Liikunta ja harrastukset raskausaikana

Mulla on harrastukset (eli salilla/jumpassa käynti) korona-aikana pitkälti jäänyt, mutta pyöräilen töihin päivittäin 20 km. Vähän mietityttää, että joutuuko tästä missä vaiheessa luopumaan vai poljenko muka vielä tammikuun lopussa pötsini kanssa tuolla :grin Sen verran olen yrittänyt vauhtia himmailla ettei sykkeet nouse yli 170, mutta se on joskus vähän haastavaa kun on kiire + nämä mäet :eek:
 
Harrastan käsitöitä ja bujoilua, niihin vaikuttaa lähinnä vauhdikas taapero :D
 
Harrastan pilatesta ja joogaa aloittelijana, lopetan vähän ennenkun en pääse enää edes sohvalta ylös ilman apua, tai yritän jatkaa jotain raskauteen sopivampia versioita :D
 
Mä harrastan pesäpalloa höntsäporukan kanssa kerran pari viikossa. Talvikautena ollaan käyty sähläilemässä yhen koulun salissa. Aion jatkaa niin kauan, kun hyvältä tuntuu.
 
Mä oon harrastanut jo ennen raskautta tankotanssia ja ajatus rakkaan harrastuksen lopettamisesta tuntuu ihan kamalalta. Nyt on vielä raskaus sen verran alussa (4+6), että olen jatkanut tunneilla käymistä normaalisti, toki kuunnellut omaa kroppaa entistä tarkemmin ja välttänyt turhia riskejä.

Ajatuksenani oli käydä tunneilla 3x vkossa (tai oman kunnon mukaan) heinäkuun loppuun asti. Tämän jälkeen jatkan treenausta kotona omalla tangolla sen mukaan miten itse jaksaa. Kotona harjoitellessa en aio enää yrittää uusia temppuja, vaan lähinnä pitää yllä lihaskuntoa.

Fakta kuitenkin on, että en varmasti jaksa viimeistään viimeisellä kolmanneksella kannatella kehoa samalla tavalla kuin ennen raskautta. Tästä harrastuksesta luopuminen tulee olemaan tosi vaikeaa, sillä olen pitkään kamppaillut terveen liikunta suhteen löytämisen kanssa. Tankotanssi on ainoa laji, jota kohtaan tunnen puhdasta liikkumisen iloa. Tietenkin vauvan hyvinvointi on etusijalla ja pyrin kuuntelemaan kroppaani enkä rasittamaan itseäni liikaa. :)
 
Kävin salilla alkuvuodesta vielä ahkerasti. Sitten tuli km ja korona, joten se jäi tauolle. Kesäkuussa ehdin käydä kerran ja pitikin palata loumautukselta töihin, joten ei ole enää aikaa samalla tavalla. Viikonloppuisin ainut mahdollisuus ja silloin yleensä paljon muuta. Eli tuskin sinne palaan. Piti myös aloittaa juokseminen vuosien tauon jälkeen kun tosiaan sinne salille en ehdi, mutta enpä nyt viitsi raskauden takia uutta harrastusta aloittaa. Joten fyysinen työ ja työmatkat saa riittää liikunnasta.
 
Mä olen yrittänyt nyt ottaa taas lisää kävelyä päiviin, tuntuu niin ihanalle reippailla aina hetki ja samalla nauttia vain omasta ja koiran seurasta :dance008
 
Kävelen koiran kanssa lähes päivittäin, ellen ole harrastuksessa eli salilla nostelemassa isoja painoja. Nyt oon vaihtanut maksimitreenin pidempiin sarjoihin ja alkaa jo vähän tuntumaan, että jotain syystä selkä ei meinaa kestää... pitänee miettiä vaihtoehtoisia liikkeitä. Joka tapauksessa aion käydä niin kauan kuin pystyn.

