Liikunta ja harrastukset raskausaikana

Mä harrastan tällä hetkellä vain lenkkeilyä. Salilla käytiin yhdessä miehen kanssa, mutta se on nyt jäänyt vähemmälle tän Koronan takia. Aion kyllä syksyllä mennä vielä kokeilemaan. Hölmöä, mutta en oo lenkeillä halunnut enää juosta, kun viimeksi vuoto alko lenkin jälkeen ja se on jäänyt vaan jonkinlaiseksi kummitukseksi pään sisälle. Niinpä oon päättänyt että reipas kävely saa riittää nyt. En tiedä miten sitä hengästyttääkin niin helposti? Vai onko kunto vaan jo kahdessa viikossa laskenut niin paljon? :hilarious:

Mulla kans hengästyminen on ollut yksi niistä ekoista raskausoireista. Vielä jaksan juosta (rv 6), mutta askel ei ole enää yhtään niin lennokas ja jyrkät ylämäet menen aika hiipimällä:hilarious: En usko, että juoksulla saat tehtyä vahinkoa sikiölle, kunhan kuuntelee kehoa eikä verenmaku suussa pidä pakkotahtia yllä. Ja tuskin silloinkaan, sillä luultavasti siitä tulee vain itselle huono olo.:confused:
 
Mä harrastan crossfittiä, ihan kuntoilumielessä vain ja en ole siis mikään supersporttinen. :grin Mutta nautin siitä ihan hirveästi. Ajattelin katsoa vähän, että kuinka kauan tuntuu hyvältä käydä tunneilla. Veikkaan, että "kevennän" lajin treenaamista kyllä heti siten, että enää en jahtaa mitään todella maksimaalisia suorituksia tai painonnostossa ennätyksiä jne. Se ei vaan ajatuksena tunnu mukavalta. :wideyed:

Voi olla, että vaihdan ihan tavalliseen kuntosalijäsenyyteen, mikäli nyt tosiaan kaikki menee hyvin ja raskaus jatkuu. Ja olettaen, että olo on sellainen, että ylipäätään voi treenata. :grin
 
Mä harrastan crossfittiä, ihan kuntoilumielessä vain ja en ole siis mikään supersporttinen. :grin Mutta nautin siitä ihan hirveästi. Ajattelin katsoa vähän, että kuinka kauan tuntuu hyvältä käydä tunneilla. Veikkaan, että "kevennän" lajin treenaamista kyllä heti siten, että enää en jahtaa mitään todella maksimaalisia suorituksia tai painonnostossa ennätyksiä jne. Se ei vaan ajatuksena tunnu mukavalta. :wideyed:

Voi olla, että vaihdan ihan tavalliseen kuntosalijäsenyyteen, mikäli nyt tosiaan kaikki menee hyvin ja raskaus jatkuu. Ja olettaen, että olo on sellainen, että ylipäätään voi treenata. :grin

Täällä kanssa yksi crossfittiä harrastava. Kun tein plussatestin niin kävin ostamassa sykemittarin ja aloin käyttämään sitä. Mulla keskisyke ja maksimisyke treeneissä aika kovia, joten ajattelin heti alusta asti alkaa seurailemaan sykkeitä. Jos kävisikin jotain ikävää, niin ei tarvitse jossitella oliko sen syytä.

Oon pyrkinyt pitämään sykkeet max 150 ja painonnostossa oon tehnyt max 90% painoilla omista ykkösistä. Tosin shoulder pressissä tuli kolmosen pr vahingossa.

Meidän boxilla on moni käynyt lähes loppuraskauteen asti, valmentajat on jonkun verran perehtyneitä asiaan ja aina on näyttänyt löytyvän skaalaukset isomahaisille :)
 
Täällä kanssa yksi crossfittiä harrastava. Kun tein plussatestin niin kävin ostamassa sykemittarin ja aloin käyttämään sitä. Mulla keskisyke ja maksimisyke treeneissä aika kovia, joten ajattelin heti alusta asti alkaa seurailemaan sykkeitä. Jos kävisikin jotain ikävää, niin ei tarvitse jossitella oliko sen syytä.

Oon pyrkinyt pitämään sykkeet max 150 ja painonnostossa oon tehnyt max 90% painoilla omista ykkösistä. Tosin shoulder pressissä tuli kolmosen pr vahingossa.

Meidän boxilla on moni käynyt lähes loppuraskauteen asti, valmentajat on jonkun verran perehtyneitä asiaan ja aina on näyttänyt löytyvän skaalaukset isomahaisille :)

Hei onpa kiva kuulla. :happy: Tosi samanlaisia ajatuksia täällä. Meilläkin on muutama raskaana oleva näkynyt. Oon käynyt mun nykyisellä salilla vasta, mutta uskon tosiaan meilläkin olevan valkuilla tietämystä raskauden huomioimisesta.

