bodailuun" kun tekisi mieli ottaa oikein kunnolla kaikki itsestä irti, mutta ei sitten kuitenkaan uskalla.

Oon pysynyt kuitenkin suht hyvinvoivana ja käynyt noin 3 krt / vk tekemässä 30min matalasykkeisen aerobisen "lämpän" ja perään joko ala- tai yläkropan treenin 3-4 liikettä toistoja 4 x 10.
 
Mites muilla maaliskuisilla menee liikunnan suhteen? Ite oon aiemmin tottunu käveleen 1,5-2 tunnin lenkkejä koiran kans, mutta nykyisin alkaa tunnin kohalla jäytään selkää ja lonkkia. Pitää varmaan alkaa siitäkin vielä lyhentään yksittäisen lenkin pituutta.
 
Mites muilla maaliskuisilla menee liikunnan suhteen? Ite oon aiemmin tottunu käveleen 1,5-2 tunnin lenkkejä koiran kans, mutta nykyisin alkaa tunnin kohalla jäytään selkää ja lonkkia. Pitää varmaan alkaa siitäkin vielä lyhentään yksittäisen lenkin pituutta.

Liikkuminen on jäänyt vähiin, harmittaa ja pelottaa miten huonossa kunnossa kohta oon. En vaan saa itsestäni mitenkään irti töiden jälkeen ja aina muka viikonloppuna on jotain muuta. Uimassa oon käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta nyt mietityttää tää korona. Että uskaltaako sinne enää mennä. Lenkit on just siinä mielessä hankalat että mulla on kauheet liitoskivut ja nyt on aina viime lenkkien jälkeen tullut verenvuotoa. En tiedä mistä johtuu, mutta sekin varmasti jotenkin latistaa innostumista.
 
Liikkuminen on jäänyt vähiin, harmittaa ja pelottaa miten huonossa kunnossa kohta oon. En vaan saa itsestäni mitenkään irti töiden jälkeen ja aina muka viikonloppuna on jotain muuta. Uimassa oon käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta nyt mietityttää tää korona. Että uskaltaako sinne enää mennä. Lenkit on just siinä mielessä hankalat että mulla on kauheet liitoskivut ja nyt on aina viime lenkkien jälkeen tullut verenvuotoa. En tiedä mistä johtuu, mutta sekin varmasti jotenkin latistaa innostumista.

No ihan varmasti verenvuoto latistaa intoa. Ootko ottanu neuvolassa puheeksi?

Uintia minäkin oon miettiny, olisin jo käyny hallilla mutta niinvain ei mahtunu enää uikkari päälle :grin olis jo 10-korttikin hankittuna, kun keväällä innoistuin käymään. Se vaan jäi kun korona tuli ja halli meni kiinni. Meillä on kunnassa onneksi vielä tosi rauhallinen tilanne (0-4 tartuntaa), niin uskaltaa vielä kulkea.
 
No ihan varmasti verenvuoto latistaa intoa. Ootko ottanu neuvolassa puheeksi?

Uintia minäkin oon miettiny, olisin jo käyny hallilla mutta niinvain ei mahtunu enää uikkari päälle :grin olis jo 10-korttikin hankittuna, kun keväällä innoistuin käymään. Se vaan jäi kun korona tuli ja halli meni kiinni. Meillä on kunnassa onneksi vielä tosi rauhallinen tilanne (0-4 tartuntaa), niin uskaltaa vielä kulkea.

Puhuin neuvola lääkärille siitä, mutta en saanut siihen oikeen mitään vastausta. Sanoi vaan että kohdun suulla tilanne on rauhallinen, eli kai se on vaan sit jotain limakalvoilta tai istukan vuotoa, jos on kohdunsuulla. Uiminen on kyllä just tosi hyvä ainakin jos on liitoskipuja, siellä ei kipeydy. Mulla on vielä menny uikkarit, mut pitäis ostaa varmaan jotkut äitiysuikkarit, jotka olis vähän mukavammat päällä.
 
Takaisin
Top