Jos tulee saleilusta taukoa, niin pitää sitten tepastella koiran kanssa pidempiä lenkkejä. Karvaherra on ainakin tyytyväinen :grin
 
Ennen koronaa kävin jooga- ja pilatestunneilla kerran pari viikossa. Nyt korona-aikana päätin viihdoin aloittaa juosuharrastauksen. Mies harrastaa juoksemista ja minä olen inhonnut sitä yli kaiken. Korona kuitenkin kannusti kokeilemaan kun ei muutakaan oikein voinut. Teen nyt pari kertaa viikossa puolen tunnin juoksulenkkejä. Taaperon kanssa ulkoillaan paljon. Kun minun pilates/joogasali taas aloittaa normitreenit (toivottavasti elokuussa) niin jatkan sielläkin. Toivon että se riittää ylläpitämään jonkinnäköistä kuntoa. Ennen ensimmäistä raskautta harrastin kamppailu-urheilua mutta se valitettavasti jäi kun siellä pitäisi sitoutuneemmin käydä kuin kerran pari viikossa silloin tällöin. Se harmittaa mutta ehkä kun lapset vähän isompia niin voin jatkaa. Ei kaikkea kerralla :D
 
Fyysisesti raskaan työn ajattelin korvata rennoilla kävelylenkeillä, kun jäin 2kk ennen laskettua kesälomalle. Enpä ole kyllä pystynyt! Harjotussuppareita tulee heti, ku lähen kävelylle ja hengästyn hirmu helposti.. Noh, ehkä tän loppuraskauden jaksaa ottaa iisisti. Sitte pääsen vauvaa työntelee vaunuissa ja lenkkeilee taas. :thumleft
 
Fyysisesti raskaan työn ajattelin korvata rennoilla kävelylenkeillä, kun jäin 2kk ennen laskettua kesälomalle. Enpä ole kyllä pystynyt! Harjotussuppareita tulee heti, ku lähen kävelylle ja hengästyn hirmu helposti.. Noh, ehkä tän loppuraskauden jaksaa ottaa iisisti. Sitte pääsen vauvaa työntelee vaunuissa ja lenkkeilee taas. :thumleft


Moi! Onks sun laskettuaika jo lähellä? Huomasin sun kirjottelevan tänne meidän maaliskuiset 2021 ryhmään :) saa täälläkin höpistä, mut ajattelin et onko viestit tulleet väärään ryhmään.
 
Fyysisesti raskaan työn ajattelin korvata rennoilla kävelylenkeillä, kun jäin 2kk ennen laskettua kesälomalle. Enpä ole kyllä pystynyt! Harjotussuppareita tulee heti, ku lähen kävelylle ja hengästyn hirmu helposti.. Noh, ehkä tän loppuraskauden jaksaa ottaa iisisti. Sitte pääsen vauvaa työntelee vaunuissa ja lenkkeilee taas. :thumleft
Onnea raskaudesta! :)
Ymmärrän viestistäsi, että olet jo pidemmällä raskaudessasi?
Tämä ryhmä (johon saa toki kirjoittaa) on meille, joilla on laskettu aika ensivuoden maaliskuussa. Joten täällä ei monikaan pysty antamaan vertaistukea, tai samaistumaan tilanteesi, kun olemme vasta alkutekijöissä raskaudessa.
Suosittelen kirjoittelemaan tuonne raskaana osioon, tai oman lasketun ajan ryhmään.

Ja suuret pahoittelut, mikäli olen ymmärtänyt viesteistäsi väärin, ja sinulla onkin raskaus vasta aluillaan. :happy:

Edit. Tiuski ehtikin jo kommentoida samaa asiaa.
 
Moi! Onks sun laskettuaika jo lähellä? Huomasin sun kirjottelevan tänne meidän maaliskuiset 2021 ryhmään :) saa täälläkin höpistä, mut ajattelin et onko viestit tulleet väärään ryhmään.