Ootko vielä miettinyt, milloin esim. tuplat tai boksihypyt kannattaa jättää pois? Katselin, että muutamia blogipostauksia löytyy aiheesta "Crossfit raskaana", pitäisi perehtyä tarkemmim. :happy: Käsitin et ehkä toisella kolmanneksella voisi olla ajankohtaista, mutta ensikertalaisena jännittää nämä jutut? :nailbiting:
 
Mää harrastan lähinnä punttista ja uintia tällä hetkellä. Ja tietty lenkkeilyä ja retkeilyä.
Kaikkia kyllä jatkan kunhan vaan hyvältä tuntuu :)
 
♀️CrossFitt (masers) mamma täällä myös! Itse käyn boksilla 5 kertaa viikko, ja lepopäivänä pk-lenkillä. Tämän viikon on kovasti pohdituttanut että missä kohden pitää viheltää peli poikki harrastuksen suhteen. Tähän asti (7+4) olen vielä tietty jatkanut ihan normaalia treeniä, mutta nyt ajattelin alkaa laskemaan hiiteissä sykkeitä ja painonnostossa jo ainakin kyykyssä vähentämään kuormaa. Valmentajat tsemppaa (mun raskausmaha kun on jo näkyvissä - viides laps), ja sanoo että lajia voi jatkaa koko raskauden ajan, itse ajattelen että näin onkin ehkä perusterveellä parikymppisellä. Itse jo vähän vanhempana odottajana ja klexan pistäjänä ajattelen, että on syytä noudattaa tavallista enemmän varovaisuutta. Niinpä varmaan jätän jo tänään boksihypyt pois, ja pian joudun vaihtamaan burbeet johonkin muuhun koska mahaan on jo nyt alkanut tulla niistä mustelmia...
 
♀️CrossFitt (masers) mamma täällä myös! Itse käyn boksilla 5 kertaa viikko, ja lepopäivänä pk-lenkillä. Tämän viikon on kovasti pohdituttanut että missä kohden pitää viheltää peli poikki harrastuksen suhteen. Tähän asti (7+4) olen vielä tietty jatkanut ihan normaalia treeniä, mutta nyt ajattelin alkaa laskemaan hiiteissä sykkeitä ja painonnostossa jo ainakin kyykyssä vähentämään kuormaa. Valmentajat tsemppaa (mun raskausmaha kun on jo näkyvissä - viides laps), ja sanoo että lajia voi jatkaa koko raskauden ajan, itse ajattelen että näin onkin ehkä perusterveellä parikymppisellä. Itse jo vähän vanhempana odottajana ja klexan pistäjänä ajattelen, että on syytä noudattaa tavallista enemmän varovaisuutta. Niinpä varmaan jätän jo tänään boksihypyt pois, ja pian joudun vaihtamaan burbeet johonkin muuhun koska mahaan on jo nyt alkanut tulla niistä mustelmia...

Onpa kiva kun täällä on useampia crossfittaajia!

Mun mielestä sun ajatukset kuulostaa tosi järkeviltä, on varmasti myös tosi yksilöllistä, missä vaiheessa tietyt liikkeet tuntuvat epämukavilta jne. Sulla on kyllä tosi hyvä treenitausta, kun käyt viisi kertaa viikossa. :)

Mä oon itse käynyt nyt koronan jälkeen (oli taukoa salista) pari kertaa viikossa ja nyt kesälomalla (kaksi vko) pidin ihan täystaukoa. Tänään oon menossa tunnille (snatchia ja etukyykkyä), ja kevennän kyllä painoja varmaan heti. Katson sen mukaan, miltä treeni tuntuu parin viikon tauon ja tän uuden tilanteen pohjalta. :)
 
Mun oli juuri tarkoitus kolmen vuoden tauon jälkeen palata ratsastuksen pariin, kun nyt tuli plussa. Vaikkei ratsastusta suositella raskaana oleville, aion kyllä käydä vielä muutaman kerran hevosen selässä. Tekee mun selän mutkille ja muille epätasaisuuksille niin hyvää, ja lisäksi rakastan sitä yhteistyötä eläimen kanssa!

Koiran kanssa olen harrastanut läpi edellisen raskauden ja vauva-ajan, ja taidamme jatkaa nytkin rallytokoa ja muita juttuja. Niihin oma kunto riittää varmasti pitkään, ja se viikoittainen tunnin oma (tai koiran kanssa jaettu) aika on ollut mulle tosi tärkeä voimavara.