Katoppa, en huomannut että tämä onki maaliskuiset 2021 ryhmään kuuluva ketju. Tämä tuli jostain syystä mulle tuohon etusivulle, mistä voi eri aiheita selailla.. En oo ennen foorumeita paljon käyttäny, ni meni siks varmaan ohi. :)
 
Mä olen juossut yli 10v ja ehkä vähemmän viime vuosina silti 3-5krt vkossa, lyhyempiä vain. En todellakaan ole samassa kunnossa kuin esikoista odottaessa, silloin meni vielä puolimaratonikin reippaasti yli puolivälin ja kävin ryhmäjumpissa vko 40 alussa viimeisen kerran nyt on vain pakko tsempata edes kotona jumpata 30min pvä, supertärkeää mulle koska muuten selkä hajoaa. Ja juosta niin kauan kuin vain pystyn, miettimättä aikaa tai matkaa.
 
Mä käyn juoksemassa 3-4 krt/ vk ja sen lisäksi salilla ja jumpissa 1-2 krt/ vk. Kuopuksen raskausaikana juoksin rv 12 asti. Sitten ei vaan enää happi kulkenut, olo oli tukala ja juoksusta hävisi nautinto. Ajattelin nytkin juosta niin pitkään kuin hyvältä tuntuu. Jumppien ja salin kanssa teen samoin. Kuopusta odottaessa zumbasin ihan vikoille viikoille. Täytyy kyllä myöntää, ettei ollut kovin sulavaa menoa sen pallon kanssa.:grin Lantion jumeille teki kyllä hyvää.
 
Kävin toissapäivänä juoksemassa, mutta 2km jälkeen mun tissit oli niin kipeät (ja alkoi sataa) että se lenkki sai jäädä siihen. :grin Taitaa aerobinen siirtyä kävelyksi ja salilla suoritettavaksi laitteilla.
 
Mä harrastan tällä hetkellä vain lenkkeilyä. Salilla käytiin yhdessä miehen kanssa, mutta se on nyt jäänyt vähemmälle tän Koronan takia. Aion kyllä syksyllä mennä vielä kokeilemaan. Hölmöä, mutta en oo lenkeillä halunnut enää juosta, kun viimeksi vuoto alko lenkin jälkeen ja se on jäänyt vaan jonkinlaiseksi kummitukseksi pään sisälle. Niinpä oon päättänyt että reipas kävely saa riittää nyt. En tiedä miten sitä hengästyttääkin niin helposti? Vai onko kunto vaan jo kahdessa viikossa laskenut niin paljon? :hilarious:
 
Käyn salilla säännöllisesti 5krt/vko, mutta nyt olen ollut niin väsynyt että olen suosiolla tiputtanut sen 3krt/vko. Sekä kovat alavatsa kivut on ollut, ne pikku hiljaa onneks väistymään päin niin uskaltaa taas rehkiä enemmän salilla. Toki nyt teen hieman kevyempää treeniä.
 
Mä harrastan tällä hetkellä vain lenkkeilyä. Salilla käytiin yhdessä miehen kanssa, mutta se on nyt jäänyt vähemmälle tän Koronan takia. Aion kyllä syksyllä mennä vielä kokeilemaan. Hölmöä, mutta en oo lenkeillä halunnut enää juosta, kun viimeksi vuoto alko lenkin jälkeen ja se on jäänyt vaan jonkinlaiseksi kummitukseksi pään sisälle. Niinpä oon päättänyt että reipas kävely saa riittää nyt. En tiedä miten sitä hengästyttääkin niin helposti? Vai onko kunto vaan jo kahdessa viikossa laskenut niin paljon? :hilarious:
Mulla ainakin hengästyttää samantien enemmän, ei koko ajan mut monesti, ja tahtia pitää juostessa tiputtaa. Edellisellä kerralla se oli yksi ensimmäisistä oireista ennen plussaa (plus äkillinen hetkellinen lihanhimo, kun en ole 20+ vuoteen syönyt lihaa). Tahtia vaan hidastaa ja en usko että juoksu mitenkään voi vahingoittaa raskautta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: SP
Takaisin
Top