Nyt ajattelin taas mennä raskausajan joogaan, edes pariksi kerraksi. Joku kyselikin joogasta täällä. Itse koin saavani valtavasti tukea synnytykseen, erityisesti hengittämiseen, juuri raskausjoogasta. Auttoi se myös erilaisiin kolotuksiin varsinkin loppuraskaudesta, mutta kyllä uskon, että joogassa oppimani asiat olivat iso syy synnytyksen helppouteen.
 
Minulla on ratsastus kuvioissa vähän isommassa mittakaavassa. Oma kasvatti 6-vuotias työn alla, nyt päästiin juuri aloittamaan kisakausi ja lisäksi asiakasmaastojen vetämistä. Nämä onneksi rajoittuvat kesään, joten loppukesän pystyn varmaan hyvin vielä vetämään, vikat maastot on syyskuulla. Täytyy ehkä hankkia talveksi tuolle omalle ponille joku näpsäkkä junnu ratsastamaan ja antaa hänelle sitten mahdollisuus kisata myös ensi kaudella. Jos tämä kyytiläinen pysyisi matkassa mukana koko ajan. :Heartred
 
En oo crossfittaaja (vaikka viime vuonna kävin kerran viikossa tunnilla) vaan painonnostaja, mutta sain nyt ekalla neuvolakäynnillä lapun jossa luki että syväkyykkyjä pitäis välttää koska ne aiheuttaa painetta lantionseudulle. Ootteko muut saanut tällasta tietoa?

Itse kevensin jo treeniä (kevyemmät painon & pidemmät sarjat), mutta pelkään että motivaatio käydä treenaamassa loppuu jos (ja kun) en voi enää tehdä isoja liikkeitä enkä varsinkaan raskailla painoilla. Oma motivaatio tulee niin paljon kovista suorituksista ja mikään perus bodailu ei kiinnosta :grin
 
En oo crossfittaaja (vaikka viime vuonna kävin kerran viikossa tunnilla) vaan painonnostaja, mutta sain nyt ekalla neuvolakäynnillä lapun jossa luki että syväkyykkyjä pitäis välttää koska ne aiheuttaa painetta lantionseudulle. Ootteko muut saanut tällasta tietoa?

Itse kevensin jo treeniä (kevyemmät painon & pidemmät sarjat), mutta pelkään että motivaatio käydä treenaamassa loppuu jos (ja kun) en voi enää tehdä isoja liikkeitä enkä varsinkaan raskailla painoilla. Oma motivaatio tulee niin paljon kovista suorituksista ja mikään perus bodailu ei kiinnosta :grin

Tää on niin haastavaa löytää selkeitä suosituksia siitä, mitä saa tehdä ja mihin asti. Minkä niminen esite se oli minkä sait?
 
Tää on niin haastavaa löytää selkeitä suosituksia siitä, mitä saa tehdä ja mihin asti. Minkä niminen esite se oli minkä sait?

En näin suorilta muista ja tultiin nyt mökille eikä oo lappunen mukana. Mutta tarkistan loppuviikosta kun pääsen kotiin!

Muuten siinä oli muistaakseni perus ohjeet eli ei vatsoja ja puolivälin jälkeen pitäisi vältellä sitä että syke olisi pitkään yli 140-150.
 
En näin suorilta muista ja tultiin nyt mökille eikä oo lappunen mukana. Mutta tarkistan loppuviikosta kun pääsen kotiin!

Muuten siinä oli muistaakseni perus ohjeet eli ei vatsoja ja puolivälin jälkeen pitäisi vältellä sitä että syke olisi pitkään yli 140-150.

Noista vatsoistakin lukee jossain toisaalla, että tietyt vatsat pois heti alussa, ja jossain taas eri paikassa, että ensimmäisellä kolmanneksella omien tuntemuksien mukaan voi jatkaa ja kannattaa jättää liikkeitä pois jos sattuu. Harmittaa, kun ei ole yhtä selkeää ohjetta näihin. Itse tein tällä viikolla treeneissä alkulämpässä esimerkiksi kevyesti vatsoja, kun se tuntui hyvältä, ja tuli nyt sit jälkikäteen vähän kurja mieli. :sad001 En missään nimessä halua tehdä mitään haitallista, mutta toisaalta en haluaisi lietsoa itsessäni hirveää hysteriaakaan.

Kiitos jos selvittelet ohjeen nimen!
 
Mulla ei oo mitään erityistä liikuntaharrastusta, mutta esikoisen ja koiran kanssa kävellään ja pyöräillään. Toivoisin, että syksyllä alkaisi taas odottavien äitien jumppa/jooga jossa kävin esikoista odottaessa, se oli sopivan lempeää liikuntaa vastapainoksi fyysiselle ja stressaavalle työlle.
 
sain nyt ekalla neuvolakäynnillä lapun jossa luki että syväkyykkyjä pitäis välttää koska ne aiheuttaa painetta lantionseudulle.

Mulle ei ole mistään vielä tullut mitään kunnollista luotettavaa tietolähdettä vastaan, mutta itse jouduin jo heti ekana jättämään painavat kyykyt pois pari viikkoa sitten, koska niistä seurasi illemmalla supistuksia. Onneksi taitava valmentaja keksi niiden tilalle korvaavaa tekemistä; kyykkään samoja sarjoja muiden kanssa kevyemmillä painoilla, mutta erittäin hitailla alasmenoilla, stimuloi hyvin lihasta edelleen, mutta paine vähenee.

Rinnallevedoissa, maastavedoissa ja tempauksissa olen vielä pitänyt ihan ”vanhat” painot, kun ei ole erityisiä tuntemiksia tullut, mutta varmaan pian fiksua ainakin jättää uusien RM:ien tavoittelu tulevalle vuodelle. Ajattelen, että hommaa ei tarvitse toivottavasti jättää kokonaan tauolle, jospa riittää vaan harjoitustavoitteiden vaihtaminen: esim. hakee staminaa pelkän voiman sijaan.

Ei mahda kaikki neuvolat ja lääkärit olla välttämättä niin kauhean tuttuja nostamisen kanssa, joten ohjeet on varmaan vaihtelevia - en yhtään yllättyisi jos joku vaikka sanoisi, että eihän sellaista voi edes tehdä raskaana. Ja tietenkin omasta voinnista, harjoituspohjasta ja raskauden etenemisestä se tekeminen onkin sitten aika yksilöllisesti riippuvaa. Mitäänhän meidän ei kuitenkaan kannata riskeerata - vuodenkin päästä ehtii jatkaa!

”Miettii, josko levytangolla on yhtä ikävä mua, kun mulla sitä...”
 
Muokattu viimeksi:
Mua on kovasti harmittanut, kun olen joutunut oman tankoiluharrastukseni jättämään tauolle pahoinvoinnin takia. :sad001 kaikenlainen fyysinen rasitus, jopa imurointi saa palan nousemaan kurkkuun.
 
Nyt oon kerennyt käydä jo useammassa crossfit-treenissä plussan jälkeen. Aika normaalisti olen tehnyt liikkeet, mutta painot olen pitänyt pieninä ja seurannut sykkeitä. Eilen huomasin ekaa kertaa vähän tukaluutta treeneissä. Tuli ihan sairas hiki ja hullun kuuma, vaikka kyseessä oli omaan tahtiin tehty painonnoston tekniikkatreeni, ja pidin sykkeet matalalla. Mutta aivan märkä paita ja housut. :eek: Toinen epämukavuus tuli siitä, että tein liikkeet pelkällä tangolla, ja lopputreenistä alkoi vatsa tuntua jotenkin isolta ja tangon poimiminen niin alhaalta maasta haastavalta. Mutta mitään alavatsakipuja tmv. ei treenistä ole tullut.

Joka tapauksessa päätin, etten jatka crossfittiä enää toiselle kolmannekselle. Tämä siksi, että sykkeiden seuraaminen on tuntunut haastavalta, ja tsemppiseurassa treenatessa himmaaminen ei ole jotenkin ollut kivaa. Tämmöinen olo siis on tullut itselle, harmittaa kyllä. Mutta ajattelin ottaa ihan tavalliselle kuntosalille jäsenyyden, jos olo pysyy hyvänä jatkossakin, ja siirtyä sitten vähän itselle tylsempään treenailuun.

Kiinnostaisi myös mahdollisesti mennä mukaan raskausjoogaan tai vastaavaan. Voisikohan siellä vaikka tutustua muihin odottajiin? Olisi ihana saada myös uusia kavereita. Onko teillä kokemusta raskausjoogasta tai vastaavasta, millä viikolla sellaisiin yleensä mennään? :)
 
Kiinnostaisi myös mahdollisesti mennä mukaan raskausjoogaan tai vastaavaan. Voisikohan siellä vaikka tutustua muihin odottajiin? Olisi ihana saada myös uusia kavereita. Onko teillä kokemusta raskausjoogasta tai vastaavasta, millä viikolla sellaisiin yleensä mennään? :)

Itse kävin pari kertaa ihan alkuraskaudesta ja pari ihan lopussa, molemmat sopii. Ihan aluksi (joskus rv12) tuntui kummalliselta harjoitella hengitystekniikkaa synnytystä ajatellen, mutta lopulta todella kannatti sitten sekin :) loppuraskaudesta oli taas hyötyä erilaisiin kolotuksiin ja mm. nukkumiseen, joissa ei ollut vielä alkuun mitään ongelmia.
 
Takaisin
